Kemoran juhannusajot meni pieleen kun kawa alkoi kiukuttelemaan. Ensin ajossa meni kolmelle sylinterilleja palautui kuitenkin takaisin kaikille. Sitten kai jopa kahdelle sylinterille, kun tuntui hyytyvän kaasulla. Pöristeli hetken, josta kuitenkin palautui taas ajettavaksi. Kerran pyörä käytännössä sammui hetkeksi kesken kurvin kiihdytyksen, josta palautui taas henkiin ja ajo jatkui. Perjantaina sai 4 settiä ennen kuin ongelmat alkoivat ja sunnuntaina 2 settiä
Eli vika on seuraavanlainen, kun kääntää avaimesta virrat päälle vapaavalo vilkkuu himmeästi rellet naksuu. Voi olla että muutaman kerran kun manipuloi avainta edes takas, vapaavalo syttyy kirkkaasti, releet vetää, bensapumppu tekee paineen ja mopo toimii.
Ajossa huomasin että ongelmat tulivat esiin aina jarrutus ja kääntö oikeaan tiukasti, jonka jälkeen pörrää.
Onko ketään jolla ollut samantapainen vika? Helpottaisi omaa etsintää.
Jenkkifoorumilla oli samantapaisia ongelmia ja siellä melkolailla kaikissa ongelmat johtosarjassa.
Olen mitannut ehjäksi sivujalan kytkimen, kytkinkahvan kytkimen ja oikeankäden sijan punaisen tappokatkaisijan. Kaatumakytkin vaikuttaa ehjältä, mutta servicemanualin mukaan se on varmistettavissa ainoastaan jännitteisenä.
Pitää askarrella toi johtosarja auki kun kelit vähän paranee. En viitsi ottaa mopoa pois kärrystä koska en sitä sinne työntämällä yksin saa, jos vika ei selviä ja tarttee viedä muualle.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Oiskohan virtalukon pohja kulunut tms. vika siellä.Eli vika on seuraavanlainen, kun kääntää avaimesta virrat päälle vapaavalo vilkkuu himmeästi rellet naksuu. Voi olla että muutaman kerran kun manipuloi avainta edes takas, vapaavalo syttyy kirkkaasti, releet vetää, bensapumppu tekee paineen ja mopo toimii.
-- Brake later and open the gas earlier --
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Eikö tuo nyt ole kuitenkin vielä sen ikäluokan laite että sähköt kulkee ns. perinteisesti eikä can-väylällä? Viallinen ecu ehkä nippanappa voisi saada jonkun releen naksumaan, mutta vapaavalon vilkkuminen yms alkaa mennä epätodennäköiseksi. Sähkökaaviosta olisi hirmuinen apu, mutta oma veikkaukseni menee kyllä myös tuonne virtalukko / johtosarja-osastolle, mahdollisesti myös maadoitusvikaan.. Oletko testannut että vaikuttaako ohjaustangon kääntely vikaan?
Tuskin on ECU vika
Mittauksista,
oletko mitannut johdot pippamalla/ohmimittarilla ?
(jää helposti huomammatta risa kohta mikä antaa kyllä läpi mutta ei kestä kunnolla kuormaa)
jos niin kanttaa mitatta kuormalla, vaikka 12v hekulamppu on siinä hyvä,
kannattaa tarkkan tarkkan tarkistella myös akulta lähtevät johdot toisinaan ollut liitosten siällä hapetumaa
ja sillon toimii ei toimi, päävirta rele, sen kytekenät myös tarkistaa,
Liikuvassa kalustossa,
aika usein johtoja(johtimia) on poikki kuoren sisältä ihan läheltä liitinä,
kohdista mistä saraja on tuettu,
taivutellaan jatkuvasti, seurauksella että väliillä kestää kuormma(toimii)
välillä ei ja silti piippi(johtavuus)
mittaus voi mennä läpi,
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Ei tuo oire vaikuta siltä, että ecu olisi rikkoutunut. Toki kaikki on mahdollista. Eikö pyörä edes starttaa nyt? Ainakin Suzukeissa vapaavalon toimintahäiriö tyypillisesti viittaa vaihdetunnistimen (GPS, Gear Position Sensor) ongelmaan.Kovasti toivon että ecu ei ole rikki.
-- Brake later and open the gas earlier --
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Kaatuma-anturi ei ehkä vaikuta kovin todennäköiseltä vian syyltä, mutta kerronpa lyhyen tarinan neljä vuotta vanhemman 6R:n tapauksesta. Se mopo sammuili aina silloin tällöin ilman mitään järkevää syytä, lähti sitten hetken kuluttua käyntiin. Syylliseksi paljastui lopulta kaatuma-anturi, jossa olevan kiekon akselin oli joku seppä joskus poistanut. Siitä syystä tuo kiekko ei normaaliin tapaan pyörinyt, (tai siis pysynyt paikallaan mopon kallistellessa, mutta kuitenkin) vaan heilui siellä miten sattui, välillä sitten osui asentoon jossa meno tyssäsi. Korjauksena tein uuden akselin poranterästä, tuon jälkeen mopo pelasi kuin Buicki.
Kaatuma-anturi on helppo avata ja katsoa että kaikki on kunnossa, eli kannattanee sekin tsekata kun sinne asti kerkeää. Sammuminen ja käynnistymättömyys ovat kaatuma-anturin oireita, mutta rötääminen ei oikein ole. Käyntiin voinee lähteä jos mopo liikkuu vaihde päällä ja anturi heilahtaa taas oikeaan asentoon, mutta väärässä asennossa estää starttauksen.
1835
Kovasti vaikuttaa servicemanualin mukaan siltä, että ecu käyttää analogia tuloa anturin toiminnan tulkitsemiseen. Näyttäisi anturi rakentuvan tuplakärkimagneetista ja hall-anturista. Ei tietenkään voi olla pelkkä kytkin, jonka yli jännite kulkee esim.uimurikytkin. Kauhean edistynyt mopo jo vuonna 2010. Insinöörit taas laittanu ranttaliksi.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Näyttäisi muuten että ei sittenkään ole tuo kaatuma-anturi kovin todennäköinen syy tähän vikaan, kun vaatii virtojen poiskäyttämisen että uudelleen käynnistyminen on mahdollista. Eli ehkä se sittenkin tuo virtalukko olisi se todennäköisempi syyllinen, jos ei johtosarjassa vika ole.
Virtalukon ohittaminen tuskin vielä tässäkään vuosimallissa on kovin hankala homma, saisi ainakin kokeiltua että muuttuuko vapaavalon toiminta kun ohittaa virtalukon. Avain pitää vaan olla ajoneston antennin lähellä kun laittaa virrat päälle että ei mene ajonesto päälle, mutta muutoin voi hyppyjohdoilla kytkeä virrat päälle ja todeta että muuttuiko vaiko eikö.
1835
Pyörässä on virtalukko, joka antaa virtaa kolmelle sylinterille neljästä?
Taitaa olla useampi kuin yksi vika nyt päällä.
Tänään taitaa illalla olla hieman aikaa mittailla ja toivottavasti viisastua.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Oisko se ongelman syy löytynyt. Liitin jossa virtalukon W ja BR johtimet täysin hapettuneet. Virta on myös noussut, koska johtimet ovat kovettuneet. Tämä liitin on ainoa kosteudelta suojaamaton liitinja sijaitsee sylinterikannen päällä, jossa makaa kumieristeen päällä. Oikein hyvä paikka myös kosteudelle kerääntyä, jos ajaa sateella.
Purin myös johtosarjaa, koska siellä oli puristusliitoksia, mutta ne kaikki olivat siistejä ilman hapettumia.
En ehtinyt laittaa mopoa kasaan ja kokeilla mutta kyllä tuo vaikuttaa todennäköiseltä syyltä.
https://flic.kr/s/aHBqjCjrQ4
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Pontentiallin syyline on ja
Ainakaan sen liitoksen kuntoon laitto tuskin huonontaa toimintaa
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Käynnistyspiirin kaavion mukaan etenen. Yksi muutos kerrallaan. Tänään varmaan ehdin kokeilla josko tuo oli kaiken syy.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
RATKAISTU.
Lyhyesti:
Akussa sisäinen oikosulku, hapettunut liitin.
Pidempi:
Tein jännitteettömiä mittausia käynnistyspiirissä,mutta huomasin palaavani aina ei vikaa diagnoosiin. Ainoa mitä olin löytänyt oli em. pahoin hapettunut liitin. Otin irroitetun käynnistysakun (AGM) tallista ja mittasin uudestaan sen lepojännitteen, niin kuin tein radallakin. Sama tulos, 12.7V. Tällä jännitteellä radalla, ei mopossa enää tapahtunut yhtään mitään, eli yksikään valo ei edes syttynyt. Epäilykset siirtyivät akkuun. Laitoin akun latauslaitteeseen ja kuinka ollakkaan jännite nousi erittäin nopeasti ~16V, eikä akku ottanut virtaa vastaan. Muistin, että tallissa on erittäin halpa ja pienikokoinen liiteristä hankittu akkutesteri, joka osaa näyttää akun ja latauksen kunnon. Kytkin tämän testerin akun napoihin ja samalla mittasin flukella jännitettä akun navoista. Akku kyykkäsi heti 10V jännitteeseen tuolla pienellä kuormalla. Otin testerin irti ja akku palasi 12.7V jännitteeseenIhan mielenkiinnosta kytkin akun mopoon ja käänsin virta-avaimesta sähköt päälle. Akku kyykkäsi ~5V jännitteeseen, joka ei riitä käynnistyspiirin aktivoimiseen.
Kävin ostamassa uuden akun, asensin sen paikalleen ja jännityksellä käänsin virta-avaimesta. Kaikki toimii ja mopo käyMittasin samalla latausjännitteen, joka oli 14.62V eli lataus on kunnossa.
Summattuna: vaikka akku näyttää lepotilassa 12.7V se ei tarkoita, että akku olisi kunnossa. Ainakaan itselle ei ole koskaan aikaisemmin tullut vastaan akkua, joka olisi vikaantunut tällä tavalla. Näin jälkiviisaana voin todeta että, olisi pitänyt mitata akun jännite radalla myös virrat päällä. Tosin sillä hetkellä kaikki muut ongelmat, joita havainnoin ajossa tuon jännitealeneman takia häiritsivät omaa ajatusta.
Pohdintaa:
Mikä on voinut hajoittaa akun? Ikä(?), käyttötapa (toistuvat n.20min ajosuoritukset), hapettuneen liittimen virran nousu, talvisäilytys lämpimässä tallissa ilman älylatausta, joku muu...
Onnea ja hyviä ajoja kaikille![]()
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Sadekelinmopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Hyvä että syy löytyi. Tarinasta melkein tuli opettavainen, että sähköongelmissa pitäisi aina muistaa mitata jännitteitä myös virrat päällä. Mutta toisaalta, jos niin olisit tehnyt, virtalukon hapettunut liitos olisi jäänyt löytymättä. Todennäköisesti pyörä olisi toimimut toistaiseksi pelkän akun vaihtamalla ja tuo vika olisi tehnyt temppunsa myöhemmin.
Akkuvika on todennäköisesti joko ikääntymiseen liittyvä, tai jos se on ollut talvet pyörässä kytkettynä lataamatta, niin voi olla myös sulfatoitunut liian purkautumisen seurauksena. Sisäinen kennon oikosulku se ei ole, silloin lepojännite ja kuormitusjännite laskee sen yhden kennon verran, mutta akku kuitenkin antaa usein siedettävästi virtaa.
Vähän väliähän täällä on kyselyjä, mikä voisi olla vikana, kun ei starttaa, eikä välttämättä edes naksahda. Ja kun kysyt, onko akku kunnossa, niin vastaus on "joo, joo, on mitattu". Näin varsinkin keväällä, seisotuksen jälkeen. Uskotaan, että talven aikana olisi tullut joku mystinen vika sähköpuolelle, kun ainut mikä talvella voi kärsiä on juurikin se akku.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Joskus ennenvanhaan akku hyytyi vähitellen, pyöritys laiskistui. Nykyään ne saattaa kuolla yks-kaks varoittamatta, yleisimmin tietysti talven jälkeen. Oli sitten merkkiakku tai tavallinen. Jos käyttää ylläpitolaturissa silloin tällöin talvella, eikä laske ikinä tyhjäksi, niin saattaa kestää montakin vuotta, edellisessä liki 10 (toimi edelleen kun mopo vaihtui), tässä nykyisessä on 4v orkkiksella takana.
Kiitos raportista, hyvä muistutus siitä että yksinkertaisin vika on usein myös se todennäköisin. Ja akku on kuluva osa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Helppo on mitata samaan aikaan Paljon sinne startin plus napaan tulee jännitettä.
Jos ei naksahda, niin starttireleen herätepiuhaan (50).
Akulta hyppypiuhalla suoraan startin napaan tai starttireleen lähtevään napaan.
Onhan noita tapoja testata aihetta.
Ei paljoa vaadi perehtyä sähkön muutamaan perusasiaan, yleismittarin käyttöön ja opetella vaikka jännitehäviö-mittaus.
Hyvä apuväline on vaikka H7-lamppu, jolla kuormittaa virtapiiriä mittauksen aikana. Semmoisen äkkiä tekasee muutamalla abikolla parilla sähköjohon pätkällä.
Ja vielä kun muistaa tarkistaa jännitehäviön myös miinuspuolelta, se on ihan yhtä hyvä potentiaalinen vikapaikka kuin se pluspuolikin, niin hyvä. Ja aina kun mitataan jännitehäviötä, mitattava piiri pitää olla kunnolla kuormitettu, eikä millään epärealistisen pienellä hituvirralla. Siksi ehdotettu lamppukuorma on erittäin hyvä työkalu olla käytettävissä.
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16