Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 65:sta
  1. #1
    Tekoälyn mielestä vastaohjaus toimii vasta, kun nopeus on yli 20 km/h.
    Ja on tuossa jutussa muutakin kummaa.

    Tuossa tekoälyn ajatuksia asiasta:

    "Moottoripyörän vastaohjaus (engl. countersteering) perustuu fysiikkaan, erityisesti gyroskooppisiin voimiin, renkaan sivuttaisvoimiin ja massan keskipakovoimaan. Se on menetelmä, jolla moottoripyörä saadaan kääntymään tehokkaasti ja hallitusti suurissa nopeuksissa.

    Käytännössä:
    👉 Kun kuljettaja haluaa kääntyä vasemmalle, hän työntää vasenta ohjaustankoa eteenpäin (eli kääntää eturenkaan hetkellisesti oikealle).
    👉 Tämä saa pyörän kaatumaan vasemmalle, minkä jälkeen se alkaa kääntyä vasemmalle.

    Miksi näin tapahtuu?

    Gyroskooppinen esisäteily (precessio):
    Pyörivällä renkaalla on gyroskooppinen ominaisuus, joka vastustaa sen suunnan muutosta.
    Kun ohjaustankoa käännetään nopeasti oikealle, etupyörän pyörimistaso kallistuu vasemmalle — tämä aiheuttaa pyörän rungon kallistumisen vasemmalle.

    Painopisteen siirtyminen:
    Kun eturengas käännetään hetkellisesti "väärään suuntaan", moottoripyörän painopiste siirtyy renkaiden kosketuspisteen ulkopuolelle. Tällöin pyörä alkaa kaatua siihen suuntaan, johon halutaan kääntyä.

    Kallistus mahdollistaa kaarteen:
    Kun pyörä on kallistunut, renkaiden sivuttaisvoima kääntää pyörän siihen suuntaan, johon se on kallistunut. Näin moottoripyörä seuraa kaarretta vakaasti.

    Tärkeää:

    Vastaohjaus toimii käytännössä vain yli noin 20 km/h nopeuksissa — hitaissa nopeuksissa moottoripyörä kääntyy kuin polkupyörä, suuntaan johon käännät ohjaustankoa.

    Kaikki moottoripyöräilijät käyttävät vastaohjausta, vaikka eivät aina tiedosta sitä — se tapahtuu automaattisesti kokemuksen myötä.

    Jos haluat, voin piirtää tai selittää havainnollistavan kaavion, jossa näkyy, miten voimat ja suunnat vaikuttavat vastaohjauksessa. Haluatko sellaisen?"
    Pekka
  2. #2
    Ajat mutkaisella polulla, jossa kierrettäviä esteitä, aivan hiljaa. Käännätkö etupyörän siihen suuntaan kun haluat kiertää esteen, vai vastakkaiseen?
  3. #3
    Tekoälyihin ei pidä koskaan luottaa 100%, ne eivät ole mitään tietosanakirjoja saati sitten oppikirjoja vaan niiden antama tieto perustuu keskiarvoistuksiin verkosta löytyvästä datasta. Lisäksi noilla on yhä paha tapa ajoittain alkaa hallusinoimaan, siis tuottamaan täysin virheellistä ja jopa ihan posketonta dataa.

    Totuus vastaohjauksesta on se että jos moottoripyörä, tai polkupyörä, tai mikä tahansa kaksipyöräinen, kääntyy tuo käännös alkaa aina vastaohjauksella. Tuo vastaohjaus vain on niin pieni ja lyhytkestoinen että sitä ei oikeastaan kukaan osaa tiedostaa. Tuosta löytyy netin syövereistä jopa useita videoita. Kaksipyöräisellä jonka ohjaus on estetty oikealle, ei voi kääntyä vasemmalle.

    Varsinaisen käännöksen aikana suurissakin nopeuksissa eturengas itseasiassa on sinne käännöksen suuntaan, tuossa kohtaa kuljettaja kuitenkin tuntee tekevänsä vastaohjausta koska keulan geometrian vuoksi moottoripyörä nousemaan pystyyn ja kallistuskulman ylläpitämiseksi on oikealle käännyttäessä painettava vastaan vasemmalle. Tuosta keulan geometrian vaikutuksesta vastaohjaukseen seuraa se että mitä pienempi keulakulma, sitä ketterämmältä ja helpommin mutkiin taittuvalta pyörä tuntuu.

    Tuo kaksipyöräisten ohjauksen geometria ja fysiikka on muuten kiehtovaa. Sitä ei ole vielä kukaan osannut mallintaa teoreettisella tasolla, siihen kun vaikuttaa niin moni toisistaan erillinen systeemi joilla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä toisiinsa mutta joiden aiheuttamat voimat vaikuttavat toisiinsa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  4. #4
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti

    Totuus vastaohjauksesta on se että jos moottoripyörä, tai polkupyörä, tai mikä tahansa kaksipyöräinen, kääntyy tuo käännös alkaa aina vastaohjauksella. Tuo vastaohjaus vain on niin pieni ja lyhytkestoinen että sitä ei oikeastaan kukaan osaa tiedostaa. Tuosta löytyy netin syövereistä jopa useita videoita. Kaksipyöräisellä jonka ohjaus on estetty oikealle, ei voi kääntyä vasemmalle.
    Oikeasti?
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Käytän itsekin kyseistä kaveria välillä, ja olenkin huolissani, kuinka se nyt kaksipyöräisellä pärjää. Ei ole varaa loukata itseään, kun ei ole kuin Grok ja pari muuta tuuraamassa.

    Olet Pekka hyvin ansioitunut tässä lähetystyössä, ja toivoisin, että ottaisit loppuelämän tehtäväksesi korjata Chatin virheelliset ja jopa vaaralliset käsitykset jo sen itsensä vuoksi.

    Vuosittain voidaan sitten katsoa, kuinka projekti etenee.

    JMH
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Tuli tuossa mieleen edellä ollut väite " Kaksipyöräisellä jonka ohjaus on estetty oikealle, ei voi kääntyä vasemmalle".

    Ei sellaisella vempeleellä pysty ajamaan hiljaa suoraakaan.
  7. #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Oikeasti?
    Jollain tapaa se tasapainopiste on ensin horjutettava ja sitten napattua kiinni haluttuun kaartoon nopeudesta riippumatta. Ohjaus on käytännössä ainut tehokas tapa siihen.

