Pahoitteluni jos osio on väärä mihin avaan keskustelun.
Allekirjoituksen ja avattaren kuvan pyörä ollut omistuksessani toista viikkoa. Viime viikonloppuna huomasin että toinen etuhaarukan stefa alkoi tihkumaan öljyä. Parin aktiivisen ajopäivän jälkeen putken alaosassa on ollut öljyä havaittavissa ja kun seisoi ruudussa niin asfaltilla pieni "merkki". Nyt kun maaanantaina otin pyörän "huoltoon" eikä ole jousitus liikkunut niin puhdistettu & kuivattu putki pysyikin sellaisena.
Tiedän että vika tulee korjata, vuodot eivät itsestään poistu. (Olen automekaanikko ammatiltani niin jotain tiedän tekniikasta) Hivenen stressiä tähän tuo aikataulu, kun olen ilmoittaunut Alastatarolle 2.7 ajoharjoitteluun. Ei ihan helppo rasti korjata minulle niin olemattomalla kokemuksella prätkistä. Toisaalta tuo epävarmuus että toimiiko keulan vaimennus oikein / normaalisti on myös stressiä tuova tekijä. On myös pahimmillaan turvallisuusriski.
Mitä mieltä kokeneemmat ovat; Ei ajoa ennenkuin stefa on uusittu vai?
GSX-R 1000 `03
Voipi olla, että on vaan joku roska stefan välissä. Rakotulkilla tai vaikka jugurttipurkista leikatulla siivulla voi varovasti yrittää pyöräyttää liukuputken ja stefan välistä. Semmonen pyöräyttävä ja ulospäin kaapaiseva liike, että lika tulee ulospäin. Tahi jostain paikallisesta liikkeestä käy hakemassa seal mate - työkalun, joka tuota varten tehty. Jos ei tuolla tokene niin sitten stefa vaihtoon. Osaava paja vaihtaa tuon reippaassa tunnissa. Vuotavalla stefalla ei kannata radalle tulla, koska se tippa öljyä asvaltilla saattaa aiheuttaa joko itselle tai jollekin toiselle kaadon.
Superbike #7
Jos öljyä valuu maahan niin vuoto on ISO.
Kun kerran työkalut pysyy käsissä niin nettivideoiden kanssa hoidat homman kyllä. Ei nuo keulat ole niin vaikeita kuin naiset.![]()
Tein tuon puhdistuksen DIY "seal mate" työkalulla. Koomista että puolelta jossa vuotoa ei ole, oli "isohko" roska. Noh, laitan pyörän niippuun ja testaan nyt juhannuksena että loppuiko vuoto.
GSX-R 1000 `03
Keulan stefat voi pettää jo yhdenkin ajokauden jälkeen. Kulutusosia.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos haluat siitä keulasta semmoisen kuin se on suunniteltu niin molemmat putket auki, uudet öljyt ja stefat.
Et voi tietää paljonko sitä öljyä sieltä on valunut ja kuinka vanhat ne öljyt on.
Öljyt pitäisi vaihtaa parin vuoden välein jos vaan vähänkin ajelee, ja vaikka ei ajelisi, sillä öljyt vanhenee ja siihen tulee semmoisia mustia höhhöjä.
Uudesta busasta vaihdoin öljyt ekan kerran parin vuoden vanhana ja öljyt oli todella mustaa kuraa. Selityksenä oli että putket voivat olla monta vuotta vanhempia kuin mikä on pyörän merkitty valmistumispäivä, sillä niitä putkia tehdään varastoon jo ennen pyörän ensijulkaisua.
Joo, neljässä vuodessa keulaöljyt muuttuu jo semmosiksi ettei uskoisi. Optimi olisi varmaan joka toinen vuosi vaihtaa, mutta harva taitaa tehdä. Rataketut sitten erikseen.
Kiitos kaikille vastanneille informaatiostaTotta että öljyn tarkkaa määrää ei voi tietää vuodon seurauksena (tässä tapauksessa vuotoa ei ollut silloin kun ostin pyörän pari viikkoa sitten). Sekä olisi hyvä vaihtaa öljyt säännöllisin ajoin.
Mutta tämän casen tilanne nyt: tänään sekalaista ajoa 200km ns puhdistuksen jälkeen. Molemmat putket täysin kuivat. Eli näiltä osin stressi poissa. Vielä pitäisi uusia sekä etu- että takarengas, kunhan ne Saksan maalta saapuvat vaan, Että on pyörä valmiina Alastarolle ajoharjoitteluun.
GSX-R 1000 `03
Stefat saa kätevästi vuotamaan siten että jättää pyörän syksyllä johonkin kuivaan paikkaan jossa se on koko talven samassa asennossa. Sitten keväällä painaa kertarykäyksellä ja vauhdilla pumput pohjaan muutaman kerran. Jos kumpikaan ei ala vuotamaan niin sitten vaan lotto vetämään![]()
Ja renkaisiin pitää muistaa vaihdattaa huollossa merkki-ilmat tavallisten tilalle.
VMP.
Tätä ongelmaa voi ennalta ehkäistä laittamalla pikkuisen silikoniöljyä keulan liukuputkiin ennen talviunia.Stefat saa kätevästi vuotamaan siten että jättää pyörän syksyllä johonkin kuivaan paikkaan jossa se on koko talven samassa asennossa. Sitten keväällä painaa kertarykäyksellä ja vauhdilla pumput pohjaan muutaman kerran. Jos kumpikaan ei ala vuotamaan niin sitten vaan lotto vetämään
-- Brake later and open the gas earlier --
huippukiva.fi
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos huippukivassa asiointi jännittää liikaa niin tämäkin käy:
https://www.motonet.fi/tuote/crc-sil...roduct=60-6034
-- Brake later and open the gas earlier --