Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tervehdys.Kyseinen laite mulla talviprojektina ja nyt törmäsin kummalliseen ongelmaan.Eli pyörä otettu ajosta huoltoon missä vaihdettu öljyt,tulpat ,suodattimet sekä jäähdytysnesteet,jotka olivat aikas likaset.Mutta nyt en saa lämpöjä pysymään kurissa,lämmöt nousee ja sylkee nesteet korkista pihalle ja vielä niin että mitä enemmän annat kierroksia sitä korkeammelle neste lentää.Kun käyttää korkki kiinni ja avaa korkin niin tursuttaa nesteet pihalle,siis painetta on.Tähän asti kokeiltu uutta termostaattia,vesipumppua,käytetty ilman termostaattia,järjestelmä huuhdeltu läpi,yritetty ilman poistoa ensin vesipumpun ropusta sitten termostaatin kopan ropusta,jotenkin tuntuu että vieläkin on ilmaa,koska nestettä pitäsmennä n 3,5 litraa mutta ei kyllä mene tuota määrää mitenkään,ootteko käyttäny mitään ilmanpoisto laitetta pyörissä.Useampi noita pyöriä tallissa eikä ikinä ennen ole ollut tämmöstä vaivaa.Pyörä toiminu ajossa ennen hyvin,oisko vinkkejä mitä kokeilis seuraavaksi.
  2. #2
    Otapa kylmästä koneesta korkki pois ja käynnistä moottori. Alkaako syylärissä kuplimaan?

    LISÄYS: jos järjestelmässä on ilmaa niin nestepinta vaihtelee isosti kylmä vs. kuuma kone. Ilmahan puristuu paineessa pienempään tilavuuteen, jolloin kuumassa koneessa nesteen pinta laskee. Koneen jäähdyttyä (=paineen laskettua) ilmataskun tilavuus kasvaa ja nestettä palautuu säiliöön.

    LISÄYKSEN LISÄYS: oirekuvaus voisi viitata myös fuskaavaan korkkiin
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 09.11.2025 klo 18:59.
  3. #3
    Ei kupli kylmänä,sitten kun lämpenee puhaltaa korkista ulos.Tekee saman vaikka termostaatti oli pois.Ilmaa siellä ilmeisesti on mutta nää on aikasemmin ilmaantunu ihan itekseen,siksi ihmetyttää ja tosiaan ennen nesteenvaihtoa lämmöt pysyneet kurissa.
  4. #4
    Eikös siinä sitten korkki fuskaa?
  5. #5
  6. #6
    Oletko itse rasvanäppi vai huollon tehnyt joku muu ? Toimiiko flekti ? Kauanko pyörä ollut sinulla ? Talviprojekti eli joku uusi hankinta ?
  7. #7
    Ei ihan aloitusviestistä selvinnyt että mitä tässä oikein tapahtuu? Eli kun laittaa kylmän koneen käymään ja antaa käydä normilämpöiseksi, niin silloin työntää nesteet pihalle paisuntasäiliöstä? Vai tuleeko nesteet pihalle syylärin korkin välistä? Ovatko lämmöt yli normaalin kun tämä nesteiden pakeneminen tapahtuu? Toimiiko flekti?

    Toimivassa jäähdytysjärjestelmässä on noin 1 bar ylipaine kun moottori on normaalissa käyntilämmössä, eli neste pyrkii kyllä sieltä syyläristä pois, jos sillä vaan on reitti mistä tulla. Jos korkin välistä tursuaa nesteet pihalle, niin se korkki on vainaa, niitä onneksi saa uusia. Ja lämmöt jos nousevat paikalla käyttäessä, niin tuo flektin toiminta on syytä tarkistaa, sillä ilman toimivaa flektiä lämmöt nousevat siihen asti että kone keittää, jos koneen vaan antaa käydä ruksuttaa.
    1835
  8. #8
    Uusi hankinta jolla kuitenkin ehditty ajaa n500km ja toimi hyvin.Flekti toimii normisti...nostaa lämmöt lähelle punaista ja nesteet tulee jäähdyttäjän korkista pihalle,korkki vaihdettu,ei vaikutusta.
  9. #9
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    No, jos painetta kerää järjestelmään, niin jääkö muuta kuin kannentiiviste?

    Jää... kansikin voi olla halki
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #10
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    No, jos painetta kerää järjestelmään, niin jääkö muuta kuin kannentiiviste?

