Tässä on tullut katseltua sigun Ducatiin seuraavia renkaita. Nää semit lievästi kiinnostaisi, mut ei oo mitään käryä, mitä noilla lopulta ajaa. Dunlopin Q5 tai tai Contin Raceattack varmaan ne helpoimmin löytyvät vaihtoehdot. Mun ratailut ei oo mitään kovinkaan vakavasti otetavaa, mutta kiinostus maantieajoihin sitäkin pienempääMulle riittäis jos kestäis ajella kesän ratapäivät (ehkä 4 kpl) ja muutama tonni nurkkafiilistelyä.
https://www.motorcycle.com/bikes/pro...-test-44583742
Ongelma on siinä, että tämäkin testi keskittyy vertaamaan niitä oikeisiin slickseihin, missä ne tietysti ovat altavastaajana. Miten se ero pidon suhteen menee esim Pilot Power 2CT tai Contin Sport attack renkaisiin verrattuna? Sulaako tommoset alle jo yhdellä saariston rengastien reissullaPeriaatteeessa mä oon ollu tyytyväinen jo Pilot powereihin ja dunlopin qualifiereihinkin. Ei ne oo lämmettyään lipsuneet alta radalla. Nyt tekis mieli vaan vähän korottaa panoksia ja laitella pikkusen tahmeampaa alle.
Onhan se kohtuu merkittävä lämpöisenä. Supercorsa SP tai Racetec K3 taitaa olla aika lailla huiput ja hina enempi kadulle päin vetävä ois misukan GP2.
Neljä täyttä ratapäivää ja muutama tonni maantietä päälle on kyllä aika kova vaatimus. Voi ainakin joutua kääntämään takasen.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No tiedä niistä täysistä, mut semmonen 4-5 20min taitaa olla itselle aika hyvä setti. Saattaahan olla, että nälkä kasvaa syödessä ja sitten täytyy käydä kaupassa hakemassa uutta alle, mut ajatus oli semmonen, et yhden kesän kohellukset suurinpiirtein menis sillä setillä. Se ei oo kilsoissa kovin paljon. Vähän rataa ja jätskikioskille kurvailua.
Ehkä toi pilot power GP vois olla hyvä, Tästä noita koitin vähän haarukoida:
https://www.motorcycle.com/products/...e-racing-tires
Nopea lämpeneminen olis kyl kiva muutenkin tuon Ducatin kanssa. Se on oikeesti semmonen mopo, joka ei tee mitään semmosella pienellä vihjeellä. Jos ajaa vaan hartialukossa jäykkänä, sen kurviin taittaminenkin on jo työlästä, mut heti kun vähän tekee painonsiirtoa ja jumppaa satulassa, se meneekin sitten jo ihan sukkana mutkaan. Siitä vähän niinku puuttuu semmonen helppo ja välimallin eteneminen ja just siks tykkään siitä. Sitten vaan saa aina vähän jännittää kylmillä renkailla, että onks siellä nyt pitoa niin, että sillä kehtaa jo ajaa kunnolla. Varsinkin nyt kun alla on jotkut Mitaksen sporttirenkaat...
Kyllä mä taidan tuosta listalta jonkun parin ottaa kokeiluun. Pilot GP2, Race attack, Q5, Battlaxt R11, Race tec RR K3 tms... Kestää sitten minkä kestää, kokeilemalla se selviää. Mun ajot on kuitenkin aika rauhallista ja ei toi 2V ilmajäähy nyt pitäis rouhia rengasta muusiksi samaan tahtiin kuin joku 200hv kilokyykky.
Viimeksi muokannut: JM_78; 10.05.2025 klo 22:02.
Pirellin SP:llä ajelin useamman vuoden keskinopeassa 4 ratapäivää, yleensä yksi setti välistä pois ja joskus kaksi, jos lippuvuoro. Sen päälle kadulla 3000 - 4000 km ja rengas oli valmis. Kadulla olisi vielä ajellut, mutta reunoilta loppuivat ensimmäisenä ja piti vaihtaa ennen seuraavaa ratapäivää.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Minä olen käyttänyt Misukan Power GP:tä RSV4:ssa, pito radalla riittää ainakin mun (hitaalle) vauhdille ja ne kestää myös yllättävän hyvin katuajoa ja jopa pitää sateellakin vaikka kuviointi on aika nimellistä.
Tämä on esimerkiksi Power 6;een verrattuna sen verran enemmän ratakäyttöön suunnattu että Misukka antaa tälle suositus(kylmä)paineet ratakäyttöön.
Mä ajoin viime vuoden parin tuhannen touringit Supercorsa SP:llä mutta täysi Botniapäivä repi kyljen rumasti, ehkä kuljettajan vika. Vauhtia oli ainakin niin maan pirusti ja kaasun käytön kanssa en ujostellut, ehkä vähän nätimmin olisi voinut ottaa.
Vanha Tuonokaan ei ole tonnikyykky. Mutta +5 astetta ja sadetta ei aiheuttanut yhtään lipsumisia touringissa eli en voi valittaa.
Aiemmin pidin kadulla Pilot Power 2CT:tä ja ne kestävät touringissa mukavasti, radalla huomasi että kun lyhyellä Alastarolla meni tasaista 1:35 niin alkoi ominaisuudet loppumaan ja takapää luistamaan, ilmeisesti ylikuumenemista tapahtui.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
PP2CT ja ekan mallin SportAttack on malleina aivan muinaisia, ja varsinkin PP2CT on mun mielestä täysin yliarvostettu. Osta semislicksit jos sellaiset haluat, mutta itse katsoisin ihan uusimman mallin katusporttirenkaita. Viimeisen 20 vuoden aikana renkaiden kehitys on ollut aivan uskomatonta. Nykyisten katurenkaiden pito radalla ei ole kaukana 20v takaisista seosrenkaista. Erona se, että katurenkaat on sateellakin aivan uskomattoman hyviä, kun taas niitä 20v takaisia seoskumeja ei saanut (kuivalla) ajamalla lämpimäksi, kun olivat kylmänä niin liukkaita – ei yksinkertaisesti voinut ajaa riittävän kovaa tuhoamatta samalla renkaita.
Semislicksien ja katurenkaiden merkittävin ero on toiminta märällä. Ne toimii kuivalla kylmänäkin ihan ookoo, mutta sateella voi olla vähän jännittävää. Ei ne touringissa varsinaisesti "sula" alle, kestää kyllä hyvin.
Mutta mun mielestä semislicksit on luokkana vähän väliinputoaja, vähän sellainen squid-manuaalista poimittu rengasvalinta. Niistä on ihan selvä etu katurenkaisiin nopeassa rata-ajossa, mutta olettaisin, että hyvin harva ajamalla paikalle tuleva on niin nopea, että saa tuon edun irti. Suurin osa niistä, jotka ajaa riittävän kovaa semislickseille, käyttänee seosrenkaita ja lämppäreitä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Okei, tännehän on tullut ihan hyvää pohdntaa noista. Mä ehkä ajattelen näita enemmän semmosena safety factorina rata-ajoa ajatellen. Kiva, että lämpenevät nopeasti ja tavallaan omalla ajolla ei tarvitse juuri miettiä mitä sille renkaalle siellä radalla tapahtuu. Olis tosi iso plussa, jos renkaaseen voisi luottaa ominaisuuksien puolesta. En mä edes tiedä, ajaisinko semeillä sen lujempaa kuin pilot powereilla. Voihan olla, että kyydit kasvais huomaamatta. Vuosia sitten tuli ajeltua superdukella pilot powerit alla Alastarossa ja silloin ne eivät muodostuneet ajoa rajoittavaksi tekijäksi. Se oli aikana ennen luistonestoja ja ajonvakautusjärjestelmiä. Kuolemanpelko piti homman järjestyksessä ehkä... Sama homma se on tuo Ducatinkin kanssa. Ilman safety nettiä ei vedetä kyllä samalla tavalla, kuin uusilla vehkeillä. Tää tuli jo viime kesänä aika selkeästi esille ekalla ratareissulla vuosiin. Sadekelin jutut on aika triviaaleja itselle. Jos on sadetta lupailtu, en taatusti lähde reissuunNo sateeseen voi joutua tahtomattaankin, mut eiköhän se mopo pysy tiellä järkevällä kaasun säätelyllä.
Viimeksi muokannut: JM_78; 11.05.2025 klo 16:10.
Minulla kokolailla sama ajoprofiili aloitusviestin kirjoittajaan nähden. Tälle kaudella tuli nyt ensimmäistä kertaa Misukan Power GP2. Eilisen katutestin perusteella renkaan pito on huima vs. kulunut Misukan Power 5 ja näin pitääkin.Tänään eka ratapäivä eli vielä ei ratakokemuksia GP2 ole mutta katsellaan miten käy. GP2 on Misukan mallistossa 50/50 katu/ratarengas ja pitäisi toimia hyvin ilman lämppäreitä. Se Misukan varsinainen semislick taitaa olla Power Cup. Palataan asiaan, kun kokemuksia kertyy enempi.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ei sudi avauksessa samalla tavalla, kuin vanhalla renkaalla sekä jarrutustuntuma eturenkaalla todella hyvä. Tein semistoppien puolivahingossa, kun sitä pitoa tuntui niin hyvin eturenkaalla olevan. On toki mahdollista, jotta nämä päänsisäisiä asioita.Ihan mielenkiinnosta, kuinka tämän totesit?
-- Brake later and open the gas earlier --
No nyt on sitten tilattu Continentalin Raceattack 2 street renkaat. Kattellaan sitten miten näillä pysyy mopo kiinni tiessä.
https://www.continental-tires.com/pr...tack-2-street/
Täältä vahva suositus Pirellin renkaille. Supercorsa SP v3 kesti Speed Triplessä takana 3 ratapäivää sekä katuajoa yht 4500km, sama etunen noin 6500km. Vauhdit sellasta keskiryhmää. Tuosta videota kuinka se rengas näytti siinä vaiheessa:
https://www.youtube.com/shorts/INe1Vqcydo8
--
1200RS
Kyllä muuten muuttu mopo ihan sairaasti renkaiden vaihdolla. Keulakin kyllä tuli huollettua siinä välissä ja katteltua sagia vähän alemmas. Nyt kääntyy melkein ajatuksen voimalla mutkaan ja huomenna sitten selvitellään sitä ratapuolta. Tuskin sekään pettymys on. Rengasukko oli sitä mieltä että ne Mitaksen alla olleet sportforcet ei olis edes ihan pa*kat. Niillä kuulemma ajetaan jotain cuppia. Koko oli sama, mut silti toi continental oli selvästi kapeampi. Voi olla että se Mitas oli liian leveä Ducatin 5,5" vanteelle. Niin tai näin, nyt mopo istuu käteen![]()
Mitas Sportforce on hintaisekseen hämmentävän hyvä urheilullinen katurengas. Keskihitaan vauhdeissa oikein passeli, kestää hyvin kadulla ja tosi hyvä myös märällä. PoS suosittelee
Näissä renkaanvaihdoissa kannattaa muistaa se, että kuluneen renkaan (varsinkin etu) vaihtaminen melkein mihin vaan uuteen aiheuttaa yleensä riemunkiljahduksia. Ei sillä etteikö Contit (ei kokemuksia kyseisistä kumeista) olisi suorituskykyisemmät. Takuulla ovat, aikakin lämpiminä.
Nää oli just passelit itselle, Tuntu että ekasta mutkasta lähtien pitoa oli heti paljon. Puolen kierroksen jälkeen aloin jo availemaan vähän reilummin ja tokalla kierroksella ei tarvinnut enää miettiä koko rengasasiaa ollenkaan. Mitakset on lipsuneet mulla kylmänä, mutta nää pitää heti, eikä hetken päästä. Laittelin 2bar painetta "kylmään" renkaaseen ja radalta palattaessa oli semmonen 2,4bar. Olis varmaan voinut ajaa paljonkin lujempaa pidon puolesta. Kuvan renkaalla ajettu kolme settiä Alastaroa keskihitaassa sakissa. Jos nuo kesän menee, niin luulenpa löytäneeni mieleisen renkaan omaan käyttöön.
Oli kyllä hyvä pito ja luotto renkaisiin, kun motossa on conti sm attack
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää