Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Länsiväylä lehdessä tuollainen otsikko..

    Mikähän keino kyseessä? Maksumuurin takana. Jotain sellaista kuitenkin että tietokoneella voidaan katsoa, mitä on vastaantulevien kulkuneuvojen tekniikka jne.
    Duketisti
  2. #2
    Poliisit varmaan saaneet OBD-lukijan Jos tuosta kyse niin epäilen vahvasti mitä dataa he pystyvät autosta/mp:stä irti saamaan.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  3. #3
    Koska maksumuuri niin kopio:
    AI-yhteenveto


    Poliisi on ottanut käyttöön uusia menetelmiä autojen ja moottoripyörien virittelyn paljastamiseksi. Erityisesti nuorten kokoontumisajot ovat valvonnan kohteena, ja poliisi pyrkii puuttumaan lainvastaisiin virityksiin. Yksi esimerkki on moottoripyörän tehonmittaus, jossa laiton viritys voi johtaa ajoneuvoluokan muutokseen ja vaatia A2-luokan ajo-oikeuden.
    Uudet menetelmät ja lisääntynyt valvonta kohdistuvat erityisesti nuorten kokoontumisajoihin, joissa viritykset ovat yleistyneet. Poliisi pyrkii puuttumaan näihin tilanteisiin ja varmistamaan, että ajoneuvojen viritykset ovat lainmukaisia. Tämä voi tarkoittaa muun muassa tehonmittauksia ja muiden tarkastustoimenpiteiden suorittamista.
    Viritykset voivat johtaa ajoneuvoluokan muutoksiin, mikä voi vaikuttaa ajokorttivaatimuksiin. Esimerkiksi tehorajoitetun moottoripyörän virittäminen voi johtaa siihen, että ajoneuvoa ei saa kuljettaa A1-luokan ajokortilla, vaan vaaditaan A2-luokan ajokortti, kertoo poliisi.
  4. #4
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Poliisit varmaan saaneet OBD-lukijan Jos tuosta kyse niin epäilen vahvasti mitä dataa he pystyvät autosta/mp:stä irti saamaan.
    Ja onko niillä intoa alkaa konttaamaan joka auton pistokkeita..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  5. #5
    Tähän saakka poliisin suorittama 'tehonmittaus' on ollut mopolla ajaminen ja sen huippunopeuden tutkaaminen. Mitähän uutta -kenttäkelpoista- menetelmää sisäministeriö on poliiseillemme myöntänyt?
  6. #6
    Mopomiittiin poliisin dyno, niin jonnet innoissaan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #7
    Jotain välii? Vehkeet kunnossa niin voi ajella ilman tykytyksiä.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Jotain välii? Vehkeet kunnossa niin voi ajella ilman tykytyksiä.
    Aikoinaan pojan moposta hajosi CDI. Umpipihinä ostin orkkiksen sijaan kierrosrajoittamattoman version about puoleen hintaan. Poika kaasutti alamäessä 74 (?) kmh ja polliisit kirjoittivat rek.otteeseen, että mopo on palautettava alkuperäiseen kuntoon ennen seuraavaa ajokertaa.

    Otin laskimen käteen. Tulos oli, että kannatti ilmoittaa rek.ote hävinneeksi ja asentaa mopoon pienin löytyvä eturatas.
  9. #9
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Aikoinaan pojan moposta hajosi CDI. Umpipihinä ostin orkkiksen sijaan kierrosrajoittamattoman version about puoleen hintaan. Poika kaasutti alamäessä 74 (?) kmh ja polliisit kirjoittivat rek.otteeseen, että mopo on palautettava alkuperäiseen kuntoon ennen seuraavaa ajokertaa.

    Otin laskimen käteen. Tulos oli, että kannatti ilmoittaa rek.ote hävinneeksi ja asentaa mopoon pienin löytyvä eturatas.
    Miehekästä vastuullisen vanhemman toimintaa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  10. #10
    Veikkaanpa että 99% rajoittuu valvonta noihin mopomiitteihin koska ne on hyvä sakkotulon lähde.

