Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Jouduin laittelemaan 150cc Minarelli wr koneen kylkeen tuollaisen, kun orkkis keihiniin ei saanut enää oikein osia ja vakio 125cc kalvokeihin olis ollut muutenkin pielessä tuon isomman pytyn kanssa. Sopat alkais olla aika kohdallaan, mutta ihan pintakaasulla on vielä ärsyttävä laiha alue, jota ei saa säätämällä kuntoon. Kaikki muut aluet kohdallaan, pintakaasulla vedolla mennään 0.97-1 sopalla ja kaasu pohjassa 0,84-0,86. Välialueet siististi siellä 0.88-0.95 välillä. Nyt ollaan säätöjen kanssa silleen lukossa, että neulaa ei voi nostaa, koska sitten menee törkeän paksulle (0.7 puolelle) kaikki isomman kuorman alueet.

Ton laihan kohdan saa tyhjäkäyntiruuvillakin esille ja vaikka sen säätäis korotetulla tyhjäkäynnillä kohdalleen seosruuvista, se laiha kohta löytyy sieltä kuitenkin ajossa. Veikkaan, että kyseessä on piirin vaihto, kun TK-piiriltä siirrytään pääpuolelle. Toinen erikoisuus on se, että tyhjäkäyntisopat on todella paksulla. Jos niitä hoikentaa yhtään, kaasu lakkaa vastaamasta terävästi. Jos pienennän TKsuutinta, kaasun vasteen kanssa tule ongelmia. Ongelma on pieni, eikä koske ku semmosta ihan ujolla kaasulla ja isolla vaihteella ajoa, muttra ärsyttäähän tuo... Olisko mitään vinkkejä, miten tuosta pääsis eroon. Paksulla olevan tyhjäkäynnin olen vain hyväksynyt, koska hirveästä säätämisestä huolimatta sitä ei vaan kertakaikkiaan saa kuntoon. Ajossa 97% kaasun alueista on tikissä. Voihan olla, että FCR keihinin kanssa ei edes olis tällaista ongelmaa... Saiskohan sinne neulan sokan alle jotain ihan ohkasta shimmiä, kun se yks väli on tosiaan ihan liikaa ja seuraava neulakoko vetää koko paletin täysin pieleen.
    Olisiko eri muotoisella neulalla mahdollistasaada tuo oikeampaan suuntaan ? Hämärästi muistan että noitakin oli erilaisilla muodoilla ? Tai jos olisi ylimääräinen niin kokeilisi ohentaa hiukan sopivasta kohtaa niin saisi enemmän soppaa ?
    Muitan kuulleeni tuollaisesta mutta saako enää mistään neuloja ja mikä sitten olisi sopiva muoto, siihen saa joku joka enemmän tietää vastata.
    Mulla on muutamat neulat ja suutinputket peräkkäisiä kokoja. Niistä on nyt paikalla ainoa jotakuinkin toimiva kombinaatio. Niitä vaihtamalla homma menee 3 hehtaaria metsään. Kävin ostamassa toisen sokan ja aattelin laittaa sen shimmiksi. Katotaan mitä siitä seuraa.
    Aikoinaan vaihdoin 300cc kaksitahtariin orkkiksen tilalle neulan, jota oli ulkomaan nettipalstalla suositeltu. Muutos koneen käytöksessä oli aivan valtava tilanteessa, jossa äkisti annettiin kaasua - tuntui kuin vääntöön olisi tullut kolmasosa lisää. Ilmeisesti palstan velhot olivat ihan yritys/erehdys -menetelmällä löytäneet sopivan neulan.

