Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Terve, talven säilytyksen jäljiltä ilmeni uusi vika pyörässäni. Kun laittaa virran normaalisti päälle käynnistääkseen pyörän, niin ABS-yksikkö jää päälle eikä sammu ollenkaan, niin kuin normaalisti 1-2 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä.

    Pumppu tuntuu surraavan ihan normaalisti, ja se reagoikin pumpun käyntiäänen muuttumisena, kun vetää etujarrukahvaa. Samoin takajarrupolkimella. Jarrunesteiden määrä on ok. Ps. Tarkoitus oli vaihtaa jarrunesteet ihan lähipäivinä muutenkin, mutta ei ihan ehtinyt, jos tämä vika nyt siitä johtuu.

    Tästä ongelmasta jää mittaristoon vikavalo palamaan, ja abs-merkkivalo vilkkuu aika nopeaan tahtiin. Kokeilin käyttää akun napoja irti että vika olisi kuittaantunut, mutta siitä ei ollut apua.

    Kun tuota tutkin ja kokeilin monta kertaa erilaisia vaihtoehtoja, niin joskus se abs-järjestelmä toimiikin niin kuin pitää. Eli sammui aika pian virran kytkemisestä. Mutta taas heti seuraavalla käynnistyskerralla se jää päälle.

    Pyörää on säilytetty kylmässä tallissa talven. Itse ajattelin, että nykyiset lämpötilojen nopeat vaihtelut eivät varmaan ole hyväksi tuollaisille vanhoille jarrujärjestelmille.

    Vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?
  2. #2
    Eikös jarrupolkimessa ole mikrokytkin. Onko se ok?
  3. #3
    Lainaa efraim kirjoitti Katso viesti
    Eikös jarrupolkimessa ole mikrokytkin. Onko se ok?
    Pitääpä varmistaa tuokin asia huomenissa. Kiitos vinkistä! 
  4. #4
    Vanhassa ABS 2:ssa heikko akku teki tuollaista. Uudemmassa servojarrullisessa en havainnut, mutta uusinkin akun yleensä hyvissä ajoin.
    <p>CRF 300L</p>
  5. #5
    Lainaa efraim kirjoitti Katso viesti
    Eikös jarrupolkimessa ole mikrokytkin. Onko se ok?
    Mulla oli aikanaan juurikin tästä johtuen ongelmia hetken. Mikrokytkimen vaihdon jälkeen katosi. Mutta vaihtoehtoja on tosiaan monta. Mikrokytkimen vaihto (jos se auttaa) on varmaan halvin mahdollinen tapaus.
  6. #6
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Mulla oli aikanaan juurikin tästä johtuen ongelmia hetken. Mikrokytkimen vaihdon jälkeen katosi. Mutta vaihtoehtoja on tosiaan monta. Mikrokytkimen vaihto (jos se auttaa) on varmaan halvin mahdollinen tapaus.
    Mun mielestä se takajarrupolkimen mikrokytkin toimii oikein. Pieni naksaus kuuluu ja jarruvalo syttyy niin kuin pitääkin.

    Tänään olen yrittänyt käydä muita helppoja kohteita läpi. Sulakkeet ok, kaikki sähköliittimet avattu ja puhdistettu CRC 2-26:lla, mut ei apua. Seuraavaksi olen irrottamassa tankkia, koska pitäisi päästä sille rasialle, jossa kaikki releet sijaitsevat. Tavallaan aika typerässä paikkaa se rasia, mut ymmärtäähän sen kun ahdasta on joka puolella. Tarkoitus oli kuitenkin sulkea pois releviat, kuten kosketinpintojen hapettumiset yms.

    Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei se itse abs-pumppuyksikkö, tai ohjausyksikkökään ole rikki. Kun se virrat päällä reagoi jarrukahvan käyttöön mun mielestä niin kuin pitääkin. Yksi vaihtoehto voi olla, ettei ohjausyksikkö saa oikeaa painetietoa, ja siksi se jatkaa surraamista yli normaalin käyntiajan. Vaikea sanoa.
  7. #7
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Vanhassa ABS 2:ssa heikko akku teki tuollaista. Uudemmassa servojarrullisessa en havainnut, mutta uusinkin akun yleensä hyvissä ajoin.
    Olen tehnyt noita käynnistysyrityksiä älylaturi koko ajan kytkettynä, eli en usko akkuvian aiheuttavan vikaa. Akku on uusittu n. vuosi sitten.
  8. #8
    Tulee vähän myöhässä vastaukset. Mutta tuo valon kuittaantuminen vaatii ajamista, ennen kuin sammuu.

    Itsellä K1200s ja tuo ruvennut 20km ajon jälkeen hävittämään takajarrun tehostimen. Mittaristoon syttyy abs valo punaisena vilkkumaan. Kun sammuttaa ja lähtee liikkeelle kaikki toimii hyvin. Mutta 20km jälkeen alkaa takajarrun temppuilu.

    Etujarrussa toimii tehostin ja abs. Voisiko olla pelkkä mikrokytkin? Keväällä vaihdettu huollossa nesteet. Ei tosin ollut heiltä vahvin suoritus huollon suhteen.

    Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
  9. #9
    Ohjekirjassa alkaen sivulta 20 on kerrottu 'jouluvalojen' sekvenssien merkitykset, joiden perusteella voi arvuutella missä vika piilee.

    https://manuals.bmw-motorrad.com/man..._K1200S_01.pdf
  10. #10
    Tuo oli hyvä vinkki, takajarru paloissa on pintaa vielä, mutta ilmeisesti sen verta vähän että alkaa herjaamaan. Täytyy tilata uudet.

    Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
  11. #11
    Takajarrupalat vaihdettu, eikä vaikutusta. Vilkkuu edelleen. 1 kerran sekunnissa.

    Palat olivat kyllä loppu, aika viimeinen hetki vaihtaa.

    Huomiona edelleen. Joudun kuittaa vian pois ottamalla akun irti. Tämän jälkeen saan ajaa hetken ilman vikoja. Abs ja tehostin toimii molemmilla jarruilla normaalisti. Mutta hetken ajon jälkeen alkaa vilkkumaan. Ja takajarrusta häviää tunto ja abs. Etujarru tuntuu normaalilta. Sen puolesta olen normaalisti jatkanut ajamista.

    Toki olisi kiva jos tuo toimisi niinkuin on suunniteltu. Toimiessaan mun mielestä parhaimmat jarrut, mitä pyörissä on vastaan tullut.

    Täytyy varmaan motoscan tai vastaava hommata. Mulla on carly, mutta sitä ei taida saada toimimaan pyörien kanssa.

    Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
  12.  
  13. #12
    Terve! Sattui osumaan tällainen keskustelu silmiini ja laitan pienen jutun, kun näitä sillon tällöin esiintyy.
    Tuollaisia servomoduleja olen purkanut ja puhdistanut kolme. Näissähän yleisin vika on takajarrupiirin paine korkea ja toinen pumpun pysähtyminen.
    Laitteen hydrauliosa ei ole kovinkaan monimutkainen ja helppo purkaa ja puhdistaa.
    Tuo jarrupaine vika ilmenee niin että tasaisessa ajossa, yleensä muutaman kilometrin jälkeen varoitusvalo syttyy ja takajarrun pumppu ei käynnisty etujarru toimii normaalisti. Tämä siksi että järjesteläm luulee kovan jarrutuksen ja pysäyttää pumpun että jarru ei lukkiutuisi.
    Mielestäni jarrupaineanturin sisälle on jäänyt esim likaa ja tukkinut ne pienet reijät joista neste kulkee ja vaikkapa modulin lämmettyä paine kasvaa itse anturissa. Olen putsannut anturin jarrukliinerillä ja kaikki on toiminut senjälkeen ok. Paineanturin saa puhdistettua myös purkamatta modulia se on modulin päässä ukopuolella ruuveilla kiinni ja johdot antaa periksi senverran että se onnistuu. Pikakonsti on sammuttaa pyörä ja ilman virtoja painella takajarrua voimakkaasti muutaman kerra. Ilmeisesti putsaa niitä pieniä reikiä. Tuntuisi epätodennäköiseltä että anturi olisi rikki koska neljästä anturista vain takajarrun anturi varoittelee.
    Tuo pumppujen moottorien vika on niin ettö sähkömoottorien hiilet ja johdot hapettuvat jos on kostuneet ja ne puhdistamalla toinii moitteettomasti.
    Näistä minun puhdistamistani yksi naapuri GS -05 oli hapettuneet moottorit ja kaksi painevikaisia. Nyt edelleen kaikki toimii moitteettomasti.
    Jos anturit eivät siltikään toimi niin Nito Motor Espanja voi kysellä antureita.
    Kun vaihdatte nesteitä muistakaa puhdistaa moduuli ennen säiliön korkkien aukaisua konnolla. Jarruthan ovat todella hyvät toimiessaan oikein.