    Ei niillä riitä resurssit ja kiinnostus rupee dynottelee missää kehä I varressa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  11. #11
    Olisko tämä samaa OBD:lla luettavaa dataa mitä jatkossa katsastuksissa. Eli jos Ecuun on kajottu -> sen näkee lukijalla. Mopoihin tuskin vaikuttaa mutta moottoripyörät on nykyisellään melkein kun autoja datansa puolesta.
    Suzuki Bandit GSF600 2002
  12. #12
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Miehekästä vastuullisen vanhemman toimintaa.
    On hienoa, että moraalinen auktoriteetti ohjeistaa meitä alamaisia.
  13. #13
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...leraja/9165034

    Saadaanko ne skuutitkin jo ojennukseen.. Noihin ei kyllä tartte obd:ta.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  14. #14
    Jos on moottorin eurovammaa poistettu ecua ohjelmoimalla, miten helppoa poliiseilla vois olla todeta se jos prätkä on muuten vakio.. Pitäis olla joka prätkään liittimet ja lukija kaikkiin yhteensopivat. Mahtaako semmosta olla.
    Duketisti
  15. #15
    Jos pyörästä silmällä näkee että catti puuttuu niin tuskin sen enempää vaatii kuin valmistusvuoden tsekkaamisen ja saat lapun omalla nimella ja maksettavalla summalla. Ja varmasti alkavat enempi panostamaan tuohonkin tulevaisuudessa kun ns. hiljainen hyväksyntä jossain vaiheessa loppuu.

    Omasta puolesta varsinkin äänekkäät vehkeet saisi kovilla sakoilla ainakin pakottaa pois asuinalueilta ja kaupungeista. Tyhmimmät revittelevät keskellä yötä niillä osamaksupärrillään. Eri asia jossain keskustojen ulkopuolella ja ihan maaseudulla. Mutta keskustoissa pitäisi surutta olla siinä sakossa vaikka 5 kertoimena.
  16. #16
    Lainaa moso kirjoitti Katso viesti
    Omasta puolesta varsinkin äänekkäät vehkeet saisi kovilla sakoilla ainakin pakottaa pois asuinalueilta ja kaupungeista. Tyhmimmät revittelevät keskellä yötä niillä osamaksupärrillään. Eri asia jossain keskustojen ulkopuolella ja ihan maaseudulla. Mutta keskustoissa pitäisi surutta olla siinä sakossa vaikka 5 kertoimena.
    Itse tässä mielessä "kunnostauduin" ja vaihdoin tuohon Banduuni tässä hiljan ihan orkkis-pöntön takaisin, ed. omistaja kun oli tuosta wanhasta suolestanut db-killerin pois. No eihän tuo silläkään putkella liikaa pärissyt, naapureitakaan häirinnyt, mutta nyt on alkup.kuntoinen vakio niin ei pääse kukaan sanomaan mitään. Samalla pääsin eroon tuon wanhan putken parista melko pahasta skraadustakin, joten ulkonäöllisestikin siis pienoinen 30€ arvoinen parannus siinä samalla
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  17. #17
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Aikoinaan pojan moposta hajosi CDI. Umpipihinä ostin orkkiksen sijaan kierrosrajoittamattoman version about puoleen hintaan. Poika kaasutti alamäessä 74 (?) kmh ja polliisit kirjoittivat rek.otteeseen, että mopo on palautettava alkuperäiseen kuntoon ennen seuraavaa ajokertaa.

    Otin laskimen käteen. Tulos oli, että kannatti ilmoittaa rek.ote hävinneeksi ja asentaa mopoon pienin löytyvä eturatas.
    Tämä ei enää nykyään oiken mene noin. Poliisit vie rekisterikelven, kirjaa sen Traficomin datan, missä tieto säilyy rekisterissä, kunnes joku kirjaa mopon korjatuks (katsastuskonttori) ja palauttaa kilvet, kun ajoneuvo korjattu/palautettu liikennekelpoiseks...

    Ja nykyään noi viritetyt mopot saatetaan tulkita kevytmottoripyöriks. Mistä seuraa/voi seurata kaikenlaista muuta pientä "kivaa" sanktiota. Kuten autovero, kortitta-ajo...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  18. #18
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Tämä ei enää nykyään oiken mene noin. Poliisit vie rekisterikelven, kirjaa sen Traficomin datan, missä tieto säilyy rekisterissä, kunnes joku kirjaa mopon korjatuks (katsastuskonttori) ja palauttaa kilvet, kun ajoneuvo korjattu/palautettu liikennekelpoiseks...
    Eikös tuo ole ihan sama käytäntö kaikissa ajoneuvoissa. Jos tienpäällä havaitaan jotain vakavampaa korjattavaa, se on kilvet pois paikanpäällä, korjauksen merkkaus ajoneuvon datoihin poliisin toimesta, vian korjaaminen ja konttorin kautta kats.insinööriltä hakemaan kilvet takaisin. Usein saattaa saada ajoluvan paikanpäältä suorinta tietä kotiin, mutta that's it. Itse tässä odottelenkin miten tuo rima alenee sitä mukaa kun erilaiset mittaukset tienpäällä tulee mahdollisiksi. Siinä sitten syynätään meluja, päästöjä, teknistä kuntoa... Tiedä vaikka vuosileimakin tulisi tässä vielä EU-painostuksesta pakolliseksi prätkille myös Suomessa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  19. #19
    Ajelee vaan maksimissaan euro 4 vehkeillä, niin aika rauhassa saa mennä ja tehdä niille mitä lystää kunhan pöntöstä löytyy E-merkintä Oma Ducati tais olla Euro2 niin, sitä ei paljon testailut hetkauta. En mä edes tiedä, miten -04 mopo on tommoseen päästöluokkaan saatu, mutta eipä siinä muuta ku
    Viimeksi muokannut: JM_78; 15.06.2025 klo 15:02.
  20. #20
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JM_78 kirjoitti Katso viesti
    Oma Ducati tais olla Euro2 niin, sitä ei paljon testailut hetkauta. En mä edes tiedä, miten -04 mopo on tommoseen päästöluokkaan saatu, mutta eipä siinä muuta ku
    Helposti. Moottoripyörien euro2 päästövaatimukset tuli voimaan 2005.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  21. #21
    Lainaa JM_78 kirjoitti Katso viesti
    Ajelee vaan maksimissaan euro 4 vehkeillä, niin aika rauhassa saa mennä ja tehdä niille mitä lystää kunhan pöntöstä löytyy E-merkintä Oma Ducati tais olla Euro2 niin, sitä ei paljon testailut hetkauta. En mä edes tiedä, miten -04 mopo on tommoseen päästöluokkaan saatu, mutta eipä siinä muuta ku
    Taitaa oma vanhus mennä vielä vanhempaan luokkaan kun on 1995 mallinen ja kaasareillla ilman obd-väylää.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  22. #22
    Tiedä vaikka vuosileimakin tulisi tässä vielä EU-painostuksesta pakolliseksi prätkille myös Suomessa
    Prätkien katsastusvaade on parhaillaan EU-komission pöydällä. Saa nähdä minkalainen oksennus sieltä tulee ulos ja miten Suomessa siihen reagoidaan.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  23. #23
    Lainaa moso kirjoitti Katso viesti
    Omasta puolesta varsinkin äänekkäät vehkeet saisi kovilla sakoilla ainakin pakottaa pois asuinalueilta ja kaupungeista. Tyhmimmät revittelevät keskellä yötä niillä osamaksupärrillään. Eri asia jossain keskustojen ulkopuolella ja ihan maaseudulla. Mutta keskustoissa pitäisi surutta olla siinä sakossa vaikka 5 kertoimena.
    Älä niitä nyt tänne maalle ujuta.
    Pysykööt kovaääniset vain kaupungeissa. Siellä on parempi kaikupohjakin kerrostalojen väleissä.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  24. #24
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Älä niitä nyt tänne maalle ujuta.
    Pysykööt kovaääniset vain kaupungeissa. Siellä on parempi kaikupohjakin kerrostalojen väleissä.
    Ja kaupungissa metelistä valittaminen on turhaa, mitäs olet kaupungissa, muuta maalle jos häiritsee!
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  25. #25
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Ja kaupungissa metelistä valittaminen on turhaa, mitäs olet kaupungissa, muuta maalle jos häiritsee!
    Vaan onhan tuota melua ja melua, toinen vielä menee, mutta toinen häiritsee niin maan pirusti. Tossa just oltiin kävelyllä ja vierestä ohi puputti tuollainen kuvan kaltainen vihreä "volkkari"



    Ja olihan muuten varsin miehekkäät äänet, ihan mukavat. Jopa emäntä ihastellen kommentoi ja kuulemma "kelpaisi" hällekin. Vaan kohta meidät ohitettuaan kuski sitten polkaisi pikkasen enempi - ja se siitä mihekkäästä komeudesta. Nyt melua oli yksinkertaisesti vain liikaa ja näin sekin hienous muuttui sitten epämiellyttäväksi vaikka noin periaatteessa "samasta" äänilähteestä onkin koko ajan kyse.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  26. #26
    Lainaa s151669 kirjoitti Katso viesti
    Ja kaupungissa metelistä valittaminen on turhaa, mitäs olet kaupungissa, muuta maalle jos häiritsee!
    Periaatteessa samaa mieltä, mutta rajansa kaikella. Välillä näkee (kuulee) sellaisia kusipääsuorituksia että huh huh.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  27. #27
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Prätkien katsastusvaade on parhaillaan EU-komission pöydällä. Saa nähdä minkalainen oksennus sieltä tulee ulos ja miten Suomessa siihen reagoidaan.
    Ranskaan tuli monen vuoden väännön jälkeen moposta ylöspäin katsastuspakko, joka tulee voimaan portaittain riippuen pyörän iästä. Jotkin vanhimmista ovat katsastettavia jo vuoden alusta saakka.

    Syynä väitetysti meteli, josta tuntuu vastaavan keskusta-alueilla kaksi ryhmää, moposkootteripojat ja keski-ikäiset ja sitä vanhemmat custom-papat.

    "Suorat putket" ja ajelu pikkuvaihteilla kierroksia käyttäen kaupunkien ydinkeskustoissa tuntuu olevan lähellä kummankin ryhmän sydäntä, vaikka toiset ajavat viiskytkuutioisilla ja toiset tuhatviissatasilla.

    Ainakaan tässä vaiheessa katsastus ei ole saanut aikaan mitään korvinkuultavaa eroa kaupunkipärinän suhteen.
  28. #28
    Niinpä, tuo vain yksinkertaisesti typerää ajella kaasuläpät auki kaupunkien keskustoissa - juurikin melun takia. Pintakaasulla melutaso yleensä siedettävä ja eteneminen kaupunkinopeuksissa riittävä. Mopot tietysti asia erikseen, kun eihän ne kulje muun liikenteen rytmissä, kuin kaasu auki. Meilläkin toi poitsun Derbi pitää aikamoista melusaastetta vaikka on täysin vakio.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  29. #29
    Tässä Porin ympäristössä eniten melua aiheutta traktori kilpiset mönkkärit joilla peltopellejen pennut kiertää toria yötä päivää......... oikeat mopot ja motot ovat niihin verrattuna todella hiljaisia
  30.  
  31. #30
    Eikö tästä päästä jo aika lähelle sitä, että ongelma ei ole edes ne putket vaan niillä putkilla varustettujen kulkuneuvojen kuljettajat... Jos ihmiset olisivat vain ohikulkumatkalla pisteestä A pisteeseen B, nää haitat jäisi aika triviaaleiksi.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen