Mullapa onkin sitten ilmennyt erikoinen ongelma. Mä ajan vinossa, oikealle puolelle kallellaan, perse kanssa enemmän oikealla puolella ja kädet niin että vasen ylempänä ja oikea alempana. Ihmettelin yhdessä vaiheessa kun pyörä viettää oikealle ja luulin jo että pyörässä vikaa mutta vika onkin mun ajoasennossa. Mä itse en tiedä istuvani vinossa tai että kädet eri korkeudella, koen että asento hyvä. Mulle on muutama sanonut että ajan vinossa ja tänään puoliso kuvasi kameralla takaapäin mun ajoa ja näin itsekin nyt miten vammaselta näytän ajaessa. Tästä syystä kaarteet vasemmalle tuottaa tuskaa, en kallista yhtään (pyörä ihan pystyssä) ja muutenkin kaarteet vasemmalle tosi vaikeita. Oikealle menee taas hyvin ja kallistan. Puoliso sanoi eilen että siirrä persettä enemmän vasemmalle ja siirsin mutta silloin tuntui että perse roikkuu penkistä ulkopuolella, silloin ajoasento näytti puolison silmään suoralta mutta en mä nyt niin voinut ajaa. Olen nyt menossa Ajotaito2 kurssille jos siellä saisi ajoasentoon vinkkejä. Tosin jos kropassa nyt jotain vikaa niin eihän se siellä kurssilla oikene. Onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan?
Minulla oli itsellä samaa vikaa. Eli mulla osoittaa polvet aina vähän vasemmalle ja takapuoli oikealle päin. Tuo sitten aiheuttaa korjaamattomana sen että toiseen suuntaan mutkia ajoasento on väärä. Mulla on myös vähän rikkinäinen oikea ranne ja vasen polvi niin voi olla että haen alitajuisesti helpompaa asentoa vaikka ei oikeastit tarvisi.
Kannattaa opetella ottaa tavaksi liikutella sitä ahteria vähän aina sisämutkan puolelle. Ja sitten mutkan jälkeen perä keskelle penkkiä. Tuo ainakin korjaa sen että mutkissa nojaa väärään suuntaan. Ja hyvä tapa opetella muutenkin. Pyörä myös kääntyy paremmin. Minulla tuo asento-ongelma korjaantui suoraksi tuolla aikalailla pois kun aloin vain liikkumaan pyörän päällä enemmän. Vaikka ei oikeasti normaalissa liikenteessä tuota varsinaisesti tarvi...
Toinen juttu on opetella vähän puristamaan sitä pyörän tankkia jaloilla. Eli kun pyörän päällä siirtyy sivuttain niin jalat puristaa tankkia koko ajan. Eli ei liikuta pyörän päällä vain käsien ja jalkatappien varassa. Tankin puristaminen menee vaikeaksi jos istuu vinossa ja sillon sen huomaa heti että ei voi jaloilla tasaisesti puristaa. Ja kun jaloilla ei purista niin sitten voi olla että yläkroppa menee jäykäksi kun sieltä hakee sitä tukea kun alapää on miten sattuu.
Kattelisin myös että kahvat on säädetty oikein. Eli etäisyyssäätö on kunnossa ja myös kahvojen kulmat tangossa. Kaasulta pitäisi käden päästä etujarrulle ilman että käsi pyöräyttää kaasukahvaa. Jalat on varmaan molemmin puolin samalla tavalla tapeilla?
Itseasiassa ei, nekin kuulemma ihan kummallisesti, eivät samassa asennossa.
Mä kokeilen tota perseen siirtämistä kaarteissa jos helpottaisi. 80 tiellä suurinpiirtein saan pidettyä vauhdin 80:ssä kun kaarran vasemmalle mutta motarilla pakko hiljentää, muuten tulee tunne että menee metikköön.. Tosi ikävää.
Ite huomasin Bobberilla maantiellä, että oikea polvi oli aina paljon ulompana kuin vasen. Itse en tiedostanut muuten kuin tuulen paineesta. Bemarilla menee symmetrisesti. Isä on vanha ja loppuun ajettu. Kun hän istui kylmissä tyypeissä Bobberin päällä, pyörä alkoi tiedostamatta kallistua oikealle, kunnes huusin, että älä kaada sitä. Pari kertaa nähnyt kun joku tyttö ajaa skootterilla yläkroppa ihan oikealle kallellaan. Liekö rangassa vikaa tms.
Kai sitä tiedostamatta hakeutuu itselleen mukavimpaan asentoon. Teijan ehkä kannattaisi konsultoida vaikka fysioterapeuttia, mistä epäsymmetrinen ajoasento voisi johtua.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kaikki taitavat olla enemmän tai vähemmän epäsymmetrisiä. Minulla oli radalla alussa vahva preferenssi vasemmalle kääntyviin mutkiin ja oikeat tuntuivat tosi vaikeilta. Ja sama päti myös polkupyörään. Takakamerasta (halpa Gopro Torista) näki kehonkäytön epäsymmetrian. Ongelman tunnistaminen ja tietoinen harjoittelu (myös fillarilla) auttoi paljon.
Ja yleisesti ottaen kääntymistä hankaloittaa kahvojen puristaminen kädet suorina. Kun nojaa vähän ylävartaloa eteen ja kädet ovat hieman koukussa, tankoa on helpompi työntää eteenpäin (eikä alaspäin).
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Olisko mahdollista että kätesi ovat sen verran eri pituiset tai hartialinjat epäsymmetriset. Silloin ylävartalo kiertyy ja se heijastuu koko kropan asentoon. Itselläni toinen hartia kiertyy eteenpäin ja toinen on suora, sen joutuu kompensoimaan käsillä, toinen kyynärpää aavistuksen enemmän koukussa.
Kuitenkin ennen mutkia tehdään se perseen siirto, ei mutkassa. Ja rintasuunta ei saisi olla mutkasta ulospäin vain menosuuntaan päin. Ainakin omasta mielestä. Eikä tarvi paljoa siirtyä pyörän päällä, tarkoitus ei ole saada mitään sporttista ajoasentoa aikaan. Ja kun teet sivuttaissiirron, et käänny poispäin menosuunnasta siinä pyörän päällä. Ja siirron aikana jalat puristaa tankkia.
Kannattaa ajatuksella katsoa pyörän ergonomia läpi. Esimerkiksi syy miksi jalat on eritavalla molemmin puolin voi olla siitä kiinni että vaihdepolkimeen ei muuten yllä kuin pitämällä jalan keskikohdan tapilla. Sitä poljinta voi säätää ylös/alas. Samaten ne kahvojen säädöt. Siellä on mutterit mistä ne aukeaa ja saa tangolla pyöritettyä sopivaan asentoon. Samaten kahvojen etäisyyttä saa yleensä molemmin puolin niissä olevista säätörullista säädettyä kauemmas/lähemmäs. Nuo kun säätää kohilleen ei mene aikaa kuin vartti.
Kadulla ei kuyllä sitä takamusta tule penkistä siirrellä ellei halua tehdä itsestään täyttä pelleä ja vaikeuttaa ajoaan turhaan.
Edes rata-ajossa takapuolen siirto ei ole tarpeellista suurimmalle osalle keskinopeanryhmäläisiä, samaa vauhtia pääsee ilmankin.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sulla on meile naisille tyypillinen vino lantio. Ei tare Turkuun asti lähteä, kyllä lähempänäkin on osaavia fyssareita.
Ite istun vinossa niin autossa, hevosen selässä, fillarin selässä ja mp selässä. Eli lantio vinossa oikealle ja ylärkoppa on vinossa vasemmalle. Oikea kylki ns pidempi ja vasen hartia alempana. Elä turhaan siirtele peffaa sielä pyörän selässä, se ei poista sitä vinoumaa, siihen auttaa sen lantion suoristus ja sen kanssa elämään oppiminen ja itsensä oikeaoppinen suoristaminen.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Mäkin huomaan kun ajan katupyörällä että istun jotenkin vähän vinossa, mutta ei se varsinaisesti haittaa mitään. Pyörää voi katuajossa (ja radallakin hitaammissa ryhmissä) ajaa ihan hyvin vaikka ajoasento ei olekaan ihan symmetrinen, kyllä se kääntyy vaikka istuisit väärällä puolella pyörää. Kyllähän esimerkiksi endurossakin käännytään vaikka yleensä istuma-asento on 'väärällä' puolella pyörää.
Sit kun ajetaan radalla nopean ryhmän vauhtia niin toki sen pepun pitää olla oikealla puolella pyörää, mutta ei siinäkään pieni toispuoleisuus hirveesti haittaa ja aika pitkälti kaikki kuskit näyttävät vähän erilaisilta eri suuntiin kääntyessään jo ihan kätisyyden vuoksi. Tällä ei nyt sinänsä ole ehkä aloituksen viestiin mitään merkitystä.
Eli ihan rohkeasti vaan ajelemaan ja harjoittelemaan, sillä se kääntyminen paranee. Toispuoleisuuteen voi auttaa fyssari, mutta se ei varsinaisesti auta tuohon ajotekniikan ja -taidon kartuttamiseen. Hyvin pärjää vähän kierokin tässä lajissa![]()
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Kettu vinossa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin no jaa...itselle tuntuu ainakin luontaiselta liikkua pyörän päällä katu-ajossakin riippuen tietysti täysin millaisesta mutkasta on kyse. Ja niitä löytyy tikkarinopeudellakin 80-100 km. Oikein tehtynä se kuitenkin vähentää itse pyörän kallistuskulmaa eli jos se tekee sitten pelleksi niin ok![]()
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Mulla on lievä skolioosi selkärangassa ja sen takia itse ajan hieman vinossa niin prätkällä kuin fillarilla. Muistan aikoinaan kun ihmettelin että miksi kaikissa prätkissä on stonga aina vähän vinossa, mutta sitten tulin siihen tulokseen että mä oon vinossa ite. Tossa sitten vaja kymmenkunta vuotta sitten lääkäriin mennessä se lekuri sanoi enismmäiseksi että sulla on lievä skolioosi eli selkärangan vääntymä ja tulin sitten siihen tulokseen että varmaan toi vinossa ajaminenkin johtuu siitä.
Joo ei muuta Teija ku vain osaavalle jäsenkorjaajalle.
Itte oon jo yli 10v käyny kalevalaises jäsenkorjaukses.
Mulla sitä vikaa,et toinen jalka vähä pitempi ja lantio vinos ja sitä kautta tuloo kaikkia propleemia.
Aina ku korjaukses on käyny niin vikaa löytyy vaikka ei itte sitä tiedosta ja aina on niin ku uus kaveri sen jälkeen.
Ja jos jäsenkorjaus kiinnostaa niin suosittelen mahdollisimman kokenutta kaveria niin ne tiätää jo päältä päin mitä pitää tehdä.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
No on se minusta vähän hölmöä, kun mitään tarvetta ei ole, ja jos roikut sisäkaarteen puolelle, niin kaatuuliikenteessä pitää pystyä tekemään äkkinäisiäkin väistöliikkeitä vastakkaiseen suuntaan niin väärällä puolella roikkuva massa ei ainakaan helpota sitä väistöä. Päätä ja katsetta kannattaa siirtää peilin suuntaan ja paikalle vauhdikkaimmissa kurvailuissa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minusta tuo pyörän päällä liikehtiminen normiliikenteessä on hyvästä senkin vuoksi, että saa veren kiertämään paremmin persuuksissa ja alaraajoissa. Roikkumistaktiikka katuliikenteessä vähentää paikkojen puutumista.
-- Brake later and open the gas earlier --
No onhan se paljon luontaisempaa mennä vasemmalle, kun sinne on yläkroppa jo valmiiksi kallellaan, mutta olen tämän kanssa elänyt ja tiedostanut ongelman jo niin kauan, ettei se haittaa.
Ratsastaessa sen huomasi, kun meni ilman satulaa, niin meinasi luiskahtaa selästä alas oikeassa kierroksessa. Kun se lantio on siis sinne kallellaan. Enduroa ajaessa kun kroppa väsyy, niin ei meinaa saada käännettyä vasemmalle. Siinä kun ajetaan seisten ja lantio alempana oikealle ja samoin paino siellä oikealla jalalla, niin painon siirto vasemmalle jalalla hankalaa. Mutta siitä tietää sit, että nyt ei kroppa enää jaksa ajaa.
Eli jos vasemmalle tuntuu kääntäminen kinnaavan, niin sit sitä pitää vaan harjoitella enemmän. Ja kropan suoristukseen tosiaan fyssari, osteopaatti tai joku jäsenkorjaaja, niin siitä se lähtee. Sit seuraavaks se AT2, jossa opetellaan se oikea asento sille kropalle mutkissa. Sit vaan pitää oman kropan ehdoilla sitä opettaa siihen.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Mulla kans tunne että pyörä puoltaa oikealle. Olin jo varma edellisen pyörän kanssa että rengaspaineet vituralleen tai jotain muuta. Mies katsoi paineet ja oli ok. Mies kävi ajamassa pyörällä ja ei tietenkään huomannut siinä mitään vikaa. Tänään töihin tullessa uusi pärrä tuntui menevän mangeetin lailla pientareelle. Ikävä tunne. Mutta onneksi nyt löytyi syy tähän vasemmalle kaartamis ongelmaan ja siihen et pyörä puoltaa oikealle. Kai nää kropan vinoudet on korjattavissa.
Valitettavasti en tiedä sieltä päin ketään.
Mä oon käyny ainoastaan muutamalla jäsenkorjaajalla ja vain yks niistä on ollu säännöllinen.
Hän on oulusta kotoisin, mut kiertää sekä lapissa ja täällä etelä-pohjanmaalla.
En oo varma käykö hän kuinka eteläs, mut voin kyl kysyä.
Eläkkeellä oleva herrasmies, mutta suuren kysynnän vuoksi teköö näitä hommia vielä.
Ja kyl tiätää mikä on vikana jos on jotain.
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Asentovirhe ei automaattisesti tarkoita että kehossa on vikaa. Se että istuu miten sattuu voi olla ihan vain tottumiskysymyskin.
Kukanen tyylillään. Minulle ainakin toimi hyvin tuo pieni liikuskelu pyörän päällä siihen että istun nykyään keskellä. Eikä ole kyse mistään isosta liikkeestä, loppujen lopuksi veikkaan että liikettä ei ole edes montaa senttiä sivulle kun persusta liikuttelen. Tavaksi kun on tullut mutkan jälkeen siirtää ahteri keskelle niin pysyy siinä kans. Ja mielestäni turvallisuudenkin kannalta ihan jees, jos vaikka mutka tiukkenee yhtäkkiä niin on valmiiksi paremmassa asennossa.
Varasin nyt ajan jäsenkorjaajalle ja lipun ostan AT2 kurssille niin jospa näillä saataisiin mun kiero ruho suoraksi. 😅
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Opettelee alkeet, eli vastaohjauksen ja katseen käytön, niin perseen siirtoa ei tarvitse normiliikenteessä miettiä.
Tosin mp-kokemusta vasta 50 vee.
Viimeksi muokannut: J@ck; 27.07.2025 klo 00:46.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.