Terve, talven säilytyksen jäljiltä ilmeni uusi vika pyörässäni. Kun laittaa virran normaalisti päälle käynnistääkseen pyörän, niin ABS-yksikkö jää päälle eikä sammu ollenkaan, niin kuin normaalisti 1-2 sekunnin kuluttua virran kytkemisestä.
Pumppu tuntuu surraavan ihan normaalisti, ja se reagoikin pumpun käyntiäänen muuttumisena, kun vetää etujarrukahvaa. Samoin takajarrupolkimella. Jarrunesteiden määrä on ok. Ps. Tarkoitus oli vaihtaa jarrunesteet ihan lähipäivinä muutenkin, mutta ei ihan ehtinyt, jos tämä vika nyt siitä johtuu.
Tästä ongelmasta jää mittaristoon vikavalo palamaan, ja abs-merkkivalo vilkkuu aika nopeaan tahtiin. Kokeilin käyttää akun napoja irti että vika olisi kuittaantunut, mutta siitä ei ollut apua.
Kun tuota tutkin ja kokeilin monta kertaa erilaisia vaihtoehtoja, niin joskus se abs-järjestelmä toimiikin niin kuin pitää. Eli sammui aika pian virran kytkemisestä. Mutta taas heti seuraavalla käynnistyskerralla se jää päälle.
Pyörää on säilytetty kylmässä tallissa talven. Itse ajattelin, että nykyiset lämpötilojen nopeat vaihtelut eivät varmaan ole hyväksi tuollaisille vanhoille jarrujärjestelmille.
Vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?
Vanhassa ABS 2:ssa heikko akku teki tuollaista. Uudemmassa servojarrullisessa en havainnut, mutta uusinkin akun yleensä hyvissä ajoin.
X-ADV 750 , CRF 300L
Mun mielestä se takajarrupolkimen mikrokytkin toimii oikein. Pieni naksaus kuuluu ja jarruvalo syttyy niin kuin pitääkin.
Tänään olen yrittänyt käydä muita helppoja kohteita läpi. Sulakkeet ok, kaikki sähköliittimet avattu ja puhdistettu CRC 2-26:lla, mut ei apua. Seuraavaksi olen irrottamassa tankkia, koska pitäisi päästä sille rasialle, jossa kaikki releet sijaitsevat. Tavallaan aika typerässä paikkaa se rasia, mut ymmärtäähän sen kun ahdasta on joka puolella. Tarkoitus oli kuitenkin sulkea pois releviat, kuten kosketinpintojen hapettumiset yms.
Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei se itse abs-pumppuyksikkö, tai ohjausyksikkökään ole rikki. Kun se virrat päällä reagoi jarrukahvan käyttöön mun mielestä niin kuin pitääkin. Yksi vaihtoehto voi olla, ettei ohjausyksikkö saa oikeaa painetietoa, ja siksi se jatkaa surraamista yli normaalin käyntiajan. Vaikea sanoa.