Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 106:een 106:sta
  1. #91
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kummasti auttaa pyörän päälle kipuamiseen, kun pistää toisen jalan ensin jalkatapille, nousee sen jalan varaan ja siitä ponnistaa toisen kintun satulan yli. Menee aika kivuttomasti vaikka kuolonkankeus olisi jo lähempänä, kuin ensi synttärit.
    Kyllä, ainoa mikä kannattaa ottaa huomioon on, ettei pyörän sivujalka (joka ei välttämättä kaikissa kestä tai sen kiinnitys ei kestä kovin suurta painoa) pidä pyörää niin pystyssä että jalkatapille noustessa kun jousitus painuu kasaan, pyörän asento muutu ylitse pystylinjan. Tietysti sivujalan lisäksi vaikuttaa kuskin paino ja pyörän jousituksen herkkyys joka kevyellä pyörällä on yleensä suurempi.

    Sitä voi kompensoida roikkumalla hiukan sivujalan puolella ettei pyörä painu jousillaan kasaan liiaksi ja voipa satulaan nousun tehdä kaasukahvankin puolelta niin että kumartuu pyörän ylitse jarrupuolen tapille noustessa.

    Yksi konsti on se että ottaa ensin pyörän pois sivujalalta, käynnistää moottorin ja kytkin pohjaan, ykkönen päälle ja lähtee liikkeelle seisten vasemman puolen tapilla yhdellä jalalla ja heittää siitä oikean satulan yli ennen kuin istuu alas...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  2. #92
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Ite olen ajatellu että pitää varmaan ens talvena tehä jotain että voi varmistaa ens kesän ajelut.

    Vaihtoehtoina jalannostoreeneille tulee mieleen baletti- tai karatetunnit. Kumpikohan olis vähemmän nolo...
    Baletti on minusta parempi - aikoinaan kun Sofiankadun (Helsingissä siis) entisissä rikospoliisin treenitiloissa järjestimme varmaankin ensimmäiset naisten kehonrakennuskurssit, siellä oli muutama viehättävä nuori nainen jotka harrastivat balettia.

    Heitä oli miellyttävämpi seurata kuin kummipoikaani jota kannustin punttien nostelun sijaan harjoittamaan judoa tai muita tarpeellisempia lajeja joissa jalka kyllä pysyi nousevana mutta samalla houkutus kehua pystyvänsä potkaisemaan kummisetää päähän tuli herkästi liian suureksi vaikuttaen ainakin jonkin verran perinnönjakoon. Eli lisäsi paperitöitä meille...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  3. #93
    Lainaa xjrrrrräyh kirjoitti Katso viesti
    Kyllä, ainoa mikä kannattaa ottaa huomioon on, ettei pyörän sivujalka (joka ei välttämättä kaikissa kestä tai sen kiinnitys ei kestä kovin suurta painoa) pidä pyörää niin pystyssä että jalkatapille noustessa kun jousitus painuu kasaan, pyörän asento muutu ylitse pystylinjan. Tietysti sivujalan lisäksi vaikuttaa kuskin paino ja pyörän jousituksen herkkyys joka kevyellä pyörällä on yleensä suurempi.
    Joissakin pyörissä (esim Ducateja) sivujalka on ruuvattu moottorin alumiinilohkoon kiinni. On tapauksia maailmalta, että ruuvit ehkä aavistuksen löystyneet ja kuski retkottaa sivujalalla olevan pyörän päällä ja lohko paskaksi. Yleensä kestää, mutta sivujalka on tarkoitettu pelkän pyörän painolle. Ei vissiin ole takuukaan korvannut hajonnutta lohkoa, koska ei hajoa normaalikäytössä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  4. #94
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Yleensä kestää, mutta sivujalka on tarkoitettu pelkän pyörän painolle.
    Sitten vaan pyörä keskituolle niin ei ole tuota ongelmaa. Tosin se pitää sitten jotenkin nytkäyttää siltä jalalta poiskin, mutta se on ihan oma ongelmansa sitten se
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #95
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kummasti auttaa pyörän päälle kipuamiseen, kun pistää toisen jalan ensin jalkatapille, nousee sen jalan varaan ja siitä ponnistaa toisen kintun satulan yli. Menee aika kivuttomasti vaikka kuolonkankeus olisi jo lähempänä, kuin ensi synttärit.
    Joo, tekniikka auttaa kun kuolonkankeus vaikuttaa. Taistelin jonkin aikaa koipea Afrikkalaisen satulan yli, kunnes tajusin, että pyörä sivujalalle ja siitä rennosti hevosen selkään. Vaimon punnerrus takasatulaan on kyllä koomista ja kuittaan sen aina "kotka on laskeutunut" kommentilla😁
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  6. #96
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Sitten vaan pyörä keskituolle niin ei ole tuota ongelmaa. Tosin se pitää sitten jotenkin nytkäyttää siltä jalalta poiskin, mutta se on ihan oma ongelmansa sitten se
    Toi huoltopukkijalka puuttuu monesta moposta, ei ole tarvinnu keskijalalle nostella viimeisiä mopoja.
    Edit: Alkuperäiseen kysymykseen vastaus ettei ole parina vuotena tullut pahemmin kilometrejä, viime vuoden pilasi rannemurtuma kaasukäden puolelta ja nykyään on vissiin laiskuudesta kyse.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  7. #97
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Joo, tekniikka auttaa kun kuolonkankeus vaikuttaa. Taistelin jonkin aikaa koipea Afrikkalaisen satulan yli, kunnes tajusin, että pyörä sivujalalle ja siitä rennosti hevosen selkään. Vaimon punnerrus takasatulaan on kyllä koomista ja kuittaan sen aina "kotka on laskeutunut" kommentilla
    Kyytiläisen nouseminen on maailman helpoin asia, opeta vaimollesi seuraava tekniikka: Kuski istuu pyörän satulassa jalat tukevasti maassa ja kädet stongassa, kyytiinnousija asettaa vasemman jalkansa vasemmalle takajalkatapille, kädet kuskin hartioille ja niistä tukien nousee elegantisti seisoma-asentoon, nostaen oikean jalkansa satulan yli oikealle takajalkatapille ja istahtaa satulalle.
  8. #98
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Kyytiläisen nouseminen on maailman helpoin asia, opeta vaimollesi seuraava tekniikka: Kuski istuu pyörän satulassa jalat tukevasti maassa ja kädet stongassa, kyytiinnousija asettaa vasemman jalkansa vasemmalle takajalkatapille, kädet kuskin hartioille ja niistä tukien nousee elegantisti seisoma-asentoon, nostaen oikean jalkansa satulan yli oikealle takajalkatapille ja istahtaa satulalle.
    Niin, ja kannattaa myös pitää mielessä että moisen opetustuokion jälkeen ajaa/käyttäytyy niin että takapenkkiläinen saa ensin innostuksen kipinän moottoripyöräilyyn ja hiukan sen jälkeen niin että taatusti ostaa oman eikä suostu enää kapuamaan matkustajaksi!

    Joku tietysti voi sanoa että kaksinkertaiset kulut ja niin etiäppäin... Mutta itselle se on ollut valtava helpotus eikä vain sitä vaan monessa suhteessa auttanut hillittemään itteeni josta taas on taatusti johtunut ajoharrastuksenkin pidentyminen toistaiseksi. Jossain vaiheessa olin myös jo luopumassa mutta vaimo jatkoi yksin pari vuotta ja sai minut uudestaan innostumaan ainakin hiukan ajamisesta.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
  9. #99
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Joissakin pyörissä (esim Ducateja) sivujalka on ruuvattu moottorin alumiinilohkoon kiinni. On tapauksia maailmalta, että ruuvit ehkä aavistuksen löystyneet ja kuski retkottaa sivujalalla olevan pyörän päällä ja lohko paskaksi. Yleensä kestää, mutta sivujalka on tarkoitettu pelkän pyörän painolle. Ei vissiin ole takuukaan korvannut hajonnutta lohkoa, koska ei hajoa normaalikäytössä.
    No tämän takia pitääkin nousta kyytiin kaasukahvan puolelta. Suorastaan keventää sivujalan kuormaa...

    Vuosia tempoilin takapenkille sidotun nyssäkän kanssa jotta miten tähän pääsee kyytiin ja etenkin miten pois kun on 30cm ylimääräistä nostettavaa. Sitten jossain näin videon kuinka homma suoritetaan kaasukahvan puolelta ja valaistuminen tapahtui.
    Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
  10. #100
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Kyytiläisen nouseminen on maailman helpoin asia, opeta vaimollesi seuraava tekniikka: Kuski istuu pyörän satulassa jalat tukevasti maassa ja kädet stongassa, kyytiinnousija asettaa vasemman jalkansa vasemmalle takajalkatapille, kädet kuskin hartioille ja niistä tukien nousee elegantisti seisoma-asentoon, nostaen oikean jalkansa satulan yli oikealle takajalkatapille ja istahtaa satulalle.
    Juuri noin se menee sillä eroila, että pidän mopon vielä kallellaan sivutuen varassa, mutta +60:llä sekään ei ole helppoa. Takalaukku ja korkea mopo on leidille vähän hankala.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  11. #101
    Isojen kovien sivulaukkujen takia omassa pyörässä poitsun kanssa kyytiin nouseminen pakko suorittaa niin että poika kapuaa kuskin penkille minun pitäessä pyörää sivutuella pystyssä, peruuttaa siitä takapenkille, sitten itse jalka satulan yli varoen etten potki poikaa ja siitä matkaan, hieman hankalaa mutten oikeen ole keksinyt miten se sinne pääsisi niin että itse olen jo satulassa.

    Uus akku olis tuossa odottelemassa asennusta, saas kattoo innostuisko sitä ens vkl edes jonkun lyhyemmän pyrähdyksen heittää. Ei tunnu tuo GTS menevän kaupaksi mutta silti tässä yks päivä alkoi tulla synkkiä ajatuksia että pitäskö sitä kuitenkin viel hommata joku Pannari/Goldwing vaikkei tässä nyt mitään euroopanturneeta edes suunnitella... Ikää nyt kuitenkin "vasta" 40 joten vähän vielä karsastaa noi maantielaivat Customin selkään ei minua saa ja piste siihen.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  12. #102
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Juuri noin se menee sillä eroila, että pidän mopon vielä kallellaan sivutuen varassa, mutta +60:llä sekään ei ole helppoa. Takalaukku ja korkea mopo on leidille vähän hankala.
    Tasapainoisempi se on kun pyörä on pystyssä mutta jos kuskin jalat ei ylety maahan, niin se tietysti muuttaa asiaa.
    Täälläkin kyllä 70v. on jo lähempänä kuin 65v....
  13. #103
    Lainaa xjrrrrräyh kirjoitti Katso viesti
    Niin, ja kannattaa myös pitää mielessä että moisen opetustuokion jälkeen ajaa/käyttäytyy niin että takapenkkiläinen saa ensin innostuksen kipinän moottoripyöräilyyn ja hiukan sen jälkeen niin että taatusti ostaa oman eikä suostu enää kapuamaan matkustajaksi!
    No onko meillä tuo jo hoidettu, emäntää kun ei saa kyytiin kapuamaan millään - valitettavasti

    Mistäköhän löytyisi ne kikat, jolla saisi emännän innostumaan kyytiin? Tässä jo 25v yrittänyt vihjailla ja ehdotella, mutta kun ei niin ei. Goldwingiin on lupautunut, mutta ihan heti ei tuota pyörää tähän taloon tule vaikka kuinka Honda onkin, se minkä voisin jo ottaakin, niin siihen ei lompakko puolestaan riitä.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  14. #104
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jäänyt mieleen kun joku joskus suoritti jollain parkkiksella nousun prätkän päälle, onnistuen kyllä, mutta näytti lähinnä joltain ninjapotkulta, kun kalossi heilahti vauhdilla korkealta takalaatikon tms. pakkauksen päältä toivottavasti ei haarat ratkenneet.

    Hyvänen aika, polvi koukkuun ja vie sen polven satulan yli ja siitä kalossi tipahtaa ihan itsekseen pyörän oikealle puolelle.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #105
    Lainaa mkukka kirjoitti Katso viesti

    Euroopassa myydään pyöriä ennätystahtiin, mutta suomessa taistellaan harrastuksen elossa pysymyksestä, miksi se on näin?
    Ainakin Italiassa on useita vanhoja perinteisiä kokoontumisajoja lopettanut. Bondeno, Costigliole, Sorbolo, MotocampMutina, Castelnuovorangone, Caorle, Faenza, Carpi, Arditi del Piave, Sardinia ympäriajo, Rovereto.... niissä joissa minä olen käynyt taitaa jäljellä olla enää MC Saarisen Umbrian ympäriajo ja Tryffeliralli syksyllä eli kyllä sielläkin muutos prätkäkulttuurissa on tapahtunut.

    Toki uusia tapahtumia on tullut tilalle, mutta ne tuntuu olevan enemmäkin tapahtumia jossa piipahdetaan muutamaksi tunniksi syämään eikä siis yövytä paikalla.

    Erona italian ja suomen välillä on se ettei siellä ole samanlaista ikäjakautumaa kuin suomessa. Suomessa moottoripyörien suosio vapaa-ajanvälineenä nousi isosti 70-80-luvuilla ja kuskeina oli silloin nuoret, vanhoja ei moottoripyörien päällä näkynyt kuin jossain maaseudun metsätyömailla jos ei enää sielläkään.

    Ja nyt nuo silloin aloittaneet motoristit ovat entisajan nuoria ja katoavaa kansanperinnettä. italiassa taas motoristien ikäjakautuma on paljon tasaisempi eikä tietenkään voi unohtaa sään merkitystä kun suomessa on ajokelejä vuodessa 1kk ja italiassa 6+kk.

    Italiassa se moottoripyöräily on paljon helpompaa ei pelkästään sään takia vaan myös etäisyyksien kun ne tapahtumat joissa käydään on alle 100km ja oikeastaan paljon alle 100km.

    Mä oon viimeksi käyny prätkällä italiassa 3-vuotta sitten koska ne alppien ja apenniinien tiet on jo moneen kertaan ajettu siis ne asfalttipäälysteiset ja osa niistä hiekkateistakin jossa prätkällä ajaminen on sallittu, on ajettu ja viimeiset reissut etelään olen tehnyt autolla kyydissä sähköfillari ja ajanut ne tiet joihin ei moottoripyörillä ole asiaa.
    tremazo-nota.jpg
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  16.  
  17. #106
    Avoauto.

    Se on ihan ok ratkaisu siedättämään moottoripyöräharrastuksen kuihtumisen aiheuttamaa tuskaa...
    Mua rupesi taannoin ketuttamaan tuo ainainen varusteiden pukeminen, enää kun ei teepaidalla ja shortseilla ajele. Hiki tuli ennen kuin oli metriäkään ajanut.

    Avoilun plussaa.

    + Ei tule hiki ajovarusteissa ja jos tulee kuuma, pistää katon ylös ja ilmastoinnin päälle.
    + Viihdelaitteisto toimii ja navigointikin on helpompaa.
    + Sateen sattuessa nostetaan katto.
    + Keskellä peltoja haisee pellot samalle kuin prätkäillessä, eli vuodenajasta riippuen paska, taikka heinä.
    + Kasvot saa aurinkoa, - palaa helposti.
    + Matkailuunkin oiva peli, matkatavarat mahtuu helposti kyytiin.
    + Voi ajaa talvellakin, kun valitsee oikeanlaisen avon. Ehkä corvette ei ole parhaimmillaan talvella. Mutta nelikko A5 toimii oikein hyvin.
    + Turvallisempi.
    - Aurinko tulee ikävästi silmiin tuulilasin yli. Lippis jeesaa, mutta tukka menee länään (naisten ongelma, toki kypärässä sama)
    - Ei ihan saa sellaista sporttista lentämisen fiilistä, kuten prätkäillessä.
    - Ei ole tavoittamattomissa

    Kaiken kaikkiaan erinomainen kapine keski-ikäiselle.
    Toki prätkä on kiva, mutta mukavuuden halu on jo niin iso.
    Ainoa mikä kiinnostaa on prätkien ropaaminen.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234