Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    On tullut ajeltua Schuberthien tuotoksilla vuosikausia ja nehän nyt eivät ole niitä kevyinpiä pottia. Nyt kun lukkopainin niskarääkin aiheuttamat niskalihakset ovat jo sulaneet, niin on tullut mieleen miten suuri ero matkamukavuuteen on kevyemmillä kypärämalleilla verrattuna vaikkapa Schuberteihin? Onko siis esimerkiksi 400grammaa merkittävä ero?.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  2. #2
    Kyllä se 400 grammaa tuntuu kummasti kun on pois kypärän painosta, on se jo prosentuaalisestikin paljon jos noi avattavat menee siinä 1700-1800 gramman nurkilla painoissa.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  3. #3
    Voin kompata edellistä vastaajaa, kyllä sen 400gr eron huomaa jo lyhyilläkin matkoilla. Löytyy Schuberth ~1800gr
    ja Klim Krios ~1400gr, kummasti se kevyempi kypärä päätyy päähän jos jonnekin pitää lähteä..
    BMW R100 Kurapyörä
    BMW K1300R
  4. #4
    Omat integraalikypärät viimeisen 20 vuoden ajan Bell, Shoei, Airoh ovat olleet painoltaan n 1100-1200 gr ja alkuperäisenä syynä yksinkertaisesti niskan hyvinvointi mahdollisessa kolaritilanteessa. Pärjääminen SHARP-testissä on ollut painoarvoltaan valinnassa iso tekijä.

    Jokin vuosi sitten tuli hankittua jälkikasvulle haluamansa mopokypärä, joka oli hyvin iskutesteissä pärjännyt AGV.
    Pieni järkytys oli kokeilla kyseistä kypärää ajossa. N 1600 gr paino tuntui kuin lyijypaino olisi ollut pään ympärillä.

    Väittäisin oman kokemuksen mukaan, että paino ei ole vain turvallisuuskysymys, se on mitä suurimmassa määrin mukavuuskysymys. Ja vaikuttaa 100% ajasta, jolloin ajaa eikä vain mahdollisessa kolaritilanteessa.

    Ovathan nuo kevyet potat olleet useimmiten hiilikuituvahvisteisia ja muutoinkin hinnaston yläpäästä, mutta loppukaudesta tai kauden ulkopuolella hankittuna hintahaitari on ollut 250 - 350€:n hintaluokassa, n puolet ovhsta.

    Ilmeisesti uusi EU-kypäränormi on valitettavasti nostanut joidenkin kypäröiden painoja. Kuinka laajalti, ei tietoa.
  5. #5
    No jos se kypärän paino noin huolettaa, niin ei kun kaupan kautta ja hans-tuki käyttöön

    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #6
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    No jos se kypärän paino noin huolettaa, niin ei kun kaupan kautta ja hans-tuki käyttöön

    Kiitos huolenpidostasi. Olen jääradalla ja enskassa käyttänyt Leatt 3.5:sta. Riittääkö se vai siirrynkö suosittelemaasi hansuun?
  7. #7
    Olisihan se mukavaa jos löytyisi kevyt kypärä joka täyttäisi kaikki speksit. Avattava, lippa, aurinkovisiiri, integroitu puhelin, ja vielä jos se sopisi kallomuotoon. Kypärähän on pääasia, ei hinta (vaikka tolla E2:lla pitänee pärjätä jokunen kausi).
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  8. #8
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Olisihan se mukavaa jos löytyisi kevyt kypärä joka täyttäisi kaikki speksit. Avattava, lippa, aurinkovisiiri, integroitu puhelin, ja vielä jos se sopisi kallomuotoon. Kypärähän on pääasia, ei hinta (vaikka tolla E2:lla pitänee pärjätä jokunen kausi).
    Mitä mieltä E2:sta?
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    No jos se kypärän paino noin huolettaa, niin ei kun kaupan kautta ja hans-tuki käyttöön


    Minulla on paukkuliivi, joka tulee niskan tueksi, kun kuski muuttuu lentäjäksi. Neliraaja halvaus on kai kaikkein suurin pelkoni.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  10. #10
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Neliraaja halvaus on kai kaikkein suurin pelkoni.
    Tuohan se varmasti se kaikista vaihtoehto varmaan onkin, vaikka toki esim. jalkateränkin menettäminen murskattuna pyörän alle tms. aivan varmasti Tuo riski vaan on väistämätön osa tätä harrastusta, vaikka kuinka niitä pyrkisi minimoimaan ja tekisi itse asiat ns. oikein, aina voi osua se säkä ihan vaan sillä että on väärässä paikassa väärään aikaan
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Tuohan se varmasti se kaikista vaihtoehto varmaan onkin, vaikka toki esim. jalkateränkin menettäminen murskattuna pyörän alle tms. aivan varmasti Tuo riski vaan on väistämätön osa tätä harrastusta, vaikka kuinka niitä pyrkisi minimoimaan ja tekisi itse asiat ns. oikein, aina voi osua se säkä ihan vaan sillä että on väärässä paikassa väärään aikaan
    Täytyy vain sopivassa määrin pyrkiä minimoimaan riskiä ja esimerkiksi tuo paukkuliivi on melko helppo käyttää ja erityisen hyödyllinen, jos sattuu ajamaan mereen/järveen

    Ilmenin tyrmäyksen jälkeen otin selvää miksi vanhan ihmisen pää ei kestä iskuja kuten nuoremman ja tässä iässä on potta syytä valita muun kuin katu-uskottavuuden perusteeella. Sanoisin, että melko pienillä valinnoilla voi säästyä pahimmalta joskaan onko kypärässä tuplaDD lukko vain joku toinen tuskin ratkaisee.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  12. #12
    "Ilmeisesti uusi EU-kypäränormi on valitettavasti nostanut joidenkin kypäröiden painoja. Kuinka laajalti, ei tietoa."

    Taitaa olla nyt vähän samanlainen, kuin Bike:n testit, jossa isku testi tehdään useampaan kohtaan. Muunlaisessa testissä ei oikein olekaan järkeä.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  13. #13
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Mitä mieltä E2:sta?
    Aika hyvä. Radiolle pointsit, parempi kuin odotin. Tosin kypärästä toiseen ei ole kokeiltu. Leukaosa putoo alas turhan helposti yläasennosta, voi olla että kamera vaikuttaa kun se on leukaosassa kiinni.

    Aurinkovisiirin irrotusmenetelmä puhdistusta varten ei ole mulle vielä auennut, ainakaan pikavilkaisulla. Visiiri irtoaa nätisti eikä ole (helposti hukkuvaa) irtosälää.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  14. #14
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    "Ilmeisesti uusi EU-kypäränormi on valitettavasti nostanut joidenkin kypäröiden painoja. Kuinka laajalti, ei tietoa."

    Taitaa olla nyt vähän samanlainen, kuin Bike:n testit, jossa isku testi tehdään useampaan kohtaan. Muunlaisessa testissä ei oikein olekaan järkeä.
    En Biken testeistä tiedä, enkä EU-normeistakaan, jotka yleensä täyttyvät halvimmillakin kiinakypärillä, mutta esim Sharp on vuosikausia testannut kypäriä yksinomaan eripuolilta kypärää. Joku runsaan kilon potta on suojannut jokapuolelta hyvin ja joku toinen lähes kaksikiloinen on ollut huono joka paikasta. Ja kaikki variaatiot sitten näiden välistä.
    Paino ei ole korreloinut kovinkaan hyvin vaimennuskyvyn kanssa.
  15. #15
    Mulla meni viime kesänä kypärä uusiksi peurakolaroinnin takia ja oli kevyt HJC RPHA11 ennen ja nyt katsoin Sharp testeistä 5 tähden kypärää 22.06 normiin missä kaikki iskutestit näyttäisivät vihreää ja olisi kevyt kypärä ja siksi päädyin AGV K-6S:n ostamaan kun vielä sattui istumaan hyvin omaan päähän ja on kyllä mukava keveyden takia, taitaa olla alle 1300g luokkaa L-koko. Aikamoisen paksu on rakenne AGV:ssä sivuilta HJC:n kypärään verrattuna mutta niinpä onkin sitten iskutestit sivuilta AGV:lla paljon paremmin arvioinnein. Mulla on myös lipallinen adventurekypärä joka painaa n. 300g enemmän kuin AGV ja kyllä sen eron jo huomaa ajossa. Hyvin Ixonin airbagliivi nahkapuvun alla toimi kypärää tukien ja tajusin vasta ojasta pois kömpiessä että mulla on muuten liivikin täyttynyt puvun sisällä, poksahtaa niin nopeasti kun ensimmäinen osuma tuli että en kyllä sitä ehtinyt lainkaan huomata.
    Born to be middle aged.
  16. #16
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Taitaa olla nyt vähän samanlainen, kuin Bike:n testit, jossa isku testi tehdään useampaan kohtaan. Muunlaisessa testissä ei oikein olekaan järkeä.
    No se wanha testihän oli ihan älytön kun ne iskupisteet oli määritelty täsmälleen => eräs valmistaja tekikin hiukan fillarikypärää muistuttavan kypärän, jossa oli siis ihan avonaisia reikiä ja juuri noissa kyseisissä speksin mukaisissa pisteissä oli sitten tavaraa niin että tuo "kypärä" läpäisi kuin läpäisikin tuon testin.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  17. #17
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Väittäisin oman kokemuksen mukaan, että paino ei ole vain turvallisuuskysymys, se on mitä suurimmassa määrin mukavuuskysymys. Ja vaikuttaa 100% ajasta, jolloin ajaa eikä vain mahdollisessa kolaritilanteessa.
    Myös toisinpäin eikä pelkästään paino. Jos kypärä on jostain syystä (istuvuus, melu, paino jne) epämukava niin se rupeaa ajosuorituksen pituuden kasvaessa salakavalasti pikkuhiljaa vaikuttamaan turvallisuuteen. Kuski väsyy nopeammin ja tarkkaavaisuus herpaantuu.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  18. #18
    Grammamääräinen ero kypärän painossa on vain yksi osa monimutkaisessa yhtälössä. Vaikutusta on mm.
    - painopisteellä (otsa vai takaraivo) vs pyörän ajoasento (pysty vai etukumara)
    - tuulenvastuksella vs pyörän katteet tai kattamattomuus
    - käyttäjänsä fysiologialla (lyhyt niska vs pää "tolpannokassa")
    - pään koko / paino vs kypärän koko / paino
    (pienipäisellä muutaman sadan gramman muutos kypärän painossa on suhteessa suurempi osuus koko pään painosta)

    Itsellä on ollut niin 1,3kg kuin 1,7kg kypärät pidemmän aikaa vuorottain käytössä, enkä niiden painoeroa ole koskaan kokenut merkitykselliseksi. Sen sijaan ero tuulenvastuksessa oli hyvinkin merkityksellinen.
  19. #19
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Grammamääräinen ero kypärän painossa on vain yksi osa monimutkaisessa yhtälössä. Vaikutusta on mm.
    - painopisteellä (otsa vai takaraivo) vs pyörän ajoasento (pysty vai etukumara)
    - tuulenvastuksella vs pyörän katteet tai kattamattomuus
    - käyttäjänsä fysiologialla (lyhyt niska vs pää "tolpannokassa")
    - pään koko / paino vs kypärän koko / paino
    (pienipäisellä muutaman sadan gramman muutos kypärän painossa on suhteessa suurempi osuus koko pään painosta)

    Itsellä on ollut niin 1,3kg kuin 1,7kg kypärät pidemmän aikaa vuorottain käytössä, enkä niiden painoeroa ole koskaan kokenut merkitykselliseksi. Sen sijaan ero tuulenvastuksessa oli hyvinkin merkityksellinen.

    Näin on ja jos otsa ja poskitoppaukset eivät tukeudu tasaisesti nuppiin on kypärän kanssa erittäin ikävä ajaa.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  20.  
  21. #20
    No onhan se todellakin vaikuttava asia mitä kypärä painaa.
    Itselläni neljä eri pottaa, yksi painaa jotakin 1550 grammaa, kolme muuta 1100-1200.
    Kyllä eron huomaa päivittäisessä käytössä.
    Alkaa olemaan iän myötä niska vaivoja muutenkin niin ehdottomasti pitää kypärän olla kevyt.
    Sen myös huomannut uusissa kypärissä että airodynamiikka on kehittynyt aivan huomasti verrokkina vanhempiin.
    Joksa