Moi
Ilmeni vika, että lämmöt nousee todella korkealle, jolloin h-kirjain alkaa vilkkumaan. Mikä mahtaa olla syynä? Vesipumppu?
Ja jos jäähdytysjärjestelmä on tyypillinen japsipyörälle niin nestepinta pitää tarkastaa syyläristä eikä pelkästä paisuntasäiliöstä.
Lähteekö flekti pyörimään ollenkaan (flektin anturi tai moottori sökö)?
- Termostaatti ei aukea (vaihda termostaatti)
- ilmaa jäähdytysjärjestelmässä jos on nesteet vaihdettu hiljan (tuskin koska hyvin helppo ilmata)
Tuossa nyt helpommasta päästä tarkastettavia kohteita. Nestepinnat toki tarkistaisin ensiksi ja jos niissä vajausta niin etsiä syyllinen siihen.
Kronoby Racing Team
Sylinterikannen etu-ja yläpuolella on termostaattikotelossa 10mm kannalla oleva ruuvi kuparitiivisteellä. Kun täytät jäähdytysjärjestelmän niin se ruuvi avataan ja täytetään jäähdyttimen korkin kautta hitaasti nestettä kunnes ilmausreiästä tulee nestettä, ruuvi kiinni ja nestettä jäähdytin piripintaan, sitten paisuntasäiliöön nestettä ylämerkkiin. Käytetään moottori käyntilämpöön että neste kiertää koko järjestelmässä ja annetaan jäähtyä yön yli. Sitten jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö ylämerkkiin. Vaatii tankin ja katteiden irrottamista, ainakin molemmat sivukatteet.
Edit. Näin ainakin -04 mallissa, tuskin perusrakenne on muuttunut -09 mallissa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Lähtisin ekana varmistamaan, että ongelma on mittarivirheen sijaan todellinen. Siis koneen ollessa (yli)kuuma vaatetta päälle ja paljon rättiä täyttöaukolle ja erittäin varovasti aukaisemaan täyttökorkkia. Jos korkkia raotettaessa neste meinaa tulla silmille, niin se on oikeasti kuumaa.
^Tiettävästi termostaatti säätää jäähynesteen 85-90C tasolle, kuitenkin.
Kyllä se vika on todellinen koska jouduin lisäämään nestettä.
Ensin ei kylmänä meinannut lämmöt nousta moottorista ja vilkaisin niin vesi oli huvennut. N. Puolilitraa sai laittaa ja tosiaan paisuntasäiliö on täynnä, ihan siis piripinnassa.
Kuten edellä viitattiin niin huolimattomasti asennettu korkki antaa nesteen hiljalleen haihtua pois.
Been there, done that!![]()
Kyllä se vika on todellinen koska jouduin lisäämään nestettä.
Ensin ei kylmänä meinannut lämmöt nousta moottorista ja vilkaisin niin vesi oli huvennut. N. Puolilitraa sai laittaa ja tosiaan paisuntasäiliö on täynnä, ihan siis piripinnassa.
Palataan fysiikan peruskursiin: Neste kiehuu kun jonkin sen komponentin sisäinen höyrynpaine ylittää ympäröivän paineen.
Ei se nesteen lämpötila muutu vaikka paine muuttuisi, eli korkin avaaminen ei saa 90-asteista jäähdytysnestettä kiehumaan. Mutta kunnossa olevassa järjestelmässä on tuossa noin 90 asteessa melko tarkalleen 1 bar painetta, eli kyllä se vesi sieltä paineella tulee ulos jos korkin avaa, eli korkkia raottamalla ei kyllä saa selville että onko kone normaalissa, vaiko liian korkeassa lämmössä.
Mitä tuohon vikaan tulee, niin vika on joko kansipahvissa, tai syylärin korkissa. Voi olla että korkin paluupuoli on tukossa, jolloin neste kuumentuessaan ja laajentuessaan pääsee kyllä paisuntasäiliöön, mutta jäähtyessään ei enää takaisin syyläriin. Voi myös olla että syylärin ja paisuntasäiliön välinen letku ei ole täysin tiivis, jolloin toimivankin korkin tapauksessa syyläri imee jäähtyessään ilmaa tuosta letkun vuodosta, eikä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä. Toinen vaihtoehto melkeinpä se kansipahvi, eli tuo korkki ja letku kannattaa ensin tsekata, kun on paljon halvempi ja helpompi kokeilla.
1835
Kannattaa tsekata myös ettei jostain vuoda vähääkään nestettä, jolloin nestettä tietysti katoaa, ja neste kiehuu kuumalla pinnalla koska paine ei kasva ja estä kiehumista, eikä silloin jäähdytä kunnolla koska kaasukuplat kuumilla pinnoilla eristää.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)