Murheellinen viikonloppu.
Moottoripyörä ollut mukana kiihdytysajoissa ja kesken ajon kuljettaja menettänyt moottoripyörän hallinnan ja kuollut paikan päällä.
Tapahtuman järjesti Finnish Hot Rod Association, joka tiedotti onnettomuudesta.
https://yle.fi/a/74-20170157
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Oijoi, kai nämä yleensä järjestetään sellaisissa paikoissa joissa hallinnan menetys ei johda kuolemaan?
Tuo oli FHRA:n kisassa. En tiedä missä luokassa sattui, mutta jos esim lähtee woblaamaan ja lippaa yli 300 vauhdissa, niin mitä tahansa voi sattua. Kauhavan lentokenttä on aakeeta laakeeta, mutta nopeudet tosi kovia.
Joo, Pro Compissa, vauhtia lähes 300 ja vasemman radan pyörä lähti kummallisesti maalin jälkeen kaartamaan oikealle, oikean radan yli nurmikolle ja huonosti kävi. Tuossa oli sivutuuli vasemmalta ja betoniaita loppui, mutta voiko sekään viskata radalta pois?
Viimeksi muokannut: B12; 29.06.2025 klo 20:23.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Iltalehdessä videopätkää vedosta.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a...0-0986c4181a19
Jotain, jossain, silloin tällöin!
2008 Varttimailista tuli 1000 jalkainen.
AI:Top Fuel- ja Funny Car -autot olivat kehittyneet niin tehokkaiksi (yli 11 000 hevosvoimaa, 0–500 km/h alle 4 sekunnissa), että niillä saavutettiin varttimaililla jopa yli 530 km/h. Tämä teki jarrutuksesta ja pysähtymisestä erittäin haastavaa radan päässä.
Lyhennetään matkaa.
Laitetaan 25 metriä, niin ei vauhti nousta liian kovaksi.
Mutta asiaan.
Luulen, että jokainen kuski, joka sulkee visiirin lähtöalueella tietää jollain tasolla, että tämä voi sattua tai sitten kivut loppuu ihan kokonaan.
Ei tod.näk. johtunut sivutuulesta. Iltalehden lyhyessä videossa näkyy että jo heti videon alussa pyörä on hivenen suuntautunut oikealla, huomattavasti ennen betoniaitojen loppua / maaliviivaa. Jos video alkaisi aikaisemmin niin antaisi paremman kuvan tapahtuneesta.
Osanottoni omaisille.
GSX-R 1000 `03
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Olisiko mahdollista että runko tms. olisi pettänyt ja hallittavuus/ohjautuvuus siksi vienyt oikealle.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Minusta näytti että rengas antoi periksi. Shinkoon kun pumpataan vain 0.6-0.7 bar nii kyllä se melko venkula on. Tai voiko olla että laakeri sanoi itsensä irti...mene ja tiedä. Kepeät mullat mukavalle miekkoselle 😔
ex. Kawasaki ZX10R 2005
Aprilia RSV4 RF 2017
Tuli vaan mieleen että ei varmaankaan ole kovin paljoa tekemistä katukäyttöisen moottoripyörän kanssa tarkoitusta varten rakennetuilla kiihdytyspeleillä (en tiedä oliko ko. laite sellainen, joissain luokissa on näköjään tavallisen mp- renkaan näköisiä renkaita) joissa on samanlainen takarengas kuin kiihdytysautoissakin eli kantikas - ja paineetkin lienee matalat laajemman tartuntapinta-alan saamiseksi lähdössä. Keskipakovoima sitten lähdön jälkeen pitää gummin kuosissa. Mutta voi olla vikuri jos täytyy vaihtaa laajemmin suuntaa ja varsinkin kiihdytyksen jälkeen. Jossain oli joskus juttu saksalaisesta kiihdyttäjästä jonka pyörässä oli kaikki tehty valmiiksi niin että kuljettaja vain ikäänkuin laukaisi yhdestä namikasta lähdön ja yritti pitää suunnan, moottoripyörä piti itse huolen kierroksista, kytkimestä ja vaihdoista, teki myös hidastuksen (ja sammutti moottorin) varttimailin jälkeen. Varmaan hauska kokemus se, en itse ehkä ilman harjoitusta menisi kokeilemaan.
On monta hommaa joissa kuolema on liki aina kun tehdään ja se täytyy ottaa huomioon, vaikkei sitä pyytäisikään.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88