Moikka!
Kävin tänään mopo kaupoilla katsomassa paljonko saisin vaihdossa omasta 04 gsxr 750 pyörästä, ajettu 50t
Pyörä siis toiminut hyvin poislukien muutamaa sammumista 2000kilometrin ajolla tänä kesänä. Myyjä laittoi vapaalle ja äänestä päätellen kaasutti 10t+ kierrosta ja pyörästä alkoi tulla mustaa savua aikalailla.
Väitti heti että öljyrengas paskana ja tarjosi 500e vaihdossa.
Koitin googletella asiaa mutta en löytänyt vastausta. Käyn kyllä näyttämään huollossa mutta onko asiantuntijoita sanomaan mitä helkuttia? Täysi huoltokirja löytyy
Aika tiukka analyysi myyjältä
Eipä tuon perusteella voi oikein sanoa mistä johtuu, vaatii tarkempia tutkimuksia ja mahdollisesti mittauksia/testauksia.
Jos ei tuon 2tkm aikana ole vienyt öljyä, niin varmaankin silloin männänrenkaat toimii ainakin jollain lailla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Musta savu viittaa enemmän rikkaaseen seokseen. Jos olisi öljyä mikä savuasi niin on enemmän sinistä/valkoista. Myös hajusta erottaa kummasta on kysymys. Voipi olla että jos olet ajanut tosi rauhallisesti pitkään pyörällä niin "puhalsi" putkesta noet ulos. Näin automaailman kokemuksen perusteella sanottuna.
Plus että vaikka laittaisit pyörän myyntiin "viallisena" esim Huutokaupat.com niin korkein tarjous pyörisi arviolta jossain 2t€ tietämillä. Joten kyllä nyt myyjän toiminta vaikuttaa vedätykseltä...![]()
GSX-R 1000 `03
Täältä myös veikkaus rikkaalle seokselle.
Onko ko. Prätkämallille ominaista, että öljyä pääsee huohottimen kautta moottoriin jos esim. Öljymäärä on ylärajassa tai jotain sellaista?
Rikasta seosta minäkin veikkaan kuvauksen perusteella. Onko pyörä käynyt säädettävänä? Jos koneessa on PC niin kannattaa kokeilla ilman sitä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Mua vähän kiinnostaa missä liikkeessä on noin ammattitaitoisia myyjiä?
Lajin halpuus viehättää.
Ainakaan se Musta Savua ei johdu öljrengas viasta,
Liikaa öljyä palotaillasa syystä X ja siitä savua,
savu on sinistä/vallean siniharmaata, sinistä tms
ei mustaa mitenkään mustaksi kuvailtavaa kuitenkaan,
Kävikö kierokset rajoitimella ? jos kävi niin, ollut systeemejä missä katkottan kipinä ja syötää
siltti bensaa ja siitä tulee välillä mustaa putken päästä
Onko pyörässä nyt jotain oireita ?
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Isot kiitokset kaikille ketkä jaksoivat vastailla. Kävin näyttämässä huolto liikkeessä ja diagnoosi oli juuri tuo että karstaa vaan pakoputkessa kun en ole revitellyt konetta. Että semmonen myyjä ja mopo kauppa...
Siis eikö sieltä enää tule mustaa savua konetta revitettäessä?
Oliko Power Commanderia kenties asennettuna?
Karstat sieltä tais vaan pölähtää, kuten joku aiemmin jo arveli.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olipa hieno myyjä. Jos ei ollut Nymaneista kukaan itse niin minä laittaisin palautetta että tälläisiä kesähessuja teillä. Eipä sitä aina tiedetä johdossa mitä kentällä tapahtuu.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Vai niin että semmosta. Olisin kyllä pikkuse vittuillu takas että minkä laatuinen öljy antaa mustaa savua
Aikoinaan ostin autokoulun käytössä olleen Kawasaki KMX:n ja ekalla reissulla alko savuttaa sinistä että oli koko peltoaukea usvassa monen kilometrin matkalta. Ajeltu liikaa pintakaasulla opetusajossa ja karstat/öljyt lähti palamaan.
Suzuki Solifer R -88, Honda Monkey -96, Kawasaki KMX 125 -93, Honda VF 750C -96, Suzuki TL1000S -97, BMW K1200S -05
Miula oli aikoinaan Tuksun 900-kuutioisella L-moottorilla oleva matkakameli.
Olin pitänyt öljyn ylärajassa ja kaikki meni hyvin körötellessä, mutta kun kerran kunnolla avasin, siis ihan oikeasti kolmella vaihteella milli ennen rajoittajaa, niin tuuppasi sellaiset savut pihalle, että takana tulevat etsi valkoista keppiä ja tilasivat aikaa silmälääkärille.
Mitä tapahtui?
No, se veti huohottimesta sinne kertyneen öljyn kerralla kitusiin.
Ajoin jatkossa öljytikun puoleen väliin ja silloin tällöin kokeilin rajoittajan toimintaa.
Ei savuttanut.
Hyvin on pojille mennyt isä-Frankin (R.I.P) opit perille, kävin 80-luvun puolivälissä kokeeksi kysymässä vaihtotarjousta 900 Gpz:sta, jolla olin ajanut n.35000km. Frank antoi pyörää käynnistämättä tuomion venttiili- ja kansivikaisesta vehkeestä, eipä ole sen jälkeen tarvinnut sinne päin ajella.
^Itse Ninjan omistaneena voin kyllä valitettavasti kompata Frankya.
Melkein kaikista (?) niistä taisi venttiilit kypsyä - asia havainnollistui kun ajamalla parkkiin tuotu pyörä ei enää lähtenytkään käyntiin.
Kansi- ja venttiiliviat oli GPZ 900R alkupään mallien tyyppivika. Frank tämän varmastikin tiesi, kun näitä myi ja huolsi.Riippui käytöstä ja huollosta, minkä tahansa vehkeen saa porsimaan jos haluaa.
-- Brake later and open the gas earlier --
Nää on varmaan niitä samoja jotka vielä 25 vuotta sitten puhuivat "pitsikansista" ja kuinka huonoja ne ovatkaan.
Harmi homma että sinulle tuli Ninjaan konemurheita, mutta kilometrimittarin pitäisi olla toisella kierroksella tai ainakin lähellä sitä ennen moisia huolia. Kawasakin aggressiivinen venttiilin muotoilu (aikalaisekseen) ilmeisesti toi tämän.
Jos venttiilinvälykset ovat pielessä niin eihän se parkkiin pysäköity pyörä kuumana tai puolikuumana enää lähde. Varmaan täysin kylmänä taas lähtisi ellei seurausvahinkoja tullut. Kokemusta on aika liudasta tuon moottoriarkkitehtuurin pyöriä.
Kuvia venttiileistä voi ihmetellä tuolta
https://sidyoung.com/gpz900r-no-valve-clearance-left/
Pahoittelen keskustelunaiheen valumista ohi alkuperäisen.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kawsaakeleissa seettit kului/painnui pikku hiljaakanteen se yhdistettynä muuhun kulumaan
ventiilit kantoi ja tuhoa tuli varsinkin niissä missä säätö ajallan laimin lyötiin,
ehjän muista syistä pureitusaa koneissa
tuo painumine oli havaitaissa, ventilien kohdalat missä välys oli ala rajassa,
vaikka ventilin puolella pinta ok ja ventilin pitus
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Siis venttiilisäädön jälkeen pyöräni toimi muutaman päivän ennen kuin se alkoi kuulostamaan huonolta. Tämä siis parikymppisen kollin kaasukädellä, joka vei pyörän päivittäin 200 kmh kyytiin. NinjaKawan imuventtiilien ongelma on tunnettu ympäri maailman. Tapasin kyllä aikoinaan papparaisen, joka oli ajanut (silloin) 60 tkm ilman ongelmia.
Kahteen kertaan ajoin Ninjan ongelmitta parkkiin - ja pakulla korjaamolle.