Käsittääkseni liikennevakuutus korvaa ajovarusteet, jos puku pitää leikata pois päältä hoitotoimenpiteiden vuoksi. Muuten ei kait oikein mikään vakuutus niitä korvaa.Ei kuulemma kuulu moottoriajoneuvoilla ajettaessa käytettävät varusteet vakuutusturvan piiriin.
-- Brake later and open the gas earlier --
Niinhän se varmaan pitäisi mutta on muutaman kerran käynyt eri tilanteissa että vakuutusyhtiön edustaja on puhunut puuta ja heinää ja kun on sitten tarkistanut toisaalta käytännön ja mennyt kysymään että miksi sellaista puhelit niin joko ne meinaa saada hysteerisen kohtauksen tai sitten ovat kuin Kremlin tiedottajat...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Sillä sivulla missä vahinkoilmoitus tehdään piti muutaman alasvetovalikon kautta valita rikkoutunut esine, en nyt ihan tarkaa muista mutta taisi olla harrastevälineiden alla ihan oma valinta MP-vaatteet/MP-kypärä/MP-hanskat/MP-saappaat, koska samalla otsikolla näkyy myös korvauspäätöksessä. Itse en kysynyt/tarkistanut etukäteen että korvaako vai ei, tein vaan suoraan vahinkoilmoituksen koska muistaakseni vakuutusehdoissa oli maininta että vaatteet/harrastevälineet korvataan. Siellä toki on maininta että ensisijaisesti korvataan jostain muusta vakuutuksesta, jos on, esim. tässä tapauksessa jos olisi ollut kasko, niin olisi mennyt siitä.
Aiempi vakuutuskokemukseni tältä kesältä jatkuu. Nykyisessä korjaamossa pyörää ei voi korjata, ja vakuutusyhtiö tarjoaa hinauksen toiselle korjaamolle jossa jonoa noin 1,5kk. Mitään mahdollisuutta neuvotella asiasta ei ole, eli seuraavaksi alkaa omakustannerumba pyörän saattamiseksi Suomeen.
Vastaisuuden varalle kävin liittymässä myös Autoliittoon.
Yamaha XJ 700 Maxim -vm 1986 ---> Honda CBR 1000F -vm 1989 ---> Yamaha MT-01 -vm 2008 ---> KTM SA 1290 T -vm 2015
Vaihtelevat käytännöt on eri vakuutusyhtiöissä kun puhutaan mopon kolari- ja ajokamppeiden korvaamisesta. Esim. kypärähän on pakollinen ajovaruste ja näyttäisi, että senkin korvaaminen on minusta tuntuu periaatteella.
Syy-yhteyden näyttö kuuluu vammautuneelle.
Entäs sitten kun sattuu pahoja henkilövahinkoja, raajoille, selkärankaan, niskaan ja päävammoja, silloin alkaakin oikea paini. Vakuutusyhtiö käy vammautuneen koko elinikäiset terveystiedot läpi ja jos löytyy, niin kuin aina löytyy kymmenien vuosienkin takaa esim. polkupyörällä kaatumien, joka on vaatinut laastarointia, tai fysioterapiaa esim. hartioihin niin silloin alkaa vaikeudet. Vakuutusyhtiö sälyttää aina syy-yhteyden vammautuneelle kun hoitavien lääkäreiden lausuntoja luetaan. Syy-yhteyden näyttö kuuluu siis vammautuneelle, paitsi silloin kun vakuutusyhtiö löytää vammautuneen terveystiedoista jonkun iki vanhan kraapooksen, niin silloin syy-yhteyden näyttö ei olekaan enää vammautuneella, vaan vakuutusyhtiö esittää kraapoksen aiheuttaneen vamman, ja kaappaa syy-yhteyden näytön itselleen. Kopioi/paste systeemillä sitten lausutaan liikennevahingosta ei syy-yhteyttä vammautumiseen, vanha vika, johtuu muusta syystä ja viimeisenä vedetään rappeuma.
Kaikki hoituu, kunhan ei itse ole syypää. Faijan päälle ajettiin tässä taannoin maantiellä risteysalueeella ja kyllä se korvauspuoli on mennyt ihan asialliseesti ainakin IF:n kanssa. Onneks vastapuolella oli vakuutus semmosessa konttorissa, joka joskus hoitaakin niitä hommia. Mopo paloi ja kamat tuhoutui. Laukuista tuli väätöä, kun se tarkastaja oli kaivellut jostain sen mopon vanhan myynti-ilmoitusen ja oli sitä mieltä, ettei niitä korvata erikseen, kun kerran tulivat mopon mukana. Vetailuhintaa tutkiessa sillä ei tainnut olla väliä, oliko verrokissa laukkuja vai ei. Schubertin potassa oli kyl sen verran rajut jäljet, ettei sitä tarvinnut epäillä, mistä ne oli tulleet.n Mopona siis BMW F800st. Niin vaan tesla ajoi takaa päällee risteysalueeella, vaikka semmosessa pitäis kai olla kaiken maailman konenäköä ja automaattista jarrutusta.
Pikku vahingot voidaan korvata mutta kun puhutaan satojen tuhansien tai reilusti yli miljoonan korvausvastuusta niin silloin juurikin tuo IF on kauhistus. Eläke 65 ikävuoteen asti täytenä palkkana ja siittä eteenpäin 60% viimeisestä palkasta hautaan asti, lisäksi kuntoutukset, apuvälineet, lääkkeet, kipu/särky, haittaluokkakorvaukset ja koseettinen haitta ja hoitotuki. Nuoren esim. insinöörin kustannus on pahimassa tapauksessa kaksi miljoonaa pelkät eläkkeet. Perhepiirissä 3 tapausta joista yksi johti kuolemaan ja kaksi työkyvyttömyyteen, kaikissa näissä olimme syyttömiä mutta painia on kestänyt jo yli 20 vuotta ja paini jatkuu ja aina sama IF.
Viimeksi muokannut: lp1234; 09.07.2025 klo 18:12.
Lähipiirissä tuli aivoverenvuoto Australian takamailla. OP Pohjolan matkavakuutus korvasi ilman hintakattoa (taitaa olla yksi harvoista) melkolailla kaiken, poislukien aamupalat. Leikkaus ja kuntoutus Melbournessa reilu kk ja ambulanssilento Suomeen. Seuranta jatkuu edelleen vakuutusyhtiön piikkiin. Kyseessä silloin tuore eläkeläinen. Tästä viisastuneena en enää huoli muuta kuin OPn matkavakuutuksen. Pelkkä ambulanssilennon hinta voi olla isompi kuin monien vakuutusyhtiöiden hintakattoa vastaavissa tilanteissa. OPllä tätä kattoa ei ole.
Yamaha XJ 700 Maxim -vm 1986 ---> Honda CBR 1000F -vm 1989 ---> Yamaha MT-01 -vm 2008 ---> KTM SA 1290 T -vm 2015