Äärimmäisen harvoin testeissä puhutaan pitempikoipisten sopivuudesta pyörään. Itse olen vain 190 cm, ja aina on hankalaa. Kertokaa mikä sopii pitemmälle, missä on jotain säätöä.
<p>gubbe</p>
ja vielä harvemmin meille vähempivaraisille vanhempien pyörien testeistä.
<p>gubbe</p>
Sopivuuden saa säädettyä jalkatappisarjoilla ja ohjaustankoa/clipareita vaihtamalla. Ohjaustankoa nostaa risereilla. Istuinkorkeutta penkkiä korottamalla.
Harvempi pyörä sopii lyhyille ja pitkille. Kaikki on suunniteltu keskimittaisille, mutta onneksi muutostyöt ovat kohtalaisen kiduttomia.
...
Niin paljoa et muuten millään tappisarjallakaan siirtoa aikaiseksi saa, että allekirjoittaneen koivet mahtuisi vaikkapa Triumph Trophy 2012> kun jopa BMW RT 1200 on todella ahdas. Karmeimmillaan polvet osuu just eikä melkein siihen tankin leveimpään kohtaan, taikka ei mahdu mitenkään etukatteen "sisälle" ja näin ei siis toiveitakaan että noita polviaan saisi tungettua niihin polville tarkoitettuihin "poteroihinsa"
Itse olen 196cm pitkä ja vieläpä niin että jalat on poikkeuksellisenkin pitkät. Aiheuttaa ongelmia monessa autossakin kun koipia ei vaan saa mitenkään ohjauspylvään alle ilman ettei polvellaan tökkisi cruisea tms. Tällä hetkellä pyöränä on Suzuki GSF 1250 Bandit täyskatettuna ja tähän mahtuu, tarvittaessa myös emäntä takajakkaralle. Autona on Citroen Berlingo XL, jossa ohjauspylväs on varsin korkealla s.e. kytkinjalan polvi ei töki tuota PSA:n klassista cruisen viikseäkään.
Siksi aina uutta ajoneuvoa valitessani sen kylmätyypit on aivan välttämättömät, vaikka en sitten koeajollakaan edes kävisi lainkaan.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse olen 189 ja suuri osa siitä jalkoja. Oman kokemuksen mukaan Gessu on paras ja lähea ainoa
Sanoisin että eurooppalaisissa, ja ehkä jenkeissäkin, on lähtökohtaisesti loivempi polvikulma ja paremmin tilaa pitkille kuskeille, kuin mitö japseissa. Poikkeukset vahvistavat säännön ja pyörän genre vaikuttaa myös.
Se maksaa kuka nauttii!
Kiikarissa olisi pikemminkin tuollainen EV9 (riittävästi tavaratilaa & vetomassaa), mutta vasta jonkun vuoden kuluttua kun hinnat ovat pudonneet tuonne 30...35k€ kieppeille.
Ei se nyt aina kyllä ole polvikulmastakaan kiinni, vaan siitä pyörän muotoilusta mahtuuko vaiko eikö. Toki polvikulma voi sitten ajan kanssa tulla vastaan, miten paikat kipeytyy tms.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eipä tuo 190 Customissa ole ollut ongelma ja erilaisia siirtosarjoja löytyy. Suurempi ongelma tulee siinä minkä painoista takapenkkiläistä voi havitella. Eli jos on pituutta ja painoa ja tavoite ajaa kaksi päällä niin kannattaa tutustua myös pyörien kantavuuteen.
yleisesti customit sopii parhaiten ns. kaikenmittaisille, mutta itse en mahtuisi empiiristen motomessukokemusten ja lyhyiden koeajopäivien perusteella kuin sporsteriin. miten voikin harrikat olla niin pienille ukoille tehtyjä. tosi monessa mallissa polvet on yli tankin.
ainahan nuo adventuret olis pitkälle sopivia,mutta on niin pirun rumia -ja kalliita- ettei ole sijoitushaluja herättänyt.
Mietin että mitä väliä sillä on onko näin vai ei? Onko siis tottumuksesta kysymys?
Matt Laidlaw, joka tekee siis Youtube-videoita Harrikoihin liittyen, on 6' 6" pitkä, eli n. 198cm.
https://www.youtube.com/@MattLaidlaw
Väittäisin että nakupyörissä löytyy tuota jalkatilaa. Ja moneen pyörään saa korkeampaa penkkiä ihan valmistajan lisävarusteena. Lisäksi jos joku melkein hyvä pyörä löytyy niin kannattaa vilkaista että onko siellä vaihdettu penkki matalampaan tai korkeampaan.
Ja kannattaa myös lukaista ohjekirjaa. Monissa pyörissä löytyy säätöjä jalkatappien paikoille ja tangon paikallekin voi olla säätöjä. Itse yllätyin että esim ktm 890R:ssä on tangollekin kaksi paikkaa, eli saa eteen/taakse siirrettyä:
https://www.manualslib.com/manual/31...page=47#manual
Oma mielikuva on että ihmiset eivät viitsi edes kahvoja säätää kohdilleen mopoistaan, joten kannattaa vähän tutkiskella sitä pyörää jos vaikka liikkeessä pääsee tutkimaan. Aina kun eivät edes liikkeessä tiedä että mopolle on jotain korotuksia tai madalluksia tehty.
Sama kysymys kiinnostaa täälläkin kun 190cm eikä budjetti riitä ihan kallleimpiin kuten GS tai Super Adventure. Joskus sain tällaisen linkin josta näkee suuntaa antavasti paljon vanhempiakin malleja https://cycle-ergo.com/ mutta tuossa ei aina huomioitu esim säädettävää istuinta.
MT09 Tracer on siinä rajalla että tarpeeksi tilaa kun istuin korkeammassa asennossa, ei ainakaan häiritsevän pieneltä tunnu. Istuin matalammassa asennossa tuntuu jo että polvet tulee syliin.
Yamaha MT-09 Tracer
Mulla Kawan Gtr 1400 sekä Yammun Fz1.
Poika noita lainailee satunnaisesti ja hänellä pituutta vaivaiset 195 cm.
Ei ole ollut mitään ongelmaa sopimisen kanssa.
Hyvin on maistunut kumpikin pyörä.
Joksa
Yllättävä lausunto. Kun itselle (174) Spora ja vanha keskitappi-Dyna oli ainoita joilla realistisesti pystyi ajamaan, Softalit oli jo semmosia että jalat ei yltäneet kunnolla speduille. Mutta jos noin on niin kannattaa huomata että nimenomaan HD on se jolle erilaisia tarvikevalmistajia on miljardeja ja vaikkapa nyt jalkatappien siirtosarjat saa helposti hoidettua. Esim (muitakin on): https://onlinecatalog.custom-chrome-...-2024/68682193
Cycle-ergo on ihan hyvä sivusto, mutta mitä siellä on ei kannata ottaa 100% faktana.
Muillekin kuin Harrikoille on ohjaustankoja saatavilla eri leveyksillä, korkeuksilla ja taivutuksilla.
Esim. https://www.fehling.de/en/product-ca...ke-handlebars/
Tämä siis vain esimerkkinä, paljon muitakin on.
Risereita (ohjaustangon kiinnityskappaleiat) saa eri mitoilla
https://www.louis.eu/en/search/produ...&viewMode=grid
Useimpiin adventure-pyöriin saanee löytynee madalletut jalkatapit, Kotareihin esim. Rade Garage.
Jos ei valmiina tarvikeosana, niin pelkin korotuksia saa teettetyä, Suomestakin löytyy alan palvelua.
Toki tuommosessa on vaivaa. Pitää pähkiä mikä mitta ja mikä malli olisi sopivin. Asentamiset ei yleensä ole vaikeeta mutta perustyökalut pitää olla ja meneehän siinä hetki kun vaihtaa stongan kun pitää irrotella kahvat, sähkönappulat ja peilit. Ja voi olla että tuli tilattua sittenkin väärän mittainen ja joutuu tilaamaan vielä toisenkin mallin. Mutta jos mopo olisi muuten mieleisempi kuin mikään muu niin tuo on kuitenkin sellaista lopun hienosäätöä.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ennen tuli ajettua niillä pyörillä, johon rahat riittivät ja luuranko sai sopeutua niihin, mutta nyt on alla Africa twin ja tilaa riittää👍 Pituutta on 188cm
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...