Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Kymmenkunta vuotta seissyt ja kohta 40 vuoden ikään pääsevä Kawasaki KMX työn alla. Piti moottori ottaa pöydälle, mutta takahaarukan akseli menee perinteisesti lohkojen läpi ja sehän onkin sitten hienosti jumissa.

    Mutteri irtosi kivasti ja pultin kannasta kun räikällä kääntelee niin komeasti akseli pyörii molemmissa päissä. Vaan eipä tule ulos. Kokeiltu on kaikenlaista iskua akselin päähän, kumisella massanuijalla, vasaralla, vasaralla vasaraan lyöden, jopa poravasaran piikkaustoiminolla iskua antaen. Ja takahaarukasta on kaikki linkut ja iskari irti ja se liikkuu mukavan kevyesti, samoin moottori on nyt enää tämän akselin varassa ja sitäkin voi liikutella ees taas.

    Oma epäilyni on, että takahaarukan laakeri tai laakerit ovat hitsanneet itsensä kehästä kiinni akseliin ja estävät akselin ulos vetämisen. Siellä on nyt yön yli Motonetin irrotusöljyt liottamassa ruosteita.

    Milläs tuollaista lähdetään aukomaan?
    Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
  2. #2
    Paa mopo kyljelleen ja ala uittamaan sinne jotain penetraatioöljyä. Kyllä se jossain vaiheessa ui akselia pitkin perille asti. Jos on kauhee kire, niin piikkauskoneella vois avittaa, tai paineilmavasaralla.

    https://www.karkkainen.com/verkkokau...l-irroitusoljy

    Edit:

    Jaa siellä olikin jo öljyt laitettu. Sitä kannattaa sitkeästi liottaa vaikka useamman päivänkin ajan.
  3. #3
    Akselin päähän mutteri, joittei akseli vaurioidu kiinni ja mutterista paineilmavasaralla paukuttamaan. Akselin lämmitys/jääähdytys/irroitusöljy myös usein auttaa, jos akseli on liimautunut lohkon alumiiniin kiinni, kuten tässä lie käynyt. Akselin pois poraamimnen on se viimeinen oljenkorsi mutta ei taida kotivehkeillä onnistua.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  4. #4
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Akselin päähän mutteri, joittei akseli vaurioidu kiinni ja mutterista paineilmavasaralla paukuttamaan. Akselin lämmitys/jääähdytys/irroitusöljy myös usein auttaa, jos akseli on liimautunut lohkon alumiiniin kiinni, kuten tässä lie käynyt. Akselin pois poraamimnen on se viimeinen oljenkorsi mutta ei taida kotivehkeillä onnistua.
    Kuvien mukaan akseli on lohkossa puslan varassa, liimautunut joko siihen, taikka sitten ne swingin puslat jumii akseliin. Lämpö/kylmä/öljy/aika kaikkiin kolmeen paikkaan ja lekaa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  5. #5
    Hitsaa toiseen päähän jatkomutterin kiertää siihen kiinni liukuvasaran.
    Sitten vaan naputtelemaan. Ei liian kovaa, ettei mitään rikkoonnu peruuttamattomasti.
  6. #6
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Akselin päähän mutteri, joittei akseli vaurioidu kiinni ja mutterista paineilmavasaralla paukuttamaan. Akselin lämmitys/jääähdytys/irroitusöljy myös usein auttaa, jos akseli on liimautunut lohkon alumiiniin kiinni, kuten tässä lie käynyt. Akselin pois poraamimnen on se viimeinen oljenkorsi mutta ei taida kotivehkeillä onnistua.
    Akseli liimautunut lohkon alumiiniin ? Pyörii kuitenkin.
  7. #7
    Jos se akseli pyörii niin tuskin se lohkoon on liimaantunut. Melkein arvaisin että akseli on ruostunut kiinni swingin laakerien sisäkooleihin (neulalaakerien sisäholkkeihin).
    Tuskallisimmallaan noista on jouduttu sahaamaan swinginpultti poikki sieltä rungon ja swingin ja swingin ja moottorilohkon välistä eli pahimmillaan 4:stä välistä. Toivottavasti irtoaa muuten...
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  8. #8
    Jos se pyörii niin tarpeeksi vauhdikkaasti ja pitkään pyörittämällä saa laakereihin varmasti lämpöäkin just oikeaan paikkaan
    Lajin halpuus viehättää.
  9. #9
    Ulosvetäjällä on lähtenyt takaswingin akselit jotka on ruostuneet kiinni niihin holkkeihin, eikä pelkällä irrotusöljyllä/lämmöllä/hakkaamisella irtoa.

    Jos on ontto akseli niin kierretanko läpi, ja prikka/mutteri/holkki-viritelmillä siitä saa kyhättyä ulosvetäjän. Jos on umpiakseli, niin linkin tyyppiselläkin ulosvetäjälläkin on tuo akseli irrotettu. Leuat rungon takapuolelle ja tuolla pultilla painattaa akselia.

    https://www.motonet.fi/tuote/mtx-aut...oduct=70-09267

    Riippuu tietysti vähän mopon mallista saako nuo ulosvetäjän leuat jonnekin tuettua. Kannattaa ehkä poralla tehdä pientä koloa akselin päähän jotta tuo ulosvetäjän pultti keskittää siihen. Sentin tai pari kun on saanut akselia ulosvetäjällä liikkeelle ja tarvittaessa liikutettua vähän eestaas irrotusöljyä lisäten, niin sen jälkeen on lähtenyt akselit ihan lyömällä irti.

    Karhunkielellä/hienolla vesihiomapaperilla oon siistinyt akselin ja holkit ja akseli vesivaseliinilla kuorrutettuna takaisin paikalleen.
  10. #10
    1190 Adventuren takaswingin akseli oli myös aika tiukassa ottaa pois, tässä oma metodini millä sen lopulta irroitin. Ei kyllä välttämättä käy tähän jos siinä ei ole tarpeeksi isoa reikää keskellä:

    http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6770756

    t. Janne
    KTM 1190 Adventure ABS -16
  11.  
  12. #11
    Hyviä vinkkejä, kiitos niistä.

    Päädyin lopulta kuitenkin tarttumaan vanhaan kunnon rälläkkään. Sinne sai sellaisen juuri reilun millin raon naputeltua rungon ja swingin väliin ja myöhemmin swingin ja lohkon väliin, mahtui millinen laikka mukavasti. Kolmella leikkauksella se sieltä lähti. Sattui löytymään varastoista toinen akseli niin suurtakaan tappiota tuosta ei syntynyt.

    Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90