Meinasin aluksi kirjoittaa facebookin ryhmään, mutta siellä helposti pidemmät keskustelut häviävät, joten foorumi tässä kohtaa varmasti parempi ratkaisu. Mulla siis taustalla parikin reissun päällä sattunutta sotkua, joiden selvittäminen vakuutusyhtiön kanssa kääntynyt melkoiseksi vääntämiseksi.
1. Moottoripyörän varkaus etelä-Ranskassa, vakuutusyhtiönä Turva, täyskasko
2023 reissulla yön aikana pyörä oli hävinnyt parkista, kyseessä KTM 1290. Viereinen uudempi Ducati jäi koskemattomana parkkiin. Majoituksen isäntä piti onneksi parivaljakosta hyvää huolta, käytiin tekemässä hänen tulkkaamana rikosilmoitus paikallisessa poliisin konttorissa (Gandamerie). Otin tietysti Turvaan samoin tein yhteyttä, jossa vastaanotto oli erittäin nihkeää ja lähes kaikesta korvauksista haluttiin kieltäytyä ja asiakasta palloteltiin raskaasti henkilöltä toiselle.
Kaveri jatkoi matkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan, itse otin junan Pariisiin, varasin majoituksen muutamaksi päiväksi ja otin palautusjuomaa.
Kolme-neljä päivää palauduttuani ostin lennon Suomeen, tuntui että junamatkaaminen (joka oli improvisoitu suunnitelma) käy niin hinnakkaaksi ja hankalaksi, että parempi lentää kotiin.
Pari viikkoa varkauden jälkeen sain sähköpostia ranskan viranomaisilta, että pyörä on löydetty ja toimitettu jonkun huoltamon pihaan. Lähdin Turvan kanssa tietysti asiaa selvittelemään, jolloin selvisi että varkauden yhteydessä pitäisi ottaa se kolme päivää lähiauleilla pyörän löytämisen toivossa. Tätä ei neuvottu etukäteen, onneksi palautusjuomalle oli tässä kohtaa tilausta.
Turva ei saanut asiaa hoidettua mitenkään eteenpäin. Viestintä vakuutusyhtiön kanssa oli kankeaa ja hidasta, puhelimella ei saanut koskaan samaa henkilöä kiinni ja viestin luki aina eri henkilö ja asiaa ei kukaan hoitanut eteenpäin, vaan sitä pitkitettiin ja pitkitettiin. Lopulta sain puhelimen välityksellä jonkun ihmisen kiinni, joka otti asiaa hoitaakseen, tai ainakin lupasi sen tehdä. Tällöinkin asiaan sai palata parin päivän välein ja joka kerta vakuutusyhtiön puolella oltiin yllättyneitä, ettei pyörälle ole tehty vielä mitään. Lopulta otti noin kuukauden, että pyörä aloitti matkansa suomeen. LA-Racing otti pyörän vastaan ja Suomen vahinkovakuutusyhtiön tarkastaja kävi tarkastamassa pyörän, jossa todettiin että rattilukko on väännetty väkivalloin auki, joka tarkoittaa rungon vaihtoa. Asia seisoi jälleen pari viikkoa, mutta lopulta Turva antoi päätöksen korjata pyörä ja vaihtaa runko. Pyörä oli ottanut osumaa myös kaatumaraudan osalta sekä sliparin osalta, mutta nämä eivät vakuutusyhtiön mukaan ole semmoisia vaurioita, jotka voidaan osoittaa tapahtuneen varkauden myötä. He kieltäytyivät näitä korjaamasta.
Pähkinänkuoressa:
Kesäkuun alussa varastettu ja syyskuun alkupuolella korjattuna Suomessa. Tästä meni reilusti yli kk siihen, että vakuutusyhtiö ei saanut asiaa hoidettua. Omat taloudelliset tappiot n. 2500e, jotka syntyivät osittain pyörän korjaamisesta ja pyörän mukana varastetuista varusteista ja esimerkiksi paluulauttaa Travemundesta ei korvattu.
2. Staattorivika Sloveniassa, POP-vakuutus, täyskasko L
2025 kesäkuun 8. pyörä simahti Sloveniaan, ilman sen suurempia ennakkovaroituksia. Sama pyörä kuin edellisella reissulla. Soitto POP-hinauspalveluun, joka ei asiassa voinut auttaa, ilmeisesti heidän teknisen ongelman takia. Soitin paikalle hinurin ja muutaman tunnin odottelun jälkeen ajeltiin hinausautolla korjaamolle. Seuraavana päivän soittelin vakuutusyhtiöön tilanteesta ja keskustelimme toimintasuunnitelmasta. Alustavasti he kertoivat, että viasta riippuen pyörä korjataan tai se voidaan hinata Suomeen / toiselle korjaamolle, jos korjaus ei onnistu. Vakuutusyhtiö korvasi hinauksen ilman omavastuuta, kun hinauspalvelu ei voinut auttaa. Paluulauttaa ei korvaa matkavakuutus (OP) eikä POP, koska ajoneuvon vikaantuminen ei ole käypä syy.
Vikaa selviteltiin korjaamolla seuraavana päivänä ja konsultoin asiasta myös LA-Racingia, ja yhteistuumin todettiin että vika on todennäköisesti staattori. Toimitusaika osalle pitkä. Kysyin hinauksesta Suomeen, jotta osan voisi tilata korjaamolle heti ja korjaustoimet aloittaa pyörän saapuessa korjaamolle, vakuutusyhtiö sai tarjouksen omalta palvleuntarjoajalta +3500e, ja totesi että liian kallista, ei hinata.
Yhteydenpito hidasta viestimistä POP omien sivujen kautta, tosin positiivisena huomiona se, että viesteihin vastasi sama henkilö. Toisinaan vastausta sai odottaa pari kolme päivää, joskus tuli parikin viestiä per päivä. Yhteinen konsensus vakuutusyhtiöllä ja hinauspalvelulla on vahvasti se, että asiakkaan tai pyörän korjauksen kestolla ei ole mitään merkitystä, eikä se ei ole tekijä, joka tarvitsisi ottaa huomioon mitenkään tälläisissä tilanteissa.
Vakuutusyhtiön päätös oli, että pyörä korjataan Sloveniassa ja asiakas hakee pyörän omakustanteisesti. Merkitystä ei ole ansiotulomenetyksillä, jotka syntyvät siitä että pyörä haetaan kesälomien jälkeen, johon tilanne nyt selkeästi menee. Ansiotulojen menetyksiä tai muita pyörän hakemiseen liittyviä matkakuluja ei korvata mitenkään.
Vakuutusyhtiö korvasti majoituksen korjaamon läheisyydessä kolmen päivän osalta, sekä matkakulut julkisilla ja lennon kotiin sekä täysimääräisesti hinauksen korjaamolle (ilman omavastuusta) vaikka asiakas tilasi hinauksen itse. Tässä taustalla hinauspalvelun ongelma.
Loppukaneetti:
Ymmärrän toki että vakuutusyhtiöt toimivat omien sopimusehtojensa mukaan ja näitä onkin nyt (jälkiviisaana) käyty ajatuksella läpi ja yritetty hakea kohtuullista ratkaisua. Lähinnä halusin jakaa käytännön kokemuksia ongelmatilanteissa, jotta mahdolliset vakuutuksenottajat tietävät minkälaisia kokemuksia kanssamotoristeilla on eri puljujen kanssa.
OP:n matkavakuutus ei korvaa laivoja tai majoituksia ajoneuvon rikkoutumisen vuoksi, sillä se ei ole merkittävä omaisuusvahinko. OP:n asiakaspalvelu kuitenkin aivan toisella tasolla verrattuna Turvaan tai POP:n. Harkitsenkin tämän keissin päätyttyä myös liikenne- ja kaskovakuutuksen siirtämistä Pohjolaan/OP:lle. Tai toivon mukaan tästä viriää keskustelu, jossa saadaan selville joku luotettava vakuutusyhtiö, jonka palveluista kannattaisi maksaa ja tarpeen hetkellä saisi oikeaa palvelua, eikä tarvitisi vääntää jokaisesta lillukanvarresta vakuutusehdoista perustellen.
Yamaha XJ 700 Maxim -vm 1986 ---> Honda CBR 1000F -vm 1989 ---> Yamaha MT-01 -vm 2008 ---> KTM SA 1290 T -vm 2015
Kasko? Mulla oli auton kylkeen ilmestynyt naarmu, ilmeisesti jossain parkissa. Op/Pohjolalle tein ilmoituksen, laitoin kuvat ja vein pajalle. Sieltä olivat yhteydessä v-yhtiöön ja saivat laskutusluvan. Sen verran syvät oli naarmut ettei mennyt myllyttämällä. Etuloksussa on leveähkö muovisuoja jossa näkyi myös hieman naarmua, olisihan korjaaja senkin vaihtanut, mutta sanoin ettei sitä tarvi vaihtaa, ei muutaman vuoden ikäisestä tarvi uuden veroista tehdä.
No muutaman viikon kuluttua sain Pohjolasta soiton, sieltä tiedusteltiin sijaisauton kustannuksia. Niitä ei nyt tällä kertaa ollut kun perheessä on toinenkin kotilo. Laittoivat sieltä kuitenkin korvauksen seisontapäiviltä (vaikken sitä edes pyytänyt). Propsit Pohjolalle.
Mopon kanssa en (onneksi) ole joutunut asioita testaamaan.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tarinat ovat hyvä muistutus siitä, että niitä vakuutusehtoja tosiaan kannattaa lukea. Kokemusperäistä havaintoa ulkomailta ei itselläni ole, mutta mainittakoon, että IF:n kaskossa vakuutus korvaa ulkomaille korjattavaksi jääneen pyörän hakemiseen tarvittavan menomatkan edullisimmalla matkustustavalla, mutta ansionmenetykset ja paluumatkan muut kulut jäävät korvaamatta. Samoin IF matkavakuutusehdoissa ajoneuvon tekninen vika oikeuttaa korvaukseen esimerkiksi lauttamatkalta myöhästyessä.
Perinteisten vakuutusyhtiöiden lisäksi mainittakoon myös Autoliiton Plus-jäsenyys, joka näyttäisi korvaavan ulkomaille korjattavaksi jääneen ajoneuvon tapauksessa sekä kotimatkan että hakumatkan matkakustannuksia 1900 euroon asti. Tarkemmat ehdot kannattaa lukea jos tuo kiinnostaa.
Tuo oli hyvä tarina. Kiitos kun jaoit sen.
Minulla on aika tuore kokemus kesäkuulta If hinausturvasta.
Se tapahtui tosin suomessa.
Vakuutukseen kuuluu oliko matkankeskeytyskuluja tms 500€ arvosta.
Pyörä hyytyi Aavasaksaan. Staattorivika.
Se hinattiin Ouluun, missä lähin merkkikorjaamo.
Tästä asiakaspalvelija neuvotteli jonkun kanssa.
Minä hinurin mukana Ouluun. Korjaamon pihasta (oli sunnuntai) taksilla hotellille ja yötä siellä.
Seuraavana päivänä junalla kotiin.
Minun tapauksessa vakuutus maksoi hotellin, taksin ja junan.
Tein vaan vahinkoilmoituksen ja laittelin kustannukset.
Minulla on vielä hakusessa hotellikustannukset hajoamispäivältä (en voinut enää perua hotellia).
......
Mikäli kaskossa on keskeytysvakuutus niin vak.yhtiöt usein ovat kiinnostuneempia asioiden hoidon nopeudesta, paitsi ehkä Pohjola, joka keksi jälkeenpäin mitä erikoisimpia syitä keskeytyskorvauksen maksamatta jättämiseksi:
ajoneuvo ei ollutkaan ajokelvoton ( heidän yhteistyökumppani hinausautoyhtiön edustaja oli todennut ajokelvottomuuden sekä merkkikorjaamo ), korjausta ei aloitettu merkkikorjaamossa seitsemän päivän aikana ( kyllä aloitettiin ).
Kaikki tämä keksittiin kirjoituspöydän takana ilman mitään faktaa, mutta saivat toki viivytettyä muutaman sadan keskeytyskorvauksen maksua noin puoli vuotta.
Mulla on tuore kokemus OP Pohjolan hinausturvasta touko-kesäkuulta Suomesta. Pyörä hyytyi kesken matkan, ei enää suostunut käynnistymään. Soitto vakuutuksen hinausnumeroon, josta tilattiin hinausauto paikalle ja pyörä vietiin lähimpään korjaamoon, joka sattui olemaan merkkikorjaamo, jossa todettiin staattorivika. Pyörä jäi korjaamolle, itse palasin bussilla ja junalla takaisin kotiin. Merkkikorjaamon staattori maksoi maltaita, joten tilasin osan itse netistä, ja lopulta päätin korjata pyörän myös itse, joten hain pyörän pakettiautolla kotiin. Korvaushakemukset tein chatissa, ja vakuutus korvasi kotimatkan bussi- ja junaliput sekä maksoi kilometrikorvaukset pyörän hakumatkasta. Yllättävän hyvä kokemus korvausten hakemisesta ja niiden maksamisesta, rahat tulivat tilille parissa päivässä. Toisaalta korvausmaksimi kuluista on ainakin omassa vakuutuksessa vain 200 €, joten kovin kummoisia kuluja sillä ei korvata, omani jäivät juuri rajan alle.
Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex), Kawasaki KMX125 1999 (ex); Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002
Mie otan aina reissulle XXXXXXXXXL-kaskon kaikilla mahdollisilla rastittavilla lisillä.
Jos parinviikon reissulle lisät maksaa 26€ enemmän taviskaskoon verrattuna, niin ainakin miun budjetti kestää sen.
Minulla on Ifistä pääsääntöisesti hyviä kokemuksia. Pysäköintiturva on korvannut mukisematta useamman auton kolhun joka on syntynyt parkkipaikalla. Omavastuu toki aina se 200€ mutta ei bonusmenetystä. Myös tuulilaseja on pari kappaletta vaihdettu. Nyt viimeisin oli juhannusreissun paluu ja autosta puhjennut rengas. Oli muuten aika vaikea saada apuja, kun ei sattunut olemaan paikkaussettiä saati vararengasta. Noh, paikallinen hinausukko saatiin kiinni ja tuli tutkimaan tilannetta. Kamelinpaskapaikka kiinni, kompuralla ilmat sisään ja autolla kotiin. Vakuutusyhtiö korvasi mukisematta korjauskulut (380€) jotka olivat mielestäni aika rapsakat, tosin 50€ omavastuun joutui maksamaan, koska apua ei tilattu vakuutusyhtiön kautta.
Prätkään olen kerran käyttänyt hinausvakuutusta, jonka If korvasi täysmääräisesti. Siitäkin rapea lasku, reilu 600€, kun pyörä tuotiin yli 100km matkan kotikaupungissa olevalle luottopajalla renkaanvaihtoon.
Pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen Ifiin. Korvaukset on yleensä maksettu mukisematta ja melko nopeasti. Tähän tietty voi vaikuttaa pitkä asiakassuhde ja se, etten ole korvausvaateita kovin usein esittänyt vakuutusyhtiölle. Eikä muutenkaan ole ollut näitä "liukastuin kauppakassista tipahtaneeseen banaaniin ja kännykkä putosi rytäkässä rintataskusta koiran juomakuppiin ja hajosi" keissejä.
