Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Pyörä oli lähtenyt ohittamaan vasemmalle kääntyvää traktoriyhdistelmää, ei ole montaa viikkoa kun Liedossa kävi vastaava tapaus ja motoristi menetti siinäkin henkensä.
Born to be middle aged.
Ohitus/kolaripaikka:
https://www.google.com/maps/place/Ha...oASAFQAw%3D%3D
Usein on nähty, kun maataistelukone vilkuttaa oikialle, mutta kas KÄÄNTYYKIN VASEMMALLE !
Elikkäs peräkärryn/taistelukoneen johtosarjan liitin, kun on "nulppaantunut", niin VOIMALLA laitetaan vaan paikoilleen, niin meneehän se ja valojen napaisuus vaihtuu...!
Summasummaarum:
-VILKKUUN ET voi LUOTTAA !
-TARKKEILE LIITTYMIÄ, mihin se edelläajava EHKÄ aikoo kääntyä...
Oikeita ohjeita, mutta jotta ei menisi pelkästään motoristien syyksi:
PITÄKÄÄ PERKELE TRAKTORIKUSKIT NE VILKUT KUNNOSSA JA LAITTAKAA NE AJOISSA PÄÄLLE !
Tiedän, liikaa vaadittu.
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Valitettava tapaus, voimia omaisille.
Mutta nyt käsi sydämelle, kuka hinkkaa jonkun traktorin perässä, oli ohituskielto tai ei?
Mutta se on ihan totta, että niiden ohittamisessa pitää olla hyvin tarkkana ja käyttää pelisilmää. Ja erityisesti perävaunuissa vilkut on toimiessaankin näkyvyydeltään valitettavan usein jotain säälittävän ja olemattoman väliltä – jos se hidastaa, se aikoo kääntyä, näkyi vilkkua tai ei. Mahdollisia risteyksiä, jonne se voisi kääntyä, tulee ehdottomasti pitää silmällä.
Lisäksi yksi tärkeä homma on ajaa ohituspaikkaa kytätessä silleen, että näkee edellä ajavan peilin, sillä vain silloin edellä ajava voi nähdä sinut. Yllättävän usein näkee jengin ajavan suoraan jonkun ison perävaunun takana, mistä ei varmasti tule nähdyksi. Siis edelläajavan peili näkyviin ja vilkku päälle – näin toimimalla aika hyvällä prosentilla tuntuvat pistävän vilkkua oikealle ja antavan tilaa.
Sitten kun vielä ohittaa traktorit riittävällä sivuetäisyydellä ja riittävän nopeasti (selvyyden vuoksi: en tarkoita mahdollisimman suurta nopeutta), on todennäköisyys sille, että se edes ehtisi kääntyä eteen aika pieni.
Tärkeintä liikenteessä ei ole liikennesääntöjen noudattaminen sinänsä, vaan ennakoitavuus ja ennakointi. Muut tienkäyttäjät olettaa toisten ajavan liikennesääntöjen mukaan, ja se pitää huomioida. En väitä (enkä kartan perusteella pidä edes mahdollisena) että näin olisi tässä tilanteessa ollut, mutta jos rajoitus on vaikka 80, näkyvyys on hyvä suoralla tiellä ja ajat tuplatikkaria siirtyen 500 metriä ennen ohitusta vasemmalle kaistalle, ohitus on hypoteettisen traktorin kuljettajalle ihan mahdoton paikka ennakoitavaksi. Vaikka itse kelaisi että tässähän minä näen hienosti ja ohittaminen on turvallista.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Edellä jo mainittu, tulee ehdottomasti varmistua siitä, että ohitettava tietää.
Täällä meillä kolmi- ja nelinumeroiset tiet on aika huonossa kunnossa.
Paikalliset autoilijat ajaa usein kuoppia väistellen.
Se ei ojan pohjalla paljoa auta, että olin oikeassa, kun kesken vauhtiohituksen auto päättääkin koukata keskiviivan vasemmalle puolelle, kun siinä omalla kaistalla on se 5cm syvä routakuoppa...
Sinällään pidän vinkkejäsi traktorin ohittamiseen pätevinä. Plus muiden lisäyksiä että peräkärryn vilkkuihin ei kannata luottaa sokeasti, ei silloin kun ne eivät vilkuta eikä silloin kun ne vilkuttavat jonpaan kumpaan suuntaan.
Mutta tuohon lainattuun kysymykseen; omalta kohdaltani tapauskohtaista.
On ollut tilanteita joissa katsonut tyyliin että edellä menevä menee niin hitaasti (traktoriksikin), on niin lyhyt (ei peräkärryä) ja näkyvyys kuiteskin sen verran hyvä (mutkaosuudella lyhyt suora jossa tavan auto ei ehtisi ohi tms.) niin olen uskaltanut ohittaa.
Mutta usein kuitenkaan en. Malttia lisää pari asiaa. 1) Traktorit tekee tyypillisesti lyhyitä siirtymiä, kyllä se kuiteskin kohta kääntyy pellolle tai talon pihaan. Pari minuuttia pitää jaksaa malttaa. 2) Mitä jos tuon lyhyen matkan päässä olevan mutkan takaa tulee joku joka ei ajakaan norminopeutta vaan vähän kovempaa 3) tullut vastaan paikkoja jotka näyttää hyvän näkyvyyden suoralta mutta niissä onkin painauma johon vastaantuleva henkilöauto täysin piiloutuu.
Google-näkymiä analysoitaessa huomattava että kuvan ottanut kamera on korkealla auton katolla, kuvakulma ja näkyvyys ei ole sama kuin prätkän sarvissa.
Olen kyllä itsekin töpeksinyt liikenteessä, mutta tuurilla ei ole napsahtanut.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Minä ainakin hinkkaan. Varsinkin sivummalla voi olla että traktorikuski ei ole edes huomannut minua kun lähden ohittamaan ja kääntyy yhtäkkiä eteen. Kuski ei syrjäisemmillä teillä edes välttämättä viitsi vilkkuja käyttää ja hirveästi ympärille katsella kun saattavat ajaa vain pihalta pellolle tai toisin päin noin puoli kilsaa maantietä. Voipi olla kymmenes kerta sille päivää kun se ajaa edestakaisin sitä tietä.
Jos olen epävarma niin saatan ajaa pidempäänkin perässä. Mielestäni ison koneen ohittaminen on mopoille yksi vaarallisimpia juttuja liikenteessä. Ja oikeastaan melkein kaikille muillekin.
Viimeksi muokannut: moso; 12.07.2025 klo 15:41.
Se 10 s perässä oleminen ja varmistelu ei nyt ollut tuota takana hinkkaamista.
Alan pohtia samaa kysymystä kuin Ellen Ripley pitkän unensa jälkeen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Uutisessa luki että yritti ohittaa traktoria.
Sitten voi vähän miettiä että mikähän on ollut nopeusero jos traktoriyhdistelmä kääntyminen on edennyt niin pitkälle että prätkän kaatumisen jälkeen on mahdollisesti sen vasemman kaistan puolella törmätty perävaunun alle ja traktori siis mahdollisesti olisi ehtinyt jo sivutien puolelle.
Tuohan ei suinkaan edes olisi ensimmäinen eikä toinen onnettomuus jossa ohittaessa traktoriin/perävaunuun/äkeeseen on törmätty vasemmalla kaistalla niin että oikea kaista olisi jo vapaa.
Oli tämäkin taas semmoinen sattumusten ja riskitekijöiden summa koko onnettomuus. Motoristi parikymppinen nuori kaveri ja melkoisen kova ajonopeus yhdistettynä nopeaan ohitukseen tuplasulkuviivalla tutulla tiellä, traktoria ajoi 15v hiljakkoin kortin saanut kesätyöpoika ja työnantajan kärryssa valoja rikki. Melko soppa selvitettäväksi.
Born to be middle aged.