Rupesin muokkaamaan ensimmäistä kertaa mopoa joka o honda vt 500F. Tekisin siihen pitkän keulan mutta tietääkö joku saako jostain ostettua sellasta T-palaa joka on valmiiksi siinä kulmas että voin vain sorvata putkiin lisää pituutta?
Kannattaa miettiä homma alusta. Emäputken kulman pitää muuttua tai geometria menee persiilleen.
Ruotsalainen Calles Chopperdelar alkoi aikanaan myymään tuollaisia reikattuja T-paloja Harrikoihin ja monet eivät ymmärtäneet että tämä on vaan osa ratkaisua ja pyörät oli kamalia ajaa. Näin ainakin lehtien sivuilta olen lukenut, en ollut paikalla. Mopedin keulakulma (rake) pysyy itse asiassa samana ja jättö (trail) kasvaa kovasti kun laitetaan kolmioihin lisää kulmaa.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
VT500 on sen verran harvinainen chopper-aihio että suoraan "heittämällä paikoilleen" säädettäviä kolmioita ei 99,99 % varmuudella löydy. Toki jos olet osaava metallin käsittelijä on ostat jotkut HD:n tarkoitetut palat ja käskytät ne Hondaan sopiviksi.
Eroz viittaa puheenvuorossaan suureeseen nimeltä etujättö.
http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9976
Teknisenä asiana ylle linkattu vanha kirjoitus pitää yhä paikkaansa, mutta lainsäädössä on varmaan tapahtunut muutoksia. Kandee penkoa asiaa lisää mmaf-sivuilta
Ihan itse ei tarvitse harrastaa geometrisia laskelmia, kun netissä on jo valmis laskuri
https://hotbike.fi/trailcalculator/k...malaskuri.html
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Eutujättö ei ole ihan vähäinen ajogeometrinen juttu. Tiedän tapauksen, kun itsetehty pitkäkeula karkasi kuljettajan käsistä ensimmäisillä ajokilometrillä melko suoralla tieosuudella kaupunkinopeudessa.
Maalliset murheet loppuivat siihen kuljettajan osalta.
jos keulaa nostaa 5mm keulapaloissa tai laskee niin sekin jo monissa ns pilaa tai korjaa ajo-ominaisuudet. Mitään muutoksia en suosittele, varsinkaan kokemattomana, no eipä niitä moni muu tekisikään ellei olisi tietämätön niiden vaikutuksista. Ainakin kannattaa tehdä kaikki muut ulkonäkö yms muutokset ensin.
pahoin pelkään että samaan haavepiiriin voi kuulua myös jäykkäperämuutokset, tai joidenkin tappien hitsaaminen/pulttaaminen takaiskarien tilalle. Sama juttu niissä, älä tee.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
T-paloja on saatavissa kulmilla ja säädettäviäkin on markkinoilla. Tuo jättö on asia joka kannattaa sisäistää jos ja kun alkaa tekemään runkomuutoksia. Foorumit on katoavaa kansanperinnettä, mutta suosittelen kirjautumaan foorumille https://finnbikers.fi/foorumi/index.php. Tuolta löytyy tietoa sekä keulan pidentämisestä että perän jäykistämisestä.
Se että jollain on mielipide ettei takajousia saa poistaa ja keulan pidennyskin on turhaa, on vaan onneksi nykyään vaan mielipide.
Useamman pitkäkeulaisen ja jäykkäperäisen pyörän rakentaneena, arvostan että vielä löytyy halua tehdä pyöristä omannäköisiä ja tätä kautta vaikka ylläpitää kädentaitoja.
Sami