Mortonki.
Varmaan on joku ketju aiheesta aiemminkin, mutta tällä mennään.
Tyttäreni suoritti mopokortti ja on nyt survonut menemään ahkerasti. Tätä ennen hän oli kyydissäni isolla pyörällä jo joitakin vuosia ja tottui morjesta maan ja tykkää aivan älyttömästi hommasta.
Tänään ajelin Lempäälään häntä vastaan ja reissun jälkeen hän oli murheissaan kun ei morjesteta.
Pienet mopoilijat on kuitenkin motoristin alkuja ja saavat ensi askeleet tähän jaloon harrastukseen joten ei lytätä heitä maan rakoon vaan moikataan heitäkin.
Ei luulisi olevan iso homma.....
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400
Joskus vierailla kylien raiteilla mennessä moikkaan mopopoikia, mutta yleisesti ottaen kyllä mun moikkailit on aina olleet prätkäkuskeille eikä jonneille vaikka kuinka olis potentiaaleja prätkäkuskeja joskus.
99,75% mopotytöistä ja 98% mopopojista ajaa mopolla/skootterilla olosuhteiden pakosta, koska ikä ei riitä autoon ja/tai rahat ei riitä mopoautoon tai koppimönkijään. Eli niitä motoristin alkuja on minimaalinen määrä suhteessa mopojen määrään. En kyllä ikinä muista nähneeni mopoilijan moikkaavan, jollei ole muuten tuttu. Jos tuntematon mopoilija moikkaisi, varmaan häkeltyneenä jäisi moikkaamatta takaisin, mutta muuten moikkaisin ilman muuta.
Kyllähän se ihan varmasti motoristihenkisen mopoilijan itsetuntoa nostaa kun ison pyörän kuski moikkaa takaisin. Eli kättä pystyyn hyvissä ajoin, niin vastauksenkin saa.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Moikkaan jotakuinkin kaikkia kaksipyöräisillä vastaantulijoita.
-- Brake later and open the gas earlier --
Itse moikkaan vähintäänkin takaisin kaikille jotka moikkaa mulle. Ja oma-aloitteisesti kaikille joilla on ajokamat päällä. Shortseissa ja sandaaleissa ajelevia moikkaan harvemmin.
Honda VFR 750F -93
EX: Suzuki GS500M Katana -81
EX: Yamaha XS400 -82
Ei eksyvä tietä kysy
Syvä häpeä ja kuusi avemariaa jos vahingossa moikkaa mopoilijaa.
Niin se on ollut aina ja niin se on oleva.
Jos mopoilija oma-aloitteellisesti tervehtii niin totta kai tervehdin takaisin. Mutta sen verran pidän itseäni mopoilijan yläpuolella että oma-aloitteisesti en seremoniaa laita alulle. Vanhoilla pappatuntureilla ajavat ja vanhemmat herrasmiehet tietenkin erikseen tervehditään.
Tämän voisikin yleistää, eli mitä aikaa eletään.......
Jostain käsittämättömästä syystä, me ollaan "kivisydämsiä", että kovaa tekee, että missään tervehdittäisiin takaisin:
-Hississä, lenkkipolulla, patikkareitillä, hammaslääkärin odotusaulassa, linja-autossa,(kuskille), bussipysäkillä, jne. yms. Että kyllä suomalainen etenkin joutuu katselemaan kengänkärkiä, tai salamana kännykkäänsä, kun rappukäytävässäkin jos naapuri tulee vastaan, ja sanoo "Moit".....
Ymmärrän, että ujoina suomalaisina, jo pelkkä katsekontaktin ottaminen voi vaarantaa tulevaisuutesi, voit joutua ryöstetyksi, hakattavaksi, tai ainakin kaveri yrittää iskeä, tai pummata rahaasi, että eihän sitä voi ennennäkemättömän tyypin tervehdykseen vastata! e
Ymmärrän, että kaikilla on nykyään somessa mielettömästi hommia, ja päivityksiä suorittamatta, että vastaamisen aikana, voidaan menettää tärkeitä tapahtumia, ja yms. asioita.
Vaikeaa se on sitten ulkomaillakin, kun jopa ravintolaan tullessa ihan täysin vieraat, ja ennennäkemättömät ihmiset tervehtivät AIVAN KAIKKIA salissa istuvia vähintäin katseellaan, ja nyökkäyksellä, että sitten vaan äkkiä katseet lattiaan, tai siihen pöydällä pidettävään kännykkään.....hui kamalaa
Tai kun ruotsin kansallispuiston parkkiksella, aivan ventovieraat sanovat kuuluvasti "HEJ"!. niin mihinkä panet äkkiä pääsi, etenkin jos autosi ovet jo kerkesit laittaa kiinni?
Kyllähän itellä AINA ajokäsi nousee takaisin, olipa moikkaaja sitten vaikkapa lastenvaunuissa istuva 3v, tai sitten mopojanne, mitä sen on väliä? Ystävällisyys kun on täysin ilmaista, eikä kohteliaisuus maksa mitään!
Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, ja se kun näkyy tuolla liikenteessäkin?......![]()
Mä moikkaan normielämässä lähes kaikki tutut ja tuntemattomat mut tässä kohtaa tunnen vähän pistoksen sydämessä. Kyllä se moikkailu on tupannu jäämään mun ja toisten moottoripyöräilijöiden väliseks, mut aloittajan viestistä oppia ottaneena lapanen alkaa huomisesta reissusta lähtien kohoamaan myös pienemmillä 2-pyöräisillä ajeleville.![]()
<p></p>
Mä moikkasin tänään Siuntiossa mopojäbää. En mitenkään hajonnut tilanteen johdosta tai kokenut alemmuskompleksia ja mopojäbälle jäi varmasti hyvä mieli, kuten itsellenikin. Ei siis vaaraa jos mopojäbää tahi misua moikkaisikin.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
No yleensä oma-alotteisesti moikkaan vastaantulevia 125+ pyöriä, mutta siitä alaspäin menee enempi sille moikkaamiseen vastaamisen puolelle, kuin että itse sitä niinkään tekisin. Samaten maxit on itselläni tuolla excluded-ryhmässä lähinnä sen vuoksi kun oman kokemuksen mukaan sieltä ei sitä vastausta useimmiten takaisin vaan tuppaa tulemaan. Eihän tuo nyt itseltä pois ole tms. mutta tälläinen tapa sitä vaan on tullut omaksuttua ja sillä myös jatketaan, ei tälläinen wanha koira enää... vaikka tuota jo pari maxiakin on itselläni ollut ja nyt taas olisi sellainen seuraavaksi kiikarissa
Joitain vaahtosammuttimen kokoisia on aina välillä tuolla käsi niin tyylikkäästi ojossa, niin kyllä sitä itselläkin vaan hymyssä suin räpylä tervehdykseen nousee välittömästi. Siinä on sitä tulevaisuuden motoristin alkua jos jossain![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Aina, kun on jollain tavalla merkitty tai kielletty pikkutie niin moikkaan kaikki paikallisen näköiset![]()
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Moikkaan vain pyöreälamppuisia.
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Polkupyörälenkillä ja autoa ajaessakin meinaa tulla tervehdys. Fillarilenkillä tapailen käännöksissä vilkkua, mutta sormi haroo tyhjää
Väliin tervehdys jää, kuten tänään - sorry vaan - mutta johonkin muuhun kuin vastaantulijoihin kiinnitin huomioni ja yht'äkkiä mopedi tuli vastaan ja kuskilla käsi tervehdyksessa. Ehdin vaan nyökkäämään kypärällä, toivottavasti kerkis huomata. Kaupungissa on tilanteita, että ei kädet riitä tervehykseen. Melkein aina tervehdin kaikkia mopoista lähtien ja jos polkupyöräilijällä on hyvin erottuvat vermeet päällä niin moikkaan heitäkin.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Mankilla ajaessa pitää aina moikata kun tulee isompia pyöriä vastaan. Etenkin jos tulee letka harrikoita.
Yllättävän usein vastaavatkin, josko tuntevat ettei olekaan mopo alla. Parta toisaalta voi antaa viitettä, että ikää on enemmän kuin 15.
Toissapäivänä olin tankilla niin tuli ulkomaanelävä, joka oli isolla Kotarilla liikkeellä ja nosti kättä heti ku ajoin pihaan, juttelemaan, kuinka on makea peli ja keltainen väri sopii paremmin kuin hyvin.. Aikamme raatattiin, meni melkein kaksi litraa bensaa tankkiin..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Jos moikkaa mopopojalle se luultavasti ihmettelee kenen faija tuo oli tms. tytöt pelästyy, että aikooko tuo ahdistella. Itse pyrin naamioimaan vahinko moikkauksen johonkin sijaistoimintaan, esimerkiksi jatkamalla käden liikettä visiiriin.
Eihän tässä viitsi edes kaikkia työkavereitakaan moikkailla, jos ei ole mistään koskaan tullut juteltua.
Tarkoitus ei ole olla tyly, vaan suomalainen
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Toi on kyllä ihan käsittämätöntä tuubaa.
Kyseessähän ei ole mikään ystävällisyyden tai kohteliaisuuden osoitus vaan ikivanha perinne jossa tervehditääbn toista motoristia.
Ja nimenomaan motoristia ja vain kun ollaan itse moottoripyörällä liikkeellä.
Ja kun kaksi motoristia kohtaavat toisensa ilman varusteita ja pyörää niin ei taatusti tervehditä ellei olla muutenkin tuttuja. Se on sitä suomalaisuutta eikä siinä ole mitään hävettävää eikä se ole epäystävällisyyttä tai epäkohteliaisuutta. Jos ei sitä ymmärrä, niin kannattaa mietiskellä ja tutkiskella niitä omia suomalaisuusjuuriaan.
Maalta kotoisin olevana tiedän toki, että sorateiden varsilla kaikki tervehtivät kaikkia, mutta isolla kirkolla harvemmin. Mutta sillä ei taas ole mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa.
Hämärästi muistelen, että tällä tai jollain toisella foorumilla, ehdoteltiin jopa koko tervehtimisestä luopumista vanhoillisena tapana.
Pellehermannit heilutelkoot räpäliään tuulimyllyn lailla, mutta motoristit tervehtivät vain motoristeja kuten esi-isät aikoinaan.
Itellä on ollut tapana kiittää morjenstamalla kaikkia jotka ei tule kolmion takaa eteen, vähän samaan tapaan kuin jotkut kävelijät kiittelee suojatiellä tietä antavia.
Lajin halpuus viehättää.
"ikivanha perinne jossa tervehditääbn toista motoristia.
Ja nimenomaan motoristia ja vain kun ollaan itse moottoripyörällä liikkeellä."
Juuri näin ja minä vanhan liiton motoristina moikkaan aina, mutta en henkilöä vaan motoristia. Tämän takia minua ei ahdista, jos vastaan tulija ei moikkaa takaisin, siis ei mitään henkilökohtaista.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Noniin...Tulihan se perisuomalaisten JUNTTIUS esille!
Näihän se menee....MÄÄÄ OON MOTORISTI, ja PISTE ! Juuri nämä tyypit ovat niitä, jotka eivät vastaa edes naapurin / tai vastaantulijan tervehdykseen, ei, vaikka miten tulisi vastaan hississa, tai hotellin aamiaisella, tms.
Ymmärrän, että kun ei ole KYKYÄ tervehtiä ENSIN, (kun ei isi, eikä äitikään ole opettanut), mutta se, että kun ei ymmärretä, eikä osata edes VASTATA tervehtimiseen! Et sitten armeijassakaan sitä oppinut, paitsi niin...jos sitä et koskaan käynytkään....
Määki ku oon entinen sotilas, niin määkään en sitten tervehdi, ku muita sotilaita!
Kyllä kaikki tuon motoristien ns. "ikivanhan" tervehtimissäännön tuntee, mutta sittenkään tämä tyyppi ei lastakaan tervehdi, ei, koska lapsihan ei voi olla oikea motoristi !
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ, teitä kivisydämmisiä "TOSIMOTORISTEJA"
Käyppä joskus sorateiden ulkuopuolella katsomassa mallia, vaikka ihan ulkomailla asti, ja ota ne mustat hitsarinlasit pois, niin osaat jopa hymyilläkkin, jopa täysin vieraille ihmisille, ja sitten kun niitä lapsia saat, (ja etenkin lasten-lapsia), niin tiedät ja huomaat miten he nauttivat siitä, kun ajokäsi nousee, niin nousee se hymykin kaikkien kasvoille...
Josta tulikin mieleen näin leirintäalueolosuhteissa mitä itsekin par'aikaa kesälomalaisena vielä olen, niin täällä kun toivottelee kuuluvalla äänellä ne hyvät huomenet ihan jokaiselle vastaantulijalle, niin aina välillä se vastaantulijan ilme on kyllä jotain ällistyksen ja hämmentyneisyyden välimaastosta![]()
Ei sillä, suurin osa kyllä vastaa myös takaisin, jopa useat ulkomaan elävät huonolla suomella.
Niin ja noista "filttereitä" niin caravan-piireissä as.vaunut ja as.autot eivät juurikaan toisiaan tienpäällä morjestele ja usein sitä pitää olla sen retkuleen "koristeena" tuo SFC-tarrakin ennen kuin sieltä kuskilta se räpylä morjestukseen nousee. Tosin noita tarrojakin on jo niin paljon näissä vaihtareissa kun porukka ei niitä enää irti revi retkuleesta luopuessaan, joten eipä siihenkään enää voi silleen "luottaa" onko porukka SFC-pappakerhon jäsen vaiko eikö.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Voi hitto kun tuli paha mieli aloittajan tyttären puolesta.Mäkään en oo moikannu mopoille kun oon pitänyt sitä vähän outona jos moikkaisi mutta voisihan sitä alkaa nostaa kättä niillekin.
![]()
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Kotikylällä moikataan kavereita, Isolla kirkolla oman kylän porukoita ja ulkomailla Suomalaisia.
FJR -17
Mukavasti on herättänyt keskustelua aloitus. Suuri osa ollut positiivista ja joo osa ei niin positiivista.
En tiedä pitäisikö joitakin kutsua asennevammaisiksi vai miksi mutta tosiaan tyttäreni vuoksi yritän parantaa maailmaa.
Kiitos vielä järkevistä ja mukavista kommenteista.
Ex Kawasaki KLE 500
Ex Yamaha Super Tenere 750
Ex Kawasaki ZR7-S
Ex Yamaha FZS1000
Ex Suzuki RF900R
Ex Yamaha FZS1000
Suzuki GSX1400