Voi hyvänen aika, miten Huurre voi tulkita nm. Kenon vastauksen noin?
Kyseessähän alunperin oli kysymys, tervehtiäkö mopolla ajavaa, kun itse ajaa moottoripyörällä?
Ja nimitteleminen Juntiksi ei edistä rakentavaa ja kehittävää palautteen antamista. Et varmaan itsekään pitäisi, jos sinua Huurre aletaan täällä keskustelupalstalla nimittelemään ties miksi.
Täällä pääkaupunkiseudulla ajaessa se lapanen ei nouse itsellänikään joka tilanteessa. Prätkiä ja mopoja tulee vastaan tämän tästä. Ei minullekaan aina lapanen nouse vastaan tulevalta. Mitä sitten? Jotkut moikkaa, jotkut ei.
Tarviiko siitä nyt tehdä jokin ongelma?
Tähän keissiin sen esimerkin vetäminen, että ulkomailla lomaillessa hotellissa, useimmat kansallisuudesta riippumatta tervehtivät vaikkapa aamupalalle mennessä, on mielestäni turha.
Ei täällä maan päällä kukaan meistä ole täydellinen. Jokaisessa meistä, olkoon se motoristi tai minkä alan edustaja tahansa, on puutteensa ja vikansa.
Kaikesta huolimatta, turvallisia ajokilometrejä kaikille loppukesään menopelistä riippumatta.
FLHTCUSE4
Ei tässä nyt mistään asennevammoista ole kysymys, ainakaan kaikilla.
Kyse on siis perinteestä. Perinteestä jossa motoristi tervehtii motoristia tietämättä kuka siellä on.
Muistan itse, helkkarin kauan sitten, kun mopoilun jälkeen ikää tuli se 17 vuotta ja ajoin kortin ja ostin ekan pyörän.
Siinä oli suu messingillä, vaikka silmät oli täynnä itikoita ja koppakuoriaisia, kun yhtäkkiä vastaan tulevat motoristit olivatkin lapa pystyssä.
Kerro tyttärellesi, että aina ei saa ihan kaikkea heti, vaan kannattaa odottaa ja jatkaa sitten perinnettä. Ei se perinne muuten säily.
Kyllä se monesti jää tervehtimättä täysipainoisellekin motoristille kehätiellä tai länsiväylällä mutta jos mopoilija haluaa nostaa kättä niin kyllä nostan takaisin jos ehdin. Haluaisin itsekin osallistua nuoremman sukupolven koulutushommiin jossa voisi teroittaa tätä että ajossa pääasia on itse ajamisessa ja vastaantulijoiden tervehtiminen on toisarvoinen juttu jota suoritetaan muiden hommien ohella.
Yhteisöllisyys motoristien keskuudessa on tärkeä asia kun etenkin nykypäivänä tuntuu olevan yhä harvinaisempaa aito ryhmäytyminen harrastustoiminnan kautta ja yhteenkuuluvuuden tunne. Siispä yritetään pitää yllä tervehtimisen kulttuuria. Itse voisin osallistua useammin letka-ajoihin vaan olen enemmän yksinajelija.
Huurteen ärsytyksen ymmärtää vanhan liiton miehenä.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Kun olen lopettanut mopoilun niin nykyään moikkaan kaupassa kaikille jotka työntävät ostoskärryä. Eipä moikkailla takaisin vaikka olen ostaja henkeen ja vereen kuten hekin, en ymmärrä...
Jos joku haluaa morottaa niin sitten heiluttaa sitä lapasta. Se ei tarkoita sitä että kaikkien tarvii morottaa, mulle mopoilu ja fillaroiminen on omaa aikaa ja prioriteetti ei ole morottaminen vaan oma tekeminen. Saan työn puolesta ihan riittävästi sosiaalista kontaktia ja vapaa-ajalla ei voi vähempää kiinnostaa tuntemattomien ihmisten morottelu, sillä perusteella että on sama harrastus tai samanlainen lippis päässä. En muutenkaan koe tarvetta hakea tuntemattomien morottelulla hyväksyntää tai mielihyvää omalle tekemiselle.
Tässä päästään samaan yhtälöön kun extrovertti sanoon introvertille että voisit mennä mukavuusalueen ulkopuolelle ja olla puheliaampi, ja introvertti sanoo takaisin että voitko mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle pitää sen turpas kiinni.
Me kaikki ei olla samanlaisia ja opetelkaa kunnioittamaan muita ihmisiä, sillä että annetaan jokaisen olla oma itsensä, eikä aleta vaatia samankaltaisuutta tuntemattomilta, tai edes tutuilta ihmisiltä.
Ja nyt tämä ambivertti lähtee metsään hommiin, enkä taatusti morottele tänään yhtään mummoa mustikassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Yhteisöllisyttä nakertaa nykyisten moottoripyörien luotettavuus. Ennen ne jätti tielle ja silloin kaikki tarvitsivat enemmän toisiaan. En tosin ymmärrä miksi pitäisi kuulua johonkin kerhoon siksi, että ajaa jonkinlaisella laitteella. Itse olen kyllä aina johonkin kuulunut, joskus jopa pariin samaan aikaan.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta mielestäni eurooppalainen tapa olla kohtelias on huomattavasti parempi, kuin kotointrovertti mököttäjämetsäläisyys.
Jokainen voi onneksi valita ja toimia valitsemallaan linjalla niin yleensäkin elämässä kuin keskustelun aihepiirin mukaan tienpäällä toisia motoristeja kohdattaessa.
Jos olen terapiatraktorilla liikenteessä, niin talkkarit traktoreissaan moikkaa. Kun ajan moottoripyörällä, niin ei mopoilijat juuri koskaan, mutta moottoripyöräilijät aina. Nuoruudessa rekalla ajaessa kaikki rekkakuskit moikkasivat aina. Pimeällä jopa vilkun vilkautus vasemmalle. Samoin linkkarilla ajaessani linkkarikuskit moikkasivat linkarikuskille, mutta ei rekkakuskeille, tai päinvastoin. Ruskamatkalla Karhunkierroksella lähes jokainen vastaantulija tervehti. Siinä kansaivaelluksessa tuli päivän aikana varmaan satoja moikkauksia.
Pian koittaa aika, jolloin kuljen ehkä rollaattorilla. Moikkaanko silloinkin kaikille muille rollaattorikuskeille?
BMW R 35
BMW R 1100RS
Kaikille moottoripyörille tulee moikattua, paitsi kun muutama vuosi sitten oli joku iso HD-ralli Himoksella. Olin silloin liikenteessä ja vastaan tuli pitkiä letkoja Harrikoita. Niille nostelin lapaa mutta kun ei yksikään vastannut niin lopetin. Saatoin jotain muuta käsimerkkiä näyttää, ei ollut peukku.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Taannoin olin pieniä teitä pitkin Porvoota lähestymässä, kun peltojen keskellä olevan kylän mutkassa vanhempi herra nosti käden tervehdykseen. Tietysti tervehdin häntä. Sitten, kun ja jos, joskus vaihdan ajopelin rollaattoriin olosuhteiden pakosta, niin toivottavasti siinä on sähkömoottori, niin ylämäetkin tuntuisivat tasamaalta ellei peräti alamäeltä.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Tervehdin kaikkia tuttuja, olivatpa he liikkeellä. jalan, polkupyörällä, mp:llä tai autolla. Miksi pitäisi tervehtiä kaikkia tuntemattomia ihmisiä jotka ajavat moottoripyörällä. Tästä aiheesta löytyy vähintään yhtä paljon keskustelua kuin Delvacista.
Viimeksi muokannut: 57pannu; 26.07.2025 klo 21:32.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Aloittajan ongelmaan, josko muutama sekunti aikaisemmin alkaisi kättä viuhtomaan niin vastausprosentti varmaan paranisi kummasti, en varmaan itse ainoa joka takaisin moikkaa kaikki vauvasta vaariin mutta mopon oloisille ei lähtökohtaisesti käsi ensin nouse.
Harrikkakuskeista huomannut saman, Monkeylla ajaessa kädet nousee paljon aktiivisemmin kuin isolla pyörällä, jännä juttu. Eihän ne karhutkaan tietty puhu ennen ku on pakko.
Ne HD-letkat taisivat olla satamasta tulossa, eli olivat ulkomaan eläviä. Lieneekö Keski-Euroopassa jyrkempi kahtiajako HD vs. muut ?
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Kerran sattui hassu sattuma, kun liittymästä nousi letka Harlikoita ja minä satuin jäämään muovimopollani keulille ja ikään kuin johdin koko laumaa. Pikku hiljaa ne lipui ohi, eikä kukaan näyttänyt edes keskaria 😁
Hauskutta lisäsi, että olin tulossa ampumaradalta ja ainakin minulla oli "mutkia matkassa"😁
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Ite tervehdin kaikkia moposta goldwingiin, ei maksa mitään. Onks Orggimoro se käsi korkeelle ilmaan vai onko se joku eriryhmä?
Z750
Mitenkäs jengi reagoi kun nassikat heiluttelee kättä siihen malliin että haluavat kaasutuksia? Yleensä jos olen sopivan hitaassa vauhdissa ollut niin olen parit kaasut antanut, vaikka muuten en kyllä kaasuttele. Kaupungin keskustoissa en kyllä kaasuttele, mutta en siellä oikein koskaan ajelekaan.
Honda CX 500 ->
Honda ST1100 ->
BMW R 1200 GS
Kone aina rajoittimelle kun joku sitä haluaa, hivelee kuljettajan egoa kun saa huomiota muilta. Samoilla tyypeillä yleensä on pakoputkiviritykset mopoissaan että pärisee mahdollisimman paljon.
Onneksi kohta kausi on ohi ja se vitunmoinen rajoitinralli ja luukuttaminen loppuu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Muutaman kerran olen ääninäytteen antanut etenkin Tellulla kun tykkäsin itsekin kuunnella veekakkosta. Paras oli varmaan kerran kun olin etenemässä rivakasti Espoossa Tellulla ja otin hyvän kiihdytyksen liikenneympyrästä, paukutti kivasti jonka jälkeen S mutka. Vastaan tuli pari poikaa kävelemässä tien sivussa ja nostivat peukut korkeelle.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05