Moro,
Tuli hommattua Honda CB600F valmiiksi A2 papereilla, jossa lukee että kaasukahva rajoitettu liikkumaan vain 23 astetta. Tällä hetkellä pyörässä ei mitään rajoitusta ole. Tähän täytyisi saada jokin kikka kaasukahvaan keksittyä että saa tuota kaasunliikettä rajoitettua. Atimpex:iä en ajatellut ostaa, sillä paperit jo A2 luokkaan pyörästä löytyy. Jos jollakin on toimivaksi todettu idea tai neuvoja antaa niin niitä otetaan ilolla vastaan!Ja pyörän vuosimalli tais olla -02.
![]()
Useinhan noissa on vain jokin pellinkäikäle kaasuvivustossa läppärunkoon pultattuna jota vasten kaasu avautuu rajatusti. Ihan siis tyyppihyväksytyissä sarjoissakin.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Okei, mietiin että olisiko itse kaasukahvaan saanut jotain ruuvi ratkaisua, ettei nyt tarvitsisi lähtee sen suuremmin purkailemaan pyörää.
Miksi siihen pitää se rajoitin laittaa? Jos pelkäät että poliisi pysäyttää ja sakottaa niin tuskin pysäyttelevät. Toki jos homma menee niin pitkälle että viranomaisia kiinnostaa niin sitten pitää olla oikeat osat. Eli omat ruuvit ei kelpaa. Rajoittimelle on muitakin vaatimuksia kuin se että se rajoittaa tehoa. Sen pitää esim. olla sellainen että ei ole helposti poistettavissa. Siksi taitaa esim atimpex käyttää spesiaali-torx pultteja, joissa on keskellä tappi. Toki motonetistä saa sellaisenkin avainsarjan vitosella. Mutta silti.
Vakuutuksissa se ero voi olla mitätön A2 ja täystehoisen välillä, ainakin er6:ssa se oli kolmen kympin luokkaa vuodessa mitä muistelen. Ja se muutoskatsastuskin on helppo nakki rajoitetusta täystehoseen, eikä siinä mene varttia ja viittäkymppiä enempää jonotuksineen. Katsuri vain kieräyttää sitä kahvaa ja toteaa että liikkuu koko matkan ja vilkaisee että roippeet on otettu pois. Eli halvempi tie se on kuin tilata rajoitussarjaa joka maksaa varmaan sen 150€ ja sitten vielä katsastus siihen päälle että menee varmasti kaikki oikein.
Toki sinne jonkun kulmaraudan palan voi halutessaan taitella ja porailla jos haluaa että jokin rajoitin on. Mutta ei sellainen viritys oikeasti kelpaa mihinkään, ellet jotain oman pojan mopoa ole laittamassa ajoon ja halua että jokin rajoitin pitää olla. Jos A-kortti on niin helpoin ja halvin olisi varmaankin laittaa täystehoisena liikenteeseen.
Viimeksi muokannut: moso; 30.06.2025 klo 14:36.
Eihän siitä mitään haittaa ole, kun mitään ei satu.
Sitten kun rätkä kiikutetaan copartille, niin siellä tutkitaan kaikki rajoitetut rätkät.
Jos ei rajoittimia löydy, niin voi voi.
Onks kellään tietoa riittääkö rekisteröintiin noi Atimpexin paperit vai tarviiko tehomittauksen lisäks jos kuristais 600 banditin ens kevääks myyntiä varten?
<p></p>
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Pari vuotta sitten muutoskatsastin pojan Honda cb500 tuolla Atimpexillä. Toinen konttori olisi vaatinut dynotestin, voittajalle kelpasi Atimpexin todistukset. Pyörä piti käyttää tankki irti konttorilla että rajoitin oli inssin nähtävillä. Sitten vielä mitattiin kaasukahvan liike asteina joka merkittiin rekisteriotteeseen. Vielä lopuksi uusi tyyppikilpi liimattiin runkoon ja homma oli siinä.
"Mieluummin soralla."
GS 1200 vm -09 & XT660R vm -07