eBaysta ja muualtakin maailmalta on saatavissa mm. Akrapovicin äänenvaimentimia. Onko kenelläkään kokemuksia näistä?
Termignon:
https://www.aliexpress.com/item/1005...noni%20exhaust
En kyllä itse sekaantuisi; omasta mielestäni helpoin tapa tiputtaa oman pyörän arvoa, jos kippaamista ei lasketa![]()
Nuo on kiinan jäljitelmiä, eivät alkuperäisiä Termignon/Akrapovic osia.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ne ovat halpoja Kiinalaisia yleisvaimentimia, missä tulee mukana jokin merkkivaimentimen tarra. Laatu ei ole lähellekään alkuperäistä, mutta ei ole hintakaan. Itse olen joskus rakennellut erilaisia custom-systeemejä tarvikevaimentimista purkamalla, lyhentämällä, modaamalla sisuskaluja jne. Jos haluaa halvan pörinäpöntön, niin jättää laittamatta sen mukana tulevan Akrapovicin tarran, niin homma on ok.
Toisaalta alkaa mennä jo melkoiseen järjettömyyteen, kun pelkkä pönttö maksaa vaikka 1500€ ja kokoputki 5000€.
Nuo linkin pöntöt näyttävät tosi hyvälle. Sellainen mahdollisuus on olemassa, että kuvissa on aidot Termignonit ja paketissa tuleekin sitten toisenlaiset. Toisaalta hintakaan ei ole 86€, niin voihan ne olla hyvätkin. Tarra kannattaa jättää pois. Köyhällä ei ole varaa halpaan, mutta jos ei ole köyhä, niin harrastaa voi.
Viimeksi muokannut: B12; 26.03.2025 klo 08:53.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kyseessä ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä replica, vaan piraattituote.
Parhaimmassa tapauksessa tuote voi jäädä tullin haaviin, etkä sitä koskaan saa. Näinhän kaikelle piraattiromulle tulisi käydä, mutta todennäköisyys on kuitenkin pieni.
Materiaalit, materiaalin vahvuus, hitsauksen laatu ym. on varmasti tehty niin, että hinta on saatu sille tasolle, mitä se on. Ja mm. kiinalaisten aurinkopaneelien toimitusketjuun liittyy uiguurien pakkotyövoimaa, mutta sehän ei juuri suomalaisia kiinnosta, silloin kun halvalla saa.
Vaimentimista mulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta yleisesti ottaen noiden kiinalaisten (yms.) kopio-osien laatu vaihtelee todella paljon. Parhaimmat ei juurikaan poikkea alkuperäisestä, pahimmat on täysin käyttökelvotonta paskaa joka näyttää päällepäin melkein oikealta. Eli jotenkin olisi hyvä pystyä arvioimaan mitä laatua on ostamassa... Haastetta lisää vielä se, että myyjiä on sen miljoona ja samakin myyjä saattaa ensi viikolla myydä ihan eri laadun palikkaa samana. Tästä johtuen muiden kokemuksien kyselykään ei auta kovin paljoa. Käytännössä kohtuullisen hyvin toimiva strategia on ollut ostaa toiseksi halvinta mitä löytyyIhan halvimmat on useimmiten sitä käyttökelvotonta osastoa.
Itse tilailen jonkun verran tuon tyylin krääsää. Useimmiten pyrin asennoitumaan niin, että huonommalla tuurilla paketista saattaa paljastua tyhjä arpa ja tekemään ostopäätöksen sen mukaan. Kuvia ja speksejä kannattaa katsella tarkkaan ennen tilaamista. Esimerkiksi että onko vaimentimen hiilari oikeasti hiilaria vai jotain maalattua muovia. Yllättäen myyntikuvat ja ne niukat sekavat speksit tuntuu useimmiten olevan melko paikkansa pitäviä. Suoranaisiin kusetuksiin törmää melko harvoin.
Arttu
Jotakin Kotarin billet eturattaan suojaa jne olen tilannut ja se on kyllä Kotarin kopio, mutta jonkun pingpongin nimellä. Laatu oikein hyvää. Vaimon Vespaan tein pörinäputken tarvikevaimentimesta modaamalla ja hitsailin itse käyrät. En laittanut Akran tarraa, vaikka tuli mukana. Ne ovat ihan hyvä aihioita erilaiseen värkkäilyyn.
Yksi esimerkki on Pazzon kahvojen kiinakopiot. Viime vuosina kahvojen työn laatu ja koneistusjälki on ollut huomattavasti parempi kuin aidoissa. Adaptereissa joissakin pyörissä ollut jotakin ongelmia, jotkut taasen oikein hyvät. Itsellä ollut tapana laittaa Kiinapazzot kaikkiin pyöriin. Maksavat luokkaa 20€/pari ja ei itketä kauheasti, vaikka ottaisi kolhuakin. Trumpassa taitaa nyt olla aidot Pazzot kiinalaislla adaptereilla, kun noita osia voi yhdistellä ihan vapaasti.
Omalla vastuulla noita kiinarojuja jokainen tilailee. Osa on oikein hyvää tavaraa ja osa roskaa, kuten edelläkin mainittu. Mitään 5€ etujarrupaloja en ehkä tilaisi. Kaveri varoituksista huolimatta tilasi Busaan nokkaketjun ja katkesi 3000km jälkeen. Järki päässä ja harkinnan kautta.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jep, tässä tapauksessa tutkin myyjäyhtiötä ja yli 13 vuotta touhunnut, niin kertoo jotain. Samoin eBay ym. palautteet, vaikka voihan nekin olla fakea.
Alkuperäiset ovat vain hinnakkaita, mutta jotain pitäisi tehdä alkuperäistem suhteen. Hirveän näköiset torvet ja äänet kuin lypsykoneessa.
Olen tilaillut kaikenlaista Alista ja nyt jo ekan kerran tästä kirotusta Temusta. Viime viikolla Radio Rockille soitteli kilpaa tyyppejä haukkuen laatua. Mä sanoisin että omasta n 100kpl pienhankinnasta vissiin kaksi on mennyt metsään. Muuten pääsääntöisesti positiivisia yllätyksiä.
Vaimentimia on tullut tilattua myös Ducatiin: http://miikasalo.blogspot.com/2018/0...ia-pukkaa.html Tämä vaimennin oli hinnalta, laadulta ja ääniltä erinomainen. Tuossa kuva vielä vanhemmasta saman lähteen ja kokemuksen vaimentimesta: http://miikasalo.blogspot.com/2015/10/tiggiliimaa.html .
Kai se sitten vaan itsellä odotukset on niin matalalla että ei ole juurikaan tullut pettymyksiä. Toki niitä tuntuu olevan eniten niillä jotka ei ole sieltä ko osia tilailleet. tietty kannattaa katsoa että ko kauppa on kotvasen toiminut ja samaa osaa on sieltä joku muukin tyhmä tilannut.
vuoristoatleetti
Sitten on näitä ihan normaali tarvikkeita Suomesta. Miten eroavat Kiinan myynnistä? Ei ole Akrapovicin tarraa kyljessä?
https://www.xlmoto.fi/moottoripyoran...=SalePrice-asc
Miten näiden äänimaailma? Pyörän pitää kuulua, mutta ei liikaa ja kauniisti.
No nuo ovat taas omilla tuotemerkeillään myytäviä tuotteita. Hyvin todennäköisesti näiden tuotannossa laadusta on jonkinmoinen käsitys ja paketista löytyy se mitä luvataan. Youtubesta voi koittaa väijyä ääninäytteitä mutta nyrkkisääntönä, mitä pienempi vaimennin sen helvetillisempi meteli.
Suosittelen etsimään myös käytettynä esim. alkuperäisiä Ducati Performance-vaimentimia. Ne on tehty joko Termignonin/Akrapovicin/Remuksen toimesta ja taattua laatua.
Itse en koske mihinkään alibaba/temu-paskaan jo edellämainituista syistä. Tuotteen laatu on mitä sattuu ja ne on 100% varmuudella tehty jossain hikipajassa.
Edit: ..ja jättäisin myös kauppaan kaikki nuo xlmoton tarjoamat tarvikkeet. GPR:t ja Snellit eivät varsinaisesti vastaa käsitykseeni laadukkaasta saati tyylikkäästä vaimentimesta.
Aprilia RSV Mille R Colin Edwards -03
Aprilia RSV Factory -04
Ducati 748R -00
Ducati 900 SS -92
Ducati Monster 1000Sie -04
Aiheen vierestä.
https://www.motorcyclenews.com/news/...exhaust-rules/
BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
BMW F800GS Adv 2014.
Eikös noi GPR:t oo ihan asiallista tavaraa? Toki tehty Italiassa.
Muuten tismalleen samoilla linjoilla, käytettyjä pulpahtelee välillä esiin ihan Torissakin mutta Euroopan romuttamot lie varmempi tie. Italiasta saattaa löytyä Ducatin osia hyvinkin edullisesti eikä rahdit päätä huimaa.
Lajin halpuus viehättää.
Toi Italia-aspekti onkin mielenkiintoinen. Joku tietty sivusto?