Viimekesänä tuli käytyä Romaniassa, matkalla tuli vastaan pari saksalaista motoristia jotka olivat matkalla Turkkiin. Tässä on nyt tullut mietittyä menisikö Norjan ja Britannian kautta Irlantiin mutta äh. Tuo reitti on "kallis-kalliimpi-kallein" ja Norjaa sekä Britanniaa on tullut nähtyä. Turkki taas olisi suunnalla "halpa-halvempi-halvin".![]()
Onko kukaan foorumilaisista tai foorumilaisten tutuista/kumminkaimoista käynyt tuolla bosporin salmen itäpuolella lähiaikoina kaksipyöräisellä? Ei siis mitään moponvuokrausta pakettimatkalla vaan ihan oikeaa moporeissua täältä suomesta?
Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
En käynyt salmen itäpuolella, mutta Canaggalessa kylläkin toissa kesänä ja se riitti mulle Turkista. ENKÄ mene sinne enää, ainakaan mopolla. Joka paikassa tuli sellanen olo, et kusettaa yrittivät joka asiassa. Majostustakin kun kyselin eri paikoista, ni ite oli annettava ensin "hintatarjous", mitä olin valmis maksamaan yöstä!!!! Sellasta menoa sielläpäin... Muutenkin kaikin puolin läpimätä maa... Toivottavsti eivät ota sitä koskaan EU:hun... *Romania ja Burgaria paljon parempia matkamaita mopoilla, etenkin Romania. *
![]()
Turkissa en ole itse käynyt, mutta tuohon "kusetukseen" sen verran että se tinkiminen nyt vain on paikallinen tapa, sekä turkissa että muissa vastaavissa maissa.
Ei sitä itseensä pidä ottaa, vaan käyttää hyväksi tilanne missä listahinta ei ole se viimeinen sana; jaksamalla tinkiä edes hetken verran voi saada alun "törkeän kalliista" hinnasta melkoisen osan pois. Ja jos alkutarjousta pyydetään, voi pöydälle surutta heittää hinnan joka on puolet-kolmasosa siitä mitä voisi maksaa. Siitä se tinkiminen vasta alkaa, jos vastatarjous vielä kuulostaa siltä että sopimukseen voisi jopa päästä.
Kannattaa tosin muistaa että monissa maissa se tinkimisen aloittaminen on jo ostopäätös - tavan mukaan siinä vaiheessa avoimena on enää hinta millä omistaja vaihtuu. Eli tinkimissession päätteeksi hommasta perääntyminen on varsin epäkohteliasta.
(ja pakollinen disclaimer: kun en tosiaan nimen omaan turkin tapoihin tuolta osalta ole tutustunut, voi tuossa olla virheitä. Kannattaa konsultoida matkaopasta kaupankäyntitapojen yksityiskohtien suhteeen)
Edit, termejä korjailtu, sen se kiireessä kirjoitus tekee.
Ja lisäyksenä, itse pidän tuota tinkimisvaraa mukavampana kuin kiveen hakattua hintaa - ihan täällä kotimaassakin. Jos useamman satasen ostoksen hinnasta ei voi ollenkaan neuvotella, en välttämättä kovin mielellään enää kyseisessä liikkeessä asioi. Varsinkin asunnonvälittäjissä tuo asenne tosin aiheuttaa varsin ... mielenkiintoisia reaktioita![]()
(ja niiden myyjien kanssa sitä on harvemmin suoraan tekemisissä)
Mopolla en ole käynyt mutta "pakettimatkalla" kylläkin. Sen kerran jälkeen vannoin jotta ikinä en enää Turkkiin jalallani astu.
Hieno maa ja hienoja ihmisiä. Otin vuokraamosta alleni viikoksi Varaderon, kivaa oli eikä kukaan kusettanu.
Niin metsä vastaa kuin sille huutaa.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Olen täysin samaa mieltä!Mopolla en ole siellä käynyt,mutta annoin itselleni luvan vastata kuitenkin.Siellä saat itsesi takuulla oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan itsesi kusetetuksi oikein huolella,jos ei itsellä homma hanskassa ja neuvottelutaitoja.Maa elää kuitenkin suurelta osin matkailusta,niin siellä kyllä tuntee itsensä tervetulleeksi ja lähes kuninkaalliseksi ravintolassa ja muuallakin.Ihmiset on oikeasti ystävällisiä ja kohteliaita.Palveluun mihinkä on tottunut suomessa,niin turkkilainen palvelu on lähes hämmentävää.Ensimmäisiä kertoja,kun mentiin perheen kanssa syömään niin jotenkin jopa nolostutti,kun tuntui siltä,että aivan kuin olisi joku leffastara jota pitää miellyttää(Sergei The Eagle @ Helmi. 24 2007,20:33) kirjoitti
Mätämunia riittää jokaisessa kansassa ja kyllä itselläkin kävi viime kesänä yksi epämiellyttävä tilanne..Katseltiin vaatteita,niin myyjä oli varsinainen kikkelikalle joka kehtasi häpeilemättä tuijottaa vaimoni rintoja ja teki härskejä ilmeitä naamallaan,jos ei olisi lapset ollut mukana niin olisin perkele opettanut tyypille käytöstapoja
Mutta summa summarum.Ihana maa ihania ihmisiä
Ehkä uudelleen jo kesäkuussa...
Thaimaahan ei ainakaan kannata lähteä,kun motoristitkin ovat täysin seinähulluja.. Lincci
Mielestäni hway kuvaili oikein tuon tinkimisen periaatteen.
Turkissa jonkun aikaa (kauan sitten) asustaneena täsmentäisin, että siellä:
- Tinkimiseen osallistuminen ei indikoi ostamistarkoitusta
- Tarjous on sitova. Myös suullinen!!! Eli tarjoa vain sellaista, minkä oikeasti suostut maksamaan.
Monet suomalaiset pitävät mokomaa basaarimeininkiä vastenmielisenä (minä mukaan lukien!). Mutta niin pitävät monet turkkilaisetkin - basaarihemmoja pidetään "vähemmän koulutettuina", ja yleensä he ovatkin muilta alueilta muuttaneita.
Turkissa on hauskaa, ja siellä on kauniita naisia. Varsinkin se takaosa on kehittynyt aivan eri tasolle kuin pohjolan selkäjatkuujasittenalkaajalat-"naisilla" *![]()
Unohtui mainita:
Turkkilaisten basaarien myyjiä pidetään suomalaisessa kulttuurissa vastenmielisinä.
Mutta omassa ympäristössään, he tekevät elantoaan.
Heillä on ammattitaito tunnistaa asiakkaan kansalaisuus jo kävelytyylistä.
Potentiaalista asiakasta puhutellaan asiakkaan äidinkielellä. Kulttuuriin kuuluu, että asiakkaan kielellä tehtävä tarjous on osoitus kunnitoituksesta asiaskasta kohtaan. Suomalaisena voi joskus joutua kuulemaan saksan kieltä (ainakin minä), mutta eiköhän useimmiten myyjä osaa vääntää tarjouksensa suomen kielellä heti ulkonäön perustella.
Asiakkaan kansalaisuus on tärkeä myyjälle, jotta tietää minkälaisesta tarjouksesta lähdetään liikkeelle. Useilla alueilla suomalaiset tunnetaan kovina tinkijöinä, joten ensitarjous voi olla aika korkea. Ja jos asiakkaan kansalaisuudesta ei ole selvyyttä, kysytään että mitä asiakas on valmis tarjoamaan.
Loppujen lopulta, kun miettii "oikean" hinnan perusteella - siis se mitä joutuu lopulta maksamaan - niin Turkki on aika halpa maa. Kallista on lähinnä sinne meneminen.
Toumash, pidä minua informoituna suunnitelmistasi. Ehkä voin antaa pari vinkkiä, ja ainakin haluan kuulla käytännön kokemuksia ajaa suomalaisella mopolla Anatolian vuoristossa (tähän asti kokemuksia vain paikallisilla autoilla).
Itse en ole Turkissa reissannut, mutta jos et vielä ole tutustunut oheisiin:
www.advrider.com */ * * http://www.horizonsunlimited.com/
ja hakusanaksi Turkey
löytyy paljon infoa ja lisäksi samanhenkisiä kavereita joilta voi kysellä lisätietoja. *Ja jos sattuisi pulaan joutumaan, niin varmasti sieltä löytyy avunantajiakin.
mm. oheinen reissutarina
http://www.advrider.com/forums....=turkey
Ja eikun menoksi...
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
Naisihmisenä Turkissa ei ole mukavaa. Alkaa ahdistamaan jo päivän päästä ja toivoo, että pääsis kotiin tai johonkin sivistysvaltioon, jossa saa kulkea rauhassa...![]()
***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
Kerran käyneenä, purjehdusreissun aloitus ja lopetus ns. turistilomahelvetissä. Ainakin Euro ja rahauudistus oli sekoittanut hinnat ihan kokonaan, jopa kalliimpaa kuin Suomessa. Tavaratalosta keissi kaljaa 27 egee, viinipullo 12 jne,,,,
Varmaan maaseutu voisi olla ok, mutta tuo turistien älytön rokotus, tai toisaalta ei sen vika, joka pyytää vaan.....
Tuntui taas kalliiksi haukuttu Kreikka ihan kohtuulliselta viime kesänä.
Ei ole tullut ainakaan minusta kummankaan maan fania![]()
Kaiken tämän lukeneena ja itse siellä käyneenä voin vain todeta, että: EN mene sinne ENÄÄ KOSKAAN, en mopollani, ENKÄ millään turistimatkallanikaan !!! Nämä kirjoittamanne kokemukset vahvistavat käsitystäni Turkista.... Miksi helvetissä kiusaisin itseäni moisella paskalla, kun voin valita niin mopo, kun tavalliset "löhölomatkin" paljon viisaammin... Ne menkööt sinne, jotka halauavat, minä en.... Euroopasta ja etenkin "itä-Euroopasta" löytyy hyviä ja paljon järkevimpiä maita, jossa on halvempaa ja homma toimii paljon paremmin, ettei tartte ruveta "huutokauppaamaan" mitään.... paljon kivempi mennä sellasiin maihin, joissa hinnat on tiedossa ja niistä ei tartte ruveta vääntämään kättä... Turkkilaiset on samaa porukkaa, kun kaikki arabit ja afrikkalaiset! *![]()
![]()
*Tää mopoilu on kivaa, kun saa ite valita, minne menee... *
Ja tuolla menttaliteetillä on parempi jos ajelet ihan täällä suomenrajojen sisäpuolella.(Finnpaso @ Helmi. 25 2007,16:19) kirjoitti
Ärsyttää tuollaiset yksisilmäiset tollot jotka haluavat matkustaa mutta sitten ei tajuta kulttuurieroja. Ja sitten tullaan takaisin kotisuomeen ja mollataan muutaman kauppiaan takia 1/4 maapallosta.
*
*
-mika-
Nämä "keskustelut" ovatkin näiden palstojen helmiä.(gabbernaut @ Helmi. 25 2007,17:14) kirjoitti
Kyllä minä Turkkiin aion matkustaa tulevaisuudessakin autolla, mopolla taikka lentäen.
Hieno maa ja hieno kansa.
-Sergei-
- Sergei-
Turkkilaiset ovat mulkuimpia kansoja mitä tiedän! Kerran käyneenä tiedän, en mene takaisin IKINÄ! Kusetusta joka asiassa, feikki ystävällisiä ja sitä kopio roinaa joka putiikissa. Sitä helvetin tinkimistä joka jutusta tai sitten maksa yli suomen hinnat kaikesta! Olen useissa maissa käynyt, tiedän kulttuuri erot ja plaa plaah. Tuo kansa on syvältä. Aina on poikkeuksia joukossa niin myös turkkilaisissa...mutta puhutaan poikkeuksista.
Yli kolmekymppisillä turvonneilla suomalais naisilla voi olla hauskaa kun ekan kerran miehet huutavat perään. Ikävä kyllä en kuulu segmenttiin![]()
Siellä nahkatakki/hattukauppiaiden "maassa" en ole käynyt, en aio käydä, enkä koskaan käy! Näkeehän noita täällä kotimaassakin.....
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
>> Turkkilaiset ovat mulkuimpia kansoja mitä tiedän! Tuo kansa on syvältä. Aina on poikkeuksia joukossa niin myös turkkilaisissa...mutta puhutaan poikkeuksista.
Sinä varmaankin tiedät Turkin kansasta todella paljon!! *
>> Kusetusta joka asiassa, feikki ystävällisiä ja sitä kopio roinaa joka putiikissa.
Oho..sitäpäs ei muissa turistipaikoissa olekkaan *
>> Sitä helvetin tinkimistä joka jutusta tai sitten maksa yli suomen hinnat kaikesta!
Sanoppa älä muuta. Itseäni v###tti ihan miljardilla kun kävin Tunisiassa ekaa kertaa, mut sitten kun ton homman keksii/oppii niin turistipaikassakaan mikään ei maksa juurikaan mitään. Tuo hinnan kiskominen taivaisiin loppuu 5km päässä turistirysästä (näin ainakin Sousse/Tunisia)
Henk.koht en ole Turkissa käynyt. Pakkohan siellä on käydä joskus pärrällä, ja sitten maaseutua (oikeaa Turkkia) ihmettelemässä.
-mika-
ps. Ei Turkkia EU:hun *![]()
Ja sinä varmaan vielä enemmän kun et ole kyseisässä paratiisissa edes käynyt(gabbernaut @ Helmi. 25 2007,18:06) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Mutta eipähän siinä jos turkkilaisuus/turkki herättää ihannointia. Itse kyllä pidän enemmän esim
: eurooppalaisista.
Missäs välissä minä jotain olen väittänyt tietäväni??(juaalton @ Helmi. 25 2007,18:33) kirjoitti
Alkuperäinen kysyjä kysyy millainen maa on Turkki jos sinne pöläyttää moottoripyörällä.
Vastaukset joiltain viikonturistimatkalta - "kävin 500m päässä hotellista turistikaupoissa. Ei kannata mennä, Turkkilaiset-Arabit-Afrikkalaiset on ihan umpikieroja kusettajia ja hintataso on korkeampi kuin Helsingissä."
mpuputti on ollut ilmeisesti ainoa jolla on oikeaa tietoa Turkista..?.. (edit) Sorry Sergei, unohdin sinut &kumpp.
Jos Turkki (huom. siis oikeasti) on samoilla linjoilla Tunisian (huom. siis oikeasti) kanssa niin ihannointi on taattu *
Itse olin jouluna Istanbulissa erittain kauniin, pitkan ja hoikan blondin kanssa (itse suhteellisen natti punapaa) ja meidat jatettiin aivan rauhaan. Kukaan ei kadulla kaynyt kimppuun, eika yrittanytkaan tulla juttusille. Basaarissa yritettiin myyda kaikkea, jos vahaakaan pysahtyi katselemaan, mutta kohteliaasti kun sanoi 'No, thanks', meidat jatettiin rauhaan. Parissa kojussa kavimme ostoksilla, emmeka tinkineet (kaikki kojut eivat ole rihkamakojuja, joissa tinkiminen kuuluu asiaan) ja saimme huivit ja tossut erittain edullisesti. Matot ja lamput yms olisivat taydellakin hinnalla olleet suhteellisen edullisia, mutta todellinen myyntihintahan olisi noin 1/3 alkuhinnasta, jos vain viitsisi ruveta tinkimaan.
Ulkona sai syoda edullisesti, ihmiset olivat todella ystavallisia vaikka eivat aina puhuneetkaan englantia (toisaalta, enhan minakaan puhu turkkia), maistiaisia sai joka paikassa, huiveja kun katselimme hieman, heti tuotiin omenateeta meille. Jos emme ravintolassa tienneet, mita ottaa, tuotiin monesti maistiaisia eri kebabeista.
Moskeijoiden kauneudesta menimme sanattomiksi, ja kiireiset paivat oli mukava lopettaa kylpylassa.
Ehdottomasti palaan sinne, taaskin turistikauden ulkopuolella. Onneksi Lontoosta on halpa matkustaa lahes joka paikkaan.
Metsahan vastaa niin kuin sinne huudetaan...
sellaiset vaietkoot, jotka siellä eivät ole käyneet!!! Olen käynyt ja pahasti pettynyt verrattuna muihin maihin... Olen käynyt lähes kaikissa Euroopan maissa mp:llä ja pakko myöntää, että Turkki on todella hanurista, jos noin sivistyneesti sanotaan, eikä sen huomaamiseen tarvinnut edes aasian puolelle mennä.... voihan sen ilmaista suomeksikin: PERSEESTÄ se on !!!! *
Yksi asia on hyvä: Onneksi Romaniassa oli keskiajalla Vlad Tepes, joka laittoi noita rättipää turkkilaisia kepin nenään roikkumaan aika monta.... Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset aivoillanne(jos niitä siis on?), olisko kiva kumartaa mekkaan päin joka päivä ja laulaa allahia apuun täällä Euroopassa, jos ne olis tänne pässeet tulemaan, niinkuin yrittivät silloin keskiajalla? HÄ? *Voi perkele.... Onneksi eivät päässeet "Unkaria edemmäksi"!!! *
Epäilempä, ettei ollut paikallinen joka tuon lahtauksen tehnyt. Moottoripyöräily ainakin rauhallisemmissa paikoissa kuten Hua Hin on ihan ok, vain pärrien vuokraaminen vaikeaa kun tarjontaa niin vähän.(pc25 @ Helmi. 24 2007,21:40) kirjoitti
Thurkki taasen on pahin persläpi mihin olen ikinä eksynyt ...hyi helvetti mikä paikka ja mitkä tavat.
Thaimaan auringossa viihdyin neljä kertaa viime vuonna ja eiköhän ensi kuussa taas sinne mennä.
Marmaris, Kemer, Alanya ja Antalya ovat tulleet tutuksi monien lomien viettopaikkana. Autoja ja moottoripyöriä olen aina lomillani vuokrannut. Ajaminen ja maisemien katseleminen on aina ollut kivaa, eikä ongelmia ole ollut.
Basaarit ovat iltaisin oikein mukavia kauppapaikkoja ja tapaamispaikkoja. Paljon olen niistä ostellut mm. nahkoja ja mausteita. Mausteet käyn ostamassa vuosittain Turkista, koska sieltä saan ne parhaimmillaan.
Pikkasen kun siirtyy sivuun turistirysistä muuttuu maailma aivan toisenlaiseksi, vaatii vaan uskallusta.
Turkissa on paljon kauniita ja korkeita vuoria helposti tavoitettavissa. Vuoristot ovat aivan oma maailmansa.
Suosittelen Turkkia monipuolisena ja edullisena matkailumaana kaikille.
-Sergei-
- Sergei-
Jotain pientä kokemusta viime syksyltä; Bulgariasta ajettiin Kreikkaan Turkin osuuden läpi ja yötäkin oltiin. Tämä Mustanmeren rantaa pitkin kohti Kreikkaa.
Kukaan ei kusettanut, kebapbbi oli komiaa ja majoitus löytyi. Aika helposti saatiin mopot suojaan yöksi ja kaverit kantoivat takalaukunkin ym. 3 kerrokseen. Ei valittamista mistään. Ainoa pahan oli Turkin ja Kreikan raja, ihme juoksuttamista luukulta toiselle pari tuntia ja kysyttiin isän nimeä ym.
Mutta tiet kunnossa, paremmat kuin Romaniassa x 8 ja liikenne aika soljuvaa.
Olen mopolla ajanut Thaikkulassakin, kyllä se sielläkin sujuu, pikku opettelun jälkeen. Tosin en varmaan selviäisi Bangkokissa
, sen verran kiivasta tuo on.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Joululomalla sain (tai ainakin ymmärsin asian näin) luvan lähteä perhettä ja talvea pakoon viikoksi.
Antalyaan olisi edullisia matkoja tarjolla, mutta moottoripyörien tarjonta todella kapeaa ja hinnat kalliimmat kuin Kanarialla, Madeirasta puhumattakaan.
Vinkkejä vuokraamoista, hakusessa 600-750 kuutioinen esim. Tracer, Tenere tjsp.
Jokseenkin samaa mieltä. Joku vuosi sitte ajeltiin autolla Bulgariasta Turkkiin ja pyörittiin siinä lähellä Edirnessä ja sen ympäristössä. Rajan ylitys oli melkoinen show mennessä (joku pieni raja-asema, en muista mikä).
Ylipäätään noilla kulmilla juuri kukaan ei ollut kiinnostunut meistä ja mitään tyrkyttäjiä/kusettajia ei siellä näkynyt. Tai sitte olivat niin pirun taitavia, ettemme edes tajunneet tulleemme huijatuiksi.
Pahoittelut viestiketjun aloittajalle, koska en siis ole siellä kaksipyöräisellä käynyt ja näin ollen vastaukseni oli ylipäätään hyvinkin typerä. Mutta tuota... Ota moposi ja lähde, eihän se muutenkaan selviä!
t. Ile
Kelien puolesta näytti siltä että vettä tulee Turkissa rankasti. Kohde vaihtui Madeiraan jossa on aikaisemmin tullut ajeltu autolla. Eli josko sitten joku toinen kerta Turkkiin.
Kannattaa tarkistaa, että onko vakuutusyhtiön liikennevakuutus/kasko voimassa Turkissa. Saattaa olla, ettei ole, sillä esim. IF:llä ei ole voimassa. Rajalta saa onneksi ostettua määräaikaisen vakuutuksen.
https://reissu.org
Liittenä kuva IF Green Cardista, ei ole tosiaan voimassa Turkissa. Samat rajaukset koskevat myös kaskovakuutusta.
Screenshot 2024-12-24 015316.png
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748