Tein ehkä vähän hutiostoksen kun ostin viime syksynä tuollaisen Honda CB500 Hornetin. On ollut toki hyvä ja turvallinen harjoittelupyörä mutta toivoisin ehkä vähän vakaampaa ajettavaa suuremmissa nopeuksissa. Ja tuuli ottaa tuohon melkoisesti ja vastaantulevien rekkojenkin ilmavirta ottaa myös pyörään. Pyörän pitäisi olla kuristettavissa A2 mutta kortin korotuksen myötä saisi olla sen verran tehoa että riittää pidemmäksikin aikaa. Mietinnässä on ollut Honda CB750 Hornet, Kawasaki Ninja 650, Z750 ja Z800. Suzuki GSX 8R myös miellyttää silmää mutta ajoasento saattaa olla huono itselle. Ninja miellyttää eniten silmää mutta mietin riittääkö se kortin korotuksen jälkeen. Onko mielipiteitä/ehdotuksia?
Nämähän on vaan mielipiteitä.
Minulla oli yli 30-vuotta taukoa pyöristä-
Ekaklsi uudelleen aloitukseen valikoitui Bandit 650. Alkuun riitti, mutta joku mätti.
Ei ehkä sopinut vanhuksen ajotyyliin, että pitää olla kokoajan vaihteilla.
Viime kesänä vaihdoin Busaan, päivääkään en ole katunut.
Ajoasento, no joo, kädet kovilla alkuun.
Pääset ohi, missä haluat.
Ja vääntö...
Ei tosin kutistettavaksi A2, mutta pointti:
Mieti budjetti, ajotapa, ajoasento yms.
Ja käy vaikka koeistumassa pyöriä.
Ja tärkein: mieti mitä haluat tältä hienolta harrastukselta.
Suzuki Hayabusha -08
EX:Suzuki GSF 650S Bandit -06
Ex:Suzuki DR 125 -83(silloin joskus)
Tuskin kellään menee ekan pyörän valinta täysin nappiin joten sitä turha murehtia, varsinkaan jälkikäteen.
Sulla nyt ilmeisesti ajo-oikeus hankittuna ja toimiva kampe alla, niin nyt pääset keräämään kokemusta.
Erilaiset tiet, erilaiset säät ym olosuhteet.
Voi jopa käydä niin että opit sietämään nykyisen Hondan rajoitteita ja pidät sen sen aikaa että A2 ei enää rajoita.
Toki jos nykyinen pyörä ei oikein tunnu omalle ja on taloudellisesti mahdollista tehdä vaihto, niin sithän se on vaan toteutukseen, ei se kutina muuten hellitä. Kiertele liikkeitä, koeistu, koeaja mahdollisuuksien mukaan. Mutta riskihän on että kun uuteen laitteeseen aikanaan tottuu niin siitäkin rupeaa löytämään huonoja puolia. Täydellistä pyörää kun ei ole olemassa. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen. Aina. Kun ostaa itselleen uuden laitteen, niin se aita vain vaihtaa paikkaa. Tervetuloa loppumattoman kierteen maailmaan... Toki on niitäkin että kun on itselle mieluinen pyörä löytynyt, niin sitä pidetään pitkään.
Ajoasennolle on yleensä mahdollista tehdä pienehköjä muutoksia. Tarkoittaa erilaista ohjaustankoa, matalampaa/korkeampaa jakkaraa, erilaisia tuulilaseja. Tämä yleisesti sanottuna, mallikohtainen tilanne pitää tarkistaa.
Myös Yamahalta varmaan löytyy vastaavantyyppinen pyörä. Ja olisi valtava tragedia jättää italialaiset pois laskuista. Ducati Monster tai Supersport (hintaluokka kyllä pompsahtaa) tai Aprilia Tuono tai RS660. Katso myös Triumph ja KTM.
Viimeksi muokannut: TIJ; 02.06.2025 klo 00:05.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ennen täällä oli vakiovastaus: "Turbobusa"....
Jos A2 pyörällä on tarkoitus ajella pidempään, myös A suorittamisen jälkeen, niin etsisin jonkin 3/4 sylinterisen A2 kuristuskelpoisen (oliko max 70kw teholla) mahdollisimman isolla kuutiotilavuudella olevan pyörän. Noissa isommissa pyörissä on yleensä paremmat jarru- sekä jousituskomponentit mitä tehtaalta tulleissa A2 pyörissä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Hondan CBR650R on varmaankin vakaimmasta päästä A2-yhteensopivia pyöriä. Suzukilla on tietty GSX-S 950, joka on täyskokoisena tonnisena varmasti vakaa ja täysillä tehoilla takuulla kiva.
Mutta kannattaa huomioida että tuuli ja vastaantulevien rekkojen ilmavirta on sellaisia asioita, jotka vaan kuuluu tähän touhuun. Ei niistä pääse eroon.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Tämä on niin totta. Tosin vastaantulevan rekan aiheuttaman ilmapyörteen vaikutusta voi vähentää aika lailla siirtymällä tien oikeaan reunaan rekan tullessa vastaan.Mutta kannattaa huomioida että tuuli ja vastaantulevien rekkojen ilmavirta on sellaisia asioita, jotka vaan kuuluu tähän touhuun. Ei niistä pääse eroon.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuossa tämän kauden ensimmäisiä ajolenkkejä kun ajeltiin ja pieni pätkä tultiin (ikävä kyllä mutta joskus joutuu) suoraakin tietä autojonon perässä ja tuntui minusta kova puuskittainen sivutuuli niin kysyin jonkin matkan päässä takana tulevalta vaimolta että tuntuuko tuuli - niin hän vastasi ettei juuri yhtään... Luultavasti tottumiskysymys, eli tarvitsee vain harjoitusta sopivissa olosuhteissa. Eihän aina ole tuulinen keli joten kannattaa käyttää mahdollisuudet hyväkseen!
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
vastaantulevien ajoneuvojen ilmavirrat- niihin vaikuttaa paljon oma nopeus, mikäli menet samaa vauhtia vastaantulevan rekan kanssa- se huojuttaa enempi, ja tosi on sekin että sillä on vissi ero ajeletko 150kiloisella pikkupärrällä vai raskaalla kustomilla. se on osasyy niiden viehätykseen, isompi ja painavampi sekä alhaisemmalla painopisteellä oleva laite on yleensä vakaampi. Onnea ja varoja täydellisen pärrän metsästykseen. yksi vastaus tähän on tietysti; lukumäärä. Eri tarkoituksiin erilainen värkki.
Tämä ei nyt välttämättä helpota hankintaa yhtään, mutta muutama asia on hyvä tiedostaa. Ketjun avauksessa otettiin aika selvästi esiin pohdinta, että mikä miellyttää silmää. Sinänsä ihan hyvä valintakriteeri, koska harva haluaa ajaa pyörällä jonka kokee rumaksi. Mutta se dilemma tulee siitä, että se nätti pyörä ei välttämättä olekaan kiva "perstuntumaltaan" vakauden, painon tai suorituskyvyn puolesta. Kumman valitset, vai onko joku pyörä missä täyttyy molemmat? Ja sitten jos yhtälöön sotketaan vielä järkevyys, ja ajatus siitä, että pyörän pitäisi "riittää itselle pitkään", niin vaikeuskerroin nousi juuri dramaattisesti lisää, ja totuuden nimessä harva osaa ennustaa edes omia mielihalujaan kovin pitkälle.
Itsellä on 16. ajokausi menossa ja kuudes pyörä. Ja vasta tämä nykyinen on neljättä vuotta, aika moni aiemmista oli vain kaksi kautta ennen kuin teki mieli jotain muuta. Tässäkin toki kannattaa tunnistaa itsensä ihmistyyppinä, että innostuuko helposti uusista leluista vai ei. Innostukseen taipuvaisen osalta liika vatulointi on hukkaan heitettyä energiaa, mieli muuttuu kuitenkin pian. Itsellä on nyt ensimmäistä kertaa pyörän suhteen tunne, että en usko löytäväni itseä enempää miellyttävää laitetta lähivuosina.
Pleksin eli tuulilasin laittaminen voi vähän auttaa siinä ilmavirtausten kanssa. Jos olet lyhyempi niin voi auttaa varsinkin siinä miten ilmavirrat kypärää kääntelee. Myös kypärän malli vaikuttaa. Toki katteeton pyörä on ilmavirroille aina alttiimpi.
Nakupyörän kanssa siihen kyllä tottuu. Aluksi voi tuntua että jo 80 vauhdissa tuuli ottaa jo liikaa. Sitten motarilla voi olla että pää lähtee irti kun vilkaisee sivulle taakse kaistanvaihdoissa. Mutta siihenkin tottuu ja se ei vaivaa jonkun kuukauden jälkeen. Ja ihan hyödyllinen ominaisuus mielestäni tuo tuulen heittely. Ei tule ajeltua ylinopeutta kun se repivä ilmavirta ei ole niin kivaa.
Pyöriä kannattaa käydä koeistumassa, ei niistä oikein muuten tiedä. Joskus joku ihan mielenkiintoinenkin pyörä voi osoittautua täysin ajamattomaksi laitteeksi. Käytännössä kaikkiin pyöriin saa myös matalampia penkkejä, jos muuten pyörä tuntuu hyvältä, mutta liian korkealta.
Kävin just tänään ihastelemassa ja koeistumassa CBR600R 2025 ja on vaan hieno vehje mutta ajoasento ei sovi vaan itselle. Myyjäkin vähän epäili että pärjäänköhän sen kanssa kun katseli mun asentoa kun tissit melkein tankissa siinä könötin.
Joo siis tottakai rekkojen ilmavirta ja tuuli kuuluu asiaan mutta tuntuu että ne heiluttaa poikkeuksellisen paljon tota mun pikku Hornettia. On siihenkin kyllä jo tottunut. Mies ajaa Z900:sella ja sanoi että ei haittaa rekkojen ilmavirta tai tuuli.
Tänään kävin koeistumassa Suzuki GSX 8R 2025 ja olin ihan ihmeissäni miten hyvä ajoasento siinä oli tälläiselle lyhyelle ja aika lyhyt kätiselle, yllättävän pysty. Ja tehojakin riittäisi mukavasti sitten kun on aika ottaa kuristukset pois. Ja olihan se kanssa tosi näyttävän näköinen vehje täysmustana. Mietin vaan että näyttääkö pyörä mun alla ihan hölmön isolta mutta myyjä sanoi ettei näytä. Madalluksen kanssa se voisi olla kyllä mun pyörä.
Millä tahansa nakulla kyllä saa tarvittaessa aika aerodynaamisen ajo-asennon mikäli ei ole fyysisiä rajoitteita. Ei paljoa eroa kyykyllä ajamisesta kun vetää levyksi tankin päälle![]()
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Hyvä vastaus, mutta pystyy myös väittämään vastaan (osa 1)
En kiistä massan tai painopisteen merkitystä, mutta ne eivät ole ainoita (vakauteen vaikuttavia) tekijöitä.
Etupään geometria, erityisesti jättö. Akseliväli. Takahaarukan pituus. Jousituksen toiminta. Rungon jäykkyys. Aerodynamiikka. Mahdollinen ohjausiskari.
Monimutkainen yhtälö johon ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
Määrittelisin vakauden pyörän kykynä vastustaa siihen kohdistettuja häiriöitä. Olipa häiriö lähtöisin tienpinnan epätasaisuuksista tai rekan ilmavirrasta tai kuskin omasta pyörän päällä hinkkaamisista.
esim. Ducati Monster oli vakain pyörä jonka olen omistanut, vaikka oli kevyt ja samaan aikaan herkkä taittaa mutkaan. Taas verrokiksi matala ja raskas HD, niin vaikka en sitäkään voi epävakaaksi sanoa, niin kyllä Tuksu oli ihan eri levelillä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Hyvä vastaus, mutta pystyy myös väittämään vastaan (osa 2).
Vaikka olisi usea pyörä, niin ainostaan yhtä pystyy ajamaan kerrallaan. Mikä johtaa tunteeseen että "aina" on alla se väärä pyörä.
esim. että pitäisi mennä viikonlopun rientoihin pisteestä A pisteeseen B, Suomessa. Menomatkalle saatat löytää kivaa mutkaa niin että matkan pituus ei kasva kohtuuttomasti. Takaisin joudut palaamaan samaa jälkeä tai ottamaan suoran valtatien. Koska pikkuiselle soratielle poikkeaminen ei maistu kun otit tallista kyykyn allesi. Jos olisit alunperinkin ottanut pienen enduron, niin sitten matkatavaroiden kanssa puolestaan olisi tullut hankaluuksia.
Vaikka vuoden kilometrimäärä pysyisi samana (jakautuisi vaan useamman mopon kesken), niin huollot pitää kuitenkin tehdä kalenterin mukaan, kuten myös vakuutukset. Ylimääräisen tai -määräisten hankintahinnasta puhumattakaan.
Tuosta syystä monikäyttöisten adventure-pyörien suosio on ymmärrettävää. Mutta onko kompromissi hyvä missään...
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
faktaa. samaa mieltä siis. vaikka kummasti suurin osa vaikka alpeillakin kaartelee neulansilmiä raskailla ylijäämäkuormatuilla matkapyörillä-
kirjoitinkin että isompi on YLEENSÄ vakaampi. nyt nuo adventuret on hip ja matkapyörät out. oikeasti matkalehmään kantsis ny investoida koska puuttuu kokoelmasta, hyvillä pidoilla setämiehillä olleita laitteita -jotka on uutena olleet pirun kalliita vehkeitä- olis tarjolla melko paljon eli pyynnit maltillisia. -mutta kun ne on niiiiin susirumia....![]()
Viimeksi muokannut: impala67; 03.06.2025 klo 11:41.
Sissus, aivan säikähdin kun aloin katselemaan moottoripyörien valikoimaa - aattelin että jos nykyinen mopo hajoaisi eikä sitä saisi kuntoon niin taatusti en empisi mennä - ja vaikka onkin nelipyttyinen - Hondakauppaan ja suututtaa myyjät uuden tonnisen Hornetin ostoinnolla. 15990 eur!
https://www.hondabikes.fi/var/brandt...80-aws-001.jpg
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Tämä siis kyseessä: https://tarvike.com/product/2025-hon...xoCqA4QAvD_BwE
Itse olen ajellut kyseisellä pyörällä pari kesää ja ollut ihan tyytyväinen. En halunnut liian kyykkyä tai tehokasta sporttia, tämä on periaatteessa =cbr600F/cbr650F uudemmalla tekniikalla. Ninja on aika tavalla erillainen kaikkinensa, kyseisessä luokassa katsomisen arvoisia: Suzuki r8, Yamaha r7, Aprilia 660 rs jne… r7 taitaa olla kaikista kyykyin ajoasennoltaan.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Päädyin hommaamaan Suzuki GSX 8R:n. Ajoasento on todella hyvä, parempi kuin Ninja 650:ssä vaikka pidin senkin asentoa hyvänä itselle. Nyt vaan pitäisi malttaa että saa pärrän kotiin, se pitää vielä madaltaa ja muokata penkkiä että jalat ylettyy kunnolla maahan.![]()