En ole motoristi. En ole vielä. Häiritseekö pakokaasut liikenteessä, jos ajat jonossa tai muuten vaan esim kaupungissa?
Eikö kypärään voisi asentaa ilmansuodattimen joka puhdistaisi kuskin hengitysilman ilmansaasteista matkaa tehdessä?
Pitääkö ohitella siksi, ettei joutuisi ajamaan pakokaasussa?
Moottoripyöristä kulkuneuvona kiinnostunut täällä kyselee.
Vi
Jos tuo on huolenaiheista suurin niin voi voi...
Käytäkö kadulla kävellessäsi hengitysilmansuodinta? Jos, niin sitten varmaan tarvit ajaessakin. Oikeastaan eniten haisee ajon jälkeen vaatteisiin tarttunut oman pyörän pakokaasut.
eikä ne haise ne vaatteetkaan jos on pyörässä katti paikoillaan. vanhat vehkeet ja ne joista katti riisuttu käryää perkeleesti
R1250RT -23
R1250RT -20
R1200RT -14
r1200rt -12
1200 bandit
650 aprilia pegaso
yamaha rd 350
yamaha rd 125
Löytyyhän niitä suodattimilla varustettuja kypäriä:
https://www.impactraceproducts.com/I...nitro-2020.htm
Tosin vähän veikkaan, ettet oikeasti halua sellaista käyttää normaalissa katukäytössä. Oikeasti toimivat hengityssuojaimet kun nyt vaan ei ole mitään erityisen miellyttäviä käytössä, ainakaan mun mielestä...
Arttu
Tokihan tuo tulisi toteuttaa niin että sulla olisi vaikka selässä sähkötoiminen puhallin filttereineen yms. ja siitä sitten ilmaletku kypärään. Näin se puhdas ilma virtaa kypärän sisään ja puhalletaan leukaosasta alakautta pois. Näin kuski hengittää juurikin tuota filteroitua ilmaa ilman noiden perinteisten hengityssuojaimien hengitysvastusta taikka hikoilevia kumireunuksia kasvoilla. Hiukan siis tuota kuvan kaltaista, mutta mp-kypärään sovitettuna.
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Itse leikkaan emännän puhkikuluneista sukkahousuista haaraosan pois, ja askartelen siitä hengityssuojaimen.
Pakokaasut, tietyöt, juuri lannoitettu pelto, sellutehdas tai sikala. Mitään näistä eivät aistini havaitse.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun mielestä pakokaasuista ei ole haittaa. Ainoastaan pöly on ongelma keväisin, kun tiet on vielä talven jäljiltä hiton likaisia. Ja myös joskus kun kohteliaat autoilijat tekee tilaa väistämällä keväiselle pientareelle, ne nostavat tahtomattaan melkoiset pölypilvet.
Tietty jos ajaa vaikka bussin perässä ruuhkaliikenteessä, ei välttämättä kannata pysähtyä liikenteen stopatessa suoraan sen pakoputken taakse.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ei ole kyllä tullut itselle tällainen mieleen, toki ajelen kaupungissa hyvin vähän. Asiaa voi mainiosti testata pyöräilemällä.
Pakokaasut on käytännössä vettä ja hiilidioksidia, niin ei niistä juuri haittaa ole, toki jos on jotain astmaa, siitepöly- tai muuta hiukkas-herkkyyttä niin asialla on erilailla merkitystä.
Mutta en minä mitään eroa näe vaikka autolla ajamiseen. Autossahan on tietysti sisäilman suodatin mikä ottaa ilmasta pölyjä pois mutta ei sekään mitään pakokaasuja ilmasta puhdista. Aktiivihiilisisäilmansuodatin saattaa vähän ottaa hajuja yms. pois mutta oman kokemuksen mukaan on vähän niin jas näin ja tiedä sitten.
Sen sijaan moottoripyöräilyssä nuo luonnon tyuoksut on minusta pelkkää kokemusta rikastuttavia juttuja. Valoisan kesäyön kosteuden tuoksu. Ai että.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jo Sleepy Sleepers aikoinaan ohjeisti pontikan tislaamiseen käytettäväksi vaimon kusen polttamia sukkahousuja.
Mutta asiaan.
Kuten yllä todettu niin ei häiritse ellei nyt sitten liikennevaloissa pysähdy täsmälleen jonkin vanhan ihan lopussa olevan keikkabussin pakoputken viereen.
Mutta pakko sanoa että ajatus on käynyt mielessä että kun touhua vuosikymmeniä harrastaa ja aina ei voi välttää esim. Euroopan ruuhkaisia motareita, niin paljonko keuhkoihin kertyy pakokaasujäämiä. Mutta lopputulemana että vaikka en edes tupakoi, niin muut terveysriskit (kuten ylipaino) todennäköisesti lyhentävät elinikää moninverroin enemmän.
Newark:ssa (New York:n satamakaupunki) on todettu esiintyvän keskiarvoa enemmän syöpäkuolleisuutta, kun vilkas laivaliikenne, mutta laivat eivät sammuta koneitaan satamassa ja käyttävät bunkkeriöljyä ilman mitään pakokaasun suodattimia.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Voin lisätä helposti listaa: Vasta ajetun nurtsin tuoksu, vasta kaadetun metsän/pöllipinon tuoksu, pari nättiä tytyä kesä mekoissaan joiden hajuvesi tuoksuu kesä illassa, kuivan kangasmetsän tuoksu kuumana kesä iltana, pihkaa havua, illan viiletessä järven/vesistön oma tuoksunsa.... Vai onko minulla vain ylihyvä hajuaisti?
Eipä silti, haistan naapurin tupakankin ulkona, vaikka sinne on matkaa satakunta meetteriä.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Aistihavainnot on parhautta moottoripyöräilessä vaikka haju ei aina olisi miellyttävin. Ite havaitsen noita kaikkia, kuten myös sateisen maan tunkkaisuuden tai kukintojen raikkauden tai rypsipellon rasvaisen tuoksun. Ilman näitä aistimuksia olisi sama kun ajelisi autolla jossa on kunnollinen sisäilmansuodatin, ettei edes metsäpalon hajut tule auton sisään.
Kylätason kurapyöräilijä.
Arttu
Olikos tässä vähän sarkasmia mukana?
Toki ajat on muuttuneet 80-luvun nokivasaroista, mutta joo, palamisessa syntyy edelleen epäpuhtauksia ja urbaaneilla alueilla elinikä pienenee joillain vuosilla ilmansaasteiden vuoksi (ei toki kaikki ole peräisin ajoneuvoista)
Joka tapauksessa en ehkä olisi huolissani jos ajelee tyypillisiä motoristin reittejä eli hiljaisia maaseututeitä, mutta jos ajelee keväisin töihin pitkiä matkoja kaupunkien keskustoissa tuolla katupölyn seassa, niin siinä saa keuhkoihinsa kaikenlaista asfaltti-, kivi-, ja mikromuovipölyä (autonrenkaista), jota on löydetty verenkierrosta asti.
Referenssinä mainittakoon, että työkaverilla on omakotitalo Tampereen keskustan lähistöllä, niin ilmanvaihdon suodattimen saa vaihtaa kolmen kuukauden välein ja se on selvästi likainen. Hänen mökillään suodatinta tarvii vaihtaa tuskin edes vuoden välein.
Suomalaisen elinkaarta jos ajattelee, niin suurimmat riskitekijät elinajan lyhenemiseen on epäterveelliset ruokailutottumukset, lihavuus, liikkumattomuus ja liiallinen alkoholin käyttö - ei välttämättä se moottoripyöräkypärän ilman suodattamattomuus.
Suurin haitta liikenteessä liikkuvalle taitaa olla hengitysteitse elimistöön kulkeutuva tiepöly ja pakokaasujen hiukkaspäästöt.
