Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Laitan tänne yleiselle puolelle näkyvyyden vuoksi, vaikka kyseessä ZZR1400.

    Mulla on edellisissä ollut jonkin asteista ketjun rallatusta käynnistyksen yhteydessä ja varmaan näissä kaikissa on enemmän tai vähemmän.
    Kuitenkin mielikuva, että edellisissä se ääni on ilmennyt lähinnä pitkän seisonnan jälkeen kylmänä.
    Nykyisessä (ensimmäinen gen2) jakopää on täysin äänetön kylmänä, mutta lämpimillä öljyillä ääntää pari sekuntia?

    Säikähdin jo että onko siellä sohlo öljypumppu, mutta ainakin öp-merkkivalo sammuu jo starttimoottorilla. eikä tuolla ole vielä ajettu edes 40tkm. Öljynä on nyt 10w-40, mikä on suosituksen mukainen.

    Manuaalikiristimellähän tuon saisi äänettömäksi. mutta oma hommansa senkin kanssa.

    Pari kertaa olen tommoseen venttiilit säätänyt ja sen kiristimen naplannut "lataukseen" asennusta varten, mutta en ole sitä ajatellut sen kummemmin, että mikä niissä aiheuttaa tuon ääntelyn? Hyppääkö se jotenkin niillä hampailla löysälle ja sitten öljynpaineella kestää aikansa punnertaa se takaisin kireälle, vai onko se hahlonväli niin suuri, että öljynpaineen karattua se löysää ketjua riittävästi ihan siinä samassa hahlossa?
    Olen ymmärtänyt että ei tuossa pitäisi olla muuta eroa mekaaniseen kiristimeen, kuin että jousen tilalla on hydraulisylinteri?
    Viimeksi muokannut: Elmeri H.; 17.05.2025 klo 09:01.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  2. #2
    Lainaa Elmeri H. kirjoitti Katso viesti
    Manuaalikiristimellähän tuon saisi äänettömäksi. mutta oma hommansa senkin kanssa.

    Pari kertaa olen tommoseen venttiilit säätänyt ja sen kiristimen naplannut "lataukseen" asennusta varten, mutta en ole sitä ajatellut sen kummemmin, että mikä niissä aiheuttaa tuon ääntelyn? Hyppääkö se jotenkin niillä hampailla löysälle ja sitten öljynpaineella kestää aikansa punnertaa se takaisin kireälle, vai onko se hahlonväli niin suuri, että öljynpaineen karattua se löysää ketjua riittävästi ihan siinä samassa hahlossa?
    Olen ymmärtänyt että ei tuossa pitäisi olla muuta eroa mekaaniseen kiristimeen, kuin että jousen tilalla on hydraulisylinteri?
    Sellainen huomio alkuun, että kokemusta on mekaanisista automaattikiristimistä. Olen sitä mieltä, että kyseessä on oltava hahlojen väli. Mekaanisissa kiristimissäkin on huomattavaa ääntämistä, jos kiristin ei ole vielä mennyt seuraavaan pykälään ja tämän voi korjata painamalla manuaalisesti keskipultin reiästä esim. ruuvarilla moottorin käydessä (räikällisen kiristimen tapauksessa, ne eivät pääse peruuttamaan). Eihän tuo hydraulinen voi peruuttaa tai se olisi jo vaarallinen.

    Miksi ääntä sitten tulee, maalaisena sanoisin että ehkäpä öljykanavaan, matkalle kohti kiristintä voi muodostua ilmaa jonka poistumisessa kestää aikansa. Öljykäytävä kiristimelle on pieni. Joka tapauksessa, jonkin verran ääntävä jakopää suorastaan kuuluu asiaan - tai ainakin ennen hydraulikiristimiä. Jos tämä teoria pitää paikkansa, niin joidenkin (kymmenien) tuhansien päästä ääni jälleen häipyy, kun kiristin ylittää seuraavan hahlon ja klappia jää lepoasennossa vähemmän.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  3. #3
    Näin se varmaan on, että on ihan tuurissaan kuinka ketjun mitta ja laaharin kuluneisuus sattuu siihen hahlojakoon? Jos on hiljattain päässyt seuraavaan hahloon, niin jakopää on äänetön startissa ja toisinpäin.
    Kuten tuossa kuvailitkin.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  4. #4
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos asia vaivaa niin ostaisin uuden kiristimen vaikka se reilut parisataa maksaakin. Se lienee kumminkin yhtä helppo vaihtaa kuin perinteinen jousikuormitteinen kiristin? Tai täytyy siinä tietty purkaa varmaan kaikenlaista ympäriltä, että pääsee avaamaan pari pulttia millä tuo on kiinni.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #5
    If it ain't broke, don't fix it.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  6. #6
    Lainaa mopedman kirjoitti Katso viesti
    If it ain't broke, don't fix it.
    Tämä on niin totta.
  7. #7
    Lainaa Elmeri H. kirjoitti Katso viesti
    Näin se varmaan on, että on ihan tuurissaan kuinka ketjun mitta ja laaharin kuluneisuus sattuu siihen hahlojakoon? Jos on hiljattain päässyt seuraavaan hahloon, niin jakopää on äänetön startissa ja toisinpäin.
    Kuten tuossa kuvailitkin.
    Ei ole tuurissaan vaan voi sanoa kuuluvan asiaan kun laite toimii oikein. Mekaaniseen verrattuna tuo sentään hiljenee heti kohta, oli tilanne mikä tahansa.

    Ei sen kuulu olla aivan hiljainen aina. Itse alkaisin harkitsemaan kiristimen vaihtoa jahka ketjun vaihto tulee ajankohtaiseksi. Ehkä 100tkm jälkeen voisi funtsailla, tai 150tkm, tai jos tulee muuten kansiremppaa. Entinen Gen1 ZZR1400 oli välillä ärsyttävän rallattava mutta homma ratkesi kääntämällä oikean kädensijan kapulaa, kerta toisensa jälkeen.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  8.  
  9. #8
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    ...Eihän tuo hydraulinen voi peruuttaa tai se olisi jo vaarallinen.
    .
    .
    Kyllä voi, kysy vaikka volkkarin TSI-koneiden suunnittelijalta
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05