Kertokaahan nyt mulle mitä teen väärin/ tai en osaa
Eli kuukaus sitten ajoin tankin tyhjäks ja lopushan vähän rykii eteenpäin ja sitten tankille työntäess
huomasin kytkin levyn olevan öljyiset(avoin kytkinkoppa) En tiiä oliko seurausta rykimisestä vai sattuiko vuoto alkaan vain samalla reissulla.
Nyt kuukautta myöhemmin kytkin on ollut auki 4 kertaa ja olen uusinut isomman sekä pienemmän stefan ja kaikki o-renkaat mitä olen löytänyt. Myös kytkimen työntötangon o renkaat ja työsylinterin orengas myöskin uusittu.
Joka kerta kun olen kasannut kytkimen se pysyy kylmänä tiiviinä mutta heti kun öljyt lämpimät niin rupeaa levyt öljyyntymään.. Mutta joka kerta vain aivan uloimmat 2 levyä sekä painelevy märkänä, kaikki sisemmät kuivia mikä viittaisi siihen että vuoto tulee työntötangon kautta. En tiiä mitä teen väärin
Huohotin ehjä ja puhtaat putket, ilmansuodatin kotelo oli öljytön. Mittasin puristuspaineetkin ku sattus mittari löytyyn, 125 psi molemmista pytyistä kylmällä koneella
Sanon nyt painelevyksi sitä mikä on siinä ensimmäisenä päällä ja jouset pitää sitä paikalla. Siinä heti laakerin takana on sellaisen musta muovinen osa joka liukuu siinä työntangon päällä niin onko se vain ohjuri vai tiivistääkö se myös öljyn?
En tiedä millainen S2R:n rakenne on, mutta ainakin Testastrettassa on vetoakselin kytkimen puoleisessa päässä uloimpana stefa, jonka läpi kytkimen reaktiotanko liikkuu. Stefan takana neulalaakeri.
Ducati Hypermotard 1100 EVO SP '11 | Ducati Streetfighter 1098 S '11 | Turku
Itse aiheeseen, vaikka kytkimen työsylinteriin on tiivisteet uusittu niin oletko silti täysin poissulkenut ettei ole kytkinnestettä se vuotava aine? Sinne tangon puolelle akselia kun ei ihan helpolla pitäis moottoriöljyt päästä...
Kytkin tietenkin toimii täysin normaalisti ja tuntuma muuttumaton?
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Siis SR2 kytkimen työsylinteri on pyörän vasemmalla puolella ja työntötanko menee akselin läpi ja toisella puolella on sit kuivakytkimen kori ja muut hilppeet. Työntötangon työsylinterin puoleises pääs on 2 o-rengasta sentin välimatkalla toisistaan ja niitten väliin tulee työsylinterin oma punainen orengas.
Työsylinteri on ollut myös irti ja testattu ettei vuoda sekä työsylinterin alareunassa on juorureikä jolloinka vuotaisi vasemmalta puolen eturattaan juuresta mikäli olisi jarrunestetttä
Ja kyllä kytkin toimii erinomaisesti eikä nestepinta kahvan juuressa tipu.
On kytkin romuineen ollut nyt jo 5 kertaa irti että aika tutuksi tullut tälläinen ducatin kuivakytkin..
Mutta en tajua mistä falskaa, aina kun pyörän öljyt saa n. +80 asteisiksi rupee uloimmat levyt oleen märkänä siinä pyöriessään et tod. Akselin sisältä missä työntötanko kulkee niin ei tiivisty.
Luin uudestaan viestisi ajatuksen kanssa niin en nyt 100% varma ole mut ei kyll neste tosiaan katoa kytkimen nestesäiliöstä ja tuntuma on hyvä. Ja siis työntötangon orenkaat uusittu mutta ei työsylinterin männän stefaan tai tiivisteeseen ei oo koskettu. Mull oli ekalla kertaa koko kytkin kotelo irti ja uusin sen akselin boorien päällä olevan holkin sisä urassakin olevan orenkaan mutta kai ny sekin täytyy uusiks tarkistaa😅
tässä ensimäisessä kuvassa sormien välissä näkyvä osa, onko tämä joku ohjaus holkki vai pitääkö öljyn tuvan puolella(siis koneessa)
edit: siis räjätyskuvassa oleva osa numero 26. näyttää räjäytyskuvassa o-renkaalta mutta kuten tuossa ekassa kuvassa näkyy niin on tuollainen kovaa muovia oleva holkki enemmänkin
Viimeksi muokannut: blak; 09.07.2025 klo 18:28.
Eli siis tämäkö on se perkele joka on kastellut kuivakytkintäni 😁? Se heiluu sivuittainkin melko paljon et sen varmaan pitäis olla niin tiivis ettei pääse heiluun sivuttain. Mikähän sen nimi on/ mistä löytääs sen osa numeron et sais tilattua
Tuo sisäpuolinen O-rengas ei tiivistä mitään, se luo vain tiukan sovitteen tankoon. Onko siinä akselin päässä sisällä stefaa?
Räjäytyskuvien perusteella S2R käyttää erilaista tappia muutenkin kuin tuo sun viimeisimmässä kuvassa oleva, joka on Testastrettan vastaava.
Viimeksi muokannut: jusutus; 10.07.2025 klo 07:57.
no voe pers... mut kyllä mää melko varma oon et on tuo mun linkkaaman kuvan osa myös s2r kytkimess ja ei se näytä katkenneelta sittenkään
kuvassa näkyy tuo kaareva sama muoto mutta voin silti väärässäkin olla
mut siis kuuluuko tuon työntangon tulla mukana ulos kun painelevyn vetää ulos/irti mulla se on lujasti kiinni siel painelevyn sisällä olevan laakeriss/kytkimen ohjaustapin tai mikä tuo mun linkkaama osa onkaan nimeltään. joko tiukka sovite tai sitten ruostunut kiinni (kiitos avoimen kopan)
edit: ja siis pääseekö öljy koneen sisällä tuonne akseli sisälle missä työntötanko kulkee? tangon toises pääshän on 2 orengasta sentin välimatkalla toisistaan. et onko ulompi jarrunestettä varten ja sisempi öljyä varten ?
lisäksi kuvashan on valkoisen merkin osoittaman holkin sisäpuolella ura missä on o rengas
Viimeksi muokannut: blak; 10.07.2025 klo 11:40.
Kyllä ne kaks eri osaa on. Tuppavat vaan olemaan välillä jumissa. Mulla oli kans kytkinvaivoja ja jostain tuli litkut ulos rattaan puolelta, mut ei se silleen vuotanut, että olis tasopinta huomattavasti laskenut. Fiksasin asian kerralla kuntoon K-biken kytkinsetillä.
https://www.kbike.it/lang_EN/scheda.php?id=1335
Viimeksi muokannut: blak; 10.07.2025 klo 11:55.
Tuossa pitäisi olla stefa neulalaakerin edessä.![]()
Joo. Kytkimen puoli oli iha rutikuiva, kyllä sen kirkkaan nesteen erotti siitä ketjurasvamänkistä. Mä en kyllä muista, että olisin nähnyt mitään stefaa siellä kytkimen puolella akselin sisällä. Voisko olla EVO vs DS eroja? Luuis, että ne pari tangon O-rengasta riittäis jo pitämään neesteet vetopuolella, jos sitä sinne olis menny...mut vuotiko sulta siis jarrunesteet vai öljy rattaan puolelta? toki varmaan hankala sanoa jos ketjurasva mustaa sen jarrunesteen
Eli se on tuo osa jota oon luullut ohjuriksi aluksi ja sitten katkenneeksi kytkimen ohjaustapiksi
En viel ennen iltaa pääse pyörän luo mut pitää yrittää kaivella tuo koko jostain selville ja tilata
Edit2 sehän löyty kun katso vaihdelaatikko osiosta eikä kytkin osastosta. Eikö se oo tuo numero 30?
Juuri tuo
Ne kytkintangon O-renkaat estävät vain öljyn pääsyn työsylinterin puolelle.
Uusin tuo pienen stefan ja kytkin kasaan. Käytin pyörän todella lämpöiseks ja melkein jo iloitsin.. sitten 5 kilsan lenkki vähän enemmän kaasua availlen ja takas tullessa kytkin/levyt öljyssä.. jälleen uloimmat levyt märät sisältä kuivat. Tyhjäkäynnillä kaasuttaessa kun kierrokset nousivat tarpeeksi huomasin myös kytkimen akselin pyörivän mukana. Tyhjäkäynnillä ja kytkin pohjassa työntötanko ei pyörinyt mukana.
Milloin painelevyn laakeri viimeksi uusittu? Jos tanko pyörii painelevyn mukana niin pilaa tiivisteet aika herkästi.
Uudemmissa malleissa on tangon työsylkyn puoleisessa päässä pieni tappi ja työsylkyssä ura, mikä estää tangon pyörimisen.
Noihin saa myös väljempää kuppia sinne laakeriin. Ainakin stm tekee. Mä laitoin omassa vehkeessä sinne vähän molyrasvaa.
Kyll se laakeri pyörii ihan kevyesti. Mut eilen kasasin kytkimen uudelleen (varmaan 8 kerta) mut laitoin kaikes rauhas sen ministefan paikalleen ja painelin sen siihen koloonsa. Sitten koeajoa 15 kilsaa, sen jälkeen pyörä tyhjäkäynnillä vartin(et lämpiää öljyt kunnolla)
Sitten toinen koeajo 5 kilsaa oikeen hanaa antaen ja takas hallin pihaan.. kytkin oli KUIVA!!
Vaikuttaa hyvältä mut pitää viel ajella pitempää lenkkiä ennen kuin uskallan hymyillä pitempään.
Mut kyll mun varmaan pitää tuo työsylinteri uusia tai ainakin ihmetyttää kun täs remppailles vaihoin samalla nestekytkimen nesteet ku vanhat oli niin mustat ja nyt niil uusilla nesteillä ajettu maks 40 kilsaa ja säiliös oleva neste on jo nyt ihan mustaa.. Ei se siis vuoda ja kahva toimii mut ihmetyttää.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Joo tuota.. nyt 100 kilsaa ajettu pyörällä ja ei vuoda öljyä mutta tänään juuri ajon päätteks ihmettelin kytkintä painaes ihme pysäytys ääntä. Ja sitten tyhjäkäynnillä katsoin kun kytkintä painaes levyt pysähtyivät!? Siinä hetken ihmettelin kunnes tajusin että ovat niin ulkona että kytkintä painaessa jousien prikat ottavat kiinni avoimen kotelon rautoihin..
Voi vi### en nyt tiiä onko iso mutteri löystynyt/ikänä mennyt kunnolla kiinni että onko vähä pyörinyt auki ja päässeet levyt ulospäin vai mitä tällä kertaa.. en tästä ducatia syytä saattaa olla ihan itsekin aiheutettu moka.
Lisäks vielä kermana kakun päälle niin löysin netistä ohjeen että niitten työsylinterin 3 pultin kiinnitys momentti on 12nm ja laadukkaalla momenttiavaimella ne kirrasin tasaisesti kiristäen ja 2 meni oikeen mukavasti momenttii mutta 3 eli ylhäältä oikean puolimmainen päätti sit katketa..
Kyll nyt vastustaa
Edit avasin painelevyn.. iso mutteri oli enää sormikireydellä mutta onneks akselin kierre sekö mutterin kierre täysin ehjiä huh.. akku pyssyllä ampunut kiinni mutta näköjään täytyy hommata se lukitus työkalu ett saa varmasti oikeeseen momenttiin. Eli säikähdyksellä selvittiin. Onneksi en pitempää lenkkiä lähtenyt heittämään. Muuten olis vähä muutakin uusittavaa tullut.
Edit 2 uus työsylinteri sekä lukitus työkalu tilattu
Viimeksi muokannut: blak; 15.07.2025 klo 13:44.
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"