-- Brake later and open the gas earlier --
If korvasi 500 km päässä kotoa hajonneen moottoripyörän noudosta km-korvaukset kuten vakuutusehdot lupasi, mutta tästä on jo melkein kymmenkunta vuotta. Viime kesänä urakoitsija turmeli omaisuuttani ja vastuuvakuutus oli Ifissä, tämän korvauspäätöstä saikin sitten odotella yli puoli vuotta ja se teki sen, ettei tarvitse kyllä edes harkita ko. yrityksen asiakkaaksi ryhtymistä.
Lajin halpuus viehättää.
Kerrotaan oma positiivinen kokemus IF:stä vuodelta 2023.
Olisiko ollut n.2.5km enää julkista tietä jäljellä Norjan lofooteilla ja BMW:stä päätti akku varoittamatta hajota totaalisesti.
Tarina lyhyesti: If maksoi hinaukset ja sanoi että jos tarve uudelle majoitukselle/kyydille/vuokra-autolle, He hoitavat
En tarvinnut onneksi. Soittelivat vielä seuraavana päivänä perään että onhan kaikki ok.
Oli vielä tämä puhelimen päässä ollut herra erittäin mukava (joka kerralla sama). Ja vielä vitsailikin että et sitten kauemmaksi saanut pyörää korjaamoista
Tähän mennessä siis kokemukset että If ollut halvin ja myös palvelultaan hyvä. Turvan kanssa on ollut itsellä vääntämistä autojen kanssa..
Triumph Bonneville Bobber Black
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Sama käytäntö itselläni, otin niin "ison" vakuutuksen kuin mahdollista ennen reissua, jonka palautan pienemmälle tasolle Suomeen palatessani. Tosin nyt kun pyörä on Sloveniassa, aion kyllä pitää sen aikaa paremmat vakuutukset, jos matkalla/hinauksesta/tms. tapahtuu jotain.
Autoliiton jäsenyys lähtee kyllä hankintaan myös jatkossa, en ymmärrä miksi moisen olen unohtanut.
Yamaha XJ 700 Maxim -vm 1986 ---> Honda CBR 1000F -vm 1989 ---> Yamaha MT-01 -vm 2008 ---> KTM SA 1290 T -vm 2015
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
OP:n vakuutuksissa kannattaa olla tarkkana minnepäin suunnistaa. Varkausvakuutus ei ole voimassa Baltian maissa, ainakaan autojen kohdalla.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Onko tosiaan noin?
Korkeampi omavastuu; 20% / min 600€ saattaa käsittääkseni olla (ja saman suuntaista myös muillakin yhtiöillä) mutta muuten Baltian maissa (Viro, Latvia & Liettua) pitäis kyllä olla normaalisti varkausvakuutuskin voimassa.
Venäjällä + Valkovenäjällä saattaa sitten ollakin ettei ole.
Mutta joo kannattaa kyllä lukea ne vak ehdot läpi.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Ja OP/Pohjolalla keskeytysturva/vuokrakulkupeliehdoissa on niin maksimikorvaus, kuin ehto että mikäli korjaamo ei ota työn alle vahinkoajoneuvoa seitsemän päivän sisällä ( esim odottelee varaosia ) niin ei korvausta ko päiviä ylittävältä odotusajalta, vaikka maksimikorvaus ei olisi lähelläkään.
Oltiin suunnittelemassa reissua muutama vuosi sitten autolla Latviaan ja tuli silloin lukastua nuo läpi. Olin just vaihtanut IF:ltä OP:lle ja sillon ihmettelin miten voi olla puolta halvempi vakuutus, osakasko kyseessä.
Tapaturma vakuutuksen ehdot myös kannattaa lukasta läpi, keväällä napsahti salilla akillesjänne poikki. OP ei olisi korvannut mitään koska tapahtui "voiman ponnistuksessa" ja olivat sulkeneet vakuutuksen ulkopuolelle hauiksen pitkänpään jänteen ja akillesjänteen, eli ilman työpaikan sairauskassaa olisi leikkaus tullut itselle maksettavaksi..
Menee vähän aiheen ulkopuolelle...
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Vaihdoin just alkukesästä myös yhden auton lv:n + kaskon Pohjolaan joten piti ihan tarkistaa. Alla suora lainaus OP-Pohjolan autoturvan vakuutusehdoista, päivätty 1.6.2024:
Jos varkausvahingon vakuutustapahtuma on sattunut
Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Moldovassa,
Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa, omavastuu on
yksityiskäyttöisillä henkilöautoilla (ei koske matkailuautoa)
ja moottoripyörillä 20 % vahingon määrästä, kuitenkin aina
vähintään 600 euroa
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Taitaa olla että muistan väärin.
Silti 20% omavastuu on kohtuu kallis kokemus, toki vaatii sen että käy ko. maissa.
BMW R100 Kurapyörä
BMW K1300R
Turva ei ainakaan meilläpäin kilpaile Tapiolan kanssa (kokeiltiin viime vuonna mopojen kanssa sitä) koska Tapiola omistaa sen - näköjään Tapiola on ostanut Pop-vakuutuksenkin... Tai enemmistön siitä. Keskittämisalennus on vielä aika merkittävä tekijä. Ja S-bonus...
Huvittava episodi oli eilen kun satuin huomaamaan Tapiolan vakuutuslaskurissa että pakun (Transit) osakaskoon saakin tuulilasiturvan nykyään myös no eipä ole huomattu moista tuumasin ja kysyin Tapiolan verkkopalvelun kautta tarjousta osakaskosta plus tuulilasiturvasta. Sanoin irti täyskaskonkin. Vastaus oli: tässä ole hyvä osakasko- ja tuulilasivakuutustarjous, kelpaako? Katsoin tarjousta ja kysyin että ensin lukee tuossa osakasko ja tuulilasivakuutus mutta itse tarjouksessa ei sitä ole eritelty mutta oletan että se siinä on mukana? Eli vahvista tämä. Vastaus oli ettei pakettiautoon sitä saa. No, edelleen vastasin että yhtiönne nettilaskuri sen tarjoaa ja niin muuten muidenkin yhtiöiden laskurit... Sitten täytyi kysyä asiakaspalvelijalta että miksi ensin kirjoitit että kyllä saa ja myös Tapiolan verkkolaskuri sellaista tarjosi, miksi?
No, vastaus oli että Hei, tässä on nyt uusi vakuutustuote jossa osakasko ja tuulilasiturva - siis juttu jatkui aivan kuin minä olisin tehnyt virheen. Onkohan noissa yhtiöissä jotkut erityiset psykologiset testit että saa karsittua rekrytoinnissa pois normaalit?
Oli vain kirjoitettava että hyvä että tuli virhe korjatuksi ja pitkä vakuutusasiakkuus voi jatkua, onhan tultu tutuiksi yhtiön väen kanssa jo vuodesta 1988...
Että olkaa tarkkoina siellä! Itte on niin väsynyt ettei aina jaksa...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tuo tuulilasivakuutus on aika mielenkiintoinen. VW T4 Westfaliaan ei sisältynyt kaskoon tuulilasivakuutusta, koska se oli otteen mukaan matkailuauto. Erikseen olisi saanut vajaalla tonnilla. Muistaakseni omavastuukin oli jotain 200 €. Tuon VW T4 tuulilasin vaihto maksaa kuitenkin vain 250 €. Kun ei ollut vakuutusta, niin sain 220 € hintaan.
Joskus nuo vakuutusten hinnoittelut ovat aivan mielipuolisia, eikä vähiten moottoripyörien osalta.
BMW R 35
BMW R 1100RS
^Eikös vakuutusten pienessä präntissä lue, että korvauksissa noudatetaan vahingon tapahtumisvaltion lakeja?
Venäjällä (liikennevakuutuksen?) maksimikorvaus oli muutama tuhat euroa/vahinko.
Näistä kokemuksista on jo 10-20 v. aikaa mutta tulkoot mainituksi.
OP/ Pohjola korvasi hyvin kaatumisen seurauksia (hinaus, tankin lommo, stongan vääntyminen), ajotakki, kypärä, pakaaseissa ollut gore-ulkoilutakki. Kuten myös auton parkkipaikkavaurion ja kaatumisen seurauksia polkupyörällä. Et sikäli aion itse pitää vakuutukseni siellä.
Kerran lähdin Saksaan reissuun mopolla jonka jo lähtiessä tiesin oireilevan latauksesta, mutta silloin oli sen verran poltetta että perääntyminen ei ollut vaihtoehto. Luonnollisesti pyörä hyytyi eräälle huoltikselle. Paikalle tulleelta saksalaismoristilta kysäisee apua. No hän ei ollut tekniikan ihmisiä mutta jotenkin hän selitti ADAC:lle että oltiin yhdessä reissussa joten apua tuli hänen ADAC-jäsenyytensä piikkiin. No hinuri ei edes ottanyt kyytiin vaan räjäytti boosterilla pyörän käyntiin. Oisko siinä odotellessa akku kuitenkin toipunut jonkin verran että ihmeen pitkään sillä pääsi ennen uutta hyytymistä, nyt ison tien varteen. Soittamalla niistä tien varren puhelimista tuli apua ADAC:lta ja nyt mentiin lavetilla lauttarantaan. En enää muista tarkkaan, mutta joku hämminki maksamisessa oli että sitä ei siinä saanu suoraan Autoliiton piikkiin vaan joutu maksaa itse. Mutta myöhemmin sain AL:ltä palautusta.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Niin, Tapiolastakin sai vähän yli kymmenen vuotta sitten hyvää palvelua kun könysin mopon kanssa - ei silloin oikeastaan ollut valittamista vaikka suurin piirtein samoilla vaurioilla näin myöhemmin lunastetunkin. Eli henkilökohtaiset kontaktit vaikutti asioihin. Samaa vahvisti samoihin aikoihin sattunut vesivahinko kämpässä mutta kuten aina, ajat muuttuvat ja henkilötkin ovat suurin osin vaihtuneet.
Kun vertailin naapurin vastaavaan vesivahinkoon samaan aikaan niin jotenkin pisti IF:n systeemissä silmään että myynti on aivan omansa, korvauskäsittely omansa, vahinkotarkastaja täysin omansa eikä ne oikeastaan kommunikoineet keskenään joten naapurilla oli aikamoisia vaikeuksia saada ilmiselviä asioita hoidetuksi vakuutusyhtiönsä kanssa kuntoon.
Se on ehkä hiukan samaa kuin moottoripyörän ostossa - silloin on hyvä tietää kuka sitä huollossa käpälöi ja miten jälkimarkkinat myyntiyrityksessä muutenkin toimii... On kokemusta siitä että kun uusissa pyörissä oli sanomista niin huoltoneuvoja melkein pilasi meidän ja myyjäyrityksen välit lopullisesti mutta onneksi yritys laajentui tuonne suht lähellä sijaitsevaan kaupunkiin ja pestasi mainion tyypin huoltoneuvojaksi - joka pelasti tilanteen. Harmi että hän ei ole siellä enää. Osoittanee kuitenkin että hyvillä tyypeillä on aina kysyntää!
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Viime vuoden toukokuussa ajoin peurakolarin OP:n liikennevakuutuksessa olevalla moottoripyörällä. Pyörässä ei ollut osakaskoa, pelkkä liikenne. Seurauksena oli yksi luunmurtuma, ajovarusteet kärsivät vahinkoa ja kuukausi sairaslomaa. OP lupaa käsitellä nopeasti kaikki liikennevakuutusasiat vaan eipä muuten käsittele. Tämä homma piti olla hyvin yksinkertainen, OP:n korvattavaksi jäi ainostaan sairauslomani yrittäjän työtuloon perustuvalla summalla ja luun murtumasta oleva vakiosumma kertakorvaus muutama satanen. Ajovarusteista ei saanut vakuutuksesta mitään kun ei kaskoa ja ne hylkäyspäätökset tuli muutamassa päivässä. Kypärä ja hanskat meni käyttökelvottomaksi, airbag-liiviin tarvittiin uusi kaasupatruuna ja nahkapuku oli vähän joka puolelta jonkin verran ruvella, onneksi oli täysi varustus päällä kun maantienopeudesta tuli pikalähtö pyörän päältä niin selvisin yhdellä hyväasentoisella luun murtumalla ja yhdellä mustelmalla reidessä. No aikaa kului ja ei muuta kuulunut OP:lta kuin heti alle viikon sisällä vahinkoilmoituksen jättämisestä että asia on otettu käsittelyyn ja pyysivät kuvia ja työtulotodistukset ym lisätiedot jotka lähetin heti. Sitten kun oli 2kk kulunut aloin kysellä perään ja siitä muutaman päivän päästä hyvin tuohtuneella äänensävyllä joku soitti yhtiöstä että he nyt sitten maksavat tämän korvauksen lähiaikoina kun olen sitä niin kovasti kiirehtinyt. Ei luulisi reilun kolmen tonnin selkeästi laskettavan korvauksen maksuun tarvittavan kahta kuukautta aikaa haaskata. Mitähän olisi ollut jos olisi vaikka isompi loukkaantuminen tullut kun tällaisen pikkujutun kanssakin kesti ja sai kysellä perään? Saatiin tuo kaverin pyöräkin korjattua takaisin tien päälle ennenkuin vakuutusyhtiö sai mitään aikaiseksi.
Born to be middle aged.
Viime syksynä lähti etunen alta jarrussa kun tielle kantautunut pellolta jotain kakkaa, vauhtia 70 ja varjoisessa kohdassa en huomannut möhnää ajoissa. Saldona murtumia lapaluussa, 3 kylkiluussa & nilkassa, sisuskalut otti myös hieman hittiä. Kaikki vaatteet jotka kolarin jälkeen vielä ehjiä, niin leikkasivat sairaalassa pois, niin ei jäänyt kun kalsarit jalkaan.
Liikennevakuutus OP:ssa ja laaja kotivakuutus Lähitapiolassa. OP:sta soittelivat viikon päästä ja hieman haastattelivat että mitä käynyt ja tekivät samalla vanhinkoilmoituksen. Pyörässä vain liikenne & palo/varkaus, joten siitä ei tullut korvauksia, mutta kuittasivat sairaalakeikan ja taulukon mukaan pari tonnia kivusta ja särystä, korvaus tuli muistaakseni muutamassa viikossa. Lähitapiolaan tein joku ilta netissä vanhinkoilmoituksen rikkoutuneista ajovarusteista, jo seuraavana aamuna oli myönteinen korvauspäätös sähköpostissa ja rahat tilillä sitä seuraavana päivänä. Joten tämän episodin perusteella ei valittamista vakuutusyhtiöiden toiminnasta.
Tuossa kun Autoliitto aiemmin mainittiin, niin sitäkin pääsi koeponnistamaan pari vuotta sitten kun takalaakeri petti 60 km kotoa. Reilu tunti odottelua jonka jälkeen kuskasivat lavetilla kotikunnan mopokorjaamolle, kuski & kyytiläinen pääsi myös kotiin samalla kuljetuksella. Eli peukku tällekin.
Mielenkiintoista, mulla on myös Lähitapiolan kotivakuutus laajalla turvalla ja ei mitenkään ollut mahdollista saada ajovarusteista mitään korvausta vaikka asiaa koitin vääntää muutaman kerran. Ei kuulemma kuulu moottoriajoneuvoilla ajettaessa käytettävät varusteet vakuutusturvan piiriin.
Born to be middle aged.