Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Murheellinen viikonloppu.

    Moottoripyörä ollut mukana kiihdytysajoissa ja kesken ajon kuljettaja menettänyt moottoripyörän hallinnan ja kuollut paikan päällä.
    Tapahtuman järjesti Finnish Hot Rod Association, joka tiedotti onnettomuudesta.

    https://yle.fi/a/74-20170157
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  2. #2
    Oijoi, kai nämä yleensä järjestetään sellaisissa paikoissa joissa hallinnan menetys ei johda kuolemaan?
  3. #3
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Oijoi, kai nämä yleensä järjestetään sellaisissa paikoissa joissa hallinnan menetys ei johda kuolemaan?
    Tuo oli FHRA:n kisassa. En tiedä missä luokassa sattui, mutta jos esim lähtee woblaamaan ja lippaa yli 300 vauhdissa, niin mitä tahansa voi sattua. Kauhavan lentokenttä on aakeeta laakeeta, mutta nopeudet tosi kovia.

    Joo, Pro Compissa, vauhtia lähes 300 ja vasemman radan pyörä lähti kummallisesti maalin jälkeen kaartamaan oikealle, oikean radan yli nurmikolle ja huonosti kävi. Tuossa oli sivutuuli vasemmalta ja betoniaita loppui, mutta voiko sekään viskata radalta pois?
    Viimeksi muokannut: B12; 29.06.2025 klo 20:23.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  4. #4
    Iltalehdessä videopätkää vedosta.

    https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...0-0986c4181a19
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  5. #5
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Oijoi, kai nämä yleensä järjestetään sellaisissa paikoissa joissa hallinnan menetys ei johda kuolemaan?
    Sanoppa muuta. Kait noissakin kisoissa voitaisiin ottaa käyttöön joku turvallinen nopeusrajoitus jonka yli ei ajeta.
    Supermoto
  6. #6
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Sanoppa muuta. Kait noissakin kisoissa voitaisiin ottaa käyttöön joku turvallinen nopeusrajoitus jonka yli ei ajeta.
    2008 Varttimailista tuli 1000 jalkainen.
    AI:Top Fuel- ja Funny Car -autot olivat kehittyneet niin tehokkaiksi (yli 11 000 hevosvoimaa, 0–500 km/h alle 4 sekunnissa), että niillä saavutettiin varttimaililla jopa yli 530 km/h. Tämä teki jarrutuksesta ja pysähtymisestä erittäin haastavaa radan päässä.

    Lyhennetään matkaa.
    Laitetaan 25 metriä, niin ei vauhti nousta liian kovaksi.

    Mutta asiaan.
    Luulen, että jokainen kuski, joka sulkee visiirin lähtöalueella tietää jollain tasolla, että tämä voi sattua tai sitten kivut loppuu ihan kokonaan.
  7. #7
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Tuo oli FHRA:n kisassa. En tiedä missä luokassa sattui, mutta jos esim lähtee woblaamaan ja lippaa yli 300 vauhdissa, niin mitä tahansa voi sattua. Kauhavan lentokenttä on aakeeta laakeeta, mutta nopeudet tosi kovia.

    Joo, Pro Compissa, vauhtia lähes 300 ja vasemman radan pyörä lähti kummallisesti maalin jälkeen kaartamaan oikealle, oikean radan yli nurmikolle ja huonosti kävi. Tuossa oli sivutuuli vasemmalta ja betoniaita loppui, mutta voiko sekään viskata radalta pois?
    Ei tod.näk. johtunut sivutuulesta. Iltalehden lyhyessä videossa näkyy että jo heti videon alussa pyörä on hivenen suuntautunut oikealla, huomattavasti ennen betoniaitojen loppua / maaliviivaa. Jos video alkaisi aikaisemmin niin antaisi paremman kuvan tapahtuneesta.

    Osanottoni omaisille.
    GSX-R 1000 `03
  8. #8
    Lainaa MarkoM kirjoitti Katso viesti
    Ei tod.näk. johtunut sivutuulesta. Iltalehden lyhyessä videossa näkyy että jo heti videon alussa pyörä on hivenen suuntautunut oikealla, huomattavasti ennen betoniaitojen loppua / maaliviivaa. Jos video alkaisi aikaisemmin niin antaisi paremman kuvan tapahtuneesta.

    Osanottoni omaisille.
    Toisella foorumilla oli koko lähtö kuljettajien nimineen ja pyörä(t) lähti ihan normaalisti ja omituista alkoi tapahtua vasta maailiviivan kohdilla. En ole ikinä tuommoista nähnyt, vaikka drag race kolarivideoita tullut joskus katsottua juutuubista.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Olisiko mahdollista että runko tms. olisi pettänyt ja hallittavuus/ohjautuvuus siksi vienyt oikealle.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Olisiko mahdollista että runko tms. olisi pettänyt ja hallittavuus/ohjautuvuus siksi vienyt oikealle.
    Videota kelaamalla sille tuo alkaa näyttää, että jotakin hajoaa pyörästä. Siinä Polariksen lipun kohdalla pyörän perä heilahtaa ja alkaa kantata rajusti oikealle kuin rata-ajossa.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #11
    Minusta näytti että rengas antoi periksi. Shinkoon kun pumpataan vain 0.6-0.7 bar nii kyllä se melko venkula on. Tai voiko olla että laakeri sanoi itsensä irti...mene ja tiedä. Kepeät mullat mukavalle miekkoselle 😔
    ex. Kawasaki ZX10R 2005
    Aprilia RSV4 RF 2017
  12. #12
    R. I. P. Pikkuserkku!
    Joksa
  13. #13
    Lainaa sardinaattori kirjoitti Katso viesti
    Minusta näytti että rengas antoi periksi. Shinkoon kun pumpataan vain 0.6-0.7 bar nii kyllä se melko venkula on. Tai voiko olla että laakeri sanoi itsensä irti...mene ja tiedä. Kepeät mullat mukavalle miekkoselle 
    Takapyörän ongelma kyllä selittää kans sen että hidastuminen ja ohjaaminen vaikeutui.

    Tietämättä kyseisestä pyörästä yhtään mitään niin miten abs suhtautuu siihen että takarengas hajoaa ja pitäisi nopeasti jarruttaa?
  14. #14
    Tuli vaan mieleen että ei varmaankaan ole kovin paljoa tekemistä katukäyttöisen moottoripyörän kanssa tarkoitusta varten rakennetuilla kiihdytyspeleillä (en tiedä oliko ko. laite sellainen, joissain luokissa on näköjään tavallisen mp- renkaan näköisiä renkaita) joissa on samanlainen takarengas kuin kiihdytysautoissakin eli kantikas - ja paineetkin lienee matalat laajemman tartuntapinta-alan saamiseksi lähdössä. Keskipakovoima sitten lähdön jälkeen pitää gummin kuosissa. Mutta voi olla vikuri jos täytyy vaihtaa laajemmin suuntaa ja varsinkin kiihdytyksen jälkeen. Jossain oli joskus juttu saksalaisesta kiihdyttäjästä jonka pyörässä oli kaikki tehty valmiiksi niin että kuljettaja vain ikäänkuin laukaisi yhdestä namikasta lähdön ja yritti pitää suunnan, moottoripyörä piti itse huolen kierroksista, kytkimestä ja vaihdoista, teki myös hidastuksen (ja sammutti moottorin) varttimailin jälkeen. Varmaan hauska kokemus se, en itse ehkä ilman harjoitusta menisi kokeilemaan.

    On monta hommaa joissa kuolema on liki aina kun tehdään ja se täytyy ottaa huomioon, vaikkei sitä pyytäisikään.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  15. #15
    Lainaa xjrrrrräyh kirjoitti Katso viesti
    Tuli vaan mieleen että ei varmaankaan ole kovin paljoa tekemistä katukäyttöisen moottoripyörän kanssa tarkoitusta varten rakennetuilla kiihdytyspeleillä (en tiedä oliko ko. laite sellainen, joissain luokissa on näköjään tavallisen mp- renkaan näköisiä renkaita) joissa on samanlainen takarengas kuin kiihdytysautoissakin eli kantikas - ja paineetkin lienee matalat laajemman tartuntapinta-alan saamiseksi lähdössä. Keskipakovoima sitten lähdön jälkeen pitää gummin kuosissa. Mutta voi olla vikuri jos täytyy vaihtaa laajemmin suuntaa ja varsinkin kiihdytyksen jälkeen. Jossain oli joskus juttu saksalaisesta kiihdyttäjästä jonka pyörässä oli kaikki tehty valmiiksi niin että kuljettaja vain ikäänkuin laukaisi yhdestä namikasta lähdön ja yritti pitää suunnan, moottoripyörä piti itse huolen kierroksista, kytkimestä ja vaihdoista, teki myös hidastuksen (ja sammutti moottorin) varttimailin jälkeen. Varmaan hauska kokemus se, en itse ehkä ilman harjoitusta menisi kokeilemaan.

    On monta hommaa joissa kuolema on liki aina kun tehdään ja se täytyy ottaa huomioon, vaikkei sitä pyytäisikään.
    Juttelin aikanaan Super Twin Top Gas kuskin kanssa ja hän totesi että sitä pyörää pitää nojata eri suuntaan kuin mihin haluaa mennä. Kuulemma renkaasta johtuvaa. En tiedä jouduinko pilan kohteeksi mutta vakavalta vaikutti. Tämän onnettomuuden pyörä oli eri luokassa.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  16.  
  17. #16
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Juttelin aikanaan Super Twin Top Gas kuskin kanssa ja hän totesi että sitä pyörää pitää nojata eri suuntaan kuin mihin haluaa mennä. Kuulemma renkaasta johtuvaa. En tiedä jouduinko pilan kohteeksi mutta vakavalta vaikutti. Tämän onnettomuuden pyörä oli eri luokassa.
    Tuli juu mieleen samaa, vähän kuin tasapohjaista kanoottia yrittää ohjata akanvirrassa... Saattaa yllättää jos ei tiedä.

    Siksi tuossa videolla taitaa kuljettaja juuri niin toimiakin. Mutta ei onnistunut.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.