    Jää... kansikin voi olla halki
    Huom. Toimivaan pyörään oli vaihdettu jäähdytysnesteet, ja ongelmat alkoi siitä. Oma vahva veikkaukseni on se, että kyseisen kamppeen ilmaamisessa on ”joku temppu” mikä on nyt jäänyt tekemättä. Josta seuraa että neste ei kierrä kunnolla, kiehahtaa ilmataskun vuoksi ja oksentaa kamat ulos.
  11. #11
    Tsekkaa vielä, että jäähärisäiliö on sieltä korkin kohdilta ehjä.
  12. #12
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Huom. Toimivaan pyörään oli vaihdettu jäähdytysnesteet, ja ongelmat alkoi siitä. Oma vahva veikkaukseni on se, että kyseisen kamppeen ilmaamisessa on ”joku temppu” mikä on nyt jäänyt tekemättä. Josta seuraa että neste ei kierrä kunnolla, kiehahtaa ilmataskun vuoksi ja oksentaa kamat ulos.
    Yleensä ne ilmaantuu kun korkki on ylimpänä. Eli jos se on vasemmalla puolella, niin pyörä oikealle kyljelle niin pitkälle kuin menee ja korkki auki. Noi möhköt voi vaatia kahta ukkoa.

    Kyl sen sit pitäis porista ja vedenpinnan laskea. Mikään pikku ilmatasku tuskin tommosta aiheuttaa, kun luulis pumpun olevan aika pohjilla, että tuskin se ilmaa pyörittää.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Korjausopas eli workshop manual VF1000F2 1985 malliin kertoo että ilmausruuvi on sivujalan yläpuolella letkulähdössä jossa on laippa kiinni kolmella ruuvilla. Ilmausruuvi on neljäs. Siitä pitäisi laskea ilmat pois. Täyttö pitäisi onnistua ilmausruuvi kiinni ja sen jälkeen pitäisi käyttää kylmää moottoria ilmausruuvi auki niin kauan ettei tule enää kuplia.
    F-kakkoseen pitäs mennä manuaalin mukaan tasan 3 litraa koneeseen ja syyläreihin. 0,3 litraa paisariin.

    Omassa K1200S Bemarissa on kolme ilmausnippaa eri puolilla moottoria ja olen vetänyt ilmat pois oikeassa järjestyksessä kaikista kolmesta jarrujen ilmauslaitteella alipaineella. Jo täytettäessa kaikki ilmausnipat auki ja suljetaan yksi kerrallaan kun rupeaa valumaan. Lopuksi alipaineilmaus.
    Orkkis ohje neuvoo vetämään täydellisen tyhjiön jäähdytysjärjestelmään ja sen avulla syöttämään nesteet sisään.
    Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
  14. #14
    Minulla olisi korjausmanuaali kyseiseen pyörään joutilaana sopivaa korvausta vastaan jos kiinnostaa.
    BMW R nineT -17
  15.  
  16. #15
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa IsoTwin kirjoitti Katso viesti
    Korjausopas eli workshop manual VF1000F2 1985 malliin kertoo että ilmausruuvi on sivujalan yläpuolella letkulähdössä jossa on laippa kiinni kolmella ruuvilla. Ilmausruuvi on neljäs. Siitä pitäisi laskea ilmat pois. Täyttö pitäisi onnistua ilmausruuvi kiinni ja sen jälkeen pitäisi käyttää kylmää moottoria ilmausruuvi auki niin kauan ettei tule enää kuplia.
    F-kakkoseen pitäs mennä manuaalin mukaan tasan 3 litraa koneeseen ja syyläreihin. 0,3 litraa paisariin.

    Omassa K1200S Bemarissa on kolme ilmausnippaa eri puolilla moottoria ja olen vetänyt ilmat pois oikeassa järjestyksessä kaikista kolmesta jarrujen ilmauslaitteella alipaineella. Jo täytettäessa kaikki ilmausnipat auki ja suljetaan yksi kerrallaan kun rupeaa valumaan. Lopuksi alipaineilmaus.
    Orkkis ohje neuvoo vetämään täydellisen tyhjiön jäähdytysjärjestelmään ja sen avulla syöttämään nesteet sisään.
    Oho, aikamoinen ilmaloukku! Hyvää tietoa. Vedetään varovaisesti sanoja takas kansiviasta . Eli sinne voi jäädä "litran kupla".
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.