Yamaha XSR 900:n etujarru nypyttää hitaimmilla nopeuksilla jarrutettaessa. Voisiko aiheuttajana olla lähes vaihtokunnossa olevat renkaat?
Foorumilaisilta löytynee suosituksia hyvistä renkaista katu- ja maantieajoon sekä edullisesti renkaita myyvistä rengaskaupoista? Lisäksi vinkit hyvää vaihtotyötä tekevistä asennusliikkeistä pk-seudulla kiinnostavat. Kiitos.
Ehkä...kannattaa herkistellä jarrulevyjen niitit sopivalla puikolla ja jarrukliinerillä. Voi olla myös kiero jarrulevy, ohjauslaakeri löysällä ja onhan näitä..
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Jaahas, nämä seikat eivät tulleet heti ensimmäisenä mieleen kun pyörä on aika uusi eikä sillä ole kymppitonnin huollon jälkeen ajettu kuin vähän yli 1700 km.
Viimeksi muokannut: Tni; 29.05.2025 klo 20:47.
Kyse voi olla myös nykyajan vitsauksesta, että jarrupalojen kitkamateriaali seisonnan aikana jotenkin "tarraa" levyyn ja sen jälkeen ilmenee juurikin eräänlaista nypyttämistä, kun levyn kitka vaihtelee eri kohdissa kierrosta. Vahallisella autoshampoollakin sen voi joskus saada aikaan.
Maailmassa on kuulemma vaihdettu turhaan paljon jarrulevyjä kieroina syystä, että uutena levy on pesty huonosti ja siihen on jäänyt säilytysrasvaa tms. Sitten kun jarruttaa levy punaisena valoihin ja jatkaa jarrun painamista, kiehuu säilytysrasva palojen alla ja jättää levyyn erilaisella kitkalla olevan kohdan, joka jatkossa tuntuu nypyttämisenä jarrutettessa.
Tähän auttaa levyn huolellinen pesu jarrupesuaineella ja jos haluaa vielä olla varma, niin käy levyn läpi hienolla vesihiomapaperilla. Eipä tule vaihdettua turhaan levyä kierona jos näin ei ole.
Tuo niittien herkistely on myös täysin totta, mutta koska laite on noin uusi ja vähän ajettu, eikä noilla vehkeillä ajeta kuin kadulla, hieman epäilen niittien jumittumista.
Jotkut sanoo, että asennuta alle ns. Touring renkaat kuten Michelin Road -sarjaa. Kestää paljon pitempään. Mä ajelin Road 4:silla Espanjasta kotia ja hyvät oli, tosin pyörä oli vähän raskaampi Bemari. Hyväksi osoittautui mm. XJR:ssä enempi enduro puolella tunnettu Mitas. Edullisia liikkeitä on netti väärällään, mutta jos suositaan Suomalaista, niin tämä on hyvä ja edullinen.
Viimeksi muokannut: harald73; 30.05.2025 klo 11:06.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Putsasin jarrulevyt ja seuraavalla lenkillä sen sitten huomaa auttoiko se.
Renkaiden valinta on vaikeaa kun valikoimaa on paljon. Ja sitten on vielä tämä iänikuinen hinta/laatu -pohdinta.
Tällaisia olen tutkaillut: Michelin pilot road 4, pilot power 2ct, Pirelli angel st ja Dunlop sportmax gpr-300.
Mikäli foorumilaisilla on kokemuksia näistä, niin kertokaa, kiitos.
Toisten kokemukset helpottavat valintaa, kun omia kokemuksia näistä ei ole.
Misukan pilot road 4:ää onkin jo suositeltu, mutta entä esim. pilot power 2ct tai jokin muu edellä luetelluista..
Nyt alla olevat on Bridgestone Battlax S22:t ja ne ovat mielestäni olleet ok.
Viimeksi muokannut: Tni; 01.06.2025 klo 18:26.
Misukan renkaita voin yleisesti ottaen suositella. Normi katuajoon Pilot Road 4 on aivan passeli rengas eikä se Power 2CT myöskään huono ole vaikka onkin jo toistakymmentä vuotta vanhaa suunnittelua. Bridgestone S22 rengasta vastaava kumi Misukan valikoimasta olisi Power 5.
-- Brake later and open the gas earlier --
taitaa angeli olla ittellä edessä, mutta scorpion trailit. musta pyöreä ja olen ajellut sorateitäkin ihan sujuvasti sillä.
ei noissa päämerkkien renkaissa mitään hirveää riskiä ole- valitset enempi sen kuvion agressiivisuuden omien mieltymystesi mukaan. itseä hirvitti reissussa sadekelit, siksi viimeksi ostin kustomiini michelinit kun ovat kestäviä ja sadekelille sai vähän henkiselle puolelle lisävarmuutta. kalliit juu, muttei niin usein tartte vaihdella.
Päivitystä aloitukseen...
Etujarru nyökyttelee edelleen. Kelluvien levyjen niittien herkistely olisi ollut tehtävissä, mutta selvisi, että mopossa onkin puolikelluvat levyt. Niiden niittien herkistely ei taida onnistua. Putsasin levyjä bräkleenillä, mutta siitä ei ollut apua. Levyt taitaa sitten olla kierot.
Jos levyt on vaihdettava, niin mistäpäin EU:n alueelta saisi tilattua hyvälaatuiset jarrulevyt ja -palat kohtuuhinnalla?
Sitten renkaista: Päädyin Michelin Pilot Road 4 -gummeihin. Paistoleimakin oli kuluvan vuoden keväällä. Valinta meni aivan nappiin, pyörästä tuli tosi hyvä ajettava, joten kiitos suosituksista.
Itse olen ostanut täältä
https://www.carpimoto.com/en-FI/
Omassa Dukessa täristi vakiolevyt (Galferit) kun sen ostin. Tällöin oli takana vain katuajoa ja mittarissa noin 6k. Herkistelyllä parani huomattavasti.
Enpä tiedä. Olettaisin, että jos niitit löytyvät, niitä voi koittaa pyöräyttää ja laittaa sitä brakleenia samalla väliin.
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Ratavanteisiin hommasin levyt täältä: https://supremebikes.fi/ng-brakes/
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Kiitos ostopaikkojen linkeistä. Ainakin Brembon levyjä saisi nyt Caprimoton kesäalesta alle satkulla kpl. Entäs palat, minkämerkkiset olisi hyvät? Pakko kysellä kun en noita osia ole aikaisemmin juuri ostellut.
Mitä tulee tuohon jarruhässäkkään niin onhan se aika outoa, kun 2 vuotta vanhassa ja vasta 15000 km ajetussa mopossa on tuollaisia ongelmia. Ja takuukin päättyi vajaa 4 kk sitten.
Täytyy mennä välillä nukkumaan ja tutkia huomenna muitakin lähetettyjä linkkejä kun on virkeämmässä kunnossa.
Omat ikisuosikit kadulle on ebc:n HH:t, toimii kylmänä, kuumana, kuivana ja märkänä sekä sopivan tunnokkaat tsrjoillen sormille mukavaa puristusvoimaa.
Levyjä en vielä lähtis tilaamaan vaan hioisin levyt läpi epäkeskolla tms. saatavilla olevalla koneella 160-240 välin karkeuden paperilla ja koittaisin uusien palojen kera.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Ota jarrusatulat irti. Purista männät yksi kerrallaan niin ulos, kuin mahdollista jarrukahvasta puristamalla. Puhdista mäntä huolella hammasharjalla sekä fairyvedellä. Toista operaatio jokaiselle männälle. Pese myös jarrusatuloiden sisäpuoli kauttaaltaan. Huuhtele lopuksi vedellä. Pienet puristimet ovat avuksi hommassa. Niillä saat lukittua männät jarrusatuloihin, etteivät pullahda ulos puhdistusoperaatiossa. Satuloiden mäntien puhdistus on toisinaan auttanut jarrujen nypytykseen mutta kannattaa kuitenkin henkisesti valmistautua uusien levyjen hankintaan.
Viimeksi muokannut: itl; 14.08.2025 klo 17:37.
-- Brake later and open the gas earlier --
jos haluaa työntää mäntiä ulos paineilmalla, niin ei kannata laita sormia sinne väliin kun näin tekee.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Aaaiiiiii!!!! Tauko paikalla!!
Välttääkseni tuon tapahtumista uudelleen hankin nämä:
https://www.aliexpress.com/item/1005...3-e5dfa7cbcb27
Todella pehmeät eli karhennuksista kului puolet pois yhdessä jarrurempassa. Suosittelen silti, mutta en kimppatalliin yhteiseksi työkaluksi.
Aika paljon oli roskaa, jota en ollut saanut fairyvedellä ja hammasharjalla pois.
CBR1000RR - radalle & kadulle