    Tota voi miettiä sillä, että piirtää ylhäältä päin tukipisteet maata vasten ja painopisteen mopolle ja miettii miten sen saa mihinkin suuntaan siitä tilasta kallistumaan.
    Superbike #7
  8. #8
    Pelkällä painonsiirrolla ilman vastaohjausta saa kyllä pyörän kääntymään - paljon hitaammin tietysti, mutta saa kuitenkin. Kaikkihan ovat ajaneet polku- ja moottoripyörällä 'ilman käsiä' ?
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  9. #9
    Onnistuu vielä motarivauhdissa kaistanvaihdot. Tiellä pysyminen on aika vaivatonta. Ja semmoista perus mutkatietä ajaa jotenkuten tikkarin mukaan ilman käsiä. En ole voinut vastustaa kiusausta kokeilla kun on ollut vakkarillisia pyöriä lainassa.
  10. #10
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Onnistuu vielä motarivauhdissa kaistanvaihdot. Tiellä pysyminen on aika vaivatonta. Ja semmoista perus mutkatietä ajaa jotenkuten tikkarin mukaan ilman käsiä. En ole voinut vastustaa kiusausta kokeilla kun on ollut vakkarillisia pyöriä lainassa.
    Eikä eturenkaan tarvitse olla edes tiessä.
    Supermoto
  11. #11
    Polkupyörällä kannattaa kokeilla vastaohjausta hitaissa vauhdeissa.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  12. #12
    ChatGPT voi tarjota mielenkiintoisia näkökulmia moottoripyörän ajonhallintaan, mutta käytännön toteutus vaatii vielä paljon kehitystä. Teknologia voi kuitenkin tuoda tulevaisuudessa uusia mahdollisuuksia turvallisuuteen ja ajomukavuuteen.
  13. #13
    Lainaa DOHC kirjoitti Katso viesti
    Pelkällä painonsiirrolla ilman vastaohjausta saa kyllä pyörän kääntymään - paljon hitaammin tietysti, mutta saa kuitenkin. Kaikkihan ovat ajaneet polku- ja moottoripyörällä 'ilman käsiä' ?
    Oletko varma ettei systeemiin tule vastaohjausta kun painon siirtää. Oma adventuremallin pyörä haluaa kulkea suoraan ja jos sillä vaikka vaihtaa kaistaa motarilla ilman käsiä, niin joutuu nykäisemään painolla kääntösuuntaan ja samalla ohjaustanko kääntyy vastakkaiseen suuntaan ja vastaohjaus tapahtuu. Jos painoa hivuttaa hitaasti, niin vastohjaus on huomaamatonta.
  14. #14
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Eikä eturenkaan tarvitse olla edes tiessä.
    Takarenkaalla ajettaessa sama vastaohjausperiaate toimii. Rengas pitää saada kääntymään vastakkaiseen suuntaan hetkeksi että pyörä kallistuu kääntösuuntaan ja se kääntyy/oikenee kun sen jälkeen kääntää renkaan taas kääntösuuntaan.
  15. #15
    Mites kun Goldwingillä kääntyy pakittamalla parkkiruutuun, niin täytyykö vastaohjata ja mihin suuntaan? Wingeissähän on ollut pakki jo jostain 90-luvulta lähtien, varmaan jollain käytännön kokemusta? Tai kykyä hahmottaa asia teoreettisesti.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  16. #16
    Jumalauta vielä ei ole edes lumi maassa ja jutut on tätä tasoa
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  17. #17
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Takarenkaalla ajettaessa sama vastaohjausperiaate toimii. Rengas pitää saada kääntymään vastakkaiseen suuntaan hetkeksi että pyörä kallistuu kääntösuuntaan ja se kääntyy/oikenee kun sen jälkeen kääntää renkaan taas kääntösuuntaan.
    Mutta mihin suuntaan rattia käännetään, ylös vai alas?
    Supermoto
  18. #18
    Lainaa ChatGPT kirjoitti Katso viesti
    Vastaohjaus toimii käytännössä vain yli noin 20 km/h nopeuksissa — hitaissa nopeuksissa moottoripyörä kääntyy kuin polkupyörä, suuntaan johon käännät ohjaustankoa.
    Tähän voi taas heittää tämän videon joka kumoaa tämän väittämän 100%. Tossa ajetaan polkupyörää tyyliin 5km/h ja silti sama laki pätee.


    Lainaa DOHC kirjoitti Katso viesti
    Pelkällä painonsiirrolla ilman vastaohjausta saa kyllä pyörän kääntymään - paljon hitaammin tietysti, mutta saa kuitenkin. Kaikkihan ovat ajaneet polku- ja moottoripyörällä 'ilman käsiä' ?
    Jep, kaikki ovat ajaneet pyörällä ilman käsiä, ja se vastaohjaus tapahtuu renkaan ja tangon omakohtaisesta toiminnasta, käsillä vain saa saman reaktion rajummin. Ei se käänny ilman vastaohjausta. Ei nyt, ei ens talvena, ei sitä seuraavana, eikä vuonna 3400.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #19
    Kysyin joku kuukausi sitten Googlelta kuka MXGP-kuljettaja on lyhin kun kaveri sanoi että siellä oli joku tosi lyhyt et "ei voi olla yli 150cm". Halusin tietty sit tietää et kuka se on ja kui pitkä se on

    Googlen tekoäly vastasi että "MXGP-kuljettajien pituudella ei ole väliä koska pituudet vaihtelevat päivittäin."

    Ei oo kyllä hirvittävän kova luotto tekoälytyökaluiden antamiin vastauksiin. Meni pasmat niin sekaisin vastauksesta että en ikinä sitten muistanut edes katsoa että kuka se olisi ollut
    Tiettyä itsesuojeluvaistoa
  20. #20
    Onko joky kysynyt digitaaliselta parviälyltä Delvacista....?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  21. #21
    Copilot heitti tällaisen:

    "Vaikka Mobil Delvac ei ole suunniteltu moottoripyörille, joillain motoristeilla on kokemusta sen käytöstä, erityisesti vanhemmissa tai yksinkertaisemmissa nelitahtimoottoreissa. Keskusteluissa mainitaan esimerkiksi Mobil Delvac Super 1300 15W-40 käytettävän joissain pyörissä, kuten Suzuki-malleissa."

    Tekstiä oli paljon kaikenlaisen yleistyksen kera ja ohessa linkki, yllätys yllätys.......tähän samaan foorumiin.
    Täytyyhän tekoälyn silloin olla älykäs.
  22. #22
  23. #23
    Vastaohjaus ei välttämättä toimi koko Suomessa. Silloin kannattaa kokeilla vihtaohjausta.

    https://kotus.fi/sana/vasta-ja-vihta/
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  24. #24
    Tämähän on kuin "kahden juopon tragedia", molemmat ovat asiasta samaa mieltä mutta silti saavat riidan aikaiseksi. Jokunen vuosi sitten vastaohjaus keskustelussa, muistaakseni "Nitrous", ehdotti eräälle nimeltä mainitsemattomalle painon siirron nimeen vannovalle testiä. Hitsataan pyörästä emäputki jumiin ja aja Alastaron rata 70km/h vauhtia ympäri. Ei ottanut haastetta vastaan...
  25. #25
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tämähän on kuin "kahden juopon tragedia", molemmat ovat asiasta samaa mieltä mutta silti saavat riidan aikaiseksi. Jokunen vuosi sitten vastaohjaus keskustelussa, muistaakseni "Nitrous", ehdotti eräälle nimeltä mainitsemattomalle painon siirron nimeen vannovalle testiä. Hitsataan pyörästä emäputki jumiin ja aja Alastaron rata 70km/h vauhtia ympäri. Ei ottanut haastetta vastaan...
    Pari kesää takaperin, ORG!:n kesäpäillä, oli muutama "tuunattu" fillari Ahvenistolla.
    Yhdes niis on ohjaus pultattu kii. Ennätys pituinen ajo, sillä tais olla joku 8 metriä. Suurinosa pääs sillä jonku 3-4 metriä...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  26. #26
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Jumalauta vielä ei ole edes lumi maassa ja jutut on tätä tasoa
    Ajokelit ihan perseestä, niin jotakin se on yritettävä tilalle.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  27. #27
    Eikös moottoripyörä käänny ilman vastaohajusta, kun lähdetään nollavauhdista eli pysähdyksistä liikkeelle ja aletaan kaartamaan heti. Ohjaustanko siis käännettynä kaarteen suuntaan ennen liikkeelle lähtöä.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  28. #28
    Ihan järetöntä kääntää vasemmalle jos haluaa mennä oikealle, kait sen tajuaa jokainen skynetkin.
    Supermoto
  29. #29
    Kääntyy kuten aloitettaessa aivan hiljaisesta vauhdistakin.
  30.  
  31. #30
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Ajat mutkaisella polulla, jossa kierrettäviä esteitä, aivan hiljaa. Käännätkö etupyörän siihen suuntaan kun haluat kiertää esteen, vai vastakkaiseen?
    Olisiko 10 km/h sopiva nopeus väistää.

    Tuossa esimerkki.
    Katso video loppuun saakka.

    https://www.youtube.com/results?sear...ring+10+km%2Fh
    Pekka
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen