Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Terve

    Ostin todella hienon vintage-tyyppisen Dainesen Ducati-nahkarotsin. Mulla on varastossa kenkähommissa käytettyjä
    - Tarragon mink oil
    - Kenkis, lanoliinipohjaista kenkärasvaa kaikille nahkatuotteille (lanoliiniä ja parsaöljyä)
    - Autoglymin Leather Care Balmia

    Onko kokemuksia, millä notkistetaan ja huolletaan vanhat rotsit uudenveroisiksi?

    EDIT:

    Löytyy vielä - Meindlin sportwax (mehiläisvahapohjainen kyllästysvaha erityisesti GoreTex-kenkiä varten)

    PS. Vaikka yllä olevat kengille/auton penkeille tarkoitettuja, niin nahka kuin nahka
  2. #2
    Oon käyttänyt Prestan ja juurikin Autoglymin tuotteita rotseihin, kun niitä on nurkissa pyörinyt. Valjasrasva on tosi hyvä budjettivaihtoehto, ei maksa paljoa ja purkki kestää vuositolkulla.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    - Autoglymin Leather Care Balmia
    Tätä olen itsekin käyttänyt. Toimii hyvin.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  4. #4
    Löysinkin aihetta sivuavia keskusteluja runsaasti ja myös täältä. Yhteinen nimittäjä tuntuu olevan, ettei yhteistä mielipidettä ole .

    Vetäisin sitten tuota Terragon mink oilia, joka nimestään huolimatta on kiinteää vaseliinin tyyppistä suoja-ainetta. Hyvin pehmeni ja näyttää lähes uudelta. Himmeän kiillon jätti pintaan. Ko. aine on sitä, jota käytetään esim. Goretex-jalkineisiin, koska jättää hengittävyyden. Joidenkin arvioiden mukaan sulattaa nahka-asusteista langat.

    Lisäksi vetäisin muutamaan sisäpuolen nahkaan parafiiniöljyä, jolla huolletaan mm. leikkuulautoja. Ihan yhtä hyvä lopputulos.

    Täytyy ostaa tuota valjasrasvaa, niin saan siitäkin sitten mielipiteen, kun joskus tulevaisuudessa uudistan operaation.
  5. #5
    Nahan hoidossa kannattaa huomioida se, että hoidettava nahkapinta tulisi aina olla puhdas ennen rasvan tai hoitoaineen levitystä. Näin saadaan lika pois nahan pinnasta ja rasva/hoitoaine imeytyy nahkaan paremmin.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  6. #6
    Valjasrasva toimii oikein hyvin ja värillisenä Liberon nahanhoitoaine ( jos nahka on haalistunut).

    Mielellään pesu ensin ja paras lienee Marseile saippua tähän.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa.

    Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Honda Goldwing 1500, Skyteam 200, Mad Croc 80cc
  7. #7
    Oon käyttänyt vuosia hevospuolelta olevia tuttuja. Ensin olen pessyt takin ja housut satulapesuaineella ja sitten rasvannut valjasrasvalla ja hyvin on toiminut. Eikä nää oo hinnalla pilattuja tuotteita.
  8. #8
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Nahan hoidossa kannattaa huomioida se, että hoidettava nahkapinta tulisi aina olla puhdas ennen rasvan tai hoitoaineen levitystä. Näin saadaan lika pois nahan pinnasta ja rasva/hoitoaine imeytyy nahkaan paremmin.
    Jep, pesin koko rotsin Marseille-saippualla ennen sitä
  9. #9
    Lainaa jaskap1 kirjoitti Katso viesti
    Valjasrasva toimii oikein hyvin ja värillisenä Liberon nahanhoitoaine ( jos nahka on haalistunut).

    Mielellään pesu ensin ja paras lienee Marseile saippua tähän.
    Jep, tällä Marseillella just vedin. Auton nahkapenkit menee myös samalla saippualla ja Autoglymiä perään
    Viimeksi muokannut: Nakke Nickerton; 13.02.2025 klo 20:34.
  10. #10
    Milloin te huollatte nahkatakkinne? Kauden lopussa vai alussa? Vai vaan tarpeen mukaan milloin mitenkin? Itse ostin kivan uuden nahkatakin ja haluisin että se pysyisi hyvänä.
  11. #11
    Riippuu siitä, miltä se takki näyttää ja tuntuu.
    Jos on pari kertaa ajettu auringonlaskussa lähikuppilaan, niin en mitään.
    Jos takki on nähnyt kilometrejä, siihen on liiskaantunut miljoona korppikotkaa pienenmpää ötökkää, niin sitten vähän tarkemmin ja useammin.
    Linkki aiheeseen: https://osastoa.com/nahkatakkien-hoi...oisena-vuosia/
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    "Suositeltavaa on levittää kenkävahaa takin kärki- ja kantaosiin lisäsuojan saamiseksi." 🤔
  13. #13
    Ajokauden lopussa tai viimeistään talvikauden keskellä kannattaa levittää kevyt kerros nahkalle tarkoitettua rasvaa, esim satularasva.
    Syy ajoitukselle on rasvan imeytyminen. Mikäli tekee rasvauksen ajokauden alussa, niin pöly tarttuu tuoreeseen rasvapintaan ja asu on muutenkin hiukán epämielyttävä pinnan rasvaisuuden takia.

    Säännöllisellä rasvauksella nahkainen ajoasu kestää vuosikymmeniä.
  14. #14
    Effax Leather grease on ollut hyvä. Ei sisällä silikonia eikä maaöljypohjaisia aineita kuten monet muut satula-/valjasrasvat joissa on esim. vaseliinia tai parafiiniöljyä.
    Stoopid is strong in this one.

    Aprilia Tuono V4 1100 RR '16
    ex: Kawasaki Z900 '18
    ex: Yamaha XVS 1100 DragStar '04
  15. #15
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Laitan pesukoneeseen, aina kauden loputtua. Vaikka tossa ohjeessa kehotetaan välttämään kotona pesua, mut ku en kehtaa mennä/viedä niit naapurillekkaan...
    Miedol lämmöl kissasaippual (marseille saippua). Näin myös vuoret tulee pestyy
    Tietenkään en linkoo ja annan koivuu, hitaasti huonnelämmös. Voi mennä viikkokin, et ajoasu kuivuu.

    Kuivumisen jälkeen, joku pari viikkoa pesust, rasvaus valjasrasvalla
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  16.  
  17. #16
    Lainaa artoodetoo kirjoitti Katso viesti
    Effax Leather grease on ollut hyvä. Ei sisällä silikonia eikä maaöljypohjaisia aineita kuten monet muut satula-/valjasrasvat joissa on esim. vaseliinia tai parafiiniöljyä.
    Ovatko nuo kaikki epätoivottavia tuotteita? Mm valkovaseliini on kauan myyty ja hyvänä pidetty ihonhoitotuote, joka ei ärsytä edes limakalvoja.