Moi
Ei ole ollut pyörää muutamaan vuosikymmeneen. Aiemmin ollut kaikennäköistä kalustoa, mutta ei voi verrata näihin nykypyöriin. Ducati kuitenkin kiinnostaa ja Monsterin meinasin ostaa. 2-venttiili koneella.
Ainoa, missä kaipaisin näkökulmia on se, että pitäisikö ostaa suoraan joku käytetty 1000 DS vai esimerkiksi 696? En välttämättä lähde matkaa ajamaan, vaan päiväretkiä maksimissaan. Luotettavuus tärkeää, sillä sen verran on noita tullut aikanaan työnnettyä käyntiin.
Budjetti ja mahdollisuus omiin huoltoihin esimerkiksi Ducatien hihnojen vaihdot?
Ja sitten pakollinen: Aprilia Tuono Factory, joka on Rinta-Joupilla muistaakseni Oulussa![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Niin halpa kuin mahdollista, mutta viisi tonnia voisin sijoittaa plus miinus jotain. Aprilia turhan kyykky ajoasento, käy niskaan. Ei ole oikein praktiikkaa noihin remppahommiin, joten liike voisi hoitaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Miksei Ducati?
Esimerkiksi joku tällainen? Huollot näyttäisi olevan hyvässä mallissa ja asiallisen oloinen muutenkin.
https://www.nettimoto.com/ducati/monster/3150957
En tunne tuota ds moottoria, mutta multa löytyy tuommonen vanhempi 900 2v. Ei nuo pyörät nyt minusta sen enempää vaadi huomiota kun samanikäiset japsitkaan. Ehkä ainoa poikkeus siinä on tuo venttiilien välysten säätö/tarkastus 12tkm välein. Jakohihnat 2v välein.
Monsterissa kannattaa kiinnittää huomiota tankin kuntoon, tuppaa olemaan tyypilliseen tapaa lommoilla jos on kipattu. Uuden tankin hinta tähtitieteellinen.
Kaksi vuotta on aika tiivis vaihtoväli. Mistäköhän johtuu?
Ei autossakaan ole yleensä niissä havaittavissa mitään murtumia tai ajan hampaan kulumista, vaikka ajallinen katto on noin viiden vuoden kieppeillä.
Toinen vaihtoehto tuolle tonniselle olisi hädin tuskin sisäänajettu: https://www.nettimoto.com/ducati/monster/3176891
Ducati on päivittänyt jälkikäteen vanhoihinkin hihnan vaihtoväliksi 5v, kuten autoissakin. Tuo 2v karkoitti jo asiakkaitakin, koska hinta marmorilla oli melkosen suolainen. Hihnan vaihto ei ole kovinkaan kummoinen operaatio.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jos haluat huoletta ajaa niin osta joko Yamaha XJR tai Suzuki Bandit. Viidellä tonnilla saa jo tosi hyviä ja ei tartte miettiä mitään venajuttuja tai jakohihnoja ikinä. Sitten jos haluat harrastaa muutakin kuin ajamista niin ostat sen Ducatin.
^Tuota meinasin jo itsekin tässä ehdotella, uudempi ruisku iso 1250 Bandit irtoaa tuolla 5k€ budjetilla vallan mainiosti ja vielä jää taskun pohjallekin. Rungoltaan pyörä on ihan oikeasti jo miehen kokoinen, kaikenlaista nippeliä löytyy vaikka kuinka, huolto on sieltä edullisimmasta päästä, varaosat löytyy ihan Motonetistäkin, eikä vak.yhtiön täti riistä sun lompakkoa kuivaksi muhkeilla vak.maksuillakaan, väittäisiin että on jopa edullisin yli litranen pyörä vakuuttaa esim. IF:ssä tai POP:ssa. Pata on todella luotettava matalan viritysasteensa vuoksi ja siten kestää isältä ei ainoastaan pojalle vaan jopa pojan pojalle. Eli mikään tehohirmuhan tuo 100hv ei ole tuon kokoiseksi, mutta se käyttökelpoinen yli 100Nm vääntö tulee jo hyvin alhaalla ja siksi pyörä on todella lupsakka matkakaveri, josta kyllä tarvittaessa löytyy vähän sitä ylärekisteriäkin jos alkaa leikittämään tuonne 10k punarajalle wingutellen.
Se mitä tuossa ei ole niin munaa. Pyörä tekee vain kiltin nöyrästi sen mitä siltä pyydetään, se ei revittele, murise tahi papattele turhia, sillä ei kerätä pikkuperseisten tissitelineiden respectiä kahvilan edustalla... Siksikin tuota uskalsin ehdottaa kun ihan junnu et taida enää olla itsekään, niin tässä on varsin passeli yleispyörä hiukka aikuisempaan makuun.
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kannattaa ostaa sellainen pyörä joka oikeasti säväyttää (itseäsi) niin sillä tulee sitten ajettuakin. Uskoisin että Ducati on siihen hyvä.
Varmaan tiedätkin että ostaessa tyypillisiä kulueriä hihnat, venttiilien säätö, ketjut/rattaat, renkaat. Ostaa sitten huolletun ja kunnossa olevan, tai sitten varaa luokkaa tonnin perushuoltoon. Sitten vaan baanalle. Ei se sen vaikeampaa ole.
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748
Ducati jos kiehtoo ja hyviä fiiliksiä hakee, niin Ducati niitä kyllä tarjoaa. Yhden Ducatin kokemuksella ei ole mitään syytä, miksi en voisi ostaa toista. Monstereista olen joskus vähän katsellut 1200-malleja sillä silmällä. Ainakin tuo Streetfighter 1098 oli luotettava, laadukkaan oloinen ja ihan helppo huoltaakin. Normiajoon turhan race, mutta Monster voisi olla parempi.
Viimeksi muokannut: B12; 13.01.2025 klo 13:25.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ei Suzuki hirveästi säväytä, mutta tutkin nyt kuitenkin senkin vaihtoehdon.
Jos palataan tuohon Ducatien keskinäiseen vertailuun, niin mitenkähän esimerkiksi nuo kaksi keskenään asemoituvat? Voiko niitä jotenkin pistää paremmuusjärjestykseen? Molemmat 2-venttiili koneita ja itse asiassa isommassa oli halvemmat vakuutusmaksut🤔
Jos haluaa päästä tunnelmaan halvalla ja voimaa aika mukavasti niin tästä: https://www.nettimoto.com/moto-morini/corsaro/2718893
Tässä yksi lievästi kipattu ja en tod. maksaisi tuota pyydettyä hintaa, ETENKIN kun tuossa on nokkaketju jonka vaihtoväli muistaakseni 35 tkm eikä ole ihan pala kakkua tavis diy miehelle tehdä ja osatkin on satasia eikä kymppejä. Mutta se mitä itse tuollaisella ajoin niin olihan tuo aika munakas peli. Osiahan tähän ei joka kioskilta saa mutta ... elämä on.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Jos hyvän haluaa, niin...
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/griso/3117118
Jos haluat Ducatin, niin osta Ducati.
Olen ajellut 8 vuotta 696:lla, se on kevyt ja ketterä pyörä. 1000DS:ssä on näköjään enemmän vääntöä, mutta huipputehot ovat suunnilleen samat. 696:n satula on aika alhaalla, eikä pyörä siten ehkä ole hyvä valinta pitkälle kuskille. Ja päin vastoin.
696 on myös ollut erittäin luotettava, ainoa laatuvika oli yksi puoliksi katkennut piuha johtosarjassa, joka aiheutti mittariston pätkimistä. Asia korjaantui juottamalla.
Nuo ovat yksinkertaisia vehkeitä huoltaa. Eikä se myyttinen ja kammoksuttu venttiilien säätökään mitään rakettikirurgiaa ole, kunhan tietää mitä tekee ja on vähän kokemusta mopojen ronkkimisesta.
Muut ehdotetut pyörät ovat aika erilaisia, esim. Yamaha XJR on huomattavasti painavampi laitos ja ajokokemus on ihan erilainen (testasin viime kesänä). Käy koeajamassa eri vaihtoehtoja ja valitse pyörä joka miellyttää eniten, oli se sitten Ducati tai joku muu peli.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Just näin, Ducati oli se valinta ja todennäköisesti juuri tuo 696. Mun mielestä toi oli ihan kohtuukilsoillakin.
Kun päässyt kokemaan ja ihastumaan Ducatin keveyteen niin jonkun Banditin tapaisen virtahevon käsittely vaan pistää v*tuttaa joka kerta kun pitäisi lähtee ajaa. Yhtään Banditin vahvuuksia väheksymättä.
Tuo ns. järkiperusteena. Jousitukset ja jarrut lienevät myös eri tasoa vaikka ei edes puhuttai Öhlinseistä tai huippu-Bremboista. Tavan puikottaja kokenee nuo jonkinlaisena ajamisen helppoutena jota ei niin osaa selittää.
Mutta loppujen lopuksi, aina kait Ducatin valinta menee sydämmen, ei järjen ohjaamana.
1000 DS on Monsterin ekan kuosin viimeisiä iteraatioita. Mitään erityistä hajoavaa ei kait oo? Hihnat joo merkin erikoisuus mutta pajalle joka on huoltanut ennenkin, niin ei niissä ole mitään mystistä. Toki huomattava että nämä ovat jo 20 v. vanhoja kapistuksia. Kulutusosia saa, mutta mites lienee jos vaikka mittaristo sekoaa. Ovat vuosikertaa jossa digitaalisuus ei oo täysin lyöny läpi (esim ei ABS-jarruja), mutta jotain jo kuitenkin on (ajonesto).
699 on sitten jo selkeästi modernimpi mutta vastaavasti vähemmän rankka. Helpompi mutta vähemmän speciaalin tuntuinen. Esimerkiksi kytkin on tavanomainen märkä perinteisen ducatismin, kuivan kytkimen sijaan.
Jos haluaa Ducatin niin haluaa Ducatin.
Mutta huomatkaa Larion viesti !
Griso on mp-mmailman parhaiten varjeltuja salaisuuksia. Toki puhun itseänikin pussiin, ei yllä keveydessä Monsterin tasolle eikä muussakaan tekniikassa. Mutta ajaessasi tiedät olevasi osa paremmin tietävää, ylevämpää kulttia. Livenä nähtynä vähintään (vähintään) yhtä hieno kuin mikä tahansa Monster, matalan luihakka olemus ei oikein kuvissa tuu esiin.
Viimeksi muokannut: TIJ; 13.01.2025 klo 20:03.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Lusikka soppaan. Tuota 1000ds mallia en ole ajanut, mutta ässä monsterit on enemmänkin tuttuja. Itse tottakai liputan neliventtiilien puolesta, mutta jos ei halua kokea intohimoa pyöräilyyn koko rahalla, niin tässä voisi olla vaihtoehto. Ässän muotoinen kaksiventtiili. https://www.nettimoto.com/ducati/monster/3133936
Sitten tietenkin, jos ei pappamaista banditia halua, niin jammun FZ1-N voisi olla tutustumisen arvoinen.
HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
1000ds monsterilla olen 1,5 kesää ajanut. Fiilikseltään ihan erilainen kuin japanilaiset positiivisessa mielessä
Hihnojen vaihto ei oo tosiaan kovin kummonen homma. Venttiilien säätö sitte vähä työläämpi ja teetettynä maksanee muutamia satasia. Corsenero ainakin hyvä huoltofirma mutta saattaa jonoa olla.
Monsteri kyllä hyvä siitä että ei oo mitään ylimäärästä tiellä kun huoltoja tekee verrattuna saman aikakauden multistradaan.
Tuntuu tehokkaammalta normiajossa kuin speksit näyttää mutta rajoitin taitaa tulla ennen 9krpm vastaan.
Aikanaan kun ton monsterin ostin niin olin menossa Aprilia Tuonoa hakemaan ja aattelin että matkalla tsekkaan Monsterin. Jäi Aprilia silloin kokeilematta kun ducsun koeajo säväytti sen verran
1000ds koneessa tosiaan kuivakytkin ja 696 märkäkytkimellä. Varsinki vähän kuluneena pitää melkosta kolinaa ja lämmetessä aika on off mutta mun mielestä lisää fiilistä ja ei muut mekaaniset äänet paljon haittaa. Tän jälkeen nykyinen kotariki on kovin hiljanen mekaanisilta ääniltä.
Ilmajäähyssä kylmillä säillä tuppaa vähä kosteutta kertymään öljyn sekaan jos ajelee lyhyitä pätkiä, mutta nekin toki haihtuu ku ajelee pidempään. Mä ajelin 10km työmatkaa siihen asti ku tuli liukasta nii siinä ei oikein kone lämpee.
Jos ducati kiinnostaa nii kyllähän se kannattaa koeajaa kun lienee sellanen peli että siitä joko tykkää tai ei voi sietää.
Ymmärtääkseni noi 2v ducatit tosiaan aika simppeliä perustekniikkaa parin yksilön kokemuksella ja siitä edullisimmasta päästä ylläpitää. Vakuutus ei tosiaan paljoa ton ikäsissä taida maksaa. Tuskin sitä bandittia enempää ainakaan montaa kymppiä.
Nyk: Ducati Multistrada 1000ds
Ex:KTM950SM,Cagiva GC 900,Yamaha YZF750R,-93, Aprilia Dorsoduro 750,-09,Ducati Monster 1000 Ds, Suzuki DL 1000,Suzuki Gsxr 600, Suzuki DL 1000, Honda X11, Honda Cbr 600F, Aprilia Pegaso, Yamaha FZ 750, Honda VTR1000F,
Molemmissa ”hyvät” ja ”huonot” puolensa, jotka ainakin osittain ovat samat: joku arvostaa sitä, mitä toinen vieroksuu.
1000 DS on, kuten joku jo mainitsi, viimeisiä vanhan liiton Monstereita. Konstruktio on sama, mikä siinä ihan ensimmäisessä 90-luvun alun laitteessa oli. Laite näyttää siltä, kuin rakennustelineisiin olisi asennettu moottori ja kaksi pyörää. Äänimaailma on varsinkin vähän kuluneen kuivan kytkimen kanssa sellainen, että japanilaisiin ja saksalaisiin pyöriin vihkiytyneet nyrpistelevät neniänsä. Ja juuri näiden ominaisuuksiensa takia osa nimen omaan haluaa tuon aikakauden mallin ja se myös herättää Esson baarilla enemmän mielenkiintoa. Jos haluaa autenttisen fiiliksen, ota DS. Ajomukavuudeltaan seuraavien sukupolvien Monsterit ovat sitten ihan eri maata ja jos haluaa oikeasti hieman taittaa matkaakin, niin kannattaa ostaa 696/1100/1200 tms.
Huoltoa vaativat ihan samalla tavalla, kuin ilma/öljy-Suizat ym - pois lukien hihnan vaihdot, joka tuohon 2v-koneeseen onnistuu ensikertalaiseltakin youtube-ohjeilla. Öljyjä, tulppia, ketjuja, rattaita, iskareita, ym. Jos huoltohommat ei napostele, niin samalla tavalla sitä Suzukiakin käytät mekaanikolla hoidossa - myös venttiilien säädössä.
Ducati Monster 1000 S.i.e
Itse pari 2V Ducatia aiemmin omistaneena koen että niiden huollettavuus on ollut nimenomaan siellä + sarakkeessa. Hihnojen vaihtaminenkin helppoudessaan täysin verrattavissa öljynvaihtoon, taitaa jopa vaatia vähemmän työkaluja ja ainakin paljon siistimpi taski![]()
Nettimotossa tuli vastaan S4R hintaan 5200€. Eikös se ole aikalailla semmoinen päiväajeluiden nautiskelupeli, kunhan ei kaupungissa ajele. Kevyt ja ketterä sekä tarvittaessa todella ripeä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.