Liippaa aihetta
https://moottori.fi/uutinen/ktm-leir...a-toimintansa/
Munamankeli kaurapuuromoottorilla
Ex. Suzuki GSF650SA -07
Kuvapeli 2019 seurantaexcel
Rastin laittaminen kuvajahtikarttaan ohje by Pitkiss
^marmoritiskin kiiltävänä pitäminen ei oo halpaa
mutta ei emokaan oo vielä terve
tuotanto pysäytetään, komponentteja ei oo saatu hankittua
https://www.advrider.com/reports-ktm...stopped-again/
Viimeksi muokannut: TIJ; 25.04.2025 klo 20:51.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Mikäs tämän KTM:n tilanne on tällä hetkellä? Onko menossa täysin nurin, uskaltaako KTM:n pyöriä enää ostaa?
En osaa tuohon vastata, mutta motocrossin MM-sarjassa KTM:n tiimit vetävät ihan kaasu auki.
Kysyin tekoälyltä:
Rahoitustilanne
Helmikuussa 2025 KTM:n velkojat hyväksyivät saneeraussuunnitelman, joka edellyttää 30 %:n käteismaksua velkojille, yhteensä 548 miljoonaa euroa, maksettavaksi 23. toukokuuta 2025 mennessä. Tämän lisäksi yhtiö tarvitsee noin 150 miljoonaa euroa tuotannon uudelleenkäynnistämiseen ja toimintojen ylläpitämiseen toukokuun loppuun saakka. Yhteensä KTM:n on siis kerättävä noin 700 miljoonaa euroa ennen määräaikaa .
motorsport.com
Sijoittajat
KTM:n pääomistaja Pierer Mobility AG on saanut tukea useilta sijoittajilta:
Bajaj Auto: Intialainen Bajaj Auto, joka omistaa 49,9 % KTM:stä, on myöntänyt yhtiölle 50 miljoonan euron lainan ja on valmis sijoittamaan jopa 300 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn .
GPone.com
CFMOTO: Kiinassa toimiva CFMOTO, KTM:n tuotantokumppani ja Euroopan jakelija, on ilmaissut kiinnostuksensa sijoittaa 350–700 miljoonaa euroa Pierer Mobility AG:n kautta .
RideApart.com
FountainVest Partners: Hongkongilainen pääomasijoitusyhtiö on myös tunnistettu mahdolliseksi sijoittajaksi, vaikka tarkkoja summia ei ole julkistettu .
GPone.com
Lisäksi Citigroup on palkattu tukemaan sijoittajaprosessia, ja yhteensä noin 20 sijoittajaa on ilmaissut kiinnostuksensa osallistua KTM:n rahoitukseen .
GPone.com
Tilannekatsaus
Vaikka KTM on saanut merkittävää tukea nykyisiltä omistajiltaan ja uusilta sijoittajilta, koko 548 miljoonan euron käteismaksu ei ole vielä täysin varmistettu. Toukokuun 23. päivän määräaika lähestyy, ja yhtiön tulevaisuus riippuu siitä, onnistuuko se keräämään tarvittavat varat ajoissa. Tuotanto on kuitenkin käynnistetty uudelleen maaliskuussa 2025, ja KTM on sitoutunut jatkamaan osallistumistaan MotoGP-sarjaan .
Yhteenvetona voidaan todeta, että KTM AG on saanut merkittävää rahoitusta ja tukea, mutta lopullinen taloudellinen vakaus riippuu siitä, pystyykö yhtiö täyttämään saneeraussuunnitelman ehdot määräaikaan mennessä
Superbike #7
Näyttäis siltä että rahat on saatu raavittua kasaan ja saaga jatkuu...
https://www.xracing.fi/uutinen/ktm-p...qfgU0pgo6VLRVA
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Intit hankkineet nyt 74,9 % Kotarista, Pierer kumppaneineen ulos johdosta ja hallituksesta.
https://www.motouutiset.fi/fi/mootto...htm?ref=newest
https://www.youtube.com/@mekwerk0
EU tuotanto/kokoonpano lähtee saman tien ns. ulkoistukseen, muutaman vuoden kuluessa myös kehitys ja suunnittelu…
Mennee ~ 5…10 vuotta kunnes tuotannon laatu on riittävän tasaista ja hyväksyttävää (isoille) EU-markkinoille, inkkarit on yhtä kärsivällisiä kuin kinkit joten markkinoiden uusjako jatkuu => toivotaan että edes makaroonit, baijerinturkkilaiset ja britit säilyy (”paikallisvalmistajina”) kisassa mukana![]()
MAD (mean absolute deviation)
Suunnittelu Intiaan ja valmistus Kiinaan on iso trendi alalla kuin alalla tänä päivänä. Sinne se menee kotarikin.
Halpaa mutta ongelmallista kumpikin, mutta ei voi mitään. Näin se vaan on.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Baijjerilaisen moottoripyörän lohkot on valettu jo hyvän aikaa idässä. Ja aika iso muistakin osista tulee sieltä. Hinta ajaa valmistusta kauas.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -