Hämeenlinnassa Eino Leinon kadulla sattui tänään maanantaina kello 9.30 jälkeen liikenneonnettomuus, jossa menehtyi yksi henkilö.
Hämeen poliisin tiedotteen mukaan onnettomuudessa menehtynyt oli ajanut kevytmoottoripyörää. Tämän hetkisten tietojen mukaan kevytmoottoripyörä oli suistunut toistaiseksi tuntemattomasta syystä tieltä ja osunut valopylvääseen.
https://yle.fi/a/74-20172635
30 km/h rajoitus. Ei oikein sopiva revittelypaikka. Veikkaan että kypärä oli mallia jonka voi nostaa kevyesti etusormella takaraivolle ja pää osui asfalttiin ennen kypärää.
Jaksamista läheisille.
Kun lukee noita onnettomuusjuttuja ja liikenneturvan ehdotuksia niiden ehkäisemiseksi, niin laitan kolme varmaa tähänkin valitettavaan onnettomuuteen.
-Nopeusrajoitusten laskeminen.
-Lisää keskikaideteitä.
-Promillerajan lasku.
Lisänumero:
-Lisää liikennevalistusta autokouluun.
Erikoinen ajankohta revitellä autoliikkeiden keskellä. Ettei vaan ollut pöllitty pyörä.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Ai että 20 km/h kun törmää tolppaan niin ei kuole mutta kolmekymppiä niin kuolee ? Valtaosa noista liikenneturvan ehdotuksista mitä moottori-lehdessä on aiheuttaa myötähäpeää ehdottajien ajatuksenjuoksusta. Miten olisi keskikaide auttanut jos valotolppa olikin ajoradan oikeassa reunassa ?
Sarkasmi on vaikea laji.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Perinteisesti tässä maassa halutaan aina rankaista kollektiivisesti niin, että siitä kärsii kaikki muut, paitsi itse ongelmien aiheuttajat. Näille jätkille on ihan sama, mitä kyltissä lukeee. Hyvällä tuurilla ei oo edes korttia taskussa ja piikki auki ulosotossa. Mikäs siinä, pannaan 60km/h moottoritielle rajoitukseksi, ettei näitä enää sattuisi... On reagoitu pontevasti ja sitten pää vinossa selvitetään uutisissa, että kun tarpeeksi kauan kielletään kaikkea mahdollista, kukaan ei enää kuole liikenteessä.
Viimeksi muokannut: JM_78; 16.07.2025 klo 11:28.
Oli juuri uutisia että nyt puututaan pieniinkin tikkarin ylityksiin kun vähäiselläkin keskinopeuden laskulla onnettomuudet vähenevät merkittävästi. Suomen tavoitteena on täysi nolla kuollutta liikenteessä 2050 mennessä.
Ei muuten tule onnistumaan koska selvät itsaritkin tilastoidaan liikenneonnettomuuksina.
SF 1098S
MTS V4S Sport
^Vastaavalla ajatusharhalla (pienikin keskinopeuden alentaminen vähentää kolareita) on puolusteltu myös kameratolppia. Mutta eihän keskinopeuden aleneminen ole se vaikuttava tekijä vaan suurimpien ylinopeuksien karsiutuminen, mikä sitten kyllä näkyy keskinopeudessakin.
Suomessa on kovasti uutisoitu viime aikoina, että nopeusrajoituksia noudatetaan huonosti.
Siitä ei ole ollut mitään mainintaa, että suomalaiset nopeusrajoitukset ovat poikkeuksellisen matalia verrattuna vastaavanlaisten teiden rajoituksiin Etelä-Euroopassa.
Meillä nyky-Suomessa useilla leveillä maaseututeillä on yleinen rajoitus 50, 60 km/t, kantateillä mennään 70 tai 80 km/t, kun etelässä rajoitus myös vuoristoisilla mutkateillä on yleisesti 80 tai 90. Nelikaistaiset moottoritiet ovat täällä yleisesti rajoitettu 80 tai 100 km/t, kun etelässä yleinen on 110 tai 130.
Pysykologia tuntee tilanteen, jossa järjettömältä tuntuvat määräykset, vaikkapa nopeusrajoitukset, jäävät noudattamatta.
Ei kun köröttelemään lainkuuliaisesti!
Tuo katu on pienteollisuusaluetta, autoliikettä, peltimyyntiä ym.
Ei ehkä paras paikka kikkailuun mutta vielä paljon tyhmempiäkin paikkoja on.
Jos nyt kyse oli siitä.
Jonkun teinihän tuo oli, sikäli toivottavaa olisi pidättäytyä spekulaatioista kypärän tyypistä tai ääliömäisyydestä.
Myös kun tiedetään kuinka vaikea laji sarkasmi on etenkin lukijalle, niin hienotunteista olisi välttää sen käyttöä tämmöisissä aiheissa.
Asioita ei tarvitse hyssytellä. Jos joku on tehnyt (vaikka fataalinkin) virheen, niin kyllä siitä saa keskustella jotta muut mahdollisesti voisivat siitä jotain oppia. Voi tosin olla että näitä keskusteluja lukevat vain ne jotka varsin turvallisuustietoisia jo muutenkin.
Maanteiden nopusrajoitukset ovat hyvä aihe, mutta ehkä kuuluisi enemmän omaan topikkiinsa.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Lapset ja nuoret oppivat vanhemmiltaan, jotka eivät aina noudata ja kunnioita nopeusrajoituksia syystä tai toisesta. Siihen päälle teinin tarve näyttää muille omaa osaamistaan, niin kipeää voi tulla.
PS tuolla etelässä nuorten tarve näyttää esiintyy ihan samalla tavalla, siihen ei noupeusrajoituksien taso vaikuta.
Yleisin kuolinsyy mm Ranskassa alle 40 vuotiailla miehillä on liikenneonnettomuus.
Se alkaa olla viimeisiä kesiä kun vielä voi ajaa suht vapaasti ilman että heti ollaan leimaamassa kaahaajaksi ja tulee suhteettomat seuraamukset pienistäkin ylityksistä.
Nopeusrajoitus on kuitenkin on vain se yksi numero, joka on kaikkia kelejä, kaikkia vuorokaudenaikoja ja liikennemääriä varten. Silti keväällä tai syksyllä kun on vasta vaihdettu nopeudesta toiseen, voi se oikea hyvä tilannenopeus olla ihan jotain muuta mitä siinä lapussa lukee.
Koskaan ei ketään haukuta kaahaajaksi vaikka ajat sumussa ja räntäsateessa kesärenkailla satasta satasen alueella toisen persiissä kiinni. Ja sitten tulee kolarisuma kun turvavälit, tien kitka ja yllättävä tilanne yllättää autoilijan. Ei vaan "keretty" tehdä mitään.
Se suuri muutos mikä on tulossa on dronet. Niitä leijaa kohta tuolla taivaalla ihan solkenaan. Ei tule olemaan enää hetkeäkän että mittari voisi vilahtaa laittoman puolelle. Lappu on saman tien suomifiissä rekkarin kuvan kanssa.
Samaan aikaan 20 kertaa ratista kärynnyt juoppo voi silti ajella seuraamuksetta, rekkoja ja junia käytetään edelleen itsemurhavälineinä ja ainoa keino noihin puuttua on lisää droneja taivaalle että saadaan kaahaajat kuriin. Vähän sama kuin se oulun rasistipuukottajakeissi. Laitettiin miljoona rahaa rasisminvastaiseen kampanjaan vaikka tekijä oli syyntakeeton. Oikea ongelma on mielenterveys. Mutta niinkuin liikenteessäkin, se oikea ongelma olisi juoppojen ja ajo-oikeuttomien saaminen pois liikenteesä. Mutta rahaa kuitenkin riittää vain siihen fanaattiseen ylinopeusvalvontaan.
Ei ole lappu missään kun rekkarinkuva ei lakien mukaan riitä, Suomessa täytyy kuljettaja tunnistaa ennen kuin voidaan kameravalvonnasta rangaistus määrätä.
Taitava kuski ei tarvitse lakia tietääkseen mikä on oikea tilannenopeus kesällä ja talvella. Miten minimoidaan yhteentörmäyksen riskit.
Antero Rokan tapauksesta että sota ei yhtä miestä kaipaa vaikka olisikin kuinka pirun hyvä. Muutaman taitavan takia ei poiketa laista.
Karpon haastattelema rattijuoppo jolla ei ollut koskaan korttia kertoo totuuden. Ei tästä mitään tulisi jos täällä kaikki ajaisivat kännissä.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Omasta puolesta harmittaa sen verta, että oma tontti suositun mutkapätkän varrella on jaettu kantatiellä talon ja rannan välillä.
Kantatiellä 60km/h rajoitus pimeiden mutkien takia, hienoa ylittää tie lasten kanssa uimaan kon tulee pyörä kesäkiimassa toista sataa mutkan takaa.. Onhan tuola ollukkin mettähallituksen hallussa pyöriä, että ikävä kyllä kuskejakin "EK:n" varrella, muttei ehkä näin... Ja vastaus ei ole muuta muualle.
Real bikes have 4 USD forks
Lomareissulla ajelin läpi Ruotsin. Taas kerran tuli huomioitua miten Suomessa ollaan aika kaukana takamatkalla liikennekulttuurin suhteen. Ylilyöntejä toki näkyi Ruotsissakin mutta yllättäen näiden autot eivät olleet Ruotsin kilvissä. Nopeusvalvonta myös hienosti järjestetty siellä. Reippaasti ennen kameratolppaa on tien laidassa kyltti joka kertoo siitä. Hämmennystä myös herätti E4-tiellä havaittu 120 km/h rajoitus. Aikaisemmin olin tottunut siihen, että lämsinaapurissa vain 110km/h koneteillä. Sikäli kiva nähdä, että edes jossain on rajoituksia nostettu.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mut motaria ne ei osaa ajaa, eikä ainakaan käyttää vakkaria. Ihan koomista soutamista ollu joka reissu Tukholma-Malmö välillä. Mulla on ollu 125 vakkarissa ja oon menny ohi, jos on periä tullut vastaan. Sitten joku ohitettu ohittaa ihan hetken päästä mut ja hiljentää sen jälkeen vauhdin edessä. Tätä on parhaimmillaan jatkunut tuntikaudet. ihan wtf fiilis, kun ohittaa samat autot 10 kertaa.![]()
Saksassa sitä aina ihmettelee, miten siellä on kukaan elossa, koska näiden suomalaisten liikenneteorioiden mukaan jokaisen saksalaisen autoilevan olennon pitäisi olla kuollut. Ennen kylää voi olla 100km/h rajoitus ja kun kylä alkaa, se voi tippua suoraan 50km/h. Maanteillä on semmoset rajoitukset, että niitä ei oo edes tarvetta ylittää. Moottoritiellä saa ajaa. matalat rajoituset on varattu paikkoihin, missä niitä oikeasti tarvitaan. Nythän meillä alkaa olla se tilanne, että tää rajoitusten asettaminen on niin koomista, ettei niitä noudata enää juuri kukaan. Lääkkeeksi tietysti tarjoillaan lisää sakkoa... Lähti Suomesta ihan minne vaan (pl itänaapuri), tiet on paremmat ja liikenne sujuvampaa.
mut joo, tää meidän kameravalvonta lähtee vieä oikein mallikkaasti lapasesta. Jos jaksais kaivella, niin selviäisi varmaan tulevaisuuden suunnitelmat, mitä Finntraffic, Traficom ja poliisi meinaa tehdä kaikela sillä tekniikalla, mitä nyt kylvetään kaikkien teiden varret täyteen...
Sitten nää tämänkin topicin kaltaiset tapaukset ratkaistaan aina niin, että 90% kärsii ja koheltaminen jatkuu entisellään.
Toissapäivänä, kun ajelin Naanatalista pk-seudulle niin eräs vakkarikuski (terveisiä valkoisen Sitruunan omistajalle) veti koko matkan motaria 120km/h mittarinopeutta pitkin vasenta kaistaa vaikka oikealla kaistalla oli runsaasti tilaa monin paikoin. Samoin hanurissa roikkuminen motarilla on jotain ihan karmeaa täällä.Mut motaria ne ei osaa ajaa, eikä ainakaan käyttää vakkaria. Ihan koomista soutamista ollu joka reissu Tukholma-Malmö välillä.
Ruotsissa ne on hoitaneet tämänkin aika hyvin. Monin paikoin on ilmoitus matalamman nopeusrajoituksen alkamisesta joku 200m ennen rajoituksen alkua. Ei yllätä kohta alkava alempi rajoitus ns. housut kintuissa.Saksassa sitä aina ihmettelee, miten siellä on kukaan elossa, koska näiden suomalaisten liikenneteorioiden mukaan jokaisen saksalaisen autoilevan olennon pitäisi olla kuollut. Ennen kylää voi olla 100km/h rajoitus ja kun kylä alkaa, se voi tippua suoraan 50km/h.
Viimeksi muokannut: itl; 21.07.2025 klo 12:02.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kyllä noita pudotuksia oli ainakin vielä toissa kesänä. Tosin tuo nyt ei oo vielä mitään siihen verrattuna, kun Californiassa 65 mailin aluella saatto olla liikennevalot. Se oli oikeesti aika spookyä. Ei paljon kannata vanhoilla vihreillä tulla eteen... Tää meidän 40km/h varmuuden vuoksi 2km ennen taajamaa alka olla aika toista äärilaitaa.
Viikon verran kiertänyt nyt kotilolla Vänerniä. Sanoisin että kyllä ne paikalliset kaahaamisen osaa. Ei nyt ehkä kahtasataa mutta kyllä pienimmillä teillä 80-rajoitus ei riittänyt monellekaan. Kerran meinasi yhdellä käydä nokkakolari lähellä ohitustilanteessa.
Samalla lailla sitten taas isolla tiellä jos lähtee hitaampia paikallisia ohittamaan, niin jostain kummasta se kaasupoljin löytyy silloin kun on vieressä.
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
Tänä kesänä n 1500 km Uudenmaan ja Varsinais-Suomen paikallisteitä ajelleena olen huomannut, että useiden teiden, jotka eivät sijaitse taajama-alueilla, nopeusrajoituksia on alennettu 10 -20 km/t.
Hyväkuntoisetkin tiet, joilla vielä viime vuonna oli 80 rajoitus, ovat usein nyt 70 tai 60 rajoituksella. Entiset seiskakympit ovat 60 tai 50. Nämä siis kaikki taajamien ulkopuolella ja useat kunnoltaan hyviä.
Taajamaksi, joilla on 40 tai 30 rajoitukset näemmä lasketaan alueet, joissa on viimeksi joskus 70-luvulla ollut paikalliskauppa ja posti.