Moi,
Onko kokemusta saako vfr1200:sta imuvaihtajalla kaikki vanhat öljyt pois? Nuoruudessa tuli niin monta kierrettä pilattua liikaa kiristämällä, että syntynyt kammo, vaikka momenttiavain käytössä onkin.
- Rami
VTX1800, VFR1200F
Hondasta en tiedä, mutta ei ole minulle tullut vielä vastaan moottoripyörän moottoria, josta öljyntäyttöaukosta olisi suora yhteys öljypohjaan.
Joten imuvaihtaja ei toimi, kun sitä imuputkea ei saa työnnettyä.
Samanlaisia havaintoja. Oljyntäyttökorkki on yleensä jossakin sivukopassa, eikä suoraa yhteyttä öljypohjan pohjalle ole.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Joissakin Hondissa on öljytikku. En tiedä onko mutta jos tässä mallissa on myös, niin mittatikun kautta imuvaihto voisi onnistua. Vaatinee melko ohuen imuletkun, jos onnistuu.
-- Brake later and open the gas earlier --
En myöskään ole sellaista mopon konetta nähnyt jossa onnistuis.
mutta laita tuollainen jos jännittää
https://www.salhydro.fi/fi/oljysaili...ynvaihtotulppa
Tulee pikaliittimellä sopivaan astiaan siististi
Meillä ollut vuosia noissa autoissa joissa öljynvaihto tulee kerran kuussa......ei kuole kierteet eikä tiivisteet
Viimeksi muokannut: A59; 30.03.2025 klo 09:31.
Mikäli imuvaihto onnistuu tikun reiästä niin kokeilemallahan se selviää tuleeko imuvaihdolla suunnilleen sama määrä öljyä pois koneesta mikä sen öljytilavuus on.Eria asia on, pääseekö siitä reiästä pohjalle saakka.
-- Brake later and open the gas earlier --
Vastauksiahan tuli heti monta, kiitos niistä. Täytyy kokeilla, pois imettyä määrää ei saa selville, kun imupönttö on umpiastia, missä koho ilmaisee täyttymisen. Mutta täyttövaiheessahan se viimeistään selviää.
- Rami
VTX1800, VFR1200F
Ellei pientä momenttiavainta, niin 1/4 räikkä tai tavallinen 12 - 14 mm kiintoavain ja kiristys kolmella sormella kiinni ilman apinan raivoa, niin pysyy kiinni, eikä kierre korkkaa.
Kerran kokeilin autoon imuvaihtoa.
En kokeile toista kertaa.
Joka paikka öljyssä ja lopuksi sai arvailla miten paljon sieltä tulikaan ulos.
Mutta meikä onkin nyhveriäisten sukua ja hommat tahtoo mennä kötöstelyksi
Suosittelen kyllä panostamaan perinteiseen menetelmään ja työkaluihin.
Momenttiavain ja mutterillinen öljynsuodatin ja sekin momenttiin.
......
Muutamaan autoon käyttänyt tuota, öljyt vaan hyvä olla lämpimät. Kylmästä 4.2TDI:stä ei meinannut tulla desiäkään, tosin imuletkun liitoksen vuoto teki osansa.
Kilsoja tulee niin vähän nykyisin, että tämä houkuttaisi senkin vuoksi, ehkä vaihdan perinteisesti nyt ja syksyllä sitten vaihtimella, jos kilsoja tullut se sama 500, mitä viime kesänä. Peräöljyt myös ohjelmassa.
- Rami
VTX1800, VFR1200F
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Kyllä niitä öljynvaihtajia ja mutterinkiristäjiä on niin moneen lähtöön että paras tehdä itse. Uusi tiivisteprikka, kierteet puhtaiksi ja hydrauliikkatiivistemäskiä kierteelle, avot. Yhtään kierrettä en ole itse pilannut. Momenttiavaimella ei voi mennä pieleen ehjillä kierteillä.
Kronoby Racing Team
Et vissiin kokeillut kuvan tyyppistä laitetta. Ei varmasti sottaa ja vaihtoon menee aikaa 20 minuuttia, kun samaan aikaan vaihtaa suodattimen, kun tuo pumppu imeskelee öljyjä. Ei viitsi pohjapanssareita enää aukoa.
IKH7061_S_1_web.jpg
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kyllä voi.
1/4" momenttiavaimen kanssa koettua. Asiaan kuuluu että siinä on "metrinen" varsi verrattuna ruuvin kokoon suhteutettuun kiintolenkkiin: pitkällä varrella on kierteet paskana ennenkuin huomaatkaan minkään olevan pielessä. Lyhyellä avaimella huomaa kiristymisen
Ja miten näin voi muka käydä ?
- Luet taulukosta väärää saraketta
- Luet avaimesta väärää asteikkoa
- Taulukossa on joku vuoden miekka ja kilpi momenttiyksikkö mikä pitää kertoa kympillä. Tai jakaa. Tai sadalla. Tai jollain muulla. Ainakin sellainen mitä avaimessasi ei suoraan ole.
- Taulukossa on pianovihre.
- Tehdas on suunnitellut kierteen kestävän yhden kiristyksen
- Ruuvi toi ulostullessaan osan kierteistä mukana - kyllä se vielä kestää momenttiin vetää - ei kestänyt.
- Edellinen omistaja on laittanut ruuvin tilalle liian lyhyen joka ottaa vain parilla kierteellä kiinni
- Momenttiavaimesi (halpa) lakkaa naksahtamasta ja siitä tulee hyvä jumittuneiden ruuvien avaamiseen käytettävä pitkä räikkä. Koska se oli pitkävartinen et edes huomannut minkään olevan vialla ennenkuin...
Ei sillä että _mulle_ olisi _koskaan_ päässyt _mikään_ noista käymään. Ihan hihasta ravistin tuollaiset tapaukset![]()
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5
Mulla on kolme momenttiavainta,
yksi noin 50 vuotta vanha naksahtava >10 kgm kiristyksiin
ja pari uudempaa pienempiin momentteihin,
Toki aina kun ei käytössä avattu nollille mutta silti mietityttää että kuinkahan tarkkaan toimii.
Ei ole kuitenkaan jaksanut alkaa keskenään testaamaan.
FJR -17
Tällainen oli Citroen Xantiassa ihan sisäänrakennettuna, sopivalla pikkupakkasella öljyt tuli paineella öljytikun reiästä Hesassa Teollisuuskadulla työmatkalla. Onnex oli paksissa öljytonkka, kun viikonloppuna piti ne vaihtaa, pääsi töistä autolla kotia, ja vaihtokin tuli suoritettua työaikana.![]()
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sitte kun vielä ajaa renkailla 35 ja ketjuilla 60tkm niin on kuin laittais rahaa pankkiin. Kuinka pitkään olette muuten päässeet samoilla jarrupaloilla?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Hyvä ystäväni ajoi ainakin tuon 35tkm VT600C:llä samoilla etujarrupaloilla ja nauroi että outoa ääntä se pitää jo eikä kovin kummoisesti jarruta ja kahvakin tulee pohjaan. Koska hän on ystäväni, pyysin pyörän lainaan ja vaihdoin siihen jarrupalat sekä teräspunosletkun yhdestä omasta pyörästäni kun ei muuten ollut heti saatavilla. Pystyyn haukkumisen sijasta tyydyin antamaan pellinpalat jotka olivat paloista jäljellä hänelle kouraan.
Renkaisiin tosin kun keksisi hyvän keinon pitää vuosien kovettama osa pehmeänä, se olisi jo jotain, johonkin 15-vuotiaaseen Metzeler Marathon eturenkaaseen kokeilin kerran rälläkän hiomalaikkaa kovettuneisiin sivukolmanneksiin ja sieltähän löytyi pehmeää kumia, onko tässä game changer, kun eturenkaasta niitä on kurja ajamalla yrittää auki ja customilla yleensä renkaan reunaosia tarvitaan vasta kun on tilanne päällä?
![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Itse olen vaihtanut autojen ja omaan R6:n öljyt vuosikymmenen tuollaisella vehkeellä. Myös työhommissa käytän ajoittain vastaavaa värkkiä. Valuttamalla vaihtelen öljyjä vain poikkeustapauksissa.
Olen testannut asian useammalla moottorilla ja vastaavan tai lähes vastaavan määrän saa öljyä pois imemällä kuin valuttamalla. Käytännössä joka vehkeessä mitä on tullut vastaan, missä on mittatikku, saa imuputken osumaan öljypohjaan.
Jokainen tekee tietysti miten parhaaksi näkee. Itse vaihdan öljyt imuvaihtajalla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Katupyörissä keskimäärin joku 25tkm on etupaloilla menty. Ajotyyli, kuorma, pyörän paino yms. vaikuttaa melko paljon palojen kestoikään, kuten myös palojen tyyppi. Pyörä on yleensä mennyt vaihtoon ennen, kuin takapalojen vaihtoa on tarvinnut edes miettiä. Ratapyörässä palojen kuluminen on ihan huomattavasti nopeampaa.Kuinka pitkään olette muuten päässeet samoilla jarrupaloilla?
-- Brake later and open the gas earlier --