Otsikonmukaisessa ninjassa seuraava ongelma:
Pyörä toimii muuten moitteettomasti ja käy hienosti, mutta lämpöjen noustessa noin yli 75 asteeseen, niin kone alkaa epäsäännöllisesti pätkimään siten, että veto loppuu kokonaan sekunniksi tai pariksi. Pätkimistä ilmenee välillä useammin ja välillä harvemmin. Mitään "säännöllistä" kaavaa pätkimiselle ei ole, enkä ole muuta yhteistä nimittäjää keksinyt, kun moottorin lämpötilan. Alemmilla lämpötiloilla pätkimistä ei ole ollut.
Itse en pyörän sielunelämää täydellisesti hallitse, mutta perushuoltoja on tehty ja mm. tulppien vaihto ei asiaan tuonut apua.
Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa? Tietysti vielä kiitollisempi olisin jos joltain löytyisi tähän ongelmaan ratkaisu, että ajamisen nautinnon saisi palautettua.
Koitapa aluksi vaikuttaako bensatankin täyttöaste mitenkään vaivan esiintyvyyteen.
Monissa ruiskulaitteissa on kynnyslämpötila, jonka jälkeen siirrytään lambdaohjaukseen. En tiedä onko tuossa pyörässä pakoputkessa lambda-anturia mutta jos on, yritä vaikka irroittaa se. Toinen vaihtoehto olisi puola joka on iällä. Tätä voi ratkoa lämmittämällä pyörän, sammutus, tankki ylös ja airbox pois, sitten pyörä käyntiin ja tutkii puolan liitin kerrallaan, vaikuttaako jonkin irroittaminen muista puolista poikkeavasti (käy tasaisesti mutta kolmella vs käy huonosti pätkien kolmella). Kolmellakin tuon pitäisi pysyä käynnissä ainakin jos vähän nostaa tyhjäkäyntiä. Sitten jos jotain epäilee, niin vaihtaa puolaa toisen sylinterin kanssa ja testaa uudestaan siirtyikö vika.
Näitä ennen voi katsoa toki myös tulpat ja sen jälkeen venttiilinvälysten tarkastusta ja puristuspainemittausta. Välykset elävät koneen lämmetessä ja jos venttiili alkaa kantamaan kuumana, käynti huononee.
Tällaiset ohjeet kotimekaanikolta. Omalla riskillä sitten, eikä käyttämistä ilman airboxia hiekkamyrskyssä, ja jos airboxiin menee polttoaineletku niin sitten siellä on toisioinjektorit ja käyttäminen ilman airboksia on hasardia. En tunne kymppikawaa joten en osaa sanoa onko näin.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Aika perinteisesti kypsät puolat alkavat häröilemään lämmettyään.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kiitos vastauksista.
Bensamäärä ei ole vaikuttanut ongelmaan, mutta pitää ottaa ehdotukset tarkasteluun, kun ehtii.
Kampiakselin asentotunnistin? Puola ei kyllä, jos kaikki pytyt sammuvat yhtäaikaa.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21