Rahoitustilanne
Helmikuussa 2025 KTM:n velkojat hyväksyivät saneeraussuunnitelman, joka edellyttää 30 %:n käteismaksua velkojille, yhteensä 548 miljoonaa euroa, maksettavaksi 23. toukokuuta 2025 mennessä. Tämän lisäksi yhtiö tarvitsee noin 150 miljoonaa euroa tuotannon uudelleenkäynnistämiseen ja toimintojen ylläpitämiseen toukokuun loppuun saakka. Yhteensä KTM:n on siis kerättävä noin 700 miljoonaa euroa ennen määräaikaa .
motorsport.com
Sijoittajat
KTM:n pääomistaja Pierer Mobility AG on saanut tukea useilta sijoittajilta:
Bajaj Auto: Intialainen Bajaj Auto, joka omistaa 49,9 % KTM:stä, on myöntänyt yhtiölle 50 miljoonan euron lainan ja on valmis sijoittamaan jopa 300 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyyn .
GPone.com
CFMOTO: Kiinassa toimiva CFMOTO, KTM:n tuotantokumppani ja Euroopan jakelija, on ilmaissut kiinnostuksensa sijoittaa 350–700 miljoonaa euroa Pierer Mobility AG:n kautta .
RideApart.com
FountainVest Partners: Hongkongilainen pääomasijoitusyhtiö on myös tunnistettu mahdolliseksi sijoittajaksi, vaikka tarkkoja summia ei ole julkistettu .
GPone.com
Lisäksi Citigroup on palkattu tukemaan sijoittajaprosessia, ja yhteensä noin 20 sijoittajaa on ilmaissut kiinnostuksensa osallistua KTM:n rahoitukseen .
GPone.com
Tilannekatsaus
Vaikka KTM on saanut merkittävää tukea nykyisiltä omistajiltaan ja uusilta sijoittajilta, koko 548 miljoonan euron käteismaksu ei ole vielä täysin varmistettu. Toukokuun 23. päivän määräaika lähestyy, ja yhtiön tulevaisuus riippuu siitä, onnistuuko se keräämään tarvittavat varat ajoissa. Tuotanto on kuitenkin käynnistetty uudelleen maaliskuussa 2025, ja KTM on sitoutunut jatkamaan osallistumistaan MotoGP-sarjaan .
Yhteenvetona voidaan todeta, että KTM AG on saanut merkittävää rahoitusta ja tukea, mutta lopullinen taloudellinen vakaus riippuu siitä, pystyykö yhtiö täyttämään saneeraussuunnitelman ehdot määräaikaan mennessä