Tämä tarina siis ainoastaan viestimään, että neulan muodoilla voi olla todella ällistyttävän suuri vaikutus moottorin ulosantiin tilanteessa, jossa siirrytään tk-piirin alueelta enemmän neulan kontrolloimalle alueelle. Kartiokkuushan vaikuttaa samoin kuin neulan nostaminen tai laskeminen.
    Mulla on Guzzissa kaasareina PHF30 DD/DS, sylinterit on 475 cc (88x78 mm).
    Mahtaako noin pienellä sylinterillä (150 cc) saada aikaan kaasuttimen läpi tarpeeksi suurta virtausta pienillä kierroksilla, että kaasari toimisi parhaalla alueellaan ?
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
    Lainaa JM_78 kirjoitti Katso viesti
    Sopat alkais olla aika kohdallaan, mutta ihan pintakaasulla on vielä ärsyttävä laiha alue, jota ei saa säätämällä kuntoon. Kaikki muut aluet kohdallaan, pintakaasulla vedolla mennään 0.97-1 sopalla ja kaasu pohjassa 0,84-0,86. Välialueet siististi siellä 0.88-0.95 välillä.
    Onkos tuo pintakaasun seos ajossa ongelma, eli nykii, rykii ja hyytyy, vai käykö nätisti? Itse aina säädän pintakaasun niin laihalle kuin vain nätisti käy. Liian paksu seos nostaa kulutusta ja nokeaa tulpat kun pieni lämmöntuotto pintakaasulla.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Koko on melko varmasti ok, koska se taitaa olla sama kuin orkkis kaasarissa. Guzzin 2v kannet on aika eri ku tuo 4V kansi jossa venat ovat niin isot, kuin palotilaan mahtuu. Se seos on ongelma ainoastaan silloin, kun ajaa isolla vaihteella ihan pintakaasulla loivaan alamäkeen. Silloin se nyhtää ikävästi. Myös liikkeelle lähdössä se saattaa nykäistä inan verran, jos kaasua ei oon antanut tarpeeksi. Joku muu varmaan toteais, että antaa olla mut kun tuo tulee pojalle ajoon, niin haluan saada tuon kuntoon. Neulan vaihdon vaikutukset on tiedossa. Yks koko suuntaan tai toiseen ja ollaan toiaan kolme hehtaaria metsässä. Jopa yhden pykälän neulan nosto veti sopat törkeän paksulle. Jos tässä talouden Hussessa olis ruisku, se hetkellinen 1,15 seos ei vaikuttaisi mihinkään. Yllättävän herkästi tuo kone reagoi laihaan soppaan.
    Koko on melko varmasti ok, koska se taitaa olla sama kuin orkkis kaasarissa. Guzzin 2v kannet on aika eri ku tuo 4V kansi jossa venat ovat niin isot, kuin palotilaan mahtuu. Se seos on ongelma ainoastaan silloin, kun ajaa isolla vaihteella ihan pintakaasulla loivaan alamäkeen. Silloin se nyhtää ikävästi. Myös liikkeelle lähdössä se saattaa nykäistä inan verran, jos kaasua ei oon antanut tarpeeksi. Joku muu varmaan toteais, että antaa olla mut kun tuo tulee pojalle ajoon, niin haluan saada tuon kuntoon. Neulan vaihdon vaikutukset on tiedossa. Yks koko suuntaan tai toiseen ja ollaan toiaan kolme hehtaaria metsässä. Jopa yhden pykälän neulan nosto veti sopat törkeän paksulle. Jos tässä talouden Hussessa olis ruisku, se hetkellinen 1,15 seos ei vaikuttaisi mihinkään. Yllättävän herkästi tuo kone reagoi laihaan soppaan.

Tuo ihan pintakaasu on tyhjäkäyntisuuttimen aluetta, ei neulan, eikä tuhjäkäyntiruuvin.
    KTM 690 Enduro R -15
    Suuttimet ei paljon maksa, niitä saa vaikka moposportista:

https://moposport.fi/mopo/kaasuttime...orto-varaosat/

Jonkun verran voi töitä teettää oikeiden kokojen löytäminen.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Tuo ihan pintakaasu on tyhjäkäyntisuuttimen aluetta, ei neulan, eikä tuhjäkäyntiruuvin.
    Mullekin tuli mieleen että jos tyhjäkäyntisuuttimen kokoa kokeilisi vaihtaa, vähän riippuen siitä tyhjäkäyntiruuvin asennosta. Ohjeistushan noillekin ainakin Mikuneissa on että jos ei ruuvin kierrokset osu tietylle välille niin isompaa/pienempää suutinta. Eihän se kohdillaan voi olla jos tyhjäkäynti on rikkaalla.
    Lajin halpuus viehättää.
    Mulla on muutamat neulat ja suutinputket peräkkäisiä kokoja. Niistä on nyt paikalla ainoa jotakuinkin toimiva kombinaatio. Niitä vaihtamalla homma menee 3 hehtaaria metsään. Kävin ostamassa toisen sokan ja aattelin laittaa sen shimmiksi. Katotaan mitä siitä seuraa.
    Kun tuota aiemmin linkitettyä Dellortoshopin jpg-kuvaa katselee niin mikä sitten onkaan "peräkkäisen koon" määritelmä... Meinaan että jos ongelma on pienillä kaasunavauksilla, niin silloinhan pitäisi saada muutettua tuota neulan yläpään progressiota (A-D) pitäen kuitenkin se suurempien avausten profiili (D-B) mahdollisimman lähellä sitä edellistä neulaa. Niin se potentiaalinen vaihtoehto ei välttämättä olekaan ainakaan taulukossa seuraavana. Jos olisi tietoteknisiä taitoja niin noita numeroita olisi mukava pyöritellä cadissa neuloja rinnakkain / päällekkäin tarkastellen. Tosin oma osaamiseni ei riitä arvioimaan tuota tyhjäkäyntipiirin vs neulan siirtymävaihetta suhteessa ongelmaasi.
    Arvatkaa vaan, onko Raision moposportissa rampattu kyllästymiseen asti . Lykkäsin vitosen suuremman tk-suuttimen (50) ja pahin ongelma tais mennä ohi. Se vaiva oli tosiaan tk ja pääpiirin siirtymässä, vähän niinku arvelinkin. Se neula (K29) kyllä vaikuttaa ihan hemmetisti heti, kun kaasuun koskee vähänkin. Ei mitään saumaa laittaa pykälän paksumpaa neulaa. Toi neulan valkkaus tarttis päästä tekemään melkein hyllylle, että vois valita visuaalisesti parhaan näköisen... Edelleen sopan pitää olla paksulla, että vehje vastaa kaasuun, mut nykiminen on nyt ehkä ruodussa. Rukkasin myös kiihdytyspumppua vähän miedommalle. Nyt on vehje sentään ihan ajokelpoinen. Mikään määrä kiihdytyspumpulta ei riitä koneelle, että se vastais nätisti kaasuun jos sopat on 0.8 puolella. Löytyi myös se säätö, jolloin sitä on liikaa. Luistia ei tarvii avata ku milli, niin seos heti jo 0.9 nurkilla. Mä luulen että tuo on vaan semmonen asia, ettei sille voi mitään. Neula ei tuohon alueeseen suoranaisesti vaikuta, mut paksummalla neulalla konetta ei saa ottamaan millään jenkaa, ellei avaa tosi varovasti. Se seos, millä kone ottaa jenkaa, pysy tasan samana, vaikka TK suuttimen vaihtoikin isompaan. Ongelma taitaa olla enää vain tuon TK soppa ja sen suhde kaasun vasteeseen.
    Viimeksi muokannut: JM_78; 03.06.2025 klo 08:15.
    Nonni, husse on tikissä ja lortto toimii. Ehkä paras indikaattori tuohon liian pieneen TK suuttimeen on se, että se ei tykkää käydä tyhjää kuin todella paksulla sopalla (0.7x). Toinen keino sen löytämiseksi oli nostaa kierroksia tyhjäkäyntiruuvista ihan 4000r asti ja samalla seurata seosta. Mulla se heitti jossain 3000r jälkeen salamannopeasti 0,9->1,3 ja sammui. Ennen kuin tyhjäkäyntipiirin sai kohdalleen, kone reagoi neulan nostoon/laskuun todella dramaattisesti. Yks pykälä saatto viskata sopat 0,8->1,15. Nyt oikealla TK suutimella neulan säätökin toimii niin kuin kuuluu.

En kyllä voi kenellekään suositella tällaista projektia. Ehkä seuraava kaasari menis jo helpommin, mutta kyllä mä varmaan satasella ostin kaasarin osia, ennen kuin löytyi sopivat osat. Tosimotoristit aina kertoo, kuinka kaasari säädetään perstuntumalla kohdalleen. Mä väittäisin, että se on silkkaa paskapuhetta, tai sitten mä en oo edes puoliksi motoristi. Mä tarttin kyllä laajakaistalambdan tähän hommaan ja ilman sitä koko touhusta ei olis tullu hevon paskaakaan. Innovaten LM2 oli kii risereissä ja koeajojea tehtiin varmaan tankin verran...

Edit:
    Hauska knoppi noista dellorton neuloista; Olin modannut yhtä K29 Neulaa ja hain tilalle uuden samanlaisen, mutta ei ne neulat olleet samalaisia merkinnöistä huolimatta. Sokan urat koneistettu eri kohtiin.. Molemmat ostettu Mopo-sportista.
    --snip--

Noita kiinan osia alkaa tulla markkinoille monesta suunnasta. Ei välttämättä saa oikeaa tavaraa vaikka ostaakin suomalaisesta liikkeestä. Kiinalaiset osaa tehdä hyvääkin laatua mutta sellaista tehdään mikä menee kaupaksi vaikka olisi ihan pielessä mitoiltaan. Perusjamppa ei välttämättä edes huomaa neulan korkeuden eroja ennenkuin neulat on vierekkäin. ZZR1100 projektiin kiinalaiset myy ihan vääriä suuttimia , sopii paikoilleen mutta kokoluokka pielessä sekä pääsuuttimissa ja tk suuttimissa. Ei mikään ihme etten meinannut saada käymään nätisti millään juurikin alakierroksilla, ylhänä tehoja oli kyllä kohtuu hyvin.
    Nonni, husse on tikissä ja lortto toimii. Ehkä paras indikaattori tuohon liian pieneen TK suuttimeen on se, että se ei tykkää käydä tyhjää kuin todella paksulla sopalla (0.7x). Toinen keino sen löytämiseksi oli nostaa kierroksia tyhjäkäyntiruuvista ihan 4000r asti ja samalla seurata seosta. Mulla se heitti jossain 3000r jälkeen salamannopeasti 0,9->1,3 ja sammui. Ennen kuin tyhjäkäyntipiirin sai kohdalleen, kone reagoi neulan nostoon/laskuun todella dramaattisesti. Yks pykälä saatto viskata sopat 0,8->1,15. Nyt oikealla TK suutimella neulan säätökin toimii niin kuin kuuluu.

En kyllä voi kenellekään suositella tällaista projektia. Ehkä seuraava kaasari menis jo helpommin, mutta kyllä mä varmaan satasella ostin kaasarin osia, ennen kuin löytyi sopivat osat. Tosimotoristit aina kertoo, kuinka kaasari säädetään perstuntumalla kohdalleen. Mä väittäisin, että se on silkkaa paskapuhetta, tai sitten mä en oo edes puoliksi motoristi. Mä tarttin kyllä laajakaistalambdan tähän hommaan ja ilman sitä koko touhusta ei olis tullu hevon paskaakaan. Innovaten LM2 oli kii risereissä ja koeajojea tehtiin varmaan tankin verran...

Edit:
    Hauska knoppi noista dellorton neuloista; Olin modannut yhtä K29 Neulaa ja hain tilalle uuden samanlaisen, mutta ei ne neulat olleet samalaisia merkinnöistä huolimatta. Sokan urat koneistettu eri kohtiin.. Molemmat ostettu Mopo-sportista.
    Kaasarin kanssa on kyllä oma jumppansa, jos sen sovittaa johonkin muuhun vehkeeseen kuin alunperin tarkoitettu tai tekee isoja muutoksia muuten vaikka ilmansaantiin.

Kaasarissa on monia eri piirejä, joiden toiminta on hyvä ymmärtää. Perusjampan perusjutuilla (tyhjäkäyntiruuvi, neulan lovi, pääsuutin) pääsee jonnekin, mutta sitten tulee usein ongelmia jossakin piirien välisissä siirtymävaiheissa, jos väärällä tavalla yritetty korjata jotakin ongelmaa. Piirit ovat osin ristikkäin ja esim pääsuuttimella voi korjata neulojenkin aluetta, mutta samalla sotkee sitten pääsuutinpiirin ja päinvastoin.

Tuo tyhjäkäyntipiiri, eli ruuvi + tyhjäkäyntisuutin on monelle kompastuskivi. Tyhjäkäyntisuuttimen vaikutusta pintakaasulla moni väheksyy tai ei tiedä. Ruuvila säädetään ainoastaan tyhjäkäyntiä, ei mitään muuta. Bensapinnalla taas ei säädetä yhtään mitään, vaan se on perusasetus, kuten ruiskun bensapaine.
    KTM 690 Enduro R -15
    Joo, itsellekin tuli yllärinä, miten pitkälle toi TK-piirin vaikutus yltää. Semonen 60km/h isolla vaihteella kiekat jossain 3000r nurkilla menee lähes kokonaan sieltä TK puolelta.
  18.  
    Joo, itsellekin tuli yllärinä, miten pitkälle toi TK-piirin vaikutus yltää. Semonen 60km/h isolla vaihteella kiekat jossain 3000r nurkilla menee lähes kokonaan sieltä TK puolelta.
    Ihan isollakin kaasaripyörällä maantieajo rajoitusten mukaan pintakaasulla körötellessä menee käytännössä lähes täysin tyhjäkäyntisuuttimella. Eli jos iso pyörä vaikka himpun nykii pintakaasulla tasaisessa 80-100 vauhdissa, vaihtaisin ekana tyhjäkäyntisuuttimet vähän isompiin.
    KTM 690 Enduro R -15