Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 61:sta
  1. #31
    Shoei Raid II. Sopii pään muotoihin, DD-lukko ja aikanaan ollut 4 tähden kypärä. Hankittu ajat sitten kun niitä vielä sai ja otettu muutama vuosi sitten käyttöön säilytyksestä kun edellisestä Raid II piti luopua. Seuraavaa sitten saa miettiä, umpikypärä ja DD-lukko ajatuksissa. Ehkä Shoei NXR2- täytyy käydä sovittamassa jossain vaiheessa
    FJR -17
  2. #32
    "Josta tietty jälkiviisaana ns. toisinpäin jos oli vaikkapa se markkinoiden paras kypärä päässä ja silti kohtalona oli vihanneksena vaakatasossa lopun elämää, niin olisiko sillä kertaa kuitenkin se huonompi ruukku ollut parempi."

    Aika samaa mietiskelin tuossa ja ehkä kypäräpakko on sikäli huono juttu, että ilman kypärää tuskin jää kitumaan tai yhteiskunnan holhokiksi. Vähän vakavammin ajatellen tulee mieleen, että onko kypärät tulleet jo kehityksensä päähän, vai keksitäänkö vielä materiaaleja, joiden hinta pysyy järkevissä rajoissa massakäyttöä ajatellen. C3 pro:n ero C5:een taitaa enimmäkseen olla fiksumpi kypäräpuhelin. Vähän hiljaisempi ja parempi iskunkestävyys, mutta parannukset ovat aika marginaalisia.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  3. #33
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Vähän vakavammin ajatellen tulee mieleen, että onko kypärät tulleet jo kehityksensä päähän, vai keksitäänkö vielä materiaaleja, joiden hinta pysyy järkevissä rajoissa massakäyttöä ajatellen.
    No itselle tulee ekana mieleen kypärän istuvuuden yksilöllinen täsmentäminen esim. uretanipussilla. Eli pussi kypärään, urkkua pusiin ja kypärä päähän. Kohta urkun kuivuttua kypärän sisus on muotoutunut just eikä melkein ko. henkilön kuulan muotoihin, voidaan poistaa päästä ja viimeistellä mahd. ilmanvaihtoreikineen yms. Näin jää sillä iskun hetkellä se yksi täräys kokonaan pois kun kallo kohtaa kypärän iskunvaimennuksen.

    Toki kuorimateriaaleissakin vielä hiilikuidun jälkeen tulee mm. titaanikuitua yms. jotka ovat vieläkin kovempia ja kestävämpiä vaihtoehtoja, mutta ne tulee sitten toki merkittävälläkin hinnan kustannuksella ja tuotteen kaupallinen myyntimenestys voi olla siksi jo varsin kyseenalainen, mikään massatuote tuosta ei ainakaan tulisi.
    - Pyörä myyty jo pois -
  4. #34
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    No itselle tulee ekana mieleen kypärän istuvuuden yksilöllinen täsmentäminen esim. uretanipussilla. Eli pussi kypärään, urkkua pusiin ja kypärä päähän. Kohta urkun kuivuttua kypärän sisus on muotoutunut just eikä melkein ko. henkilön kuulan muotoihin, voidaan poistaa päästä ja viimeistellä mahd. ilmanvaihtoreikineen yms. Näin jää sillä iskun hetkellä se yksi täräys kokonaan pois kun kallo kohtaa kypärän iskunvaimennuksen.

    Toki kuorimateriaaleissakin vielä hiilikuidun jälkeen tulee mm. titaanikuitua yms. jotka ovat vieläkin kovempia ja kestävämpiä vaihtoehtoja, mutta ne tulee sitten toki merkittävälläkin hinnan kustannuksella ja tuotteen kaupallinen myyntimenestys voi olla siksi jo varsin kyseenalainen, mikään massatuote tuosta ei ainakaan tulisi.
    Kova ulkokuori vaatii pehmeän sisuksen, joten niiden täytyy kehittyä yhdessä. Eikö nytkin ole markkinoilla potta, jossa ilmapusseilla sovitetaan kuulaan sopivaksi? Hiljaisuus tuskin paljoa paranee, koska onhan Schubertillakin tuulitunneli ja myös vastamelukypärä on tehty, mutta ei tainut menestyä. Hud-näyttö ei ainakaan itseäni juuri kiinnosta koska tämä epäonnistunut suomalainen viritys vei jotenkin huomiota pois ympäristön tarkkailusta, vaikka tarkoitus oli päinvastainen.Visiiriin voisi tulla kestopinnoitus jossa ei ötökät ja vesi pysy kiinni.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  5. #35
    Moottori*pyöräilijä kuoli liikenne*onnettomuudessa Nauvossa | Kotimaa | Yle https://share.google/zonelTXQ3bKdKoEun

    Kaikesta tekniikasta huolimatta näkeminen ja nähdyksi tuleminen taitaa olla motoristin tärkein henkivakuutus.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  6. #36
    HJC RPHA1:nen on nyt toista kautta käytössä. Nuo HJC:n ruukut sopii omaan päähän hyvin ja tuo oma ruukku on kyllä laadullisestikin sitä mitä tuon hintaluokan kypärältä sopii odottaakin. Oikeastaan ainoa pieni valituksen aihe on se että kypärä on inan äänekäs mutta tuo johtuu siitä että nykyisin jopa noissa FIM-hyväksytyissä kisakypärissäkin on kait ainakin lähes kaikissa paikat kypäräpuhelimen kaiuttimille. Korvien kohdalla ei siis ihan kauheasti ole materiaalia.

    Mitä tulee tuohon aiemmin mainittuun kypärien kehitykseen niin kyllä tuolla on varmasti jo putkessa uusia parempia ja kevyempiä materiaaleja. Grafeenista valmistetuista nanoputkista voi tulevaisuudessa tulla kuorimateriaali. Tämän hetken ongelmana tuon materiaalin massatuotannossa on se että nuo aikaan saadut grafeenikuidut ovat niin ohuita ja lyhyitä että ne soveltuvat lähinnä maalien pigmentiksi. Mutta tekniikka kehittyy. Grafeeni on hyvä kandidaatti myös muiden kypärän materiaaliksi, tuosta kun voidaan valmistaa ominaisuuksiltaan räätälöityjä kappaleita. Siis ainakin teoriassa.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  7. #37
    "paikat kypäräpuhelimen kaiuttimille. Korvien kohdalla ei siis ihan kauheasti ole materiaalia."

    Eikö sinne voisi laittaa sopivaa fylliä jolloin voisi turvallisuuskin parantua inan?
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  8. #38
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    "paikat kypäräpuhelimen kaiuttimille. Korvien kohdalla ei siis ihan kauheasti ole materiaalia."

    Eikö sinne voisi laittaa sopivaa fylliä jolloin voisi turvallisuuskin parantua inan?
    Mulla ainakin oli vaahtomuovi-insertit Nolanissa noissa paikoissa. Joku niissä vaan silti sattui jotenkin korvaan.

    Toisaalta halvin bluetooth-kypäräheadset maksoi alissa vähän yli vitosen. Riittää juuri navigaattorikäyttöön maltillisissa nopeuksissa, muuten loppuu volume kesken (vissiin koska puhelin suojelee korviasi).
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  9. #39
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta halvin bluetooth-kypäräheadset maksoi alissa vähän yli vitosen. Riittää juuri navigaattorikäyttöön maltillisissa nopeuksissa, muuten loppuu volume kesken (vissiin koska puhelin suojelee korviasi).
    No toi mun kiinalainen muutaman kympin halpis-headset sentään tarjoaa 100km/h saakka toimivan keskusteluyhteyden, molemmat kuulee toisiaan vielä ihan hienosti ja mikkikään ei kuulemma nappaa ylimääräisiä suhinoita, vaikka kypärä jo noissa nopeuksissa melkoisesti omaan korvaan meluaakin - eikä ole vielä edes hedarin volumet täysillä.
    - Pyörä myyty jo pois -
  10. #40
    "Mitä tulee tuohon aiemmin mainittuun kypärien kehitykseen niin kyllä tuolla on varmasti jo putkessa uusia parempia ja kevyempiä materiaaleja. Grafeenista valmistetuista nanoputkista voi tulevaisuudessa tulla kuorimateriaali."

    Äkkiä tulee mieleen, että onko kuorimateriaali se kehityskohde kun itselläni tulee mieleen enemmän sisusta, jolla saataisiin hidastettua pään lilkettä kohti kuorta mahdollisimman pitkäkestoiseksi.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  11. #41
    Offroad-kypärissä tuntuu olevan rotaatioiskunvaimennus tämän hetken kuuma kehityskohde, fillarikypärissähän alkaa MIPSit ja muut vastaavat rotaatioiskua vaimentavat systeemit olla jo joka versiossa ainakin maastokypärissä.
    Born to be middle aged.
  12. #42
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Niin no jokaisella varusteella on se limittinsä, mihin saakka juuri sen suojausvaikutus juuri siinä tilanteessa ja sillä kertaa riittää. Heikommalla varusteiden laadulla tuo limitti tulee nopeammin vastaan, vaikka kuinka ns. speksit täyttävästä varusteesta olisikin kyse. Ja sitten jos tosiaan ollaan aivan tuolla rajalla taikka jo karvan sen ylikin, niin ne seuraukset voi olla juurikin pilliruokintaa lopun elämää tms. "kiwaa".

    Josta tietty jälkiviisaana ns. toisinpäin jos oli vaikkapa se markkinoiden paras kypärä päässä ja silti kohtalona oli vihanneksena vaakatasossa lopun elämää, niin olisiko sillä kertaa kuitenkin se huonompi ruukku ollut parempi.

    No nämä on näitä. Eipä tuolla juuri muuta voi kuin itse tehdä ns. parhaansa, mutta kun sekään ei ihan aina riitä. Sitä voi sattua huonosti aivan täysin itsestä riippumattomistakin syistä jos vaan on väärässä paikassa väärään aikaan ja varsinkin silloin otetaan niistä varusteista mittaa riittikö se suojauskyky vaiko eikö.
    Tuossa on vielä sekin että ei kaikki suojavarusteet ole olemassa sitä varten kun 150 vauhdista siirrytään pyörän selästä ihmispulkaksi oman tai jonkun muun virheen seurauksena. Olen itse nähnyt kun pyöräilijä kaatui paikaltaan selälleen kun kenkä jäi jotenkin polkimeen kiinni. Ei kypärää päässä, ei vastannut puhutteluun kun osuin ekana paikalle. Näin kun takaraivo osui asfaltiin kun kaatui. Siihen tuli onneksi joku sairaanhoitaja ja minulle jäi lanssin soittelu paikalle. Voisi ajatella että kypärä päässä tuokin olisi noussut siitä ylös minuutin sisään.

    Moottoripyörässäkin sama homma. Ei koskaan tiedä miten isoa mälliä varten sitä kypärää ostaa. Se optimi missä mieluummin kuolee kun jää pilliruokintaan kun on aika liikkuva maali. Ilman kypärää voi joku päästä hyppäämään sen pilliruokintastopin yli suoraan suljetun arkun hautajaisiin. Toisella voi alkaa se pilliruokintavaihe siinä kohtaa elämässä. Tai toisinpäin. Ilman kypärää 20 vauhdeista kumoon ja elintenluovuttajaksi. Toinen arpoo tarviiko noin pienen pusun takia edes uutta pottaa ostaa.
  13. #43
    Lainaa moso kirjoitti Katso viesti
    Moottoripyörässäkin sama homma. Ei koskaan tiedä miten isoa mälliä varten sitä kypärää ostaa. Se optimi missä mieluummin kuolee kun jää pilliruokintaan kun on aika liikkuva maali. Ilman kypärää voi joku päästä hyppäämään sen pilliruokintastopin yli suoraan suljetun arkun hautajaisiin. Toisella voi alkaa se pilliruokintavaihe siinä kohtaa elämässä. Tai toisinpäin. Ilman kypärää 20 vauhdeista kumoon ja elintenluovuttajaksi. Toinen arpoo tarviiko noin pienen pusun takia edes uutta pottaa ostaa.
    Jos noin synkkiin ajatuksiin mennään, niin sitten olisi syytä laittaa kypärä päähän jo aamulla sängystä noustessaan.
    Sinänsä asiaa, mutta alkaa olla jo kuluttavaa, jos pitää varjoansakin pelätä.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  14. #44
    Lainaa moso kirjoitti Katso viesti
    Tuossa on vielä sekin että ei kaikki suojavarusteet ole olemassa sitä varten kun 150 vauhdista siirrytään pyörän selästä ihmispulkaksi oman tai jonkun muun virheen seurauksena. Olen itse nähnyt kun pyöräilijä kaatui paikaltaan selälleen kun kenkä jäi jotenkin polkimeen kiinni. Ei kypärää päässä, ei vastannut puhutteluun kun osuin ekana paikalle. Näin kun takaraivo osui asfaltiin kun kaatui. Siihen tuli onneksi joku sairaanhoitaja ja minulle jäi lanssin soittelu paikalle. Voisi ajatella että kypärä päässä tuokin olisi noussut siitä ylös minuutin sisään.

    Moottoripyörässäkin sama homma. Ei koskaan tiedä miten isoa mälliä varten sitä kypärää ostaa. Se optimi missä mieluummin kuolee kun jää pilliruokintaan kun on aika liikkuva maali. Ilman kypärää voi joku päästä hyppäämään sen pilliruokintastopin yli suoraan suljetun arkun hautajaisiin. Toisella voi alkaa se pilliruokintavaihe siinä kohtaa elämässä. Tai toisinpäin. Ilman kypärää 20 vauhdeista kumoon ja elintenluovuttajaksi. Toinen arpoo tarviiko noin pienen pusun takia edes uutta pottaa ostaa.

    Vähän olen ollut nuopeana kun joku on kysynyt mikä olisi sopiva mopokypärä jälkikasvulle. Ei kuulemma ole niin tarkkaa kunhan on edullinen. Luultavasti kaikki iskät haluaisivat parhaan potan omaan päähänsä jos tiedossa olisi heittäytyminen asfalttiin viidenkympin vauhdista. Mukavuus tekijöistä voi toki tinkiä.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  15. #45
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Jos noin synkkiin ajatuksiin mennään, niin sitten olisi syytä laittaa kypärä päähän jo aamulla sängystä noustessaan.
    Sinänsä asiaa, mutta alkaa olla jo kuluttavaa, jos pitää varjoansakin pelätä.

    Joo tosin entinen työkaveri soitti ja kertoi, että oli kussut verta ja onneksi kasvain oli ollut hyvänlaatuinen. Oli ollut aika vakavaa poikaa lekurissa ja muistelin miten sanoi aikanaan röökin poltosta, että syöpä tulee jos on tullakseen. Ennen tuulettimeen osumista on helppoa vähätellä riskejä, mutta oikeasti kannattaa hetki miettiä mikä on sopiva hinta minkä on valmis tarvittaessa maksamaan jotta voi elää kuten hyvältä tuntuu.

    Yhäkin kuitenkin hyväksyn henkilökohtaisten riskien oton, mutta vaimoni kysyi kerran minulta, että miltä luulet hänestä tuntuvan jos otan tyhmiä riskejä.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  16. #46
    Shoei GT air II on ollut käytössä muutaman vuoden. Hyvä kypärä, sopii just päähän ja edelleen napakka. Kolarikäyttäytymistä ei onneksi ole tarvinnut testata, mutta uskoisin olevan turvallisemman pään potta.
    Tuulen suhinoiden takia vähänkään pidempi ison tien taival vaatii korvatulpat. Kypäräpuhelinta en ole testannut, ehkä sitten siihen seuraavaan kypärään kokeilen. Pinlock on pitänyt näkymät kirkkaana, kolme kesää kesti ensimmäinen ennenkuin alkoi "vuotaa" huurretta väliin. Aurinkovisiiri on jopa parempi kuin alempana mainitussa Schuberthissa, tulee alemmas. Ainoa miinus on ollut vasta-aurinkoon ajaminen. Aurinkovisiirikään ei auta kun oikein matalalta paistaa silmiin. Sen vuoksi on hakusessa ollut viime aikoina vaihto toiseen kypärään jossa olisi "seikkailulippa".

    Sen vuoksi tilasinkin Schuberth E2:n viime talvena, mutta tuli tehtyä virhearvio kokomitoituksessa. Shoei on sopivan tiukka XL/61 kokoisena, mutta Schuberth olikin eri mallinen. Päähän laitto on tiukka, mutta kun potta on päässä se heilui liikaa ja piti laittaa kypärä kiertoon. Onneksi uusi omistaja löytyikin jo ja pääsen hankkimaan uutta. Tällä kertaa vahingosta viisastuneena taidan käydä oikeasti sovittelemassa sopivan koon ennen ostopäätöstä. Suupertti täytti muuten kyllä toiveet oikein hyvin, lippa toimi just niin hyvin kuin halusinkin vasta-aurinkoon ajaessa. Lippa lisää jonkin verran tuulen suhinaa ja kypärä oli hieman raskaan tuntuinen, ehkä painon ja ehkä toisaalta suuremman tuulipinta-alan vuoksi. Kypärän avattavuus, aurinkovisiiri ja lippa ovat tärkeitä mukavuustekijöitä, mutta toki kypärän sopivuus omaan päähän on se tärkein. Aurinkovisiirin alareuna jää vähän ylemmäs kuin Shoeissa, mutta kyllä sen kanssa pärjäsi varsinkin kuin lipan säädöillä pystyi tarvittaessa suojautumaan auringolta.
    2021- Honda Transalp 700
    2020 Honda CBR 600 F
    1990-1992 Yamaha TZR 125
  17. #47
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    C3 pro:n ero C5:een taitaa enimmäkseen olla fiksumpi kypäräpuhelin.
    Kyllä ne ihan eri kypäria ovat... C3/E1 mallit eivät läpäise uuden standardin vaatimuksia, toisin kuin C5/E2.

    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c3-pro/
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-e1/
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c5/
  18. #48
    Shoei GT-AIR 3
    Vaihdoin tähän ykkösmallista. Kakkosmallia hehkutettiin huomattavana parannuksena ykköseen ja kolmosta parannuksena kakkosmalliin. Sanotaan suoraan, että saattaisi ketuttaa jos olisi vaihtamisen ilosta vaihtanut eikä sen takia, että vanha oli 6v vanha ja audiojärjestelmän akku tuli tiensä päähän. Lisäksi pleksi olisi pitänyt vaihtaa niin totesin järkevämmäksi ostaa kokonaan uuden + sai samalla mallikohtaisen audiojärjestelmän. Tämä oli bf-tarjous ja muistaakseni potta 370€ ja päälle pari sataa Senan järjestelmästä.

    Sitten se pettymys. En suoraan sanoen huomaa juurikaan eroa esim. tuulettuvuudessa, suhinassa jne. Kokemuksia eri merkeistä on vähän, joten en osaa sanoa onko tämä äänekäs vai hiljainen, mutta uudet (rajummat) filtterit käyn vaihdattamassa valettuihin tulppiin...vanhalla ei käynyt mielessä. Uskaltaisin sanoa, että meteli on kovempi kuin ykkösessä. Harmillisesti laitoin ykkösmallin eteenpäin ennen kuin kolmonen oli kourassa niin ei voinut tehdä testiä...vaikka tuskin olisin silti jaksanut testata.

    Sitten ne miinukset;
    - Leukaverho on sysipska. Ei se vaan pysy paikallaan vaan irtoaa aina kulmistaan kypärää päähän laittaessa/pois ottaessa. Ensimmäisessä revisiossa oli paljon parempi eikä mitään ongelmia. Leukaverho tuntuu muutenkin myös huonommin blokkaavan viimaa ja ääntä kuin ykkösen. Kokeilin myös ilman, mutta aika jäätävän eron tuo verho tekee viimaan ja varsinkin meteliin kypärän sisällä. Sanoisin että must juttu. Piti oikein manuaalista tarkistaa onko asennusvirhe, mutta niin se käskettiin tunkea potan ja pehmusteiden väliin.

    - Senan järjestelmä. Periaatteessa plug&play, mutta asennus oli melkoisen hankala johtojen takia. En ymmärrä miksei tähän ole vedetty johtoja valmiiksi pehmusteiden alla ja setissä sitten tulisi vain moduulit. Johdot vääntävät moduuleita, koska niille ei ole kuoressa johdotuksia (paitsi mikille). Ehkä saisi paremmin asennettua jos purkaisi kypärästä kaiken pois. Ei todellakaan laadultaan 200€ setti. Sai ihan tosissaan asetellla jotta sai jotenkin järkevästi menemään. Kypäräkohtainen sarja ja silti johdot risteävät + ovat turhan pitkiä.

    - Sena on usb-c, mutta mikä tahansa piuha ei sovikaan liittimeen. Pitää olla kapea. Tästä aiheutui se, että piti olla kaksi piuhaa mukana. Tilasin sokkona Ugreenin usb-c johdon ja se onneksi sopii myös Senaan niin nyt pärjää yhdellä piuhalla.

    - Senassa nappien järjestys on epälooginen eli + on alempana ja - ylempänä. Tottumiskysymys, mutta yleensä plussaa tulee käytettyä (seuraava kappale), mutta käsi menee luontaisesti miinukselle eli plussaa joutuu vähän etsimään. Ominaisuuksiahan tässä on älyttömän paljon. "Hello Sena" käskytys ei toimi ja ei ilmeisesti toimi kellään googlen mukaan. Googlen käskyttäminen toimii...1/10 kerrasta joten susi sekin.

    - Pelkäsin visiirin lukituksen avausta, mutta se on itseasiassa todella helppo avata yhdellä kädellä. Sen sijaan lukitus ei. Millään kevyellä painamisella ei loksahda lukkoon vaan visiirin yläreunasta joutuu painamaan voimalla (yhdellä kädellä).

    - Aurinkovisiirissä on joku "vahvistus" alareunassa ja uusi muotoilu. Ei onnistu enää käyttäminen niin, että laskisi vain 1-2cm eli leikkaamaan sen pahimman paisteen. En tykkää käyttää "aurinkolaseja" koska hävittää tiestä epätasaisuudet + ei huomaa niin hyvin peuroja.

    Plussaa;
    + Senan äänenlaatu on hyvä, mutta about 100€ geneerisen systeeminen äänenlaatu oli yhtä hyvä ykkösversiossa (kypäräkohtaiset kaiuttimet + Snell S-7 vastaanotin). Akku kestää todella kauan, laskinkohan että teoreettisesti 14-16h pitäisi mennä yhdellä latauksella. Käytän siis vain musiikille joten kesto varmasti lyhenee mesh-ominaisuuksilla. Vanhassa kesti uutena max 6h joten se loppui aika usein kesken. Lopussa sitten enää tunnin.

    Makuasioita, mutta jos näitä saisi käyttää edes kuukauden ennen päätöstä niin olisin katsonut jotain muuta. Ehkä pieni katumus on ilmassa. Suoraan sanoen ykkösmalli taisi olla sittenkin parempi ja nyt tosiaan tämä kesä ajettu kolmosella, ettei kyse ole mistään yhdestä testilenkistä. Ainut selkeä plussa tässä on tuo akunkesto. En aja kovin lyhyitä reissuja enää ollenkaan, niin tuo 6h loppui aina kesken. Tässä pahimmillaan on ollut akkua 33% jäljellä kun olen saapunut yöpaikkaan.

    Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia samasta mallista.
  19. #49
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Shoei GT-AIR 3
    Vaihdoin tähän ykkösmallista. Kakkosmallia hehkutettiin huomattavana parannuksena ykköseen ja kolmosta parannuksena kakkosmalliin. Sanotaan suoraan, että saattaisi ketuttaa jos olisi vaihtamisen ilosta vaihtanut eikä sen takia, että vanha oli 6v vanha ja audiojärjestelmän akku tuli tiensä päähän. Lisäksi pleksi olisi pitänyt vaihtaa niin totesin järkevämmäksi ostaa kokonaan uuden + sai samalla mallikohtaisen audiojärjestelmän. Tämä oli bf-tarjous ja muistaakseni potta 370€ ja päälle pari sataa Senan järjestelmästä.

    Sitten se pettymys. En suoraan sanoen huomaa juurikaan eroa esim. tuulettuvuudessa, suhinassa jne. Kokemuksia eri merkeistä on vähän, joten en osaa sanoa onko tämä äänekäs vai hiljainen, mutta uudet (rajummat) filtterit käyn vaihdattamassa valettuihin tulppiin...vanhalla ei käynyt mielessä. Uskaltaisin sanoa, että meteli on kovempi kuin ykkösessä. Harmillisesti laitoin ykkösmallin eteenpäin ennen kuin kolmonen oli kourassa niin ei voinut tehdä testiä...vaikka tuskin olisin silti jaksanut testata.

    Sitten ne miinukset;
    - Leukaverho on sysipska. Ei se vaan pysy paikallaan vaan irtoaa aina kulmistaan kypärää päähän laittaessa/pois ottaessa. Ensimmäisessä revisiossa oli paljon parempi eikä mitään ongelmia. Leukaverho tuntuu muutenkin myös huonommin blokkaavan viimaa ja ääntä kuin ykkösen. Kokeilin myös ilman, mutta aika jäätävän eron tuo verho tekee viimaan ja varsinkin meteliin kypärän sisällä. Sanoisin että must juttu. Piti oikein manuaalista tarkistaa onko asennusvirhe, mutta niin se käskettiin tunkea potan ja pehmusteiden väliin.

    - Senan järjestelmä. Periaatteessa plug&play, mutta asennus oli melkoisen hankala johtojen takia. En ymmärrä miksei tähän ole vedetty johtoja valmiiksi pehmusteiden alla ja setissä sitten tulisi vain moduulit. Johdot vääntävät moduuleita, koska niille ei ole kuoressa johdotuksia (paitsi mikille). Ehkä saisi paremmin asennettua jos purkaisi kypärästä kaiken pois. Ei todellakaan laadultaan 200€ setti. Sai ihan tosissaan asetellla jotta sai jotenkin järkevästi menemään. Kypäräkohtainen sarja ja silti johdot risteävät + ovat turhan pitkiä.

    - Sena on usb-c, mutta mikä tahansa piuha ei sovikaan liittimeen. Pitää olla kapea. Tästä aiheutui se, että piti olla kaksi piuhaa mukana. Tilasin sokkona Ugreenin usb-c johdon ja se onneksi sopii myös Senaan niin nyt pärjää yhdellä piuhalla.

    - Senassa nappien järjestys on epälooginen eli + on alempana ja - ylempänä. Tottumiskysymys, mutta yleensä plussaa tulee käytettyä (seuraava kappale), mutta käsi menee luontaisesti miinukselle eli plussaa joutuu vähän etsimään. Ominaisuuksiahan tässä on älyttömän paljon. "Hello Sena" käskytys ei toimi ja ei ilmeisesti toimi kellään googlen mukaan. Googlen käskyttäminen toimii...1/10 kerrasta joten susi sekin.

    - Pelkäsin visiirin lukituksen avausta, mutta se on itseasiassa todella helppo avata yhdellä kädellä. Sen sijaan lukitus ei. Millään kevyellä painamisella ei loksahda lukkoon vaan visiirin yläreunasta joutuu painamaan voimalla (yhdellä kädellä).

    Plussaa;
    + Senan äänenlaatu on hyvä, mutta about 100€ geneerisen systeeminen äänenlaatu oli yhtä hyvä ykkösversiossa (kypäräkohtaiset kaiuttimet + Snell S-7 vastaanotin). Akku kestää todella kauan, laskinkohan että teoreettisesti 14-16h pitäisi mennä yhdellä latauksella. Käytän siis vain musiikille joten kesto varmasti lyhenee mesh-ominaisuuksilla. Vanhassa kesti uutena max 6h joten se loppui aika usein kesken. Lopussa sitten enää tunnin.

    Makuasioita, mutta jos näitä saisi käyttää edes kuukauden ennen päätöstä niin olisin katsonut jotain muuta. Ehkä pieni katumus on ilmassa. Suoraan sanoen ykkösmalli taisi olla sittenkin parempi ja nyt tosiaan tämä kesä ajettu kolmosella, ettei kyse ole mistään yhdestä testilenkistä. Ainut selkeä plussa tässä on tuo akunkesto. En aja kovin lyhyitä reissuja enää ollenkaan, niin tuo 6h loppui aina kesken. Tässä pahimmillaan on ollut akkua 33% jäljellä kun olen saapunut yöpaikkaan.

    Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia samasta mallista.
    Tämä teksti käsitteli suurimmaksi osaksi tuota kypärään suunniteltua kypäräpuhelinta, en osaa siihen sanoa mitään kun itsellä on yleismallin kypäräpuhelin.
    Mutta muutama huomio muusta tekstistä: Ootko varma, että tungit sen leukasuojan oikein päin sinne rakoon? Mielestäni se piti pistää sinne vähän niinkuin "väärin päin", mitä muodosta olisi alun perin ajatellut, mutta itselle ainakin istahti niin tiukasti sinne että oli vaikeuksia jopa saada irti. Eikä liikkunut siis mihinkään suuntaan kun kypärää käytti päässä.
    Samaa mieltä siitä, että ei vaikuta erityisen hiljaiselta kypärältä. Edellinen kypärä siis ikivanha Raid 2 enkä suoraan sanoen huomaa mitään eroa melussa. Olisin ajatellut että 15 vuota uudempi kypärä olisi myös huomattavasti hiljaisempi, mutta ilmeisesti ei.
    Visiiri sulkeutuu ainakin omassa kypärässä pihtiotteella. Ei tarvii sieltä pleksin yläosasta räpläillä.

    Mutta hyvällä hinnalla sait kyllä kypärän!
  20. #50
    Lainaa maja2 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä ne ihan eri kypäria ovat... C3/E1 mallit eivät läpäise uuden standardin vaatimuksia, toisin kuin C5/E2.

    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c3-pro/
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-e1/
    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c5/

    Näin on, mutta onko se varsinaisesti kehitystä, jos nyt lisätään ainevahvuuksia eri paikkoihin, eikä kuitenkaan ole saatu ohimoita "vihreälle"?
    Viimeksi muokannut: oili; 25.08.2025 klo 07:50.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  21. #51
    Shoei NXR
    plussat:
    -Istuu Mun päähän hyvin
    - hiljainen Mun päässä
    - kevyt
    - pinlock
    - D-D lukko
    Miinukset:
    - visiiri vuotaa säätöyrityksistä huolimatta niin että, silmät vuotaa
    Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
  22. #52
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Näin on, mutta onko se varsinaisesti kehitystä, jos nyt lisätään ainevahvuuksia eri paikkoihin, eikä kuitenkaan ole saatu ohimoita "vihreälle"?
    En tiedä onko SHARP-kriteereitä tiukennettu, mutta neljä tähteä ei ainakaan muutama vuosi sitten olisi ollut mikään kunniamaininta turvallisuudesta.
  23. #53
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    En tiedä onko SHARP-kriteereitä tiukennettu, mutta neljä tähteä ei ainakaan muutama vuosi sitten olisi ollut mikään kunniamaininta turvallisuudesta.
    Ei noita viiden tähden avattavia kypäriä montaa ole olemassa.... ei löydy Nolanilta eikä edes AGV:ltä. Lipalla olevia on vielä vähemmän.

    https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?ma...4&min-rating=5

    Shoeita en saanut omaan päähän silmälasien kera, toisin kuin C3:lla onnistuu vaivatta. Cabergin Duke taas nuijittiin Ruåttalaisten testissä aivan hengenvaaralliseksi. Cabergin uudemmat kypärät taas ovat menestyneet erinomaisesti Sharpin testeissä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta , kurapyöräkypäränä on itsellä lipallinen ei aukeava Caberg.

    Omassa käytössä vaatimusmäärittely tärkeysjärjestyksessä menee näin:

    -lipallinen jotta näkee ajaa ilta-aurinkoa vasten
    -pinlock
    -silmälasit päässä voi laittaa kypärän päähän vaivatta 100% onnistumisprosentilla
    -aurinkovisiiri
    -optisesti virheettömät visiiri, aurinkovisiiri ja pinlock -> kaikki nämä käytössä niin tien ja yksityiskohdat näkee vielä hyvin
    -helposti pestävät sisälmykset
    Viimeksi muokannut: maja2; 26.08.2025 klo 00:46.
  24. #54
    Lainaa Esjonne kirjoitti Katso viesti
    Tämä teksti käsitteli suurimmaksi osaksi tuota kypärään suunniteltua kypäräpuhelinta, en osaa siihen sanoa mitään kun itsellä on yleismallin kypäräpuhelin.
    Mutta muutama huomio muusta tekstistä: Ootko varma, että tungit sen leukasuojan oikein päin sinne rakoon? Mielestäni se piti pistää sinne vähän niinkuin "väärin päin", mitä muodosta olisi alun perin ajatellut, mutta itselle ainakin istahti niin tiukasti sinne että oli vaikeuksia jopa saada irti. Eikä liikkunut siis mihinkään suuntaan kun kypärää käytti päässä.
    Samaa mieltä siitä, että ei vaikuta erityisen hiljaiselta kypärältä. Edellinen kypärä siis ikivanha Raid 2 enkä suoraan sanoen huomaa mitään eroa melussa. Olisin ajatellut että 15 vuota uudempi kypärä olisi myös huomattavasti hiljaisempi, mutta ilmeisesti ei.
    Visiiri sulkeutuu ainakin omassa kypärässä pihtiotteella. Ei tarvii sieltä pleksin yläosasta räpläillä.

    Mutta hyvällä hinnalla sait kyllä kypärän!
    Pitää vielä tarkistella tätä, mutta mulla lähtee todella helposti "päädyistä" irti. Kuuluuko se tunkea ihan samaan tasoon pehmusteiden/kypärän kuoren kanssa ? Manuaali ei kauheasti valistanut asioista. On tietysti mahdollista, että siellä joku Senan johto pistää vastaan (vaikkei pitäisi noin kaukana).
    Mitä tarkoitat oikein päin ? Sitä kun tuijottelin niin en keksinyt kuin yhden suunnan miten se tunkea kun ne "kynnet" on sillä puolella.

    Toivon että tuo visiirin lukitus paranee ajan myötä, vaikka luulisi että olisi jo muuttunut. Alkuun toimi ihan ok, mutta sitten alkoi tekemään tuota ettei enää lukitu ellei voimalla paina yläreunasta. Ensin meni pihtiotteella kuten sinullakin, mutta ei läheskään joka kerta silloinkaan.
  25. #55
    Vaihdoin jo pari vuotta sitten X-Lite 801:n saman merkin avattavaan X-1005:een, lähinnä koska oli poistomalli ja hintana siksi 158 euroa. Huomioina edelliseen ehkä hieman pienempi meteli, tulpat pakolliset kuitenkin, mutta mukavan tiukka varsinkin alaosasta ja mun pään muodolle sopiva ylhäältä. Huomattavan painava, minkä kyykyllä ajaessa huomaa. Oli hyvä valinta hinta huomioiden ja X-Liten brändin loputtua tästä on ilmeisesti vastaava malli Nolanilla, en ehkä maksaisi viittäsataa vaikka olisikin carboonia.
    Honda CBR 600 F -05
  26. #56
    HJC c91N avattava. eli tämä: https://www.xlmoto.fi/product/avatta...D0lW0PehNQfMcJ

    Ihan asiallisia on HJC:t olleet, nyt on edellisen hyväksynnän umpipotta ja tämä nyky ECE-2206-stanut täyttävä AVATTAVA potta käytössä.

    Asiallinen, ei täydellinen. hinta on halpa ja siksi ehkä suhisee jonkin verran, mutta kohtuullisesti. ollut aika kovalla käytöllä (siis tätä käytän 90% ajaessa, koska asensin cardon luurit kajarit ja mikit).

    + vahva ja selkeä avaus- ja leukahihnan mekanismi
    +aurinkovisiiri, joka tulee klyyvariin asti alas-suojaa hivenen ittessään itikoilta
    + helppo varaosien suhteen
    + halpa

    - suhinat
    - pehmusteet ehkä vähän ohkaset kypärässä, vaikkakin alkuun tiukat poskiin nähden (käytössä pehmenee mukavaksi)
    - aluksi korvatulppien kanssa oli vaikea löytää sopivaa paikkaa kypäräluurin kajareille- mutta asettuivat käytön myötä ekan euroopan reissun jälkeen.
    -ei kummoset tuuletusaukot, täytyy oikein tosisaan kokeilla onko ne auki vai ei
    Viimeksi muokannut: impala67; 10.09.2025 klo 15:22.
  27. #57
    Lainaa maja2 kirjoitti Katso viesti
    Ei noita viiden tähden avattavia kypäriä montaa ole olemassa.... ei löydy Nolanilta eikä edes AGV:ltä. Lipalla olevia on vielä vähemmän.
    Turvallisuusmielessä ihan sama onko avattava tai lipalla, mikäli suojaavuus on vain neljä tähteä.
  28. #58
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Turvallisuusmielessä ihan sama onko avattava tai lipalla, mikäli suojaavuus on vain neljä tähteä.
    Toistaiseksi onneksi asumme vapaassa demokratiassa ja jokainen voi valita kypäränsä omien tarpeiden mukaan. Jopa sellaisen "vain" neljän tähden kypärän saa ostaa jos se muuten on omaan käyttöön sopivin ja paras.

    Ihmeellisessä maailmassa elämme kun joku haluaa ajaa jopa avokypärällä, sekin on laillista vaikka suoja kasvojen kohdalta puuttuu täysin.

    Avattavan kypärän tärkein turvallisuusominaisuus törmäyksessä taas on kypärän lukituksen kiinni pysyminen.

    Jos haluaa turvallisen avattavan kypärän jossa on riittävän matalalla oleva lippa niin sellainen on Schubertin E2. Schubertin C5 on sama kypärä ilman lippaa. C5 on Adac:in ja Motorradin testivoittaja. Kypärä pysyi myös lukittuna 100%:sta Sharpin testeissä.

    C5 on jo päähän sovitettu ja seuraava valinta on E2, hyviä tarjouksia odotellaan...
  29. #59
    Lainaa maja2 kirjoitti Katso viesti
    Toistaiseksi onneksi asumme vapaassa demokratiassa ja jokainen voi valita kypäränsä omien tarpeiden mukaan. Jopa sellaisen "vain" neljän tähden kypärän saa ostaa jos se muuten on omaan käyttöön sopivin ja paras.
    Onneksi, mutta tuntuu hiukan hassulta silloin tuulettaa jonkun neljän tähden mallin parantuneita turvallisuusominaisuuksia.
  30.  
  31. #60
    Lainaa maja2 kirjoitti Katso viesti
    Jos haluaa turvallisen avattavan kypärän jossa on riittävän matalalla oleva lippa niin sellainen on Schubertin E2. ...
    Plussaa eekakkosen lipalle vielä siitä että sen kulmaa voi helposti säätää.

    Mut on siinä E2:ssa kritisoitavaakin. Mikrofoni on puomilla ja sen kanssa saa olla tarkkana ettei sen meluhuppu putoa kun kypärän pukee tai poistaa. Olisi parempi jos mikki olisi integroitu leukaosaan, tosin eihän silloin kuuluisi hyvin jos leukaosa on ylhäällä (se kelpaisi mulle kyllä).
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 28.08.2025 klo 00:18.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen