Kiinnostaisi tietää mitä mieltä olette kypäristänne olleet?
Minulla on käytössä ollut toista kesää Schuberthin R2. Ostin sadallaviidelläkympillä talvialesta toissa talvena. Kypärä painaa 1550g, omassa päässä mukava ja sisuskalut saa todella näppärästi irti pesua varten. Hiljaisuudesta en osaa sanoa, tässä on pyörät ja korvatulpat vaihtuneet niin moneen kertaan. Ei huurustu millään kelillä vaikka rillit päässä ajelen. Ilmanvaihtokin tuntuu toimivan ok. Ei ajettu radalla.
Negatiivisia asioita on lähinnä että visiiri ei ihan loppuun asti pohjaan mene kunnolla kiinni muuten kuin reilusti voimaa käyttämällä. Eli kypärä rintaa vasten ja kaksin käsin visiiriä vetämällä sen saa alas asti. Melussa ei ole mitään eroa onko lippa melkein vai ihan kiinni asti. Onnettomuudessa varmaan sitä eroa tulee jos lippa auki tullaan naama edellä tonttiin... Hioin tuon visiirin leukakohdan nystyrän pienemmäksi nyt tälle kesää että saa lipan helpommin kiinni. Tiukka se on silti
Visiirin asentonamiskat kesti tässä melkein kaksi kesää ennenkuin naksuivat poikki, nyt ei enää pysy kunnolla auki. Kiinni pysyy hyvin. Toisaalta automaattisena sulkimena toimii just sopivasti 40 nopeudessa.... Visiiri itsessään naarmuton kuitenkin. Ihan hyvä ostos hintaan nähden.
Shoei GT-air 2 keikkuu päässä jo kolmatta vuotta. Mitäpä tuosta sen enemäpää sanomaan. Hyvä omaan päähän ja istuu täydellisesti. Ilmeisen laadukas myös jos ominaisuuksia joutuu testaamaan.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Viime kesänä hankin AGV K6-S kypärän kolaroidessa kolhitun HJC RPHA11:n tilalle. AGV:n valitsin koska erittäin kevyt ja 5 tähteä SHARP-testistä ja sattui istumaan hyvin omaan päähän. Visiirit hiton kalliita eikä tule kuin yksi kirkas mukana, aurinkovisiiriä ei myöskään ole joten hankin tumman visiirin erikseen. Visiiri toimii hyvin ja ainakin vielä pysyy halutussa asennossa, visiirin keskellä alhaalla oleva kiinni asennon lukitus kiva kun siinä on pieni pykälä johon jää ennen pohjaan lukittumista vähän raolleen, näppärä naksauttaa lukitusnapista pikku rako visiirin vaikka liikennevaloihin tullessa. Kypärä tuntuu käytössä erittäin mukavan kevyeltä, ehkä hyvän suojaavuuden tavoittelu on tuonut aika paksut sivualueet verrattuna RPHA11 kypärään mutta ei haittaa mitään käytössä kun siihen tottui äkkiä. Ei ole mikään hiljaisin kypärä ilman leuan alle asennettavissa olevaa mukana tulevaa osaa ainakaan supermotolla, mutta itse en käytä sitä verhoa kun tuntuu hitaassa ajossa ilman kiertoa jo rajoittavan ja ajaessa käytössä joka tapauksessa aina korvatulpat. Olen kypärään tyytyväinen ja ostaisin uudestaan. Halvemman luokan Caberg Xtrace Savana polykarbonaattiadventurekypärä tuntuu K6-S:n jälkeen vähän halvalta ja muoviselta vaikka ihan hyvä ja hintaluokassaan toimiva kypärä on sekin ollut jo 4 käyttökautta vähässä ajossa.
Born to be middle aged.
Shubertheillä on menty monta vuotta lähinnä siksi, että se on harvoja pottia, johon mahtuu "kapteeni amerikan" leuka. C5 on niistä tietysti paras, mutta painava, sekä visiiri ei pysy vauhdissa auki ilman o-rengas viritystä. Siihen sopiva kypäräpuhelin on huippu kamaa ja oikeassa paikassa takana, mihin olen peruspuhelimetkin aina asentanut. Muotoiltavat pehmusteet, jotka eivät ole tolkuttoman kalliita on hieno oivallus. Tuuletus on hyvä jos kate ei sitä pilaa.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Botoggo V271
Halpis mikä halpis, eihän siitä mihinkään pääse
- poskipalat jollekin pulloposkelle ja niinpä kypärä pyöri päässä kuin hullun m...u ämpärissä, kunnes käytännössä tuplasin poskipalojen paksuuden solumuovipaloilla kuoren ja poskipalojen välissä
- ulkokuori melko pehmosta ämpärimuovia
- meluisuus melko rajua
- jne...
Toki jotain hyvääkin tuossa on
- istuu allekirjoittaneen päähän kuin tehtynä
- pidän erityisesti kypärän syvyydestä, pää tosiaan laitetaan kypärään sisään
- bt-sarjan eikä pinlockin asennus tuottanut pienintäkään ongelmaa
Kuitenkin katsoisin että kypärä ns. haukkuu edullisen hintansa ihan mennen-tullen ja on hyväksytty malli, joten tällä mennään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Shoei GT air-3. Aurinkovisiiri on loistava, kun ei tarvitse enää aurinkolasien kanssa puljailla. Pikalukitussysteemistä en tykkää, tuntuu että alkaa hanakammin painamaan kurkkua kuin tuplaD-lukitus. Tätä en tajunnut silloin kun kypäriä sovitteli, huomaa vasta hetken ajon jälkeen.
Huonosti paikkoja muulle kuin suunnitellulle kypäräpuhelimelle, mutta kyllä sen sen Sena sf2:sen sai kuitenkin mahtumaan.
Tämän ilmeisesti pitäisi olla hiljainen kypärä, mutta en kyllä maantienopeuksia ilman kuulosuojaimia lähtisi tällä siltikään ajamaan. Ei ole tullut sellaista kypärää vielä vastaan jolla motaria olisi kiva ajella ilman tulppia.
Visiiri täytyy sulkea khadessa liikkeessä. Ensin pitää vetää alas asti, ja sitten se viimeinen askel pihtiotteella napsauttaa kiinni. Yksilökohtaisia eroja näissä on, ensimmäisen kypärän visiiri meni vaivattomammin kiinni kuin tämän nykyisen (palautin ensimmäisen kun tajusinkin, että ei ole mustan värin voittanutta)
Aika neutraali mielipide toistaiseksi. Ehkä lievästi heilahtaa nettopositiivisuuden puolelle aurinkolipan takia.
Viimeksi muokannut: Esjonne; 17.08.2025 klo 00:40.
"kun tajusinkin, että ei ole mustan värin voittanutta"
Ostin valkoisen, kun on tuo havaituksi tuleminen tyyliseikkoja tärkeänpi ja sain myös aloittelevan työkaverini ostamaan valkoisen. Plussana vielä, että ne myytiin edullisesti kun eivät taida käydä kaupaksi😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Suupertti c3 pro. MAhtuu naama kypärään vaikka avattava onkin, ei ahista. Valkoinen väri oli alennuksessa. Ja tulee jopa joskus itikatkin pestyä, kun ei ole musta.
Gessun pleksin takana hiljainen, XX:ssä tuplakuplan takana enemmän kohinaa. Kovalla sateella joku tippa tullee läpi mutta ei ole haitaksi asti tullut. Kaipa tuo kohta kymmenen vuotta on päässä heilunut.
Apinalla ajaessa päässä roikkuu Momon keltainen avokypärä mustilla laseilla. NÄyttää tyhmältä, mutta suunnilleen samat värit kuin apinassa ja iso mies pienellä pyörällä muutenkin näyttää tyhmältä..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Monenmoista kokeillut, mutta Suupertit istuu minun päähän parhaiten. Taitaa olla viiden tai kuudes menossa, just hommattiin uudet C5 kypärät puhelimineen.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Schubertista tulee lähes äänetön kun nousee Afrikkalaisessa ajamaan seisoaltaan.Pidemmäksi aikaa hieman raskasta😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Huupertti on täälläkin ajaessa nupin ympärillä (E2). Hyviä puolia on lipan ja visiirin helppo irrotus ilman (helposti hukkuvia) pikkuosia. Visiiri on myös melko pitkäikäinen, kunhan on putsatessa varovainen. Aurinkovisiirin irrotus on jonkin verran hankala, tai sitten en ole löytänyt oikeaa tekniikkaa. Sekin kyllä pölyyntyy ajan oloon ja pesu olisi helpompaa irrallaan. Melusta eos kun käytän aina tulppia.
Plussaa myös integroidusta Senan radiosta, se toimii hyvin. Tosin se hakee asemia vain yhteen suuntaan, ja aloittaa taajuusalueelta jolla ei ole Suomessa asemia (tulee muutama turha painallus).
Pieni miinus siitä että leukaosa putoaa turhan helposti alas jos siinä on kypäräkamera kiinni. Saisi olla vähän tiukempi "kynnys". Ilman kameraa ihan ok. En ole tutkinut olisko modattavissa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tästä on myös se etu/haitta, että monet kanssaliikkujat luulevat sinua poliisiksi ja alkavat tupeksimaan edessä tai tekemään kaikkea muuta jännää liikenteessä. Ainakin, jos Kawasakilla ajeleeOstin valkoisen, kun on tuo havaituksi tuleminen tyyliseikkoja tärkeänpi ja sain myös aloittelevan työkaverini ostamaan valkoisen. Plussana vielä, että ne myytiin edullisesti kun eivät taida käydä kaupaksi![]()
-- Brake later and open the gas earlier --
Mulla on pyöreä pää ja pullaposket.
Edelliseen HJC avattavaan sain tilattua ohuemmat poskipalat, mutta nykyiseen HJC avattavaan ei löytynyt. Vein poskipalat autoverhoilijalle, joka asensi sisään ohuemmat fyllit. Toki kypärän pitää istua tiukasti, mutta rajansa kaikella, kun hampaat alkoi hankautua poskesta läpi.
Vaihdoin mustan HJC uuteen valkoiseen. Syynä oli kypärän ikääntyminen ja varsinkin se, kun uudessa oli integroitu aurinkovisiiri. Avattavuuden ja aurinkovisiirin koen aika hyvinä ominaisuuksina, kun on oltava silmälasit aina päässä.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Joo, kun laittaa sinisen gore-sadehaalarin päälle mustan paukkuliivin, niin onhan se äkkiä katsoen vähän poliisin näköinen, mutta ei pieni lisäkohteliaisuus haittaa😁 pyörässä on vielä jonkinmoista härpäkettä jota voisi luulla poliisipyörän lisälaitteiksi. Suoraan sanoen en ole koskaan ymmärtänyt miksi ostaa musta tai monivärinen=kallis potta, kun sitä ei itse ajaessa näe, eikä muita kulkijoita kiinnosta.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kyllä se useissa tapauksissa tekee. Esim. Shoein mallistossa hinnat alkaen perusväri on kiiltävä valkoinen tai kiiltävä musta. Muut värit ovat kalliimpia, tulee helposti satku tai enempikin lisää jostain muotiväristä. Mattamusta tyypillisesti sieltä kalliimmasta päästä. Itse olisin mieluusti ostanut jonkun fluorikeltaisen kypärän mutta en halunnut maksaa extraa siitä. Otin siis tuon kiiltävän valkoisen.Ei se kypärän pintaväri siitä kallista tee, vaikka toki joissain malleissa jotkut värit ovat hitusen halvempia kuin toiset.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuli ostettua suubertin S3 keväällä italialaisesta verkkokaupasta kun ei löytynyt Suomesta haluamaani väriä. Kypärän kanssa on ollut vähän ongelmia, pinlock päästi huurretta visiiriin ja pinlockin väliin eikä useista yrityksistä huolimatta ongelma korjaantunut. Sain takuuna uuden pinlockin joka toimi. Vasta kesäkuussa huomasin, ettei aurinkovisiirin mekanismi toiminut kunnolla joten piti lähettää potta takaisin italiaan. Nyt mekanismi toimii.
Muuten kypärä on selvästi hiljaisempi kuin S2. S3:ssa ärsyttää vähän se että pitäisi hankkia SC2 kypäräpuhelin. En ole vielä jaksanut selvittää saisiko asennettua Senan S50:n pottaan.
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Miten olit ajatellut asentaa SC2:n C3:een?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tuossa just tarkistin Eurobikerilla, niin C5 maksaa 649...679;- ihan värin mukaan. Toki sitten 2-väriset 769;- sekä tietty carbon 1349;- mutta se taitaa olla jo rungoltaankin hiukka erilainen. Eli ei tuossa nyt niin kovin suurta eroa noissa perusväreissä ole ja 2-värisen nyt ymmärtää kun sen maalaus on monivaiheisempi. Toki tässä ei nyt ole huomioitu mahd. tarjouksia, saatavissa olevia kokoja jne. lainkaan.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei varmaan ole sattumaa, että poliisi käyttää valkoista kypärää, joka on hyvin erottuva, mutta toki voi tästä joustaa, jos kokee tyylin turvallisuutta tärkeämmäksi. En siis moralisoi kenenkään valintoja. Se on muuten outoa, miten nyt kun elämää on nuoruutta vähemmän jäljellä suhtautuu turvallisuuteen paljon tiukemmin, eikä voi harkitakaan nuoruudessa otettuja riskejä.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
No omakohtaisesti se on ehkä kuitenkin enempi sitä kun ei näillä km vaan enää jaksa-viitsi-huvita, mitään riskianalyysejä sen enempää tässä tule kalkuloitua kuin junnunakaan, vaikka kuinka noita vuosia on itselläkin varmasti vähempi jäljellä vs. mitä on jo tässä tullut taaperrettua - tai sitten niitä vuosia on vielä yhä liikaa jäljellä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Olen aina sanonut, että oman nahkansa saa riskeerata ja moottoripyörä sopii siihen kotiloa paremmin, joten ei moraalista ongelmaa asian suhteen. Kunnon mällissä on aika yksi lysti mitä varusteita on päällä, mutta kypärän laadulla saattaa olla merkitystä tykkääkö myöhemmin syödä väriliituja laitoksessa. Eniten pelottaa täysi halvaantuminen ja siksi paukkuliivit, eikä enää shortsit ja T-paita virityksellä älytöntä ylinopeutta. Tätä se vanhuus teetää
Edit: Tuli mieleen ne 70-luvun kolmio hyväksytyt potat, että olisko paksu pipo ollut suojaavampi🤔
Viimeksi muokannut: oili; 19.08.2025 klo 07:29.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
5/5….
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin no jokaisella varusteella on se limittinsä, mihin saakka juuri sen suojausvaikutus juuri siinä tilanteessa ja sillä kertaa riittää. Heikommalla varusteiden laadulla tuo limitti tulee nopeammin vastaan, vaikka kuinka ns. speksit täyttävästä varusteesta olisikin kyse. Ja sitten jos tosiaan ollaan aivan tuolla rajalla taikka jo karvan sen ylikin, niin ne seuraukset voi olla juurikin pilliruokintaa lopun elämää tms. "kiwaa".
Josta tietty jälkiviisaana ns. toisinpäin jos oli vaikkapa se markkinoiden paras kypärä päässä ja silti kohtalona oli vihanneksena vaakatasossa lopun elämää, niin olisiko sillä kertaa kuitenkin se huonompi ruukku ollut parempi.
No nämä on näitä. Eipä tuolla juuri muuta voi kuin itse tehdä ns. parhaansa, mutta kun sekään ei ihan aina riitä. Sitä voi sattua huonosti aivan täysin itsestä riippumattomistakin syistä jos vaan on väärässä paikassa väärään aikaan ja varsinkin silloin otetaan niistä varusteista mittaa riittikö se suojauskyky vaiko eikö.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08