Monia navigointi sovelluksia ja itse navigaattoreita kokeilleena ja kokemuksia kuunnelleena tullut siihen tulokseen, että ne kaikki on enemmän tai vähemmän keskeneräisiä ja/tai aikaansa jäljessä.
Autossa kun on saanut käyttää Carplay.tä on sen käyttökokemus ihan ylivertainen edellisiin.
Nyt onkin jo joitain uusia pyöriä missä Carplay ja Adroid Auto on jo tehdasvarusteena ja idän verkkokaupoista löytyy erillisiä näyttöjä autoihin (vastaavan kokoisia mitä erilliset auto navikset), kuten esim. tämä.
https://www.amazon.com/CARPURIDE-Rec...s&sr=1-19&th=1
Mutta MP käyttöön ja varsinkaan pieniä näyttöjä (5" ja allekin) on vielä vaikea löytää.
Onko kukaan vielä ollut rohkea ja tilannut näitä Kiinasta ja jos niin millaisia kokemuksia?
Ropellihatut on tehny näitä Raspberry Pi koneellekin, joten sekin kiinnostais jos sais nykysen huti ostoksen TomTom Riderin puukotettua Carplay näytöks
PS. Tässä ketjussa ei kiinnosta kokemukset tavan navigaattoreista ja sovelluksista, niistä löytyy monta ketjua![]()
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Tilasin syksyllä tämän Kiinasta
https://www.aliexpress.com/item/1005004686236018.html
Testannut autolla ajaessa toimintaa ja olen asentanu telineen pärrään.
Ekat käyttökokemukset 5/5 ja mahtu siististi R1 mittarin viereen.
Laitan kuvia ja päivitän käyttökokemuksia myöhemmin
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Tämä vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta värkiltä.
Ei taida ruutu toimia hanskat kädessä?
Carplay/AA on kyllä kova. Voi navittaa google mapsilla ja hakea paikat puhelimesta.
......
Toimii vanhoilla nahkahanskoilla ja tietty uusilla joissa kosketusnäyttö toiminto etusormessa.
Core -hanskoilla en ole vielä kokeillu, mutta testaan jossain kohtaa
410A5ED2-12A3-47F2-BDC7-DE294D67F4DC.jpg
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
MP-käytössä vaan on hiukka hankala nähdä niitä etuja mitä AA tarjoaa vs. että on se känny itsessään siinä tellingissä silmien edessä. Autossa tilanne on toinen kun info saadaan suurelle, melko hyvin näkösälle asetetulle näytölle, mutta ruuvaa nyt fillariin joku tuollainen 10" lätkä johonkin kiinni![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hmm, vois kyllä olla hyvä. Mutta tuleeko tässä nyt sitten taas tuo triangelidraama BT:n kanssa?
Mun kokemukseni on huonot jos on käytössä enemmän kuin kaksi laitetta. Saattaa aluksi toimia, mutta jos vaikka tulee puhelu niin pääsee aloittamaan käynnistykset alusta.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Jos nyt on tyytyväinen kännykkäntelineeseen niin se on silloi hyvä ratkaisu.
Itse en halua / voi pitää työnantajan liian kallista applen laitetta telineessä ja kahden kännykän loukkua kokeilleena sekään ei ole minun juttu vaan tämä parempi.
Näitä saa iha saman kokoisena kuin kännykkää, eli eroa sen suhteen ei ole.
Itsellä ei ole kypäräpuhelinta, joten siitä ei kokemusta, mutta tuossa laitteessa kyllä BT tuki myös kypäräpuhelimelle.
Carplay toimii WLAN kautta ja kännykän äänen voi käsittääkseni reitittää kypäräpuhelimeen suoraan, jolloin Carplay näyttö toimii vain ohjaimena.
Itsellä langalliset korvatulppa malliset kuulokkeet suoraan puhelimessa kiinni ja vasemmassa tangossa BT ohjain millä voin puhelimen ääntä säätää ja vaihtaa kanavia. Toimii kuin junan vessa
Eli myös navigoinnin äänet tulee siis suoraan puhelimesta langallisiin kuulokkeisiin.
Aika sitten näyttää miten toi Kiinan ihme kestää käytössä. Todella kevyt laite kun ei ole akkua ollenkaan ja ihan ok laatuisen oloinen rakenne
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Kiitoksia Carplayn infosta, vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Mutta vielä ihmetteleviä kysymyksiä.
Siis onko kyseessä laite, joka navigoi vain puhelimen käyttöliittymän kautta. Jos ja kun ajelen ympäri Eurooppaa minulla tulisi olla rajaton data käytettävissä, jotta navigoinnista ei tule turhan kallista lustia?
Ymmärrän, että Carplayn saa BT:n avulla liitettyä kypäräpuhelimeen, jolloin normaalit puhelut pitäisi toimia ok, mutta jatkuuko navigointi sen jälkeen kuten ennenkin? Kun olette autossa tätä testailleet pelittääkö?
Jossain mainittiin (?), että laitteessa ei ole akkua lainkaan, onko se siis pelkän jatkuvan virransyötön varassa?
Mitenkä mahtaa yhteys pelata kaverin kanssa yhteen liitettyjen kypäräpuhelimien välillä navikoinnin aikana.
BMW R 1100 RT
Lisäisin tähän että oman kokemuksen mukaan äänet menee siihen bt-laitteeseen johon viimeiseksi on kytketty sähköt. Oli kaiutinta tai ei.
Langalliset kuulokkeet varmaan toimiikin.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Itsellä vain Carplay (Apple) kokemusta, joten sen pohjalta kommenttia, mutta lähtökohtaisesti Androidissa laajempi valikoima sovelluksia ja parempi yhdistyvyys.
Osassa kännykän sovelluksissa on Carplay -tuki jolloin Carplay -näyttö osaa "peilata" sen omalle näytölle. Yleisesti ottaen kaikki navigointi sovellukset tukee tätä sekä suurin osa musiikki sovelluksista.
Silloin kyseistä sovellusta voi käyttää joko kännykältä tai näytöltä.
Jos sovellus vaatiii toimiakseen netin puhelin käytössä niin Carplay ei siihen muutosta tuo.
Monissa navigointi sovelluksissa on kuitenkin mahdollisuus tallentaa kartat off-line käyttöön, jopa Google maps.
En ole tolla näytöllä testannu, mutta oletettavasti toimii kuten autossakin puhelun aikana.
Eli kun puhelu tulee tulee soittajan tiedot sekä vastaus ja hylkäys napit näkyviin. Jos vastaa puheluun jää puhelun tiedot siihen kunnes puhelun päättää ja taas kartta näkyy. Kartan saa puhelun aikanakin näytöltä vaihdettua näkyviin.
Puhelimesta voi valita mitä sovelluksia Carplay saa käyttää. Eli halutessaan voi jättää puhelut ja viestit kokonaan pois ja kattelee niitä sitten tauolla.
Tuossa mun hommaamassa näytössä ei ole akkua, mutta en sitä kaipaakaan.
Käynnistän kännykällä navigoinnin, laitan mahdollisen musiikin soimaan, kännykkä povariin, takki kiinni ja pyörä käyntiin jolloin näyttö herää ja pienen ajan kuluttua näkyy ko. navigointi siinä.
Kaverin kanssa jutteluun / kahden kypärän väliseen yhteyteen Carplay ei vaikuta.
Kyllä, tuo oli yhtä helvettiä TomTom kanssa ja siksi tähän lähdinkin. Siihen ei kahta BT laitetta saanu kun ihan tuurillaan. Toki nyt tämän kanssa en ole kokeillu, mutta koska Carplay käyttää myös WLAN ja näyttö pohjautuu Linux niin näkisin, että tässä on paremmat onnistumisen mahdollisuudet.
Ensin puhelin yhdistää näyttöön ja sen jälkeen näyttö kypäräpuhelimeen.
Mutta tästä ei sitten ole omakohtaista kokemusta enkä "lupaa" mitään![]()
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Ei ollu langallisetkaan mikää plug & play homma.
Äänet tosiaan menee sinne minkä viimesenä käynnistää ja mun tapauksessa tuohon näyttöö missä on omat kaiuttimet.
Mutta iPhonen "Pikakomennot" sovelluksen "Automaatio" pelasti. Tein automaation kun Carplay yhdistetään niin vaihdetaan soittolaitteeksi kuulokkeet.
Samalla tein myös automaation, että puhelin menee virransäästö tilaan, koska langaton Carplay vie muute(kin) akkua.
Eli tämä huomiona pitkänmatkalaisille, että puhelimen lataus täytyy jotenkin huomioida.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Mulla on setti: puhelin, navi ja kypärä. Olen saanut sen toimimaan. tosin ihan joka päivä kuso ei mene oikeaan
paikkaan
Nyt oiskin uusi haaste, kun on TFT näyttö ja siinä connectivity. Meinaan yrittää saada vielä senkin lisättyä tohon systeemiin. Tubesta löysin n 30 min videon asiasta![]()
......
Eipä hätää. Tuo on ihan yleinen ongelma, ettei multi-BT-yhteydet toimi hyvin. Pari esimerkkiä.. Lohduttavaa kuulla ettei bt ole muillakaan onnistunut häävisti kolmen kimpassa. Ennätin jo luulla itseäni debiiliksi, mutta ehkä on vielä toivoa sen suhteen. Vaikka bt:n ei olisikaan.
Minulla on kypäräpuhelin, iPhone ja TFT-näyttö, jotka pitäisi saada juttelemaan keskenään. Kun nuo kaikki naittaa yhteen niin puhelimen soittoääni ei kuulukaan enää kypäräpuhelimesta, joskin soittaja kyllä näkyy TFT:ssä. Mikä usein johtaa siihen, että puhelu jää huomaamatta, kun ei tuota TFT:tä niin aktiivisesti tule tuijoteltua ajon aikana. Toinen keissi, kun ajelen kaverin kanssa, jolla kypäräpuhelin, Garminin navi ja kännykkä. Kaikki toimii hyvin, kunnes Garmin kytketään päälle. Sen jälkeen en pysty enää soittamaan omasta kypäräpuhelimesta BT-yhteydellä kaverille, tosin kaveri kyllä voi soittaa minulle. Vähän kökköä, kun kommunikointi on yksisuuntaista.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ongelma näyttäis johtuvan siitä että bt-ympäristössä ei ole "masteria" (sori rasistinen nimitys), jolle voitaisiin parametroida roolit kullekin laitteelle.
Taikka mistäs minä tiedän vaikka sellaisia oliskin, mutta eipä ole esim. kännyssä tai läpyttimessä tullut sellaista vastaan. Tuon kanssa laitteet voisi kysellä että löytyyks isäntää, jos ei kukaan tunnusta niin sitten yhteydet toimisi niinkuin nytkin. Jos löytyisi niin sitten ottaisi sieltä tehtävät vastaan.
Känny olisi hyvä tuohon hommaan, koska siinä pääsääntöisesti on sähköt koko ajan. Olishan ainakin androidiin tehtävissä koodia, mutten ole ottanut bt:stä selvää että mihin se taipuu. Saattaa kyllä ettei onnistuisi, koska clienttien pitäisi tod näk osata hakea ensin isäntää.
Nykyinen spontaani kytkentä johtaa siihen että sähköjen kytkemisjärjestys vaikuttaa.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tilasinpa tuollaisen kanssa kolmisen viikkoa sitten. Tuli eilen ja hain tänään pakettiautomaatista.
Android Auto mulle aivan uusi tuttavuus ja ensimmäinen ongelma tuli vanhasta puhelimesta (S8/Android 9). Tuossahan ei ole moista esiasennettuna. Ja yllätykseksi huomasin, että ei sitä play storestakaan löytynyt. Luulin, että se löytyy Suomessakin. No googlausta ja youtube videoita ja puhelimessa on AA. Yhteys puhelimen ja näytön välillä syntyi helposti.
Kuten totesin, mulla ei ollut koko aiheesta mitään käsitystä, ja luulin että puhelimen näyttö ja sovellukset käytettävissä tuosta näytöstä. No, ei se ihan niin mennyt, mutta eiköhän tässä ajan kanssa opita perusteet. Google maps ja Here ainakin ilmesty valikkoon, ja molemmat lähti toimimaan mukisematta. Tosin "navigoin" vaan tässä sisällä istuskellen.
Ensimmäinen käytännön kokemus oli, että juuri asetettu laitteen oma pvm/aika katosi, kun käytin virrat pois kytkimellä. Virtapiuha oli kiinni. No ihan sama, koska AA käytössä näyttää puhelimen aikaa.
Meinasin asentaa tuon TomTom Rider 410 rinnalle. Käytännön kokemuksia "kohta puoliin". Kunhan jääkerros noista lähiteistä ohenee.
Honda GL 1800 -01, BMW K1200GT -06, Kawasaki GTR1000 -96, Museopyörät: Honda CB750F -81 ja Suzuki GS1100G -82
Hienoa, että on muitakin rohkeita kokeilijoita
Tuo kellonaika homma on kyllä vähän kiinalainen juttu. En ymmärrä miksi sen pitää edes näyttää laitteen aikaa joka nollaantuu aina kun laitteen sammuttaa, kun kerta puhelimen aika tulee näkyviin kun AA tai Carplay käynnistyy.
En taas AA osalta tiedä kun ei valitettavasti ole Android puhelinta käytössä (tai on, muttta se on niin vanha ettei tue AA), mutta Applen TomTom sovellukset tukee Carplay, eli halutessaan voi hyödyntää Tomtom palveluun tallennettuja reittejä yms. Toki vaatii maksullisen TomTom sovelluksen. Ilmanen TomTom AmiGO sovellus ei mahdollista kirjautumista TomTom tilille.
Laitahan kokemuksiasi tänne kun kilometrejä kerääntyy. Itse en vielä ole kautta aloittanut kun odotan, että sade pesis suolapaskat pois teiltä.
AutoAndroidin kanssa saattaa käydä myös niin, että Androidin pakkopäivityksen jälkeen toimiva AutoAndroid poistuu, eikä saa ladattua enää ainakaan GooglePlaystä.
Näin kävi Android versio 7.0:n kanssa.
Kuvittelisin, että vstrom viittaa tähän:vstrom kirjoitti
https://mobiili.fi/2022/11/02/androi...linten-kanssa/
Mahtaakohan tuon näytön näppäily onnistua hanskat kädessä? Riittääkö näytön kirkkaus, kokemuksia?
Kiinostaisi hankkia tommoinen laite. Autossa tottunu käyttämään Wazea AA:n kautta ja se pelaa hyvin. Puhelin piti kyllä päivittää uudempaan kun autoa vaihdoin. Olihan se menoerä, liki 300 euroa, auton hinnan lisäksi (35k euroa).![]()
-MK-
Toimii vanhoilla nahkahanskoilla ja luonnollisesti uusilla joissa sormen päissä kohdat kosketusnäyttöä varten.
Ei toimi paksuilla core hanskoilla, mutta niillä ei muistaakseni toiminu myöskään TomTom.
Kirkkauden riittävyydestä ei vielä omaa kokemusta, mutta kaveri joka saman osti ja jo kauden aloittanut sanoi sen riittävän.
Yamaha R1 -06
Ex Yamaha Thunderace -00
Ex Yamaha TZR 125 -90
Tunturi Tiger -88
Nyt kuulisin asiasta mielelläni enemmän.
Miten rosvot vievät tlini tyhjäksi, kun käytän android 7 puhelintani puhumiseen, tekstiviestien lähettämiseen, navigointiin käyttäen vain tunnettuja palveluja sekä säätietojen katsomiseen Ilmatieteen laitoksen ja Forecan sivustoilta?
Väite Android 7 puhelimesta oli: "niin ihan oikeasti tuollaista ei pitäisi kenenkään käyttää yhtään mihinkään".
Hämärähommani, kuten sähköpostissa linkkiklikkailuni vastaanottaessani afrikanmijoonalahjotukset ja käydessäni sivustoilla, joista tulee tietoturvavaroitukset, kuten moottoripyora.org, käytän viimeisimmillä tietoturvaohjelmistolla olevia läppäreitä.
Olenko tehnyt nämäkin asiat pieleen?
Noin toimien ei olekaan suurempaa hätää. Ehkä.
Sitten jos sulla on siinä puhelimessa mobiilipankki niin ollaankin vähän eri asian äärellä. Tai edes se tunnuslukusovellus. Suomi on onneksi sen verran pieni "markkina-alue" että suurempia huijauksia ei täällä juuri näy.
Polvi aina maassa - ketjua rasvatessa. Delvacin todistaja. Moto Guzzi Nevada, Ex VZ800, Ex LTD440, Ex GSF1200 (kaadettu), Ex ZRX1100(varastettiin), Ex ER-5