Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin selvityksen mukaan vuosina 2013–2024 tapahtuneissa moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 192 moottoripyöräilijää, siis vuosittain lähes 20 moottoripyöräilijää.
Valtaosa kuolemantapauksista, 154, oli moottoripyöräilijän syytä. Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä yli kolmannes oli vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena.
https://yle.fi/a/74-20152484
80% motoristien kuolemista on kuolleiden motoristien syytä.
Kotilokuskeille ja olosuhteille jää vain 20%.
Mites tässä näin nyt oikein kävi...?
4 pyörällä tietyt "ajovirheet" on helpommin korjattavissa![]()
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Jos saat kaikki oikein, niin kuoleman riski on verrattain pieni:
Et ole huumeissa tai kännissä
Sinulla on ajolupa.
Et aja tuplasti yli sallitun.
Pyörä allasi on oma tai ainakin luvallisesti sinun.
Ei oo vaikeeta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kohtuullisen erikoinen ja ehkä pieniä epämääräisyyksiä sisältävä lausunto. Mutta kyllä sen perusteella tienpidon voi lopettaa.Asiantuntija kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Samaa mieltä epämääräisyydestä. Kokeneella road racing - kuskilla ei myöskään ole välttämättä mitään käryä miten
20 vuotta vanhalla takaiskarilla varustettu CB750 tai joku customi käyttäytyy jo routaheitossa, kun kokenut road racing-kuski ei ajele kuin rataa renkaat suoraan lämppäristä ja vasta huolletulla alustalla.
Tämän ongelman tietenkin ratkaisee moottoripyörien vuosikatsastus, jossa kaikkiin laitteisiin vaaditaan vähintään Öhlins R/T-tasoinen iskunvaimennus ja renkaanlämpö- ja paineindikaatiot kuskille MotoGP-tyyliin, ettei lähdetä liian kylmällä tai kuumalla Michelinillä työntämään Viragoa nelinumeroisella tiellä vastaohjauksella kohti apeksia.
Anteeksi, lääkkeet unohtuivat minultakin kuten jutun toimittajalta, lähti samalla tavalla lapasesta!
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Harvemmin ne routaheitot sallituissa nopeuksissa paljoa heittelee. Ja jos ajaa niin huonolla tiellä että siellä niitä routapommeja on niin se tie on jo yleensä muutenkin sellaista pottupeltoa, missä ei tee mieli kovin lujaa ajaa.
Ei silti luulisi olevan liikaa vaadittu että edes selvinpäin ajetaan, oli kyseessä auto tai mp. Kypärääkin kannattaa käyttää. Ja ajonopeus sovittaa omiin kykyihin ja siihen miten tuttu tie on.
Minusta tuosta selvityksestä ei saanut selvää, monestako oikeasta motoristista on kyse.
Itse en pidä motoristina ilman ajolupaa ajavaa motoristiä. Vielä vähemmän kännipäisiä, tai huumehörhöjä, jotka ajavat varastetulla pyörällä.
Verrrokkina voisi olla vaikka kyyditettävä juoppo linja-autossa, joka tarttuu ohjauspyörään. Siitäkin tulee juridisesti linkkarikuski, vaikka ei ajolupaa olisikaan.
Tämä vain siksi, ettei sormella osoiteltaisi niitä oikeita motoristeja.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Kokeneella road racing kuskilla on ehkä kokemusta kisanopeuksista vain radalla, ei ole mitään käsitystä siitä millaista on vetää +200 nopeuksia polvi maassa jossain perähikiän päiväkodin ohi menevällä tiellä jossa autot heittää sisäkaarteesta hiekkaa tielle, traktori tunkee peltoliittymästä eteen ja joka kevät joutuu arvailemaan onko tänä vuonna ojarumpu tehnyt hyppyrin vai montun.
Tällaiset uutiset moottoripyörien vaarallisuudesta ja kluolemantapauksista pohjustavat vaan sitä katsastuspakkoa. Kuolema kun on hyvä keppihevonen. Ei mitään väliä vaikka kaikki olis olleet varastetulla pyörällä ilman valoja kännissä, tilastoista on kätevä tehdä johtopäätöksiä aina omiin tarkoituksiinsa. Unohdetaan vaan kaikki muut asiaan liittyvät seikat.
Ihan samanlaisilla harhoilla saatiin aikaiseksi lapsipornosensuuri ( estää piratebay eli oikeasti isot levyyhtiöt jäi ilman rahaa). Ei se laki mitään lapsipornon levitystä pystynyt estämään.
Täytyy oppia näkemään mitä uutisella oikeasti tavoitellaan eikä otta uutista uutisena, monesiti niillä on tarkoitus taivutella suuren yleisön mielipide jonkun typerän kiellon tai määräyksen taakse.
Virheellinen selvitys. Jäänyt faktat tarkistamatta motorg foorumilta.
Tappajakotilossa se syy aina on motoristin kuollessa, aineissa tai ilman.
Freude am Fahren.
Isoin ongelma on aina kun tehdään typerää lainsäädäntöä niin siitä ei sitten koskaan pääse eroon, vaikka kuinka olisi tieteet ja todisteet että homma ei toimi, tai on peräti haitallinen. Jos moottoripyörille tulisi se katsastuspakko, niin vaikka jos 4 vuoden jälkeen todettaisiin että sillä on nollavaikutus kaikkeen, niin se katsastuspakko kuitenkin jäisi olemaan.
Sama homma kuin esimerkiksi tuossa puhumassasi filtterissä, taksiuudistuksessa tai vaikka työttömien valvotussa työnhakupakossa. Vaikka kuinka tiedetään että mitään hyötyä ei siitä ole, tai on pelkkää haittaa, niin sitä ei enää jälkikäteen muuteta.
Osasyy tietenkin, että kun päätökset on poliittisia, niin kukaan ei halua näyttää siltä että tekisi työttömille tai lapsipornolle helpotuksia. Tai sitten joskus sen moottoripyörien katsastuksen poistamisen kanssa joku väittäisi että katastroofi on edessä, kun ihmiset saisivat ajella katsastamattomilla pommeilla... vaikka aikaisemmin niin tehtiin ja ongelmia ei ollut.
Huonoa lainvalmistelua vastaan taistelu on todella vaikeaa. Mutta huonon lain muuttaminen on mahdotonta.
Jostain syystä liikenneturvallisuustoimijat ei koskaan muista kertoa, että leijonanosa kuolleista ja loukkaantuneista ajoi varastetulla moottoripyörällä. Erityisesti edellinen korostuu niiden osalta, jotka ajaa kännissä/kamoissa, ilman varusteita ja ilman ajokorttia.
Mutta kyllähän se on helppo ymmärtää, että kun tehdään omaan agendaan sopivia tutkimuksia, voivat sitten lisätä holhousta ja kiristää sääntöjä niitä noudattavien kiusaksi.
Esimerkki. Just oli poliisin tilastorunkkauksessa vedetty mutkat suoraksi ja todettu että maistelleena ajamisen ja kuolemaan johtavien onnettomuuksien välillä oli yhteys. Olisi kuulemma mahdollisuus parantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta ottamalla nollaraja käyttöön.
Tarkastelujaksolla oli noin 1100 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joista kahdeksassa (8!) pääasiallinen syyllinen oli juonut jotain, mutta alle promillerajan. Lisäksi olivat jättäneet omiin johtopäätöksiin sopimattomat vuodet pois analyysistaan. Mielestäni kohtuullisen hävytöntä.
Nyt voikin odotella, että joku tulee vaahtoamaan siitä, kuinka puolustan rattijuoppoja.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. ER-5 (taas!), Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Tämä huutaisi vertailututkimusta samalta ajanjaksolta niistä kuljettajista, jotka olivat mukana vastaavissa onnettomuksissa mutta olivat nollapromillen tilassa onnettomuuden sattuessa. Tulos saattaisi olla epäedullinen nollapromillen kannattajille.Tarkastelujaksolla oli noin 1100 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joista kahdeksassa (8!) pääasiallinen syyllinen oli juonut jotain, mutta alle promillerajan. Lisäksi olivat jättäneet omiin johtopäätöksiin sopimattomat vuodet pois analyysistaan. Mielestäni kohtuullisen hävytöntä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Tuloksen perusteella voisi ajaminen edellyttää jopa pientä känniä.
Joskus -60 luvulla monet ammattikuskitkin ajoivat juopuneina. Se oli jollekin jopa meriitti, jos oli päässyt lentokenttää tekemään. Yksi huvi oli juottaa nuorempi kuski ja käräyttää sitten poliisille. Jotkut juoppokuskit jopa sanoivat ajon olevan kännissä vakaampaa. Ei tärissyt kädet niin paljon.
BMW R 35
BMW R 1100RS