Terve. Potilaana absillinen Kawan Z 750 -12.
Aloitetaanpa tarina alusta ja sanottakoon jo nyt että pyöristä ei vielä kauheasti ole kokemusta/tietämystä. Mutta asiaan.
Eli haettiin rouvalle kyseinen pyörä muutamia päiviä sitten ensipyöräksi, koeajossa ihmeteltiin takajarrupolkimen suurta liikerataa, mutta jarrutti kuitenkin suht ok vaikka pitikin vähän kovemmin polkea, ajateltiin siinä sitten että ehkäpä ilmaa ja takapalat aivan loppu.
Pyörä kuitenkin päätyi mukaan, ei muutakun paikalliseen liikkeeseen aika, uuvet nakit, takapalat ja jarrunesteet sielä sitten, polkimen liikerata ymmärtääkseni on nyt normaali (en kerennyt itse pyörällä vielä uudestaan ajamaan) mutta nyt takajarru käyttäytyy niin että jarruttaa hyvin 3-6 "jarrutusta" lyhyellä aikavälillä (pumppaamalla) ja sitten poljin menee "kovaksi" ja jarrutusteho heikkenee huomattavasti, joidenkin sekunttien jälkeen (5-10?) jarrut palautuu normaaliksi ja taas sama 3-6 polkasua ja poljin menee kovaksi ja jarrutusteho heikkenee, liikkeessä ilmasivat useampaan otteeseen joten en haluaisi uskoa sitä että ilmattu huonosti/väärin. Koittivat myös jonkinnäköisellä testerillä päästä abseihin mutta ecu antaa vaan erroria eikä päästä ihmetteleen sitä kautta.
Abs valo ei myöskään pala.
Olisiko jollain jotain vinkkiä mistä vikaa voisi lähteä etsimään?
Kiitos ja kumarrus.![]()
Syttyykö ABS-merkkivalo mittaristossa, kun kytket virrat päälle? Sen kuuluisi syttyä ja sammua liikkeelle lähdön jälkeen. Mikäli ei tee tätä niin epäilisin ABS-vikaa. Toimiiko etujarru normaalisti?
-- Brake later and open the gas earlier --
Terve.
Syttyy ja sammuu liikkeelle lähdön jälkeen, etujarru tosiaan toimii normaalisti.
ABS-yksikkö lienee siis ehjä. Mikäli takajarru on huolella ilmattu ja silti ongelma ei poistunut niin veikkaanpa, että jarrupiiriin pääsee ilmaa jostakin tai pääsylinterin tiivisteet vuotavat sisäisesti. Jarrunestevuotoa ei ilmeisesti ole havaittu?
Takajarru on kylläkin toisinaan juuttaan hankala ilmattava ja en ehkä sulkisi pois vaihtoehtoa, että ilmaus ei mennyt ihan putkeen. MP-alan liikkeitä/mekaanikkoja, kun on hyviä ja sitten on vähän vähemmän päteviä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ei kait poljin mene kovaksi, vaan lötköksi, jos piirissä ilmaa? Pikemminkin niin, että joku paluukanava kanittaa, taikka satulassa männät jumii.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Siihenhän tuo vähän viittaa, että jarru ei pääse palautumaan normaalisti. Ennen abs-yksikön syyttämistä itse tarkistaisin poljinsylinterin tiivisteet ja että poljin liikkuu vapaasti ja on oikein säädetty. Paloja vaihtaessa huoltoliike on toivottavasti putsannut paikat asiallisesti, eikä vaan survaissut likaisia mäntiä sellaisenaan sisään.
Ps. Onko kokeiltu, toimiiko se takapyörän abs? Kovalla vähän savipintaisella soratiellä helppoa testata, kytkin pohjassa takapyörä lukkiutuu hyvin herkästi.
Jarrunestettä liike oli jostain löytynyt hyvin minimaalisia määriä, eivät keksineet syytä mistä sinne olisi päätynyt kun vuotoa mistään ei löytynyt. Pääsylinteriä he vissiin haluis vaihella mut ymmärsin niin että osa olisi jo 1500e luokkaa
ilmausta ja tiivisteitä tuossa itsekkin pähkäillyt mut mut..
Moro,
lisätään listaan turvonnut/vaurioitunut jarruletku, vaikka pyörä ei kovin vanha olekaan.
Kuten aiemmin on kommentoitu ei ilma tee poljinta kovaksi ja yliherkkä ABS toimintokin viittaa siihen, että jarru laahaa.
Tässä kun pyörää yritetty ihmetellä niin havaittiin että ilmeisesti abs yksikkö suhahtaa kun jarruja painaa, etujarruja painaessa vaimea mutta selvä, takajarrua painaessa kova suhaus, mutta hiljenee kun poljin muuttuu kovaksi ja liikerata pienenee.
Onko suhina normaalia?
Takarengas kyllä lukkiutuu yleensäkin yllättävän helposti jos kytkimen painaa pohjaan (jolloin moottorin vaikutus poistuu).
Joissain pyörissä jarrupolkimen asennon tarkistus neuvotaan ohjekirjassa, muissa tarvitsee löytää tieto googlella tai päästä käsiksi korjauskäsikirjaan. En tiedä kuinka hyvin tuota huolloissa tarkkaillaan, kun eipä se säätö muutu jollei joku omatoimisesti sitä mene sorkkimaan.
Varmuuden tuohon ääneen saa vain toisen samanlaisen ja mieluiten myös samanvuotisen pyörän omistajalta. Mitä äänen muutokseen tulee, se voi johtua ihan vaan siitäkin, että nestettä vaan liikkuu vähempi määrä pienentyneestä liikkeestä johtuen, eli että se ei olisi syy ongelmaan vaan seuraus ongelmasta.
No juu kyllä, ihankun se vaan päästäisi painetta pois järjestelmästä kun jarrua painaa, jos on näin, kai se voi muodostaa alipaineen jarrun vapautuessa ja imea ilmaa järjestelmään, tosin jos polkimen kovaksi meneminen/liikeradan pieneminen ei johdu ilmasta..
Suattaa olla hankalaa löytää samanmoista mutta toki yrittänyttä ei laiteta.
Kantsii tarkistaa takajarruletkun banjojen kireydet että ovat varmasti kunnolla kiristetty - jos vaikka olis jarruletku vaihdettu ja imee jostain ilmaa.
ZH2 2020
Vuotoa tosiaan ei löydy mistään, liike nyt oli nyt sitä mieltä (puhelimitse) että abs pumppu rikki jos kuuluu suhaus aina jarrua painessa.