Mikäli suomalaisilla maanteillä ajaa edes rikesakkorajojen mukaisia nopeuksia, niin roikkuminen mutkissa on tarpeetonta, omaksi huviksi voi toki sitäkin tehdä.
Nopeuden noustessa selkeästi, tilanne muuttuu, mutta silloin ollaan helposti kortti kuivumaan nopeusluokissa.
Radalla luonnollisesti ihan eri juttu.
Mullekin jäsenkorjaaja sanoi, että lantio on vinossa ja sen vuoksi raajat eripituiset. Osteopaatti oli kuitenkin lopulta se, joka mittasi voimamittarilla jalkavoimia ja totesi, että oikean puolen jalan tietyt lihakset on vasempaa puolta heikompia ja määräsi kohdennettuja jumppaliikkeitä.
Tätä ennen oli ongelmia IT-jänteen, juoksijanpolven, SI-nivelen ja häntäluukipujen kanssa.
En jäisi toispuoleisuuden kanssa odottelemaan, vaan selvittäisin, missä syy ja saako sen korjattua. Paskamaisia vaivoja, jos niitä ei yritä korjata, kun ikää tulee ja alkaa oikeasti rajoittaa liikkumista ja harrastuksia.
Tälläinen on siis asento kun ajan. Vähän vaikea demonstroida kun pyörä jalkatuella mutta jotakuinkin näin istun pyörän päällä.. asento.jpg
Viimeksi muokannut: TeijaMM; 27.07.2025 klo 22:05.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Tässä videosta napattu kuva, tästäkin joten kuten näkee asentoa miten vinossa olen.. asento2.jpg
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Minä ajoin noin lopuksi viime viikon pitkällä reissulla, kun perse ei kestänyt normaalia ajoasentoa. Jotenkin oli helpompaa ajaa pelkällä oikean puoleisella kankulla ja nyt sitten lähtee penkki vaihtoon. Tuskin tällä on sinulle merkitystä, mutta miettisin onko satula kuskille sopiva vai yrittääkö kuski sopia satulaan.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Tämä kuulostaisi omaan korvaan siltä, että tietoinen vastaohjaus puuttuu. Vasemmalle kun halutaan kaartaa, painetaan vasempaa kahvaa eteenpäin. Tämän kun tekee tietoisesti, eikä jonkun oikun kautta vahingossa, pyörä kyllä kääntyy vauhdista riippumatta. Mitä enemmän on vauhtia, sitä suuremmat on pyörän vakauttavat voimat ja ohjaussyötteen pitää olla voimakkaampi.
Harjoittele jollain parkkiksella vaikka 20 km/h vauhdilla sitä ohjausta että huomaat, miten pyörä toimii.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Kannattaisi ensimmäiseksi istahtaa tavalliselle keittiöjakkaralle ja pyytää siippaa havainnoimaan selän asentoa. Mikäli se on samankaltainen, kuin edellisissä ajokuvissa, niin suunta fysioterapeutille/jäsenkorjaajalle, mutta mikäli asento on erikoinen vain pyörän päällä, niin opettelu ajoasennon suhteen uusiksi.
Ihminen on nimittäin yllättävän oppivainen, niin hyvässä kuin pahassakin. Eräs urheiluvalmentaja totesi, että yksi suuria haasteita on yrittää opettaa oppilas pois joistain itseoppimistaan vääristä toimintatavoista. Ehkä tässä voi olla kyse vastaavasta, ellei erikoinen istuma-asento ole tullut esiin aiemmassa elämässä?
Moottoripyörä kyllä kääntyy haluttuun suuntaan vaikka siinä istuisi molemmat jalat samalla puolella. Kaiken maailman painonsiirrolla tai kropan kääntämisellä ohjaamiset voi suosiolla unohtaa jos haluaa saada pyörän oikeasti kääntymään.
https://www.youtube.com/watch?v=JWuTcJcqAng
R6 ratalelu + toinen elinluovuttajana
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava
Ketjua lukiessa tuli mieleen, että olisiko ajossa niin kovasti jännitystä, että kroppa hakeutuu valmiiksi painamaan jarrupoljinta?
-=Aprilia ETV1000 Caponord '04 || Dnepr K650 '68=-
Vastaohjauksen kyllä osaan ja teen sitä. Tuntuu vaan että pyörää puoltaa ihan suorallakin ajaessa oikealle, välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja jos katsoit noita kuvia mun ajoasennosta, niin siinähän se syy on. Mä oon vähän kuin koko ajan menossa oikealle. Siksi se vasemmalle kaartaminen on epävarmempaa.
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Pitää tosiaan kokeilla tota jakkaralla istumista. Kiitos vinkistä.
Pyrin aina ajaessa nykyään korjaamaan asentoa oikeaksi mutta kaikki muut asennot tuntuu vaan hankalalle, paitsi noi kuvien asennot.Ajaminen muutuu hirveän epävarmaksi jos siirrän persettä enemmän vasemmalle ja nostan oikeaa kättä ylemmäs. Kokeilin tänään pitää kaasukahvasta kiinni ylempää että käsi olisi suoremmassa mutta tuntui ihan hullulta. Toi vammaisasento on paras asento ajaa vaikka se oikeasti ihan päin persettä.
Kai se on vaan pikkuhiljaa pakotettava itsensä ajamaan huonossa asennossa kunnes siihen tottuu.
Varasin nyt ajan jäsenkorjaajalle mutta mietin perunko sen kun sain nyt kiinni Turussa toimivan fyssarin joka perehtynyt motoristien kehonhuoltoon. Vai meenkö molempiin..?
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Vasemmalle on varmasti vaikea vastaohjata jos vasen käsi on kuvien mukaisesti lähes suorassa.
Mut kyllä mä lähtisin korjaamaan tuon asennon pyörän päällä ihan ensimmäisenä ennen lisäharjoituksia,
jos ajamaan on päästävä silläkin turvallisuusriskillä ettei vasemmalle pysty kääntymään, niin täytyy opetella vastaohjaus vaan vetämällä toisella kädellä.
Kyseessä on kuitenkin aloittajan ja muidenkin liikkujien turvallisuus, niin ottaisin asian hyvin vakavasti.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Mitä ihmeen vaikeaa siinä muka on kun vastaavasti voi oikealla kädellä nyppästä siitä stongasta, tartte välttämättä nimenomaan tönästä alkuun sillä sisäkaaren kädellä. Kokeilet ajaa yhdellä kädellä, niin kyllä ne vastaohjaukset sieltä vaan löytyy ihan samalla tavalla, kaarroit sitten kumpaan suuntaan tahansa![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Usko tai älä, tiedän kyllä. Kouluttaessa on myös selvinnyt ettei tämä ole kaikille mitenkään selvää ja näin foorumipohjalla on todella vaikea sanoa mitä ihmiset oikeasti tekee ja luulee tekevänsä.
Vähän kuin radalla kuskista tuntuu että nyt on kroppaa pelissä ja pää alhaalla, kunnes näkee taas Holtsun erinomaisista kuvista ettei näin ole ollenkkaan.
Mutta pysyn edelleen kannassani, jos vasen käsi on lähes suora/suorana, niin ei oikella vetämisestä vasempaan käteen pituutta ilmesty ja kun kroppa kinnaa vastaan vielä "väärällä" puolella pyörää niin varmasti on vaikeea.
Tätäkin on helppo koittaa, meneppä testaamaan
Lisätään nyt vielä, että itse *muoks, käännän vetämällä ja* nostan pyörää pystyyn tangosta työntämällä lähes aina usemmastakin syystä.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Myös jos on liukas penkki niin siinä on ainakin helpompi valua virheasentoihin kuin jos penkissä on pitävä pinta. Siloin kun pitää ahteria vähän tarkoituksella jo siirtää että liikkuu.
Ja kyllähän pyörän saa kääntymään vaikka missä asennossa mutta ei varmaan kannata opettaa itseään ajamaan toiselle puolen kallellaan.
Yksi keino kokeilla osaako oikeast vastaohjata on ajaa yhdellä kädellä ja katsoa saako pyörää kääntymään. Tässä pitää toki pitää oma taitotaso mielessä kun valitsee missä nopeuksissa tätä haluaa testata.
"Turussa toimivan fyssarin joka perehtynyt motoristien kehonhuoltoon"
Pistätkö yhteystiedot kun itselläni kipeytyy tuo oikea lapa ja epäkäs?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Suzuki GSX 8R 2025
Kawasaki Z900 2024
Itsellä oli vinossa vasemmalle satulassa ongelmana Honda Magnan kanssa aikoinaan. Testattiin kaverin Honda Shadowilla ja siinä ajoasento meni suoraan. Nykyäänki tarkkailee ja meinaa mennä helposti vasemmalle kallelleen pyörän päällä etenkin raskaammilla pyörillä joissa ajoasento määritetään paljon ohjaustangolla eikä sillä miten satulassa istutaan. Tämä koska kuskin painolla ei ole merkitystä ohjaamisen kannalta vaan pyörää on pakko ohjata vastaohjauksella tai mennään mettään.
Voisi päätellä että ongelma on stongassa tai käsissä tai hartioissa. En vaan ole jaksanut perehtyä tarkemmin
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Kokeileppas joskus ihan piruuttaan ajaa ns. ilman käsiä. Eritoten näillä fillareilla, joissa on cruiset, tuo nyt ei ole kummoinenkaan suoritus, mutta ilmankin tuo onnaa isolla vaihteella, heikolla moottorijarrutuksella jyrkkään alamäkeen. Siinä kun et stongaan koske, niin se oma painosi on juurikin se ainut keino jolla ne loivat ajolinjan muutokset silloin tehdään, kun ei ole muita vaihtoehtoja.
Eli tuolla pohjalla en nyt sanoisi "mitään merkitystä" vaikka toki se merkitys onkin varsin heikko, mutta sitä siis kuitenkin on.
- Pyörä myyty jo pois -
Tulipahan vaan mieleen: onhan tuossa laitteesa nyt taka-akseli ja/tai runko suorassa ? Akseli vinossa -> stonga vinossa suoraan mennessä -> kuski vinossa ?
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
En osaa ajaa ilman käsiä polkupyörälläkään. Vaatii reilusti vaimennetun (oikein säädetyn ohjauslaakerin) ohjauksen että onnistuu. Mun Bemari on sen verran ura- ja tuuliherkkä että ei onnistu. Juuri tuon kiristettävän ohjauslaakerin puuttumisen takia, kun ohjauksen herkkyyttä ei voi säätää mitenkään. Tähän on tulossa modaus ensi talvena. Voin irrottaa otteen kahvoista hetkeksi kun on yli 60 vauhtia, mielellään 100, normaalissa ajoasennossa tai ajaa kahdella sormella. Mutkiin se kääntyy kuin kusiainen vaikka on pitkä ja painava.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Kaasukahvan lukituksella tuolla isolla Bandullani pitkällä suoralla tulee aina välillä "oikastua selkää" ja pyörähän menee melko nätisti ihan suoraan. Ehkä noi kahvasuojatkin auttaa asiaan lisäämällä kahvojen ilmanvastusta, mutta tosiaan tuossa saa jo pikkasen /c nytkäyttääkin ennen kuin tuota saa loivasti mihinkään kaartamaan, mutta kaartuu kuitenkin.
- Pyörä myyty jo pois -
Ohjauslaakeri ei ole säädetty oikein, mikäli se aiheuttaa ohjaukseen "tahmeutta", eikä kyseinen tahmeus ole edellytys ilman käsiä ajamiseen. Päin vastoin, tahmeus tekee ilman käsiä ajamisen vaikeaksi tai mahdottomaksi.
Oikein säädettynä ohjaus keskittää itsensä eikä muuta suuntaa ilman kuskin liikkeitä. Tämä riippuu pyörän painosta ja eturenkaasta.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05