Meidän ekan hylkäämisen syy oli se, ettei takajarrua käyteetty tarpeeksi... Sovittiin sitten sällin kanssa, että se laahaa sitä sen verran koko ajan, että jarruvalo palaa.
Uskoisin, että kyse oli ns tilastohylkäyksestä.
Meidän perheen junioreilla oli sama inssi, toisen hylkäsi kuukauden viimeisenä päivänä, koska autolla ei ryhmittynyt tarpeeksi paljoa yksisuuntaiselta käännyttäessä ( kuja, jossa ajorata n 2 metriä leveä ). Toisen ajaessa ajokoetta joskus kuun puolen välin tienoilla samainen inssi jutteli vain mukavia ja tuokion ajelun jälkeen ajokoe oli hyväksytty.
Inssien pitää hylätä tilastollisesti oikein riippumatta kuukauden kokelaiden tasosta.![]()
Nyt tuli käytyä erään teollisuushallin pihassa harjoittelemassa käsittelykokeen rataa, ajelin taas magnalla ja pikku viragolla, tosin rata tehtiin magnan mittojen mukaan. Kyllä virago oli paljon helpompi ajaa sielläkin, niinkuin mopo. Magnalla ajaminen vaatii enemmän treeniä 😁 hidasajon silläkin pääsin kerran kaksi "puhtaasti" läpi. Täyty vaan lopetella tältäpäivältä ku lämpömittari huitelee lähellä 30⁰C... Tulee kuuma kun ajoviima ei viilennä. Täytyy vaan opetella se kahdeksikko rata ulkoa, se eniten sotki suoritusta kun piti miettiä välillä miten se taas menikään.
Laiska kun olen niin kysyn, paljoko kortti maksaa opetusluvalla? Ilman ajokuluja toki ja iso A.
Opettajan opetuslupa muutaman kympin, oppilaan ajokorttilupa samaten. Kirjalliset, käsittelykoe ja inssi taitaa olla luokkaa 75e/kpl ja käsittelykokeen jälkeen harkkalupa ennen inssiä myöskin joitain kymppejä, sekä tietty se uusi kortti yhdellä lisäkirjaimella taas jokusen kympin. Eli yhteensä puhutaan jostain n. 350e jos kaikki menee ekalla yrittämällä läpi.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ja miksiköhän ihmeessä A2 käsittelykokeen sai eilen ajaa 300 cm3 pyörällä, mutta tänään inssissä pitää olla minimi 400 cm3? Tämä tänään kantapään kautta opittua. Ei tullut mieleenkään kokelaalle eikä hänen kokeneille taustajoukoille tarkistaa pienellä painettuja sudenkuoppia.
X-ADV 750 , CRF 300L
Tämä oli taas esimerkki siitä ettei koskaan saa mennä katsastuskonttorille valmistautumatta. Mukaan kaikki dokumentit printattuna jotka koskee kyseistä toimenpidettä. Trafin sivuillahan oli selvät vaatimukset A2 pyörälle käsittely- JA ajokokeeseen. Minimi 245 cm3 ja 20 kW. Joten CRF 300 on rimaa hipoen kelvollinen.
X-ADV 750 , CRF 300L
Ja enitenhän tässä harmittaa se että minä ja jälkikasvu olemme uskollisesti käyttäneet tätä samaa A- katsatusasemaa kaikissa asioissa vuosikymmenten ajan aina valtion katsatuksesta 60-luvultaalkaen.Erilaisia tapantumia on ollut hyvinkin paljon ja sina on palvelu ollut hyvää, joustavaa ja asiantuntevaa. Mutta nyt pojantyttäreni joutui palaamaan pettyneenä kun luuli isin ja ukin töpeksineen tyhmyyttään hänen inssiajonsa.
X-ADV 750 , CRF 300L