02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun etupukissa renkaat on liian pienet, nostavat putket jää "lepotilassa" liian pystysuoraan, eikä painoa tule lattiaa vasten olevalle osalle juuri lainkaan.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tätä voin lämpimästi suositella viiden eri pyörän kokemuksella. Ostat vielä sen front lift armin niin onnistuu myös etupyörän irroitus.Etu- ja/tai takapyörän irrottamista vaativiin hommiin käytössä oli Abban Superbike stand:
https://abbastands.co.uk/product-det...ckage-2&pid=43
-- Brake later and open the gas earlier --
Itse tykkäsin S2R800 Monsterista enemmän kuin 696 En tiedä sitten oliko se nostalgiaa/luonnetta vai ajoasento joka on matalampi ja pitempi kuin 696 Jotenkin S2R tuntui myös jämäkämmältä. Kummassakaan ei ole etupampuissa säätöjä ja jarrut samaa tasoa. Tehoakin noissa kahdessa on melkein saman verran ja vääntöä piirun verran enemmän S2R.
Ducati Hypermotard 1100s / 17 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Pyörä on siisti kuin sika pienenä, mutta ketjun kiristys mietityttää. Manuaalin mukaan vapaa liike pitäisi olla sivutuen varassa lähes 5 cm. Jos sitä taka-akselin ja eturattaan välisestä keskikohdasta nostaa, niin sehän ottaa suojaan kiinni.
Lisäksi tuossa pitäisi laittaa kai istua itse päällä, jotta
saadaan löysät pois. Pitäisi siinä tapauksessa saada joku mittaamaan.
Ajatuksia?
Ketjun säädössä on se idea, että missään jouston vaiheessa se ei ole kireällä. Ylimääräinen löysä on turhaa klappia.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tuossa mallissa mitta (46-48 mm) on tarkalleen ottaen takahaarukan alapinnasta niittien keskelle pyörän ollessa sivutuella ilman kuskia. Ja yläasennossa ketju tosiaan yltää kiinni takahaarukkaan, mikä on ihan ok.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Se ketjun kireys mitataan sivujalalla jos valmistajan ohjeen mukaan tekee. Takapyörä ilmassa lukemat on jotain muuta.
Lajin halpuus viehättää.
No ei siinä mitään eroa ollut sivustandin varassa vai taka-akseli pukeilla. Itse asiassa en edes ymmärrä, miten tuon ketjun saisi noin kireälle, jos katsotte kuvaa. Siihen päälle vielä joku monttu tms., jossa ketju kiristyy, niin voi olla noin.
Joo on se löysä. Mutta eikös siellä ole säätövaraa jäljellä? Onko rattaat 15- & 45-hampaiset? Näissähän aika monesti vaihdetaan 14-hampainen eteen.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Jep, on alkuperäiset välitykset. Onko tuossa jotain spesiaalia, kun joku sokkaviritys, eikä kahta mutteria peräkkäin, kuten yleensä? Kuvissa lisää.
Kiristysvaraa näyttää olevan vielä reilusti.
Etsi pyörittämällä kirein kohta ketjusta ja säädät haluttuun kireyteen. Säätöpalat molemmin puolin tasaisesti merkkeihin ja akselin mutterin kiristysmomentti on 145Nm eli saa vetää aika tiukkaan jos ei ole momenttiavainta.
Sitten lopuksi vielä säätömuttereita tiukkaa kevyesti (10Nm) ja tarkistaa pyörittämällä ettei ketju tullut liian kireälle
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748
Noilla säätömuttereilla ei ole mitään varmistusta?
Tuolta käsikirjasta katsoin (s.132), en tiedä onko virhe sitten vai mistä noin erilainen arvo...
https://www.scribd.com/document/7032...ti-monster-696
690 Enduro
Speed Triple 1050 Turbo
Ducati 748
Kumma juttu ... Nuo minun lukuni ovat Ducatin omasta korjaamokäsikirjasta.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Säätöruuvia ei voi vetää tiukkaan, kun sokka välissä. Eikä taka-akselilla mitään sokkia varmistuksena. Nopea säädettävä. Kuva.
Manuaalissa 10 Nm ja 145 Nm arvot.
Viimeksi muokannut: Nakke Nickerton; 30.01.2025 klo 18:36.
Säätöruuviin vedetään 8 Nm sen jälkeen kun akselimutterit on kiristetty. Ja siis avaussuuntaan.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Jep, vastapäivään. En itse asiassa löydä tästä mainintaa oikein mistään, mutta toiseen suuntaan kiristämisessä ei ole järkeä, koska siellä vastassa vain se lukkorengas.
Ruuvin kannasta näkee, että se on tehty työntämään akselia taaksepäin.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Laita sähköpostiosoitteesi yksityisviestillä niin lähetän korjaamokäsikirjan.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
...mistään mitää tiä, mutta säätöruuvin kiristyksestä akselin momenttiin vedon jälkeen lienee lähinnä se hyöty ettei ruuvi putoo tielle..
SF 1098S
MTS V4S Sport
Manuska lähetetty. Tekniset kysymykset kannattaa jatkossa laittaa asiaa kuvaavalla otsikolla omiin säikeisiin, niin viisaat tietäjät löytävät ne helpommin.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster