Itseasiassa etujättö on sen merkittävä tekijä. Muita tekijöitä (pienempiä) on esim. hyrrävoima ja keulan kääntyvän osan painopiste. Pyörän massalla ei ohjauksen keskitykseen ole isostikaan merkitystä. Toki pyörän massa tuo hitautta pyörän kaikkiin liikkeisiin. Eturenkaalla ei pitäisi olla juurikaan merkitystä jos se on ko. pyörään tarkoitettua kokoa ja ilmaa on suurinpiirtein sopivasti.
Superbike #7
Mulla alkaa olla renkaat finaalissa, takiksen keskiosa on aika tasainen, vaikka pintaa on vielä. Kaarrekäytöksessä ei ole enää kehumista. Tilanne korjaantuu uusilla kumeilla, mutta kai noita sietää vielä sen tonnin-kaks kun ei lähde kurvikarkeloihin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Unohtunut tähän viestiin vastata. Todennäköisesti jännitän vielä kun ajan ensimmäistä kesää. Mutta ei pelkkä jännitys kyllä aiheuta tätä, jossain on jotain vikaa kyllä kun vääntää näin vinoon. Myös fysioterapeutti sanoi että on kuulemma monilla keho vääntää kaasun puolelle jos siihen ei keskity.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Samaa ongelmaa oli edellisen pyörän kanssa eli ei voi kyllä johtua noista mitä sanoit. Edellisen pyörän kanssa olin ihan varma että siinä jotain vikaa kun puolsi ajoittain niin paljon oikealle. Mies kävi koeajamassa ja tarkisti paineet, ei huomannu mitään ongelmaa. Ja tuskin uudessa pyörässä mikään voisi vinossa edes olla. Pian sitten mies huomasi että mähän ajan ihan vinossa, oli ajanut mun perässä autolla ja silloin huomasi. Hän sanoi että ei ihme ettei taivu vasemmalle kun asento on koko ajan sellainen että olisin menossa oikealle.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Eturenkaan kosketus tiehen on ainoa asia joka luo keskittäviä tai muita voimia ohjaukseen joten kyllä sillä renkaalla suurikin merkitys on. Jos et sitten kuvittele leijuvasi ilmassa. Rengaspaine elää myös todella paljon johtuen pienestä tilavuudesta ja ohjaustuntuma muuttuu siitä syystä ajossa lämpötilan mukaan.
Jos ette ole kokeneet tälläistä ilmiötä niin kokeilkaa ajaa Bemarilla jossa etuhaarukka on kiinni rungossa kahdella muovitäytteisellä pallonivelellä ja myös kääntyy niiden varassa. Siinä ei sarvissa paljon muuta vastusta ole kuin renkaan ja tien välinen kitka.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Tarkistin paineet ja kappas vain, helteetkö vai mitkä oli syöny niistä noin 0,4 baria. Ei ihme jos ei tuntuma ollut liikkeelle lähtiessä kovin kummoinen. Se kyllä parani jonkin verran 10-15 km jälkeen kun renkaat lämpeni, mutta nyt ei olla radalla. Eikä muuten ollu montaa viikkoa edellisestä tarkistuksesta. Pitää näköjään ottaa tavaksi tarkistaa vaikka kerta viikkoon tai sitten ajoon lähtiessä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Olen nyt käynyt jäsenkorjaajalla kahdesti ja vielä ainakin yksi aika varattuna. Mä olen niin jumissa ettei kertakäynnillä onnistunut avaamaan jumeja. Mun piti mennä fysuoterapeutillekin mutta peruin sen ajan kun jäsenkorjaajasta oli jo selvää apua mun ajamiseen. Pyörä ei puolla enää oikealle ollenkaan ja vasemmalle menevät kaarteet tuntuu menevän jo vähän sulavammin. Mun ajoasentoa tuskin saa kukaan korjattua enää suoraksi, vaurioitunut leikattu käsi rautoineen vaikuttaa niin paljon. Jospa ajoharjoittelupäivillä saisi kuitenkin ajoasentoon vähän neuvoja jos saisi edes hieman korjattua sitä. Jos ei sieltä saa mitään apua, sitten varaan ajan uudestaan fysioterapeutille.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024