YLE uutisoi aiheesta aiheesta.
Moottoripyörien myynti laahaa alamaissa. Heinäkuun loppuun mennessä uusia moottoripyöriä rekisteröitiin 2 198.
Samalla tuhatluvulla on oltu viimeksi vuonna 2017, jolloin moottoripyörien ensirekisteröintejä oli 2 927. Viime vuosina määrä on ollut reilussa kolmessa tuhannessa.
Näyttää siltä, että tästä vuodesta tulee heikoin koko 2000-luvulla.
– Meillä on jo toinen haasteellinen vuosi putkeen, kun viime vuonna oli inflaatiota, korkomarginaalien muutoksia ja maailmalla myllersi, sanoo MP-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Anu Åberg.
MP-Kauppiaat ry on moottoripyöräalan edunvalvontajärjestö, johon kuuluvat moottoripyörien ja mopojen sekä varusteiden kauppiaat ja maahantuojat.
Maailmantalouden epävakaus ja kotitalouksien heikko ostovoima näkyvät kaksipyöräisten kaupassa nopeasti, sillä moottoripyörä ei ole välttämätön hankinta. Se on ajanvietettä, hupia ja pientä luksusta.
– Jos vaakakupissa on lasten kaurapuuro tai moottoripyörä, niin eihän se ole mietinnän paikkakaan, Åberg toteaa.
– Kyllä suomalaisten ostovoima täytyy olla sen verran hyvässä mallissa, että on mahdollisuus järjestää arjen kulut ja siinä ohella satsata vähän itseensäkin.
Tämän vuosituhannen huippuvuodet moottoripyörien myynnissä olivat 2006 ja 2007, jolloin ensirekisteröintejä tehtiin yli 11 000 per vuosi.
https://yle.fi/a/74-20174858
Jutun päätteeksi huudellaan veronmaksajia apuun...
Yksi alaa kirvelevä asia on sähkökäyttöisten moottoripyörien ja autojen erilainen verokohtelu. Sähköautoilta ajoneuvovero on poistettu kokonaan, mutta sähkömoottoripyöristä sitä peritään.
– Tasapuolinen kohtelu olisi reilua ja avittaisi alan säilymistä, sanoo MP-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Anu Åberg.
Jos sähkömotskarit olisi autoverottomia, niin kuinka monta niitä myytäisiin vuosittain?
Veikkaan, että Stark Vargeja vois mennä vähän eri tahtiin. Tietty mitään mullistavaa ei tekisi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No itsellä on suunnitelmissa ns. kantaa korteni kekoon keväällä -26 ja hommata se ns. vimonen pyöräni, eka ihan uusi ikinä
Vaan mitä tässä olen katsellut noita jo valitsemaani kolmea vaihtoehtoa, niin kahdesta ei ole -25 hintojakaan vielä edes julkaistu, yhtään ei ole ilm. edes maahantuotu ja tuo yksi mistä on vain muutama kpl, niin se pomppasi sen verran paljon 24>25, että nyt tässä odotellaan kauhun sekaisin tuntein mitä käykään -26. Tuleeko noita kahta silloinkaan virallisen kanavan kautta myyntiohjelmaan ja jos, niin paljonko ne hinnat sitten hyppääkän kun silloin puhutaankin 24>26 loikasta
Kaikki nuo saivat tässä -25 niin merkittävän malliuudistuksen, ettei -24 tule enää itselleni kuuloonkaan, vaikka nyt melkoisilla alennuksilla niitä yrittävätkin varastoistaan myyntiin epätoivoisina tunkea. Ehkä sitä pitää MP26 piletti pitkästä aikaa ostaa, jotta pääsisi toivottavasti jopa käpelöimään sitä "mun" pyörää, we'll see...![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Onko MP-kauppiaatry:n puheenjohtaja sekoittanut autoveron ja ajoneuvoveron?
Myyntiluvussa on mukana myös max 125 cm3, eli ns. kevarit, varmaankin hieman yli tuhat isompikuutioista mp:tä on rekisteröity tänä vuonna.
Mitä asialle pitäisi tehdä, moottoripyöristä maksetaan Suomessa autoveroa todella paljon. Mielestäni kaikkien mp-alan järjestöjen ja toimioiden pitäisi alkaa yhteistyössä lobbaamaan päättäjiä autoveron poistamiseksi moottoripyöristä tai edes saamaan aikaiseksi muutoksia autoveron laskentaperusteisiin. Jos myyntiluvat laahaavat tällä tasolla muutaman vuoden niin alalta häviävät viimeisetkin yritykset työpaikkoineen.
Moottoripyörien myynti laahaa alamaissa. Heinäkuun loppuun mennessä uusia moottoripyöriä rekisteröitiin 2 198.
Samalla tuhatluvulla on oltu viimeksi vuonna 2017, jolloin moottoripyörien ensirekisteröintejä oli 2 927. Viime vuosina määrä on ollut reilussa kolmessa tuhannessa.
Näyttää siltä, että tästä vuodesta tulee heikoin koko 2000-luvulla.
– Meillä on jo toinen haasteellinen vuosi putkeen, kun viime vuonna oli inflaatiota, korkomarginaalien muutoksia ja maailmalla myllersi, sanoo MP-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Anu Åberg.
MP-Kauppiaat ry on moottoripyöräalan edunvalvontajärjestö, johon kuuluvat moottoripyörien ja mopojen sekä varusteiden kauppiaat ja maahantuojat.
Maailmantalouden epävakaus ja kotitalouksien heikko ostovoima näkyvät kaksipyöräisten kaupassa nopeasti, sillä moottoripyörä ei ole välttämätön hankinta. Se on ajanvietettä, hupia ja pientä luksusta.
– Jos vaakakupissa on lasten kaurapuuro tai moottoripyörä, niin eihän se ole mietinnän paikkakaan, Åberg toteaa.
– Kyllä suomalaisten ostovoima täytyy olla sen verran hyvässä mallissa, että on mahdollisuus järjestää arjen kulut ja siinä ohella satsata vähän itseensäkin.
Tämän vuosituhannen huippuvuodet moottoripyörien myynnissä olivat 2006 ja 2007, jolloin ensirekisteröintejä tehtiin yli 11 000 per vuosi.
https://yle.fi/a/74-20174858
Jutun päätteeksi huudellaan veronmaksajia apuun...
Yksi alaa kirvelevä asia on sähkökäyttöisten moottoripyörien ja autojen erilainen verokohtelu. Sähköautoilta ajoneuvovero on poistettu kokonaan, mutta sähkömoottoripyöristä sitä peritään.
– Tasapuolinen kohtelu olisi reilua ja avittaisi alan säilymistä, sanoo MP-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Anu Åberg.
Jos sähkömotskarit olisi autoverottomia, niin kuinka monta niitä myytäisiin vuosittain?[/QUOTE]
Samaan aikaan käytettyjen myynti on ihan hyvällä tolalla.
https://yle.fi/a/74-20174858
Lienee perimmäinen syy tässä se että nuorilla ei ole varaa uusia ostella joten uusia ostavat lähinnä buumerit. Lisäksi käytetyt pyörät on niin hyviä ja hyväkuntoisia tänä päivänä että oikein mitään eroa uuteen ei edes ole. Paitsi se hinta, joka jo parissa kolmessa vuodessa putoaa kolmanneksen
Ei vaan H:lla ja juuri se tässä kummastuttaakin kun tuo on yksi suurimpia valmistajia myös Suomessa kautta aikain ja silti tälläistä takkuilua ettei näiden mallien YM25 saada edes hinnastoa aikaiseksi. Toki ainahan se olisi mahis tehdä noutoreissu ulkomaille, mutta...
No kuten jo sanoin, odotellaan nyt MP26 tuolle puolen, joskos olisivat jo siihen mennessä edes jotain aikaansaaneet
Niin ja merkkinä aikanaan kun tälle forumille liityin, niin se ns. ensipyöräni oli samaa merkkiä ja tuli tilattua myös .ORG! paita nimimerkillä ja tuon valmistajan logolla varustettuna. Pitäsköhän yrittää kaivaa tuo paita taas jostain esiin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Laman aikana vain tosiuskovaisilla on moottoripyöriä ja oli siinä jonkunlainen "samaa intiaani heimoa" fiilis ja All rightin kivijalkakaupassa käynti oli kuin olisi astunut uskovaisten kirkkoon😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Pyörät vaan vanhenee ja silti hintaso ei käytetyissä laske vaan melkein päinvastoin? Mielestäni joskus kymmenen vuotta sitten tilanne oli täysin eri. Yksityisetkin huutavat parikymmentä vuotta viiskymppiä sahatuista peleistä maltaita. Ymmärrän kyllä jos kyseessä on joku vanhempi erikoisempi malli ja todella vähän ajettu. Nettimoto on kyllä täynnä ylihinnoiteltua tieliikennekelpoista romua kun aloittaa katselemaan hintahaarukan alapäästä![]()
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Niinpä niin... Valinta on vaikeaa, ja lisäksi fyysiset ulottuvuudet rajoittavat pyörävaihtoehtoja. Korkea ja painava ei oikein sovi, joten n. <200 kg painavissa alle tonnisissa on pysyttävä. Hondan riesana on niukka varustelu tuon kokoluokan pyörissä. (esim. vakkari puuttuu). Kawasakiin ja Suzukiin en ole vielä tarkemmin perehtynyt. Yamahan MT 9 on varustelun puolesta kiinnostava, mutta ovat pilanneet sen vasemnan kahvan typerillä katkaisimilla ja niiden sijoittelulla, joiden käytettävyys on erittäin huono.
No näistä omista valinnoistani nuo kaksi kalliimpaa sisältää myös cruisen, keskimmäinen myös aivan kaiken muunkin mitä voin vain kuvitella (autom. päivävalot, autom. vilkun palautus, keyless, sähköinen tuulilasi...), mutta pelkään että tuo pomppaa budjetillisesti out-of-range, varsinkin kun pizzaboksia yms. pitäisi siihen vielä kuitenkin ruksia mukaan lisävarustelistalta. Siksi pitänee ehkä lopulta vain tyytyä tuohon edullisimpaan karvalakkiin, mutta tosiaan hinnastohan sen sitten määrää - kun sellaisen ensin vain saisivat aikaiseksi. Ja kyllä, nämä kaikki ovat tuon saman, alle litraisen moottorin ympärille rakennettuja, hiukan erilaisia DCT-vaihteistoisia toteutuksia.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mä luulen, että suurin ongelma on tää aivan v*mmainen ajokorttiuudistus. Kevariajat tuli ja meni, eikä jengi viitti sen jälkeen enää alkaa välppäämään autokouluhommia. Toki joku aina jaksaa nähdä sen vaivan, mut kyllä se vanha systeemi suosi näiden vehkeiden myyjää. Mäkin luulin, että jäbä pääsis ajamaan mun motskarilla, kun se täyttää 18, mut se menikin sitten niin, että kortin saannista piti olla 2v. Sitte on vielä nää korttien korotukset päälle. Elämässä tulee kaikenlaista muutakin mietittävää ja sitte nää hommat vaan unohtuu. Impulssin osuessa vois kaupat tullakin, jos se kortti korottuis itsestään. Nyt sitten täytyy miettiä, että jaa juu kortillekin tarttis tehdä jotain, että pääsis ajamaan jotain kivempaa ja sitten se vaan jää. Homma ei vaan vedä puoleensa nuorempaa sakkia jolle moni vähemmän ärsyttäväkin asia on jo liian vaivalloista.
Toki joku osuus on aina meitä bensalenkkareita, jotka byrokratian läpikin jaksaa vielä toteuttaa haaveitaan. Sitten kun tää rakentelu ja puuhaaminen näiden kanssa on monelle iso osa harrastusta, ne uudet voi suosiolla jättää kauppaan, kun kaikki on hankalaa. Jos sitten siitä huolimatta päättää vähän toteuttaa itseään, on alituiseen pieni vaara siitä, että sinivuokko vie kilvet, kun osista puuttuu E-merkinnät. Melkein voin omasta puolesta todeta, että ei mulle tuu ikinä enää uutta pyörää, koskan oman näköinen harrastaminen niillä on liian vaikeaa (ja myös kallista).
En tunne asiaa, mutta onko kaikkialla EU:ssa samanlaiset ajotkorttisysteemit?
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Korttien suhteen kesällä -23 opetin vaimon veljen isolle A:lle, kesällä -24 oman pojan ja nyt kesällä -25 vaimon veljenpoika korotti omansa isoksi A:ksi. Ja aina oli tuolla Malmin kentän treenialueella muitakin, koskaan ei tarttenut ihan yksin siellä vääntää. Toki tuon Malmin kentän läheisyydestä johtuen ihan päivittäin tulee myös tienpäällä näitä oppilaita vastaan, kuka ihan koulun logon kera, kuka pelkällä kolmiolla oppilas edellä, opettaja perässä.
Eli kyllä näitä vastaantaistelijoita yhä onneksi kuitenkin löytyy edes joitain. Nythän tosin on ollut huhuilua liikkeessä, jotta B:hen sisällytettäisiin EU:ssa A1 automaattisesti ja näin kenties saataisiin tuota piikkipuolta elpymään, uusia motoristeja tienpäälle ja kenties sieltä sen kipinän löydyttyä jaksetaan nähdä se vaiva ihan oikean A-kortinkin hankintaan.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mp-kortin sai aika pienellä vaivalla loppupelissä. Kun kaikki tehtävät pystyi tekemään netissä niin ei tarvinnut oikeastaan missään käydä muuta varten kuin ne ajotunnit tekemässä. Ja niitäkin ei tarvi enempää kuin 5, joista osan voi tehdä tuplana. Eli 3 kertaa joutuu kotoa poistumaan + teoriakoe ja inssi. Toki rahaahan se maksaa mutta ei tuo omasta mielestä iso esterata moottoripyöräilyn aloittamiselle ole.
Toki se autokoulussa moottoripyörällä ajo ei ainakaan minulle ollut kovin mieluisaa. Ajamisen nautinto syttyikin myöhemmin kun pääsi omalla pyörälällä ajamaan. Ehkä joillakin se into loppuu siellä autokoulussa ja kun pyörän hinta on sitten viisinumeroinen niin ehkä ei ole enää varma onko tämä se oma harrastus + vielä mahdollinen pitkä odotusaika että pyörän saa niin siinä voi ehkä osa karsiutua pois?
Mopoja ja mopokortin ajajia näkyy aika paljon mielestäni. "Meidän aikoina" tytöt eivät mopoilleet käytännössä ollenkaan, vaikka korttia ei edes tarvittu. Nyt suunnilleen joka toinen vastaantuleva mopoilija on tyttö. Eli ainakin mopoilu vaikuttaa erittäin yleiseltä.
Kynnys isoon pyörään on kieltämättä tosi iso ja silloin aletaan puhua tietynlaisesta enemmän tai vähemmän vakavasta harrastamisesta. Mopopojille ja -tytöille mopolla ajaminen on olosuhteiden sanelema pakko, koska autokorttiin ei ikä riitä. Varoissaan olevilla on sitten mopoauto tai 30k€ koppimönkkäri. Kyllähän moottoripyöräkortin saa ajettua, mutta montaako moottoripyörä edes kiinnostaa, on se harrastuksen pointti.
Piikki skipataan 16v, koska autokortin saa vuoden päästä 17v ja autolla ajaa vuoden ympäri keli kuin keli. Piikki jää vähän turhaksi välimalliksi. Piikillä ajava on todennäköinen motoristin alku.
Moottoripyörien hinnat nousevat raketin lailla, inflaatio kurittaa ihmisten taloutta muutenkin, palkat laahaavat, ajat kaikin puolin epävarmoja. Ei ihmekään, jos tuollaisten luksustuotteiden ja turhuuksien myynti sakkaa. Miten lie vastaavaan kategoriaan kuuluvat huviveneet, matkailuautot ja muut, jotka korona-aikana menivät kuin kuumille kiville?
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tähän kun vielä lisää omasta mielestäni:
-Kultaisella 80- ja 90-luvulla oli itse räpläämisen eetos. Vähillä rahoilla ostettiin joku rahiseva kulkupeli, josta pidettiin itse huolta, toki tekniikka oli yksinkertaisempaa. Kuinka monella nuorella on tähän nykyään halu,mahdollisuus, eli onko tallia tai työkaluja? Youtube ja netti toki helpottaa korjaamista. Ajovarusteina oli se, mitä kaapista löytyi: maiharia ja nahkatakkia.
-Maailma moottoripyörän selässä ei ole sama kuin ennen. Jätkät jotka ajeli Norjaan tai Keski-Eurooppaan olivat jotenkin mystisiä. Ei ollut nettiä, josta katsella reissuvideoita, vaan jonkinlaisen kuvareportaasin saattoi lukea kerran kuussa ilmestyvästä Moto1:stä. Niillä reissuilla koettiin jotain ainutlaatuista, sen sijaan, että nykyään voi todeta, että tulipa Stelvio ajettua - ja se näytti samalta kuin sadoissa nettivideoissa.
-Maailma on pullollaan kaikenlaista harrastusta, mikä ajaa prätkäilyn edelle. Media markkinoi, että mitä kauemmas lennät ja mitä enemmän lentokerosiinia kuluu, sen parempi loma sinulla on. Ja kuvat pitää tietysti laittaa someen.
-Moottoripyöräily on melko kallista. Bensaa kuluu helposti saman verran kuin autolla. Kaskovakuutus maksaa ainakin alussa reilusti. Pelätäänkö kaatovaurioiden lisäksi ehkä liikaa, että prätkä hyytyy tien päälle ja hinausapua ei saa muualta kuin v-yhtiöltä.
Edit: Tai ehkä tämä on vain keski-ikäisen horinaa.![]()
No tuo oma ex. as.vaunu maksoi uutena 2016 karvan päälle 20k€ ja tänäpäivänä tuosta 100% tasan samanlaisesta uudesta huudetaan jo yli 30k€. Ja tuo on luonut markkinaan myös sellaisen perversion ettei noiden käytettyjen hinnat ole juurikaan tippuneet. Itse tuotatin tuon uutena 2016 saksasta ja säästin siinä muutaman tuhatlappusen vielä tuontikulujen yms. jälkeenkin ja reilu vuosi sitten vaihdoimme tuon liikkeessä hieman suurempaan uuteen -24 malliin, niin tuosta wanhasta he hyvittivät niin hyvin että sain ns. omani takaisin ja nyt tuo wanha vaunumme on seissyt tuolla liikkeen vaihtorivissä sillä -16 aikaisella OVH-hinnallaan myynnissä siitä saakka, kuitenkin jo 9v ikäinen as.vaunu
Meiläkäisen tämänhetkinen Bandit 1250 maksaa vak.maksuissa reilusti alle puolet siitä mitä perheemme auton vak.maksut ja kuitenkin molemmissa on kaikenkattavat täyskaskot päällänsä. Samaten kulutuksen suhteen auton 6 litraa dieseliä vs. Bandun 4.5 bensaa, niin eipä noissa juuri hintaeroakaan ole.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mie ostin 2021 uuden venekonepaketin.
Nyt sama paketti maksaa 3500€ enemmän.
Luulen, että oman veneen jälleenmyyntiarvo on hankintahintaan nähden aika hyvä...
On sitten nyky-Suomessa lama tai ei, mutta käytetyt kulutustavarat maksavat melkein saman kuin uudet.
Netissä myyntisaiteilla jopa 10- 20 vuotta vanhoja kapistuksia yritetään myydään kuukausikaupalla uuden ovh-20%.
Joskus harvoin hinta on kohdallaan ja silloin myyntiajat ovat tunteja. Pitäisi olla koko ajan langoilla vahtimassa.
Ellei satu hirveää munkkia kohdalle oikein hinnoitellusta tuotteesta, niin uuden kalliin saa melkein samaan hintaan kuin käytetyn.
Ellei ole varaa uuteen, ei ole varaa käytettyynkään kun huomioi mahdollisen kunnostustarpeen.
Vähän riippuu ja roikkuu. Sanovat että bemari pitää hyvin hintansa. Itse ostin 2v rekisterissä olleen 3000km ajetun 60% uuden hinnasta (hinta siis huomioiden varusteet ja optiot, ei hinnat alkaen). Vanhoissa pyörissä hinnat nouseet, uudemmissa vähän miten sattuu.
Omana havaintona yli kymppitonnin pyörät liikkuvat nihkeästi Nettimotoa selailemalla. Halvempia varmaan vekslataan, kun kynnys on matalampi. Kalliimmat roikkuvat kuukausia Nettimotossa ja sitten ilmestyvät jonnekin Rinta-Joupille myyntiin. Näin se kävi itsellekin. Bobberilla oli tuhansia katsojia Nettimotossa, mutta kyselijät olivat kaikki liikkeitä. Vaihdoin sitten Rinta-Joupilta. Se oli selkeä etukäteen mietitty plan-b, eikä mikään menetys.
Viimeksi muokannut: B12; 05.09.2025 klo 13:05.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pitkän linjan harrastajalle nämä hiljaiset vuodet ovat aina olleet se paras hetki hankkia pyörä jos uutta on hommaamassa. Ylivuotisia ja halpoja.
nuoria on kyllä mopoilla ja kevareilla jopa tyttöjä, mutta olen havainnut että se on enemmän sitä että liikkumiselle se on helpoin silloin, moni ei aja sen takia että siitä tykkäisi mitenkään erityisesti. Kun saa auton niin siirtymä siihen on luonnollinen. Tietysti joku prosentti aina jää myös pitemmäksi aikaa lajiin. Ja esim työelämään päästyään kun elämä tuntuu vähän tyhjältä ja alkaa haikailla nuoruuden vapautta, niin voi tulla kuvitelma, että ehkä se oli se kevari joka sen aiheutti ja hommaa moottoripyörän.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Justiin oli joku liikenneturvallisuustäti iloitsemassa linkkarissa, kuinka mahtavaa on, että nuoret saadaan pois "vaarallisten" mopojen ja kevarien puikoista autoihin. Meinasin jotain kommentoida, mutta totesin, että parempi vetää vähä henkeä ja nyt en enää löydä kirjoitusta.
Se on kyllä jännä homma. Osasto Tragicom, Liikenneturha, OTI ym. (semi)valtiolliset toimijat edustaa sitä saatanan konttauskypäräkulttuuria, mikä mun mielestä on nykymaailmassa vialla. Kaikesta paistaa se, että liikenteessä ei saa missään nimessä olla hauskaa, eikä sieltä oikeasti lausuta/ehdoteta juuri mitään, mikä ei käy vituttamaan. Sama syöpä on kyllä hyvää vauhtia leviämässä muillekin elämän osa-alueille ja kun vielä suomalaisiin on iskostettu niin syvälle se, että vastuun ulkoistaminen viranomaiselle on hyvä asia, niin kohta ei kukaan enää saa tehdä yhtään mitään.
Ja sitten on niin turvallista, ettei kukaan kuole kuin ehkä vitutukseen.
Mutta itse asiaan. Talouden ja seurauksena ostovoiman kehitys on laahannut kohta parikymmentä vuotta, ja samassa ajassa esimerkiksi tonnikyykkyjen hinnat on tuplaantuneet. Onko ihme, että kauppa ei käy? Sitten kun verrokkina katsoo esimerkiksi meikäläisenkin tallista löytyvän CF 450MT:n rekisteröintimääriä, niin voi vetää johtopäätöksiä hinnan vaikutuksesta myyntiin. Ostajia olisi, mutta budjettisuora rajoittaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Minusta tuo käytettyjen korkea hintapyynti on levinnyt ihan kaikkeen. Kirppareillakin on helkkarin kallista kamaa kun porukka kai luulee jokaisen "romun" olevan joku 1of15 harvinaisuus tms. Mutta joo, onhan nuo varsinkin kyykkyjen hinnat jotain outoa. 10v sitten oli kans taloudellisesti aika niukat ajat ja porukka vain myi. Sai silloin aika edullisesti kaikkea kun oli jotain perusrakennettuja sporttipyöriä (alustaa, putkisto jne) alta 4-5tonnin, eikä ollut ottajia. Nyt samoja 2000-luvun cebareita ja gixereitä myydään 10v vanhempana, ehkä 20-50tkm enemmän ajettuna melkein tuplahintaan
Itsekin kyllä allekirjoitan tuon, että moottoripyöräilyn "hohto" on hävinnyt. Kun juttelee nuorille ja vaikka moni ajoi kevarilla niin ajettiin koska oli kiva keulia ja näin mutta siksi että oli joku millä liikkua. Sen jälkeen kun auton sai 17v niin ei ole mp-hommat kiinnostaneet. Tuttavapiirissäkin on muutamia tällaisia penskana aika hc-mopojonneja jotka ajeli mönkkäreillä, crosseilla kilvellisten lisäksi, mutta kukaan ei ole kevaria isompaa ajanut enää. Ei kuulemma kiinnosta riittävästi.
Ainakin itselle se oli vaikka kevari-iässä vuosituhannen vaihteessa sitä, että isoilla pyörillä jengi ajoi kovaa ja piti hauskaa, kisailu oli näyttävää MM-tasolla powerkeulineen ja sivuluisuineen ja aina tuli jotenkin iso harppaus eteenpäin uusissa pyörissä. Maailma tarvitsee esikuvia ja tuolloin niitä oli tarjolla mihin samaistua ja ihailla. Esimerkiksi kisapyörät oli vielä pitkälti 2t-koneilla ja se oli luonteva ultimaattinen versio millä itse ajoit. Jokainen tiesi miten paljon jossain kisakuntoisessa piikissä (RR tai crossi/enska) oli tehoa ja miten ylikylän kone se oli johonkin NSR, DT tms peruskevariin verrattuna. Nyt ei kukaan teini hehkuta miten upea joku Moto3 kone on ja oispa sellainen.
Lisäksi käyttäjäryhmä on aika "hankalasti" lähestyttävä tai samaistuttava. Nyt kun joku teini katselee mp-touhua niin tapahtumissa osallistujat on suureltaosin parrakasta ja mahakasta HD tai matkalehmäosastoa. Uusissa ei oikein ole mitään isoa kehitystä enää kun alkaa olemaan tehot jo tapissa kaikilla. Kisailu on jotain shapeshifter-siipi alieneiden robotin tarkkaa ajoa. Tiet paskoja ja kukkahattumeininki vallalla. Ja kun tosiaan korttitouhuissakin se kevarin, tai mp:n etu on mennyt niin se arkiliikkumisen puolikin on ohkaisella pohjalla. Päälle vielä kustannusten nousu ja ostovoiman puute niin hankala on monen realistisesti miettiä että mp ois se juttu.
Viimeksi muokannut: Turder; 05.09.2025 klo 15:38.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Varmaan kaikkia yllä mainittuja syitä, ehdotan yhtä lisää.
Lainalla elämisen kulttuuri.
(lisäys jälkikäteen); jota ei samalla tapaa ollut ennen.
Kun tiukalle mitoitetun asuntolainan lisäksi auto santanderilta, kallis kännykkä operaattorilta, kesäloma visalla sohva joustoliimitillä tai jollain ym. Kun tuossa tilanteessa korot nousee, nehän räjähtivät pari vuotta sitten jopa yli 3%, niin saattapi vetää henkilökohtaista taloutta tiukalle. Okei, nythän korot ovat jo laskeneet, mutta tilanne saattoi säikäyttää ja nyt tekee mieli hieman kerryttää puskuria eikä hankkia leluja.
Toki finanssi-ihmiset muistuttaa että suomalaiset makuuttavat isoja määriä rahaa pankkitileillä eivätkä laita niitä tuottavampiin kohteisiin tai toisaalta kulutukseen. Mutta voi olla mopojen ostajat ja rahoja tileillä makuuttavat ovat kaksi kokonaan eri ihmisryhmää.
Viimeksi muokannut: TIJ; 05.09.2025 klo 19:42.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka