Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Katselin tuossa eräässä etelän maan kaupungissa omasta vuokra-autosta irtaantuessa, kun puolalaispariskunta parkkeerasi yhteismoponsa viereiseen ruutuun. Padat he ripustivat peileihin ja takit tuulettumaan sivulaukkujen varaan. Siinä se. Kun muutaman tunnin päästä palattiin itse takaisin, niin nätisti siinä roikkui takit ja kypärät edelleen. Enkä usko, että oli matkan ensimmäinen tai edes viimeinenkään kerta kun he tavaroitaan näin säilyttivät.

Tämä herätti ajatuksia.

Itse nyt tulee jätettyä vermeitä peilin ja penkin varaan lähinnä ruokakaupan parkkipaikalla kodin ja työpaikan välillä. Syrjäisemmillä Suomen hyttysmailla pysähdellessä sen sijaan ei voi olla ajattelematta, että orpohan se olo tulee olemaan jos takaisin palatessa huomaa että pyörä on mutta padan ja vermeet on joku ohiajanut, joko tarpeeseensa tai ihan vaan ihmisvihassaan vienyt. Sijainnissa, josta ei niin vaan lähdetä julkisilla varakappaleita kotoa hakemaan.

Voihan kamat aina vaijerilla lahkeesta, hihasta kiinni laittaa, jolloin ne ei ole ihan marjojen lailla auton ikkunasta poimittavissa. Mutta toisaalta intoa mopomatkailun mahdollistamaan spontaaniin pysähtelyyn se ainainen lukitseminen vie. Eikä sitä välttämättä edes ilkiäisi jossain ostarin parkkipaikalla tehdä. Mutta mikä määrä tässä paranoiassa on aiheellista?

Miten te ajattelette tämän asian? Onko jollakulla lähtenyt vapaaksi jätetyt ajovarusteet kävelemään?

Entäpä tuo puolalaispariskunnan esimerkki laajemmin? Reissu ulkomaille, pyörä levikkeelle parkkiin ja muutamaksi tunniksi vuorenrinnettä sekä ylä- että alasuuntaan reippailemaan. Onko takaisin tullessa sivu- ja takalootat on väännetty sorkalla auki? Täysjärkisen rosvon ei nyt luulisi sieltä hiustenkuivaajaa arvokkaampaa odottavan löytävänsä, mutta korkataanko noita tavaralootia kuitenkin?

Miten te hoidatte tällaisen matkatavaraturvallisuuden?
    https://mopokartta.nanona.fi/
    Laivassa olen aina jättänyt ajokamat pyörän päälle/viereen, vielä ei ole mitään hävinnyt. Kypärän saan aika usein takalaukkuun, mutta yleensä en Pohjoismaissa vaivaudu edes siihen. Varalla kuljetan metrin mittaista ohutta vaijeria ja pientä lukkoa, joilla saa tarvittaessa kamat kiinni pyörään niin, ettei irtoa ilman työkaluja. Tosi harvoin olen käyttänyt. Ranskassa Mont St. Michelin turistipyydyksen parkissa (josta varoitellaan varkaista kuten muistakin turistipaikoista) oli kymmenittäin pyöriä parkissa. Oli kova helle, joten kaikki oli jättäneet kaikki ajokamat pyörän viereen maahan, ilmeisen hyvällä menestyksellä. Kai Euroopassa kamoja varastetaankin, mutta suurin osa näkyy olevan aika luottavaisia.
    https://www.youtube.com/@mekwerk0
    Muutaman kerran olen jättänyt ajovaatteet pyörän päälle ja saappaat viereen. Ei ole niillä kerroilla kelvanneet varkaille. Yleensä reissussa ne haisevat sen verran pahalle, että aika masokisti saisi olla, jos ne veisi.

Kypärän laitan kuitenkin aina kangaspäällysteisellä ketjulla kiinni pyörään, vaikka poikkeaisin vain kaupassa. Teen näin myös laivojen autokansilla. Matkustan aika kevyesti, joten takapaksi on täynnä matkatavaraa eikä kypärä mahdu sinne. Ketju on aina tankkilaukussa, ja sen laittaminen vie aikaa alle 30 sek.

Ilman ajohousuja/takkia/saappaita on mahdollista jatkaa matkaa vaikka lähimpään kaupunkiin uusien hankkimiseen, mutta ilman kypärää ei ole.
    https://reissu.org
    Liippaa sen verran läheltä, että saa laittaa hyväksi todetun vaijerilukon mallin kypärän lukitsemista varten. En oo oiken sopivaa löytänyt. Meinasin tuonne matkustajan paikan lähettyville viritellä kiinteän asennuksen niin, että ei näy ulkopuollelle ja saisi silti helpostin kypärän lukittua. Hyvin kevyt vaijjeri mallinen hakusessa.
    Aika paljon Ranskassa ja Italiassa liikkuneena sanoisin, että ajovarusteiden vartioimatta jättäminen on erittäin harvinaista ainakin kaupunkiympäristössä. Mikäli tuolla suunnalla liikkuu, en menisi suosittelemaan asian kokeilua.
    Halpa ja toimiva on jarrullisen perävaunun varmistusvaijeri ja pieni munalukko.
    https://www.youtube.com/@mekwerk0
    Mulla on tällainen. Ostettu varmaan varmaan Motonetistä. Hyvin on toiminut. Ketjun pituus jotain 60cm.

https://reissu.org
    Lainaa Wolff kirjoitti Katso viesti
    Mulla on tällainen. Ostettu varmaan varmaan Motonetistä. Hyvin on toiminut. Ketjun pituus jotain 60cm.

On vähän raskaan oloinen mun tarkoituksiin. Varmaa kypärä pysyy paikallaan.
    Tässä olisi yksi, mutta en aijoi noinkaan raskasta lukkoa ottaa matkaan. Numero lukko, niin ei voi avaintaakaan hävittää..

https://sparewheel.fi/p/104655/givi-...2H4e5JzhuBYur-
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Laivassa olen aina jättänyt ajokamat pyörän päälle/viereen, vielä ei ole mitään hävinnyt.
    Miksi ne kamat pitää laivalla jättää pyörän päälle? Mä vien ne aina hyttiin ja lähtiessä puen hytissä ja marssin autokannelle.
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Miksi ne kamat pitää laivalla jättää pyörän päälle? Mä vien ne aina hyttiin ja lähtiessä puen hytissä ja marssin autokannelle.
    Sama täällä. Visiirikin on usein siinä kunnossa ettei putsaus ole pahitteeksi. Tauoilla olen jättänyt kyllä potan kamoineen, hanskat ja navin pyörään täällä pohjoismaissa. Vielä ovat pysyneet.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 26.10.2025 klo 20:51.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Niit on lautta ylityksiä/matkoja, millä ei oo/ota hyttiä. Esim H:ki -> Tallinna tai Rödby -> Putgarden

Kumminki yli 3h matka, niin ei huvita, varsinkan kesä helteil, kantaa/olla ajokamais. koko matkaa...

Ja ite asiaan. Niin mulla on kevyt numerovaijerilukko. Tämän tapainen:

lukko.jpg
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Niit on lautta ylityksiä/matkoja, millä ei oo/ota hyttiä. Esim H:ki -> Tallinna tai Rödby -> Putgarden

Kumminki yli 3h matka, niin ei huvita, varsinkan kesä helteil, kantaa/olla ajokamais. koko matkaa...

lukko.jpg
    Kyllä Rødby-Puttgarden on mun reissuilla ollut 45min. siivu, eikä Tallinnaakan 3h kestä.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti

lukko.jpg
    Kyllä Rødby-Puttgarden on mun reissuilla ollut 45min. siivu, eikä Tallinnaakan 3h kestä.
    Noh, vedetään tää pilkun nusasuks. Tallinnaan se matka taita tosian kestää vain 2h 16min ja 32 sekunttii, jos pääsee ajaa viime sekunnil laivaan ja pääse sielt heti ulos ku ajoramppi tippuu laiturille

Mut enpä viihdy ajokamois sitä 2h 16min ja 38 sekunttia tai edes tota 45 minuttia. Tai ota hyttiä
    En ole koskaan kuullut että laukkuihin olisi murtauduttu.
    Ammattilaiset laskee, että päivänvalossa kiinnijäämisen riski kasvaa liikaa eikä saalis olisi arvokas kuitenkaan. Parempi scoutata pysäköityjä autoja jos joltain jääny etupenkille läppäri näkysälle.
    Ihan sekasin olevalla kaverilla katse ei varmaan edes tunnista laukkuja.

Kypärän lähemistä tangon päästä pidän realistisena mahdollisuutena vaikka semmosestakaan ole koskaan kuullut. Ei nyt tietenkään mikään harmaa tai musta pappa-malli vaan "Rossi" tai muu värikäs. En kyllä jaksa huoltiksilla tai kaupassa tai metsässä lukita, isoissa kaupungeissa kylläkin. Eikä sitä lautalla mihinkään hyttiin kanniskella, ainoo poikkeus vois olla että senaa tarvii ladata, tais tosin hajota joten sekin peruste poistui.

Takin pidän yleensä päällä mutta jos tarve jättää pidemmäksi aikaa, niin sitten käytän vaijerilukkoa.
    Ekalla reissulla oli wolff-mallinen kettinki mutta totesin aivan liian järeäksi makuuni. Pupu-mallilla menty vuosikymmeniä.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
    Tilannetta muuttaa vähän se kun reissataan kahdestaan niin tulee pirun ahdasta saada kaikki mahtumaan yhteen hyttiin. Kypärät lukitsen pienellä vaijerilukolla pyörään kiinni osittain varastamisen takia osittain siksi että ei pääse putoamaan.
    FJR -17
    20 vuoden aikana ei ole mitään viety, mutta aina se joka reissulla pistää miettimään että mitä jos kypärä/takki/hanskat lähtee. Nyt ajelen sähköpyörällä niin saattaa olla jossain k marketin kulman takana vaikka 2 tuntia laturissa kun itse olen jossain järven rannalla.

Kypärän jätän sivupeiliin ja kiinni halvalla numerokoodi vaijerilukolla. Auttaa ainoastaan jos joku haluaisi heräteostoksena kypärän ottaa mukaan.

Laukut on kiinni kahdella vaijerilla mitkä tulee takaistuimen alta. Vaijerit on sitten ristiin kiinni yhdellä munalukolla missä numerokoodi. Eli laukut on lukossa jo matkaan lähtiessä. Ensin kokeilin sellaista perävaunun varmistus vaijeria, mutta kätevämmät löyty temusta.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Kevyellä lukituksella estää todennäköisesti "tilaisuus tekee varkaan"-tyyppiset anastukset ja mahdollisuus sille, että joku työkaluin varustautunut tapavoro sattuisi kohdalle ja kokisi käytetyt ajovarusteet hyvin haluttaviksi, lienee aika vähäinen.
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lukitus (kevyt) täyttää myös v-yhtiön ehdot omaisuuden sojaamiselta.
    Ei varkausvakutukset korvaa sitä omaisutta, mikä jätetään lojuu avoimesti lukitsematta
    Mulla on ollut "aina" pari muovipintaista vaijerilukkoa takarungon ympäri pyörässä "vakiona" kiinni, kuten tästä kuvasta näkyy. Kulkee aina mukana. Lyhyempään pistän aina kypärän, ja siitä on tullut melkeinpä selkäydinreaktio. Ei tule paljon mietittyä, että koska sen tekee.

Pidempi (musta) on 150 cm, eli riittävän pitkä takin toisen hihan ja housujen toisen puntin läpi vedetteväksi. Eli nekin saa "lukittua" pyörään, jos siltä tuntuu. Jos olen mennyt koko päiväksi patikoimaan tai johonkin tapahtumaan, niin kyllä olen usein vetänyt nekin tuolla pyörään kiinni. Tosin riittävän vanhat, kulahtaneet ja pahan hajuiset takki, housut ja saappaat toiminee aika hyvin varkauden estossa ilman lukitsemisia.

21.  
    se takalaukku on lähtiessä sen takia tyhjä että sitä voi matkan aikana käyttää ajokamojen säilytykseen sekä elintarvikkeiden kuljetukseen kaupasta sinne majoitus kohteeseen.