Moi! Tarttisin vähän apua ekan pyörän hommaamisessa.
Mulla on A2 kortti suoritettu intissä, ajelen vähän motocrossia ja tietenkin mopoillut nuorempana.
Eli ei siis ole kokemusta kyykkypyöristä ollenkaan.
Honda cbr650r olis sellanen mitä oon miettinyt, oliskohan semmonen sopiva ensimmäiseksi pyöräksi ja kertokaa vaikka vähän mielipiteitänne siitä pyörästä.
Otan myös muitakin ehdoituksia avomielin vastaan!
Budjetti pyörii siinä max~10 000€ saa toki olla halvempikin.
Kiitos jo etukäteen!
Noilla spekseillä se on varmasti kyllä oikein hyvä pyörä katsella, että miltä sportit tuntuu. Nelisylinterisessä on tietty se oma luonteensa – itse tykkään moderneista kaksimukisista enemmän, mutta se on täysin makuasia.
Pyöriä, joita pitäisin tuon lisäksi tutkassa:
Yamaha R7
Aprilia RS 457/660
CFMOTO 675 SR-R
Suzuki GSX-8R
Triumph Daytona 660
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Rätkäily on 102% tunnelaji, joten osta se pyörä joka juttelee siule mukavia. Itselle se rätkä kuitenkin ostetaan.
Koeajon jälkeen katso mitä lukee tankin kyljessä...
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Vaikka olisi ostamassa uutta pyörää, jolle koeajomahdollisuutta ei helpolla ole, niin vastaava käytetty löytyy yleensä jostain kokeiltavaksi. Saattaa olla, että jopa innostuu käytetystä vaihtoehdosta ja jos ei, niin ei tule ostaneeksi uutta pyörää täysin sika säkissä.
Hyvä mopo on niin fiilisjuttu, että mielestäni on typerää ostaa ajamatta, ellei sitten tärkein fiilis tule jännityksestä tuliko hitti vai huti.
Järkevyyttäkin kannattaa miettiä, eräs tuttu palasi vuosikymmenien jälkeen katupyörien pariin. Oli ajanut satunnaisesti enskaa.
Hänellä fiilis oli ensipyöräksi maantielle iso kyykkyduksu. Ehti nauttia joitain viikkoja, sitten erään mutkan jälkeen maalliset huolet olivat ohi.
1250 Bandit on kuulemma hyvä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Banditti on varmasti teknisesti hyvä tai vähintään keskinkertainen joka suhteessa, mutta Larion kommentissa on ideaa. Itsekin kaipaan laitteesta edes jonkinlaista luonnetta. Koeajolle siis!
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mulla kans vielä A2 kortti. Mun eka pyörä oli Honda CB500 Hornet. Pian kuitenkin alkoi tulla tunne että haluan isomman vaikkei tehot kasvaisikaan. Halusin pyörän mistä riittäisi iloa vielä kortin korotuksen jälkeenkin. Kävin koeistumassa juurikin aloittajan mainitseman Honda CBR650R 2025 pyörän ja hienohan se oli. Mutta ajoasento ei sopinut itselle ollenkaan, liian etukeno. Harmitti kun pyörä oli niin hieno. Yksi mitä kanssa pitkään mietin, oli Kawasaki Ninja 650 ja kävin useamman kerran koeistumassa tämän vuoden mallin ja ihastelemassa sitä. Mutta sitten liikkeessä myyjä vinkkasi kokeilemaan Suzuki GSX 8R:n ja se oli sitten siinä. Se täytti kaikki kriteerit: hienon näköinen, täydellinen ajoasento ja 800cc niin siitä iloa pitkäksi aikaa.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Koeajopäivät. käy ainakin koeistumassa kaikki mitkä omaa silmää miellyttää, ja jos aiot hiekkateille poiketa saattaa kyykkyä yleismallisempi pärrä olla paree. mutta kadulle cebari on varmasti oikein hyvä, mietit missä haluat ajella ja sen mukaan valitset. tolla kympillähän saa vaikka harrikoita että on ihan mahdoton sanoa mikä olisi "paras".
Itse alkaisin katselemaan ABS-jarrullisten 1250 Banditien perään, joihin riittää jo reippaasti alta puoletkin tuosta budjetistasi. Pyörä itsessään on varsin monipuolinen ja erittäin helppo hallittava, vaikka onkin ns. iso pyörä. Itse olen opettanut 2 kpl A-korttilaisiakin tuolla omallani, no probs = vasta-alkajakin tulee siis sen kanssa vallan mainiosti toimeen, mutta silti pyörässä riittää vähäksi aikaa, jaksaa yksin, kaksin, 3x laukuin... ja kun siimaa kiristää, löytyy sielä pikkasen enempikin kuin mitä pikkasemmista, joten senkään suhteen ei ihan heti käy "pieneksi".
Tekniikaltaan Bandu on ns. pommin varma, edullista varaosaa sekä kaikenlaista tuninkia löytyy pilvin pimein ja vak.yhtiön laskutkin on sieltä maltillisimmasta päästä = varsin erinomainen eritoten ns. ensipyöräksi siis![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Olispa täällä foorumilla joku upvote-nappi![]()
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Onha tollanen bandu moottoripyörän painoinen...... mutta eikös moottoripyörän kaasun avauksella pitäs olla eri fiilistä kuin keskitason perhefarkulla.......
No juu, täysin mauton ja munaton prätkien "Toyota Corolla" tuo Bandu kyllä on moneen muuhun vrt - ja toisaalta kannattaako ensipyöräksi myökään hommata ihan sitä kireintä kisakyykkyä
Niin no kun tulevan kuskin mitoistakaan ei oikein tiedä, niin sopiihan tuollainen iso bandu myös hiukka suuremmalle kaverille vallan mainiosti (itse olen 196cm/110kg). Ja siitä vaijerin kiristämisestä, niin kyllähän tuollakin jalkovälissä jo jotain tapahtuu useisiin kusiaisiin vrt, joissa pitää ensin hakea se pari pykälää pienempää, winguttaa pataa sinne punarajan tuntumaan ja vasta sen jälkeen alkaa jotain ehkä jo tapahtumaankin.
No mutta pääasia on että kysyjäkin löytää sen itselleen mieluisimman, sopivimman pyörän ja jos sitten vaikka tulikin huti, niin vaihtamallahan sen voi aina korjata, kyllä niitä pyöriä tähän maailmaan mahtuu joista valita.
Viimeksi muokannut: HiTec; 06.08.2025 klo 18:37.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No itse aiheesta. A2 kuristettuna cbr 650r on mainio ensipyörä jos ja kun kyykyt viehättävät. Ja miksipä ei viehättäisi, hieno pyörä. Anna mennä vaan, muita samantyylisiä on toki täällä jo aiemmin mainittu Ninja 650 yms. Sitten jos kaipaa rennompaa asentoa niin näistä kaikista on nakuversiotkin, mutta cbr on jo 100km/h nopeudessa mukavampi.
Jos isompaa ja hieman kyykympää haluaa niin tuplääksä alkaa olla aika hyvä vaihtoehto. Hinnat ei päätä kaada ja hinta-laatu on kohdallaan.
Kolmeen tonniin saa jo valita. Tietyt perusjutut siinäkin, mutta muuten luotettava peli. Ja kulkeekin kohtuudella. Kilometrejä turha pelätä sen suhteen, tutuilla jo digimittarit pyörähtäneet ympäri jo ensimmäisen kerran ja vielä mennään.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Siis tämä täysin. Niinku aiemmin mainittiin, että tämä on täysin fiilishommaa ja jos kyykkypyörä tuntuu mieluisalta, niin sellainen sitten pitää hommata. Sillä kun ajelee, niin sitten huomaa, että mitä tekisi mieli muuttaa siinä hommassa, ja sen mukaan jonku ajan päästä eteenpäin.
Henkilökohtaisesti "ura" on edennyt seuraavasti: motocross, mopo, sporttipiikki, pari vuotta taukoa (ei rahat riittäneet ja auto oli välttämätön), sportti, isompi sportti, pari ratapyörää, pari klassikkoa (molemmat sigussa ja enemmän tai vähemmän muttereina), sporttinaku, dual sport, pieni adventure. Ja sitten noi sivujuonteet. Tällä hetkellä kiinnostaa sporttiskootteri ja Royal Enfield Bear, mutta jostain pitäisi ensin luopua, eikä tee mieli.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tuossa nyt sentään on melko loogisesti pysytty prätkissä, nuo omat vaihtoni kun ovat olleet joka ainut kerta prätkä - maxi-skootteri - prätkä - maxi-skootteri... ja taas tuollainen maxi kutittelisi, vaikka ei tuossa Bandussakaan silleen mitään varsinaista vikaa ole, mutta nyt eritoten tuon kyseisen maxin -25 malliuudistuksen jälkeen; DCT-aski, sähköplexi, keyless, cruise, ajomodet, full led ajovalot, värillinen LCD-mittaristo, DRL-integroidut vilkut... Vielä kun tuohon Android Autonkin saisi, niin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Anteeksi offtopic, mutta..
Ootko ihan tosissasi? Keyless esimerkiksi, mitä vittua? Sitte sulla on se avainklunssi taskussa ja parhaasa tapauksessa saat avata silla tankit ja laukkujen (yök) lukot? Kaikin puolin mukavampi, jos avain on virtalukossa. Ja puhelimen yhdistettävyys on yksi vittusaatana, olispa joko pyörässä tai puhelimessa toiminto, että kaikki pyörään yhdistettynä tulevat puhelut ja viestit hylätään. Kartta on kyllä kiva.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tankki ja istuin aukeaa noilla "virtalukon" edessä olevilla kahdella nappulalla ja boxissakin on oma sähkönappulansa sitä varten = ei tosiaan tartte sitä fyysistä avainta lainkaan, se kaukkari voi olla taskussa sulla koko ajan. Pyörä myös lukitsee itsensä ja boxinsa automaattisesti kun vain kävelet sen luota pois. Tai no jos pizza-boxi on pyörästä irti, niin sitten ehkä sitä avaintakin voisi tuohon boxiin tarttea, mutta sitä varten on taas sisäkassit, jotta sitä boxia ei tartte koskaan irrottaa.
No mutta nämä on näitä henk.koht. juttuja jälleen ja melko suurella tod.näk. itse kullakin se pyörämakukin muuttuu ajan kanssa elämäntilanteiden muuttuessa siinä samalla = aika harvalla se ensipyörä on sitten se eikä muita koskaan enää taloon tule, ei ennen kuin tuo on ajettu ensin loppuun niin ettei sitä kannata säännöllisistä huoltotoimista huolimatta enää kunnostaa.
Niin ja toi Android Autokin kyllä järjestyy, no probs. Itsellä on jo Bandussakin tuollainen 7" lisänäyttö sitä varten ja näin sen kännykän pystyy pitämään taskussa suojassa pölyltä, vedeltä ja tärinältä. Vaan olisihan se kiwa jos se olisi jo pyörän omaan näyttöön integroituna, mutta...
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse hommasin ekaksi pyöräksi 535 Viragon kun sen lankomieheltä halvalla sain. Pyörä ei kiinnostanut, mutta hommasin vaan siksi että tulisi vihdoin ajettua se kortti. Sen jälkeen on pyörät hankittu sen mukaan mikä on sattunut tuntumaan sillä hetkellä hyvältä, järkevyys unohtaen. Ensin K100 bemari kun sellainen sattui tulemaan tyrkyllä harrasteautoon vaihdossa, sitten Aprilia Caponord kun halvalla sain ja bemarin onnistuin vaihtelemaan Dnepriin. Aina hankkiessa tuntui hemmetin hyvältä, silloinkin kun Aprilia hyytyi ostoreissulla toista kertaa tien poskeen.
Dnepr odottaa taas kerran moottori muttereina täysremppaa ja Aprilia on sellainen hermoja raastava ikuisuusprojekti, josta kaikki neuvoo hankkiutumaan eroon mutta kun se tuntuu niin hyvältä omaan käteen
Ne muutkin, sitä ekaa Viragoa lukuunottamatta on tuntunut musta hyvältä joten ekaksi pyöräksi ei kannata hommata Viragoa vaan esim. sivuvaunullinen Dnepr tai epäluotettava mutta hullua luovuutta vaativa vanha Aprilia![]()
Viimeksi muokannut: teuski; 07.08.2025 klo 10:53.
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Ensimmäinen pyörä kannattaa valita ihan fiilispohjalta. Sen voi vaihtaa, jos alkaa haluta toisenlaista. Viimeinen pyörä on sitten eri asia.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kannattaa aloittaa kisakireällä 600:lla kyykyllä kuten itsekin tein. Romuttaa se ja ostaa sitten toinen samanlainen tilalle.Oppiipa.
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Ihan kiva perus pyörä, ajoasento ei ole lähelläkään kisakyykkyä vaan vähän etukeno, kuullostaa vakioputkellakin hyvältä, näyttää hyvältä ja siinä on katteet, mikä on hyvä maantievauhdeissa/tuulisilla säillä.
Rajoitettuna A2 luokkaan tukitaan imuaukkoja ja koodataan ecua pienemmälle, joten siitä tulee tehoa uupumaan, tosin täystehoisenakaan tämä ei ole mikään liian tykki.
Kaksi syltyis on se etuna, että rajoitettunakin ajomukavuus säilyy parempana vs nuhainen nelari, näin siis olen kuullut.
https://youtu.be/t4HfulVB3UY?si=8z7mNMklaW3LOX0I
Viimeksi muokannut: messerschmitt; 08.08.2025 klo 11:28.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006