Suomessa, kun autokanta on kovin vanhaa niin noita vanhoja saastepäästöutoja on aika reilusti vielä liikenteessä. Pahimmat käryt mitkä on aistihavainnoitavissa liikenteessä lienevät vanhat huonosti säädetyt kattisuolistetut dieselvehkeet, joista tulee kaasua painettaessa saappaanvartta putkesta.
Maantiepölyn vuoksi itse pyrin aloittamaan mp-kauden vasta sitten, kun hiekat on siivottu kaduilta ja muutenkin pölyn määrä vähentynyt. En siksi, että pelkäisin pölyn aiheuttamaa terveyshaittaa vaan siksi, että on hemmetin epämukavaa ajella pölyisessä ympäristössä missä myös asvaltin pito voi olla sitä sun tätä.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kuten myös odottelen sen pari katupesukertaa ennen kuin lähden tuonne kadulle taas pörräämään. Joskus saattaa mennä toukokuun alkuunkin tässä ootellessa, mutta sitten menee, vaikka kuin kelit muuten olisikin Hki:ssä kohillaan.
No just tänään ei tuota huolta taida kyllä olla, kun taas räppäsi tuon 5cm lunta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Just tossa yhden vanhan hahmon kanssa juttelin. Se oli eilen käynyt kirjautumassa ekan kerran varmaan 10 vuoteen ja naureskeli että "sinäkin vielä kirjoittelet"
Totesin sille että muutama vakinaama pyörii, sit joukko satunnaisia ja melkein kaikki uudet, aktiivisesti kirjoittavat haiskahtaa trolleilta.
Se on harmi, foorumille jää kirjoitukset helpommin löydettäväksi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Minä kun vältän keskustoja, niin ei pakokaasut ja pöly ole haittana. Maaseudulla kun ajaa, niin kaikki tuoksut kuuluu ajonautintoon. Hyvin on oppinut erottamaan lehmän-,kanan- ja sianpaskan toisistaan. Lehmänpaska on mietoa, eikä pahan hajuistakaan. Sianpaskan tuoksu taas avaa tukkoisimmankin nenän. Apila- ja rypsipelloista tulee myös hieno tuoksu.
BMW R 35
BMW R 1100RS
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Asiaa on ihan tutkittukin ja vertailtu miten esim. autolla ja mp:llä ajamisessa saasteiden hengityksen määrä muuttuu.
https://www.thelancet.com/journals/l...021-4/fulltext
Se mitä lopulta sain irti tuosta tutkimuksesta oli että mp ja auto, jossa filtterit hormeissa ovat aika lähellä toisiaan, mitä tulee hengitettyyn saasteen määrään. Filtteritön auto onkin sitten mp:tä pahempi. Itse spekuloin että mitä lähempänä se ilmanotto on tien pintaa niin sitä paskaisempaa se ilma on varsinkin autossa siellä kabiinissa. Mp:llä ilmanotto kuskille on aika korkealla mikä varmaan auttaa.
Mitä tulee itse aiheeseen, niin aika vaikea on kypärää niin tiiviiksi saada että hengitysilman saisi jonkun filtterin läpi ohjattua. Varsinkin kun lämpimällä ilmalla ja hitaammassa vauhdissa ja stopatessa se visiirikin on auki. Minullakin visiiri on täysin tiiviisti kiinni vain kun tietää että ei tarvi pysähtyä ja keskinopeus on siellä 80 paikkeilla. Oman kypärä visiiri on vielä jotenkin tiukka ja pitää kaksin käsin repiä kiinni jotta menee ihan pohjaan asti kiinni (schuberth en muista mallia).
Saattaa moottoripyöräilyssä olla muita isompia riskejä. Joten alkup trollin kannattaa huomioida peltikuorien ja turvatyynyjen puute, huonompi havaittavuus keskivertoautoilijan silmin ym. Ehkä kotisohva on turvallisempi.