Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Moi
    Ilmeni vika, että lämmöt nousee todella korkealle, jolloin h-kirjain alkaa vilkkumaan. Mikä mahtaa olla syynä? Vesipumppu?
  2. #2
    Lainaa ja.p.i kirjoitti Katso viesti
    Moi
    Ilmeni vika, että lämmöt nousee todella korkealle, jolloin h-kirjain alkaa vilkkumaan. Mikä mahtaa olla syynä? Vesipumppu?
    Moi
    Onko nestettä tarpeeksi , lähteekö puhallin päälle ?.
  3. #3
    Ja jos jäähdytysjärjestelmä on tyypillinen japsipyörälle niin nestepinta pitää tarkastaa syyläristä eikä pelkästä paisuntasäiliöstä.
  4. #4
    Lähteekö flekti pyörimään ollenkaan (flektin anturi tai moottori sökö)?

    - Termostaatti ei aukea (vaihda termostaatti)
    - ilmaa jäähdytysjärjestelmässä jos on nesteet vaihdettu hiljan (tuskin koska hyvin helppo ilmata)

    Tuossa nyt helpommasta päästä tarkastettavia kohteita. Nestepinnat toki tarkistaisin ensiksi ja jos niissä vajausta niin etsiä syyllinen siihen.
    Kronoby Racing Team
  5. #5
    Lainaa Juhana N kirjoitti Katso viesti
    Lähteekö flekti pyörimään ollenkaan (flektin anturi tai moottori sökö)?

    - Termostaatti ei aukea (vaihda termostaatti)
    - ilmaa jäähdytysjärjestelmässä jos on nesteet vaihdettu hiljan (tuskin koska hyvin helppo ilmata)

    Tuossa nyt helpommasta päästä tarkastettavia kohteita. Nestepinnat toki tarkistaisin ensiksi ja jos niissä vajausta niin etsiä syyllinen siihen.

    Kuinka ko pyörässä se ilmaus tapahtuu?, ilmaako järjestelmä itse itsensä ?
  6. #6
    Lainaa hantsei kirjoitti Katso viesti
    Kuinka ko pyörässä se ilmaus tapahtuu?, ilmaako järjestelmä itse itsensä ?
    Sylinterikannen etu-ja yläpuolella on termostaattikotelossa 10mm kannalla oleva ruuvi kuparitiivisteellä. Kun täytät jäähdytysjärjestelmän niin se ruuvi avataan ja täytetään jäähdyttimen korkin kautta hitaasti nestettä kunnes ilmausreiästä tulee nestettä, ruuvi kiinni ja nestettä jäähdytin piripintaan, sitten paisuntasäiliöön nestettä ylämerkkiin. Käytetään moottori käyntilämpöön että neste kiertää koko järjestelmässä ja annetaan jäähtyä yön yli. Sitten jäähdytin täyteen ja paisuntasäiliö ylämerkkiin. Vaatii tankin ja katteiden irrottamista, ainakin molemmat sivukatteet.
    Edit. Näin ainakin -04 mallissa, tuskin perusrakenne on muuttunut -09 mallissa.
  7. #7
    Jostain syystä ajaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön. Ideoita mikä vikana?
  8. #8
    Lainaa ja.p.i kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä ajaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön. Ideoita mikä vikana?
    Hyvällä tuurilla termostaatti ei aukea, pahempi skenaario on kannentiiviste- tai sylinterikannen vaurio. Jos on usein ylikuumentunut niin kansitiiviste on joka tapauksessa mennyttä.
  9. #9
    Lainaa ja.p.i kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä ajaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön. Ideoita mikä vikana?
    Viallinen syylärin painekorkki?

    Toki jos se kone alkaa määrissä puskea nestettä ulos vaikkei vielä kiehu, niin silloin tosiaan voi olla kannentiiviste- tai kansivaurio. Mutta en kyllä muista että FJR olisi noussut tuollaisen osalta esiin.
  10. #10
    Lainaa ja.p.i kirjoitti Katso viesti
    Jostain syystä ajaa jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön. Ideoita mikä vikana?
    Niinhän sen pitäisikin tehdä, kylmänä alarajalla, kuumana ylärajalla. Vai eikö saa jäähtyessä imettyä laajentunutta nestettä takaisin syylariin?
    Liikaa painetta, kansipahvi porsinut.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  11. #11
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Niinhän sen pitäisikin tehdä, kylmänä alarajalla, kuumana ylärajalla. Vai eikö saa jäähtyessä imettyä laajentunutta nestettä takaisin syylariin?
    Liikaa painetta, kansipahvi porsinut.
    Ei se kuuman ja kylmän nestepinnan ero niin paljon vaihtele, paisuntasäiliössä ehkä max.10mm.
  12. #12
    Lähtisin ekana varmistamaan, että ongelma on mittarivirheen sijaan todellinen. Siis koneen ollessa (yli)kuuma vaatetta päälle ja paljon rättiä täyttöaukolle ja erittäin varovasti aukaisemaan täyttökorkkia. Jos korkkia raotettaessa neste meinaa tulla silmille, niin se on oikeasti kuumaa.
  13. #13
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Lähtisin ekana varmistamaan, että ongelma on mittarivirheen sijaan todellinen. Siis koneen ollessa (yli)kuuma vaatetta päälle ja paljon rättiä täyttöaukolle ja erittäin varovasti aukaisemaan täyttökorkkia. Jos korkkia raotettaessa neste meinaa tulla silmille, niin se on oikeasti kuumaa.
    Kyllä painestetuissa jäähdytinjärjestelmissä, siis niissä joissa on paisuntasäiliö, on aina kuumana niin paljon painetta että silmille tulee. Ei kannata mennä kuumana avaamaan.
  14. #14
    ^Tiettävästi termostaatti säätää jäähynesteen 85-90C tasolle, kuitenkin.
  15. #15
    Kyllä se vika on todellinen koska jouduin lisäämään nestettä.
    Ensin ei kylmänä meinannut lämmöt nousta moottorista ja vilkaisin niin vesi oli huvennut. N. Puolilitraa sai laittaa ja tosiaan paisuntasäiliö on täynnä, ihan siis piripinnassa.
  16. #16
    Kuten edellä viitattiin niin huolimattomasti asennettu korkki antaa nesteen hiljalleen haihtua pois.

    Been there, done that!
  17. #17
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ^Tiettävästi termostaatti säätää jäähynesteen 85-90C tasolle, kuitenkin.
    Joo, paineessa. Mutta kun se paine putoo yhtäkkiä korkkia avatessa, niin taatusti kiehuu silmille.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #18
    Kyllä se vika on todellinen koska jouduin lisäämään nestettä.
    Ensin ei kylmänä meinannut lämmöt nousta moottorista ja vilkaisin niin vesi oli huvennut. N. Puolilitraa sai laittaa ja tosiaan paisuntasäiliö on täynnä, ihan siis piripinnassa.
  19. #19
    Palataan fysiikan peruskursiin: Neste kiehuu kun jonkin sen komponentin sisäinen höyrynpaine ylittää ympäröivän paineen.
  20. #20
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Joo, paineessa. Mutta kun se paine putoo yhtäkkiä korkkia avatessa, niin taatusti kiehuu silmille.
    Ei se nesteen lämpötila muutu vaikka paine muuttuisi, eli korkin avaaminen ei saa 90-asteista jäähdytysnestettä kiehumaan. Mutta kunnossa olevassa järjestelmässä on tuossa noin 90 asteessa melko tarkalleen 1 bar painetta, eli kyllä se vesi sieltä paineella tulee ulos jos korkin avaa, eli korkkia raottamalla ei kyllä saa selville että onko kone normaalissa, vaiko liian korkeassa lämmössä.

    Mitä tuohon vikaan tulee, niin vika on joko kansipahvissa, tai syylärin korkissa. Voi olla että korkin paluupuoli on tukossa, jolloin neste kuumentuessaan ja laajentuessaan pääsee kyllä paisuntasäiliöön, mutta jäähtyessään ei enää takaisin syyläriin. Voi myös olla että syylärin ja paisuntasäiliön välinen letku ei ole täysin tiivis, jolloin toimivankin korkin tapauksessa syyläri imee jäähtyessään ilmaa tuosta letkun vuodosta, eikä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä. Toinen vaihtoehto melkeinpä se kansipahvi, eli tuo korkki ja letku kannattaa ensin tsekata, kun on paljon halvempi ja helpompi kokeilla.
    1835
  21.  
  22. #21
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kannattaa tsekata myös ettei jostain vuoda vähääkään nestettä, jolloin nestettä tietysti katoaa, ja neste kiehuu kuumalla pinnalla koska paine ei kasva ja estä kiehumista, eikä silloin jäähdytä kunnolla koska kaasukuplat kuumilla pinnoilla